VOORJAAR 2018 Frankrijk-Italië-Griekenland (deel 4)

vrijdag 30 maart
Vandaag is het de laatste dag in Italië, vanmiddag naar de haven in Ancona en hopen dat we snel kunnen inschepen. We vinden het een gemis dat we geen Italiaans kunnen spreken, verstaan gaat redelijk maar een echt gesprek is IMG_0002onmogelijk. Daardoor is er weinig contact met de bevolking. Gisteravond zijn we in het dorp Offagna gaan eten in een leuk restaurantje, er was een mooie menukaart en het was moeilijk te kiezen. Vooraf een grote plank met allerlei heerlijkheden uit deze streek, ham, worst, kazen enz. dan alle vier een lekker vleesgerecht, als dessert een huisgemaakte tiramisu. Alles voorzien van een lekkere wijn, dus het werd rollen naar de campers. Her restaurant zat behoorlijk vol en het was gezellig. Opvallend, omdat het niet zo'n groot dorp is, slechts 1800 inwoners. s' Morgens worden we gewekt door het gekwetter van de vogels, die al echt de lente in hun kop hebben, al zou je dat buiten niet zeggen. Het is nog steeds te fris voor de tijd van het jaar, ook te merken aan de natuur. Vooral hier, we zitten vrij hoog en de bomen hebben nog geen knoppen, ook geen bloesem te bekennen. Het kan hier ook behoorlijk koud zijn in de winter, dan valt er ook sneeuw. We zagen in het restaurant foto's hangen van het dorp in de sneeuw, er IMG_0004wordt dan door de straten geskied, dat kan omdat bijna alles omhoog of omlaag gaat. We staan hier op een grote parkeerplaats onder het grote kerkhof, de vrouwtjes van het dorp zijn hier dagelijks bezig om de boel schoon te houden en vaak bloemen neer te zetten. Dan rijden we het dorp uit richting Ancona, het wordt goed aangegeven en we volgende borden richting Port/haven. Op een of andere manier zijn we behoorlijk omgereden maar we kwamen keurig aan de haven uit. Het inchecken ging snel en de zon schijnt hier uitbundig, je kunt wel merken dat we hier niet meer zo hoog zitten. Dus de stoelen maar weer eens naar buiten en het drukke gedoe rond de haven bekijken. Na 2 uur konden we naar de per waar langzaam begonnen werd met inschepen. Er zijn nog weinig campers te zien, het is rustig, behalve de vrachtwagens dan. We krijgen een plek in de parkeergarage en stroom. IMG_0010Op naar de hut en begonnen met een heerlijke warme douche, eindelijk eens goed de haren wassen. Gaan naar de lounge waar we de rest van de middag doorbrengen, het is overal op het schip erg warm. S' Avonds eten we wat in het restaurant waar ook het personeel last had van de warmte, zeker achter het buffet werd er hevig gezweet. Nog weer een poosje in de lounge waar live muziek was, een beetje oud bollig, maar ja, je kunt niet alles hebben. Er zijn heel veel groepen jongelui op het schip die waarschijnlijk een cultuurreis naar Griekenland maken. Als we naar de hut gaan om te slapen is het nog steeds benauwd.

Zaterdag 31 maart
We zijn een paar keer wakker geweest, het was een onrustige zee, dus nogal wat schommeling en gebonk op de golven. In de hut met behulp van de dompelaar koffie gemaakt en wat gegeten. Voorzien van de e-reader en wat puzzles naar de lounge. IMG_0013Nemen een kijkje op het open dek, daar waait het flink en men is het hout rond het zwembad aan het schuren, dus veel rond dwarrelend stofmaar eventjes een frisse neus. Om een uur of half twaalf zijn we bij Igoumenitsa waar een deel van de passagiers en auto's het schip verlaten. Snel starten de motoren weer en wordt de reis vervolgd. Toch maar een poosje op het dek gaan zitten, zoveel mogelijk beschermd tegen de wind en het stof. Later in de lounge waar wee een groep mensen zien, afkomstig uit Iran, zeer modieus en verzorgd. Ook een groep Amerikaanse studenten die een rondreis maken en een zeer grote groep Frans sprekende scholieren, waarschijnlijk uit België. Heel wat dus om te bekijken. Die 24 uur op het schip duren lang, het lijken wel 2/3 dagen maar uiteindelijk komen we rond half 5 aan in Patras waar de ontscheping zeer snel verloopt. Nog niet eerder meegemaakt. Meestal duurde het een lange tijd eer we van het schip waren. We rijden naar de autoroute die voor een deel betaald is, maar dat gaat het snelst. Bij Agio Oost verlaten we de snel weg en volgen de aanwijzingen van Camper Contact IMG_0001naar de CP EnPlo, die mooi aan het strand ligt en waar we hartelijk worden ontvangen door de eigenaar. Hij helpt ons de camper een mooi plekje te geven en we krijgen daarna een “rondleiding”, warme douches, een toilet, lozing en een restaurantje waar we kunnen eten. Als we daar voor € 30 eten hoeven we geen staangeld te betalen. Dat doen we dus, zijn vrouw heeft pasticio gemaakt, een soort lasagne, dat we al kenden van eerdere reizen. Griekse salade, zadziki, wijn, lekker brood en een sinasappel toe. Het smaakte goed en het is heel gezellig dat we zo met z'n viertjes van alles kunnen genieten, er worden veel herinneringen opgehaald aan eerdere reizen. Jo en Nick zijn ook al vaak in Griekenland geweest en hebben, net als wij, veel positieve ervaringen.
Gereden Offagna-Ancona-Patras-Nicoleika – 82 km

zondag 1 april
1e Paasdag, van Mas weer een leuk pakketje, nu een blikje met Griekse bonen om IMG_0002alvast de smaak te pakken te krijgen. We kunnen de was laten doen en geven een volle tas af, zou het dan eindelijk lukken? Ook is er een vers brood voor ons, het is hier een superplek, lijkt wel een minicamping en de ligging is fantastisch, direct aan zee en onder de eucalyptisch bomen. We staan in een dal dat omgeven wordt door bergen waar op de toppen nog sneeuw ligt. Er staat nog wel veel wind en af en toe de zon, dan wordt het direct aangenamer. Daarbij de zeer vriendelijke eigenaar die het ons naar de zin maakt.

maandag 2 april
Vannacht werden we wakker door een monotoon fluitend geluid en dachten dat er ergens in de camper alarm was. Het geluid kwam van buiten en vanochtend aan dwergooruil-2Yannis gevraagd wat dat was. Het is een dwerg ooruiltje Donjon, dat bijna onzichtbaar is, de foto op google laat zien dat het op boomschors lijkt. Er hoort een mooi verhaal bij: 5 broers gingen op pad en raakten elkaar kwijt, in het donker probeerden ze door middel van een fluittoon elkaar te vinden. Tot op heden is dat niet gelukt en nog steeds hoor je s' nachts die fluittoon die door andere uiltjes wordt beantwoord. Het is vandaag een zonnige dag met nog wel een frisse wind. We pakken de fietsen en gaan op onderzoek uit. Bij een garage zien we een verzameling “halve”auto’s, heel apart. In het dorp Eliki is er een heel kleine supermarkt en een goede bakker. We kopen er een bugatsa en fietsen weer naar de camper. Het is niet prettig te fietsen langs de Old Road, veel passerende auto's die IMG_0016gelukkig wel rekening houden met ons. Bij de camper genieten van een bakkie met de bugatsa. Helaas kregen we vanochtend een naar bericht, het gaat momenteel niet goed met Minke. De rest van de dag is het heerlijk en voor het eerst kunnen we rond een uur of 6 buiten borrelen. We krijgen de was terug, ruikt lekker fris en zo kunnen we er weer een poosje tegen. Yannis en Melina zijn aardige mensen en proberen het ons naar de zin te maken. Er is weer lekker eten voor ons, de souzoukakia, speciaal voor Rob bereide gehaktballetjes in saus. We ontmoeten er Belgen uit Gent die ook al vaak in Griekenland zijn geweest, vooral in Volos waar familie woont. Leuk om weer ervaringen uit te wisselen.

dinsdag 3 april
Weer een mooie dag, in de loop van de ochtend maken we een lange wandeling IMG_0021langs het strand van de Golf. We passeren een aantal mooie huizen, waarschijnlijk vakantiehuizen, die allemaal afgesloten zijn. Er zijn behoorlijk wat restaurants, strandbars enz. waar men druk is met het klaar maken voor het seizoen. We belanden bij een flinke rivier, die normaal vaal droog staat, maar gezien de vele regen in de maand maart stroomt het behoorlijk en kunnen we niet oversteken. We lopen een stukje stroomopwaarts en zien dat het water met veel kleine watervallen naar beneden stort. Terug bij de camper maken we een hapje eten en genieten de rest van de middag van de zon. Het is een heerlijke plek hier, zeker voor de stop na de overtocht vanuit Ancona.

woensdag 4 april
Vertrekken van En Plo en gaan even terug naar Agio om boodschappen te doen. Er zijn hier 2 grote supermarkten en een Lidl, dus we zijn weer van alles voorzien. IMG_0025Langs de weg zien we de vuilnisbakken die uitpuilen. Er is een staking gaande bij de vuilverwerking in Agio, gelukkig dat het niet zo heet is want dan zo het stinken!! Dan rijden we een leuke route langs de Golf en doorkruisen veel leuke dorpen, hier is het echt Grieks. Nog wel erg rustig overal, veel huizen zijn gesloten en slechts in enkele plaatsen is er wat bedrijvigheid. Bij Kiato gaan we een stukje de snelweg op om de drukte rond Korinthe te vermijden. Al snel zitten we op de weg naar Epidauros waar we een adres hebben om te overnachten bij Loutro Eleni. We vinden de plek en staan geparkeerd op de pier, bij een aantal IMG_0030leuke restaurants. Tafels en stoeltjes aan de waterlijn in het zand, nou ja, grind en we bestellen een heerlijk Grieks maal, van alles een beetje en met z'n viertjes doen we goed ons best. Na een poosje bij de campers besluiten we om verder te rijden richting Korfos. Een prachtige rit door de bergen volgt en na de afslag richting Korfos wordt en nog mooier, uitzichten op zee, herders met kuddes geiten, hoe Grieks kan het zijn? We zien al bij het afdalen wat campers aan het strand staan en al gauw staan wij daar ook. Wat een droomplek, een geweldig uitzicht, het dorp vlakbij waar alle voorzieningen zijn. Bakker, supermarkt en een klein haventje. Ook is er water in de buurt en de temperatuur is heerlijk. Tot de schemering kunnen we buiten zitten maar dan komen helaas de mugjes opzetten en vluchten we naar binnen. Hier blijven we wel een poosje.

donderdag 5 april
Wakker worden met de opkomende zon en het grandioze uitzicht door de voorruit.IMG_0040 Al vroeg waren hier visseIMG_0054rs op het strand. Ze houden het vol tot laat in de avond, maken een vuur en overnachten achter hun hengels!!! In de loop van de dag zien we heel veel auto's de berg afrijden, allemaal naar het dorp Korfos. Waarschijnlijk komt men hierheen om Pasen met de familie te vieren.

vrijdag 6 april
We lopen naar het dorp, het is erg leuke wandeling, er is een kleine haven, wat winkeltjes en heel veel restaurants. In de kerk is een dienst geweest en het is er IMG_0041IMG_0044stampvol, en men krijgt de zegen van de pope. Even een blik naar binnen, een heel mooi kerkje, maar bekijken doen we later wel. Ook zien we een aantal oude huizen, bij een ervan staat een oude, verroeste olijven pers. Hier in de omgeving staan heel veel olijfbomen en we denken dat vroeger hier de olijven werden geperst. Er staat een heel oude brandweerauto, hopelijk hoeft die niet meer gebruikt te worden want dan vrezen we het ergste. In een stampvol cafetaria drinken we koffie en lopen weer terug naar de camper. Het weer is vandaag wat minder, het is echt vestje aan, vestje uit.

zaterdag 7 april
Opnieuw naar het dorp samen met Nick, we kopen brood en de bakkersvrouw zegt dat ze morgen gesloten is, dus maar een dubbele voorraad. Het begint wat te IMG_0055IMG_0057regenen en we gaan schuilen en een frappé drinken. We nemen een kijkje in de kerk en zien dat de vrouwen druk zijn met de voorbereidingen. Verder blijft het rustig aan ons strand, weinig vissers. We horen steeds met vuurwerk naarmate de avond vordert. Rond een uur of tien wordt overal het licht gedempt en tegen elf uur horen we het gezang uit de kerk, vergezeld van hevige klappers. Om 12 uur gaat het licht weer aan. Het licht wordt dan door de pope doorgegeven en iedereen wenst elkaar een goed jaar, er worden rode eieren tegen elkaar getikt. We zijn er dit keer niet bij geweest, maar 6 jaar geleden in Finikounda was er hetzelfde ritueel.

zondag 9 april
Wakker worden met de zon en een “Grieks”paasontbijt. Mascha had in haar wekelijkse pakje twee Paas stolletjes verpakt. In de loop van de ochtend arriveert IMG_0061een Belgische camper en er komt een hele lading honden uit, mooie honden die ontzettend gehoorzaam zijn. We overleggen hoe laat we naar het dorp gaan lopen om een Paaslunch te gaan nuttigen. Nou, dat ging niet door, er komt een sjieke auto aangereden waar een wat oudere en en jonge man uitstappen. De oudere man spreekt Engels (hij komt uit York) en vertelt ons dat het gebruikelijk is dat men het Paaslam deelt. Er wordt ons een schotel overhandigd met een bout en een kokoretsi (een soort rollade van orgaanvlees). Wat een fantastisch gebaar, we danken ze hartelijk en wensen ze een goede Pasen. Het is zoveel dat we de lunch in het dorp maar vergeten, we maken er wat sla en brood bij en hebben IMG_0065een voortreffelijk maal. Aan het begin van de avond steken we het Paasvuur aan op het strand en vragen een fransman Jean-Paul, die hier alleen met zijn honden is om ook wat te komen drinken. Later komt ook het Belgische echtpaar bij ons zitten. Ze vertellen dat de honden gebruikt worden voor de jacht, ze werken door heel Europa. De Belg is een leuke verteller en het gesprek verloopt gedeeltelijk in het Nederlands-Vlaams-Frans. De Fransman had ons al eerder verteld dat hier in de zee een Phoque voorkomt, een dier dat in het water leeft en veel vis eet. Hij doet zich hier tegoed aan de vis in de viskwekerij hier vlakbij. Terwijl we rondom het vuur zitten komt er plotseling beweging in het water en ja hoor, de Phoque!!! Hij spartelt flink rond en verdwijnt na een poosje weer. We zoeken op Google en zien dat het een Mediterrane Monniksrob is, een beschermde diersoort. We besluiten morgen nog een dagje hier te blijven, het beloofd weer zo'n mooie dag te worden.