VOORJAAR 2018 Frankrijk- Italië- Griekenland (deel 3)

donderdag 22 maart
Op ons gemak rijden we Frankrijk uit langs Cannes, Nice en Menton. We nemen de autoroute A8 en hebben mooie uitzichten op de kust en de villa's. In de verte zien IMG_0001we de volgebouwde steden. Snel zijn we in Italië waar de tunnels beginnen. Onvoorstelbaar wat een werk is hier verzet, de tunnels worden afgewisseld met viaducten, bijna nergens een gewoon stuk weg, maar het is rustig en we schieten snel op. Ook nu weer mooie uitzichten op de plaatsen die aan de kust liggen maar die helaas moeilijk bereikbaar zijn. We hebben een CP uitgezocht in Diano Marina, maar helaas, na heel veel gewurm door smalle straatjes lukte het niet om de CP te vinden. Dus naar de volgende in Cervo, dat was gelukkig beter te bereiken en volop plaats.

vrijdag 23 maart
Vanaf Cervo rijden we voorbij Genua weer door tientallen tunnels naar Lucca naar de CP Area il Serchio, waar we al eerder hebben gestaan. Nog gesloten hoewel in de ACSI gids wordt aangegeven dat hij het hele jaar open is. Nu naar de Area Comunale, een groot parkeerterrein voor campers. Er zijn basis voorzieningen, water, lozen en afvalemmers. Wel leuk is dat de pizzeria om de hoek is en we lunchen met heerlijke pizza's die door een zeer vriendelijke vrouw vers zijn gebakken. Stoelen en tafels in de zon en genieten. Later in de middag ga ik samen met Jo op pad, we nemen de bus naar het centrum en wandelen door het mooie Lucca, werkelijk een plaatje. Na een paar uur pakken we de bus terug en gaan gezamenlijk overleggen waar we morgen in Florence gaan staan.

zaterdag 24 maart
Na het uitgebreide overleg van gisteren hadden we besloten naar de CP “Stop & Go”te gaan in Florence, stond ons weer een verrassing te wachten. Na moeizaam door smalle en volle straten te manoeuvreren belanden we bij de CP die ook gesloten is. Een paar keer rond gereden en een vriendelijke man vertelde dat de plek definitief is gesloten. We rijden zo goed als mogelijk de drukte uit en voegen op de navigatie de eerste de beste CP in. Die is in Sesto Fiorentino, niet ver van Florence. Het is een leuk plekje, half een camping waar we ons telefonisch moesten melden om door de slagboom te kunnen. Er zijn wasmachines, douches etc. alleen werken? Ho maar!!!De CP beheerder kwam tegen de avond opdraven en beloofde warme douches en een werkende wasmachine, maar helaas, de vuile was maar weer ingepakt tot een volgende gelegenheid.

zondag 25 maart
De klok is een uur verzet en na een douche in de camper, het zondagse pakketje van IMG_0004Mascha, leuke servetjes met voorjaarsbloemen, gaan we fris en fruitig richting Florence. De bushalte is niet ver van de CP en na een half uurtje zijn we midden in de stad. We zien overal langs de route de straten opengebroken en er worden rails aangelegd, waarschijnlijk komt er een metro. Het eindpunt van de bus is vlakbij het station en het is een drukte van belang, ook hier heel veel rol koffertjes. Het toeristen bureau is vlakbij en we halen een stadsplan. Het is een heerlijke stad om door te slenteren, leuke straatjes met erg mooie winkels. Natuurlijk wordt er ook veel toeristische troep aangeboden. We lopen naar de Piazza IMG_0011IMG_0024de Duomo waar de gigantische kathedraal staat, je kunt er over de hoofden lopen. Gaan aan de koffie op een leuk terras en aanschouwen de parade!!! Natuurlijk weer veel Aziaten in groepen die steeds maar selfies maken. Overal in de stad zien we militairen staan die gewapend de pleinen bewaken. Akelig dat dit moet!!!!Dan lopen we door diverse straatjes, vol historische monumenten richting de Ponte Vecchio. Prachtig om te zien hoe de winkeltjes boven de rivier hangen. Even een stukje de brug op waar vele juwelierszaken zijn. Alles glimt je tegemoet. Dan vinden we het wel tijd IMG_0038worden voor een hapje en een drankje. Hoewel het fris is vinden we een leuk terras met verwarming, goed uit te houden. Langzaam lopen we weer richting het station en plotseling verschijnt er een soort processie, muzikanten, strijders, allemaal mooi uitgedost. Helaas weten we niet waarom dit is. Het is natuurlijk Palm Pasen vandaag en overal lopen de kerkgangers met olijftakjes, misschien heeft het daarmee te maken. Het is een bijzondere stad met heel veel IMG_0055bezienswaardigheden, maar we hebben geen zijn om een lange tijd in de rij te staan om b.v. een kerk of een museum te bewonderen, Dan zullen we wat langer in de stad moeten verblijven.Een heerlijke dag en goed stadsweer!!!De beheerder is aanwezig en we gaan afrekenen voor de 2 overnachtingen. Gezien we geen douche en wasmachine konden gebruiken kregen we keurig korting i.p.v. € 18,00 hoefden we maar € 12,50 per nacht te betalen, heel netjes!!! Prima plek voor een bezoek aan Florence, soms wat herrie van de treinen die langsrijden.

maandag 26 maart

We besluiten om naar het Lago Trasimeno te rijden,, waar we 6 jaar geleden heel leuk hebben gestaan. Het is een mooie rit door het prachtige Toscane. We passeren IMG_0057Siena, helaas is de weg in slechte staat ondanks de vele opbrekingen en wegwerkzaamheden. Rond de middag arriveren we bij Borgetto, het kleine dorpje aan de noord zijde van het meer waar we vorig jaar zo mooi stonden. Nu is het belabberd, staan borden dat je niet mag overnachten en de elektra paal en de waterkraan zijn verdwenen. Het ziet er allemaal een beetje belabberd uit, dan maar door naar Castiglione del Lago waar een officiële CP is. We vinden een mooi plekje aan de rand van de CP met uitzicht op het meer. De zon schijnt volop, hoewel de wind fris is kunnen we toch heerlijk buiten zitten.

dinsdag 27 maart
De fietsen gepakt en naar de supermarkt gereden. Het is natuurlijk weer de Lidl, met joke 2een erg goed assortiment Italiaanse heerlijkheden. We hebben ons ingehouden, de koelkast is nog niet leeg!Tot nu toe gaat alles prima in onze nieuwe camper, de bedden slapen prima, de koelkast werkt goed en het went langzaam om minder bergruimte te hebben. Het is vooral genieten van de kachel, op gas of elektra, het was tot nu toe echt nodig deze aan te hebben. Het is aanmerkelijk kouder dan eerdere jaren, je ziet het aan de bomen en ook weinig bloesem aan de fruitbomen. Afgelopen nacht was het slechts 4 graden, dus dan zijn we blij met ons kacheltje!!!! Er gaat zowaar al een strandtent open waar we een koffie gaan drinken. Verder is het erg rustig, ook aan de haven hier vlakbij.

woensdag 28 maart
We vertrekken op tijd, slaan nog even een vers brood in en gaan boven langs het meer richting Perugia. Iets voorbij Perugia pakken we de S318 waar het eerste stuk IMG_0062een nieuwe autovia is, die door het prachtige landschap gaat. Dan houdt de autovia op en rijden we de oude S318, een bochtige weg met veel stijgen en dalen, maar zo mooi!!! Ook hier weer heel veel tunnels en er wordt overal aan de weg gewerkt. We hebben bewondering voor die wegwerkers die bezig zijn nieuwe tunnels aan te leggen en gelukkig verloopt de route zonder al teveel oponthoud. Voor Fabriano wordt het de S76, blijft een weg met schitterende uitzichten, in de verte zien we de sneeuw nog op de bergen liggen. Ook hier geen gebrek aan tunnels, de meeste zijn lang en vrij nieuw. Bij Ancona pakken we een stukje autoroute en arriveren al snel in Offagna waar een mooie CP is. Het uitzicht is grandioos net als de voorzieningen, spiksplinternieuw. Electra, water, lozen alles is er en bovendien gratis!! We kijken uit op het middeleeuwse dorp, Rob gaat er een kijkje nemen en komt enthousiast terug.

donderdag 29 maart
Rob is polshoogte gaan nemen in het dorp en kwam terug met de mededeling dat er een lavateria (wasserij) is. We hebben nog steeds een volle waszak en gaan op pad IMG_0073IMG_0076met die was, maar helaas ze kunnen vandaag niets voor ons doen en wij kunnen niet tot morgenavond wachten want dan vertrekt de boot zonder ons. Dan door het dorp, wat een schitterend historisch plaatsje, kerkjes, kleine winkeltjes en een prachtig kasteel en klooster. Een genot om door dit openluchtmuseum te lopen. We zien een leuk restaurantje waar we reserveren voor vanavond. Drinken daar een kopje koffie en worden zeer vriendelijk ontvangen. Nu de blog bijwerken en jullie laten meegenieten van onze reis.