NAJAAR 2017 Frankrijk–Spanje–Portugal (deel 8)

22/23 oktober
Na nog een dagje Cullera vertrekken we, doen wat inkopen bij de Mercadona en de Lidl. Dan zijn we al snel op weg naar het noorden. Bij Valencia was er een lampje op het dashbord dat bleef branden, signalering voor de injectie. Kan op zich geen kwaad maar toch maar even naar een Fiat garage in La Vall d'Uxo gereden. Men was zo vriendelijk ons snel te helpen en na een poosje konden we weer verder, de rekening was 0,0!!! Via de A7 en de CV 10 rijden we naar Torreblanca, daar is een VC (Par4Nighht). Het is een leuke plek aan het strand, geen voorzieningen en erg rustig. IMG_0001Zeker een plek om te onthouden. We hebben iets gelezen over een nieuwe CP in Alcossebre die erg goed wordt beoordeeld, daar gaan we maar eens kijken. Het is CP met erg goede voorzieningen, vooral goed sanitair en elektra voor € 12. We hebben uitgebreid van de mooie douches gebruik gemaakt, ook wel weer eens lekker. De plaatsen variëren nogal in grote en wij troffen het niet echt. Een krappe plek waar nauwelijks de stoelen buiten konden staan. Na al die vrijheid en ruimte in Cullera was dat even slikken. Later in de middag wandelen we naar het oude dorp, een leuke badplaats met kleine strandjes. Vooral veel oude villa's. Het is er gezellig druk, er staan een aantal bussen met vooral bejaarden, die een dagtrip naar deze plaats maken. De terrasjes zijn redelijk bezet en ook wij nemen een drankje. We wandelen terug en koken in de camper.

24 oktober
Via de N340, voor ons een bekende weg, rijden we naar Tortosa, de C12. Een hele mooie weg langs de Ebro die we ook vorig jaar hebben gereden. Onderweg kopen we IMG_0004IMG_0014een grote zak mandarijnen, worden hier volop verbouwd.  Bij Mora naar de N 420 en dan El Masroig waar we ook vorig jaar wijn hebben gekocht in de Celler Masroig. We kopen er weer wat en blijven op de P. lunchen. Je kunt hier ook overnachten, er is goede service. Maar het is nog vroeg en we rijden door, verder de N420 naar Reus, ook weer zo'n mooie weg door de bergen. Bij Reus de C14 naar Montblanc en dan naar l´Espluga de Francoli, hier is sinds kort een IMG_0017nieuwe VC. Een verrassing, het ligt er leuk aan de Francoli, een riviertje en een plantsoen met een service zuil voor campers. Achter ons staan de imposante gebouwen van de wijn coöperatie. We gaan er een kijkje nemen, er is ook een museum bij, maar dat gaat pas later in de middag open. Dus wandelen we naar het dorp dat hoger ligt. Het is een leuke oude plaats met veel historische gebouwen en musea. Natuurlijk ook de nodige wijncaves. Even koffie op een terras en dan naar de touristinfo, daar is ook het museum Fassina Balanya, in een voormalige aquardiënte stokerij. We lopen er wat rond en bekijken de oude IMG_0028IMG_0043attributen waarmee werd gestookt. Tot slot was er ook een proeverij van diverse likeuren en de aquardiënte. Viel een beetje tegen, Rob is beter gewend!!! Toen naar het Museo de Vi dat is gevestigd in de coöperatie, leuk om te zien hoe de wijn hier ligt opgeslagen in de zgn. cathedralen. Ook hier kopen we wat. Dan naar nog een cave, Rendé Masdieu waar een andere sfeer hangt, allemaal wat chiquer. Een paar wijnen geproefd en ook hier gaan we weer voor de bijl. Straks lopen we weer naar het dorp om wat te gaan eten, hier zijn wel wat restaurants s´avonds open. Een leuke dag. Het klooster van Poblet dat hier vlakbij ligt houden we voor gezien, al veel kloosters gezien deze reis.

25 oktober
Was een beetje gekke avond gisteren. Door het dorp lopend zagen we eigenlijk geen restaurant dat open was, wel veel cafetaria's annex snack bars. Eentje zag er redelijk uit en daar zijn we toch maar naar binnen gegaan. De kaart stelde niks voor, IMG_0047IMG_0052maar men was vriendelijk en de wijn lekker. Met een omelet en een braadworst hebben we ons maal gedaan. Bij de vraag waar de lekkere wijn vandaan kwam kregen we het adres en we konden er ook een fles van kopen voor de lieve som van € 5,00. De rekening was in verhouding, 4 glazen wijn, 1 x worst, 1 x omelet beide met frites, koffie en cognac voor € 15,00. Teruglopend naar de camper was het genieten van de mooi verlichte IMG_0056straten. Vanochtend was het koud bij het wakker worden, slechts 5 graden buiten, even wennen. We vertrekken en rijden een mooie route dwars door de wijnvelden. In ieder dorp zagen we mooie gebouwen van de wijncoöperaties die door een collega architect van Gaudi zijn ontworpen. Na de wijnvelden ging het landschap over in landerijen en fruitbomen. Ook werd het heuvelachtiger. Naarmate we hoger kwamen werd het dennenbossen, maar steeds mooie uitzichten. Bij Igualada was het even zoeken naar de C37 richting Manresa, ook weer zo´n mooie weg. Bij Manresa de C25 naar Vic, de weg met al zijn tunnels. Rond het middaguur stoppen we op de Cp in Sant Hilari Sacalm, een grote parkeerplaats bij het IMG_0058sportcentrum. Er is hier service, zelfs elektra, munten bij het zwembad en we staan er als enige camper. In de namiddag lopen we naar het dorp en zijn teleurgesteld, verwaarloosde fabriekspanden die leeg staan, sombere huizen en overwegend Noord/Afrikaanse bewoners. Ook in het centrum is het niet leuk, een enkel terras dat leeg is. Wel heel veel Catalaanse vlaggen en borden met SI, dan maar terug naar de camper en naar de lekkere wijn die we gisteren hebben gekocht.

26 oktober
Het was weer een frisse nacht en we hebben voor het eerst het kacheltje aangehad, dankzij de elektra! We kachellen de berg weer af en zijn al snel weer op de C25. Na de A2 bij Girona al snel de N11. Figueras voorbij, men is hier volop bezig met weg werkzaamheden, maar gelukkig geen oponthoud. Bij de grens tanken we gas en IMG_0068IMG_0075diesel, kunnen we weer even voorruit. De drank laten we deze keer liggen, al zoveel wijn gekocht. Voorbij Perpignan waar we de D900 blijven rijden. Ook hier weer veel werkzaamheden, men is bezig de rondweg te verbeteren. Het is eigenlijk beter om vanaf de grens de auto route te nemen tot Rivesaltes. Bij Rivesaltes zagen we een coöperatief met dezelfde gebouwen als in Spanje, Gaudi ontwerpen. We stoppen in Peyriac de Mer, een CP bij het plaatselijke rugby veld. Goeie plek, nog heel zonnig. We gaan een wandeling maken langs het etang de Bages, er loopt een mooi wandelpad, gedeeltelijk door het etang en er rond omheen. Een stukje mooie natuur en we spotten zelfs een aantal flamingo´s. Terug bij de camper kunnen we nog tot 18.30 uur buiten

Klik hier voor deel 9 (slot)