NAJAAR 2017 Frankrijk–Spanje–Portugal (deel 7)

11 oktober
Na een paar fijne dagen met z'n viertjes gaan we weer op pad. Vanaf Sevilla pakken we de A92, een goeie autovia. We willen richting de oostkust en dat is een behoorlijke afstand. IMG_0001IMG_0002Langs Antequera, Granada en Guadix, waar we veel grotwoningen zien. Het is warm onderweg en gelukkig vinden we een schaduwrijke plek om te lunchen. We blijven op de A92 en stoppen in Velez Rubio waar een kleine CP is. Het dorp ligt vrij hoog en het is hier beduidend frisser dan de afgelopen dagen. In het dorp is niet veel te beleven, de CP grenst aan een groot (festival) terrein waar nu ook geen activiteit is. Prima verzorging, lozen WC en water en zelfs een kraan voor drinkwater. In de loop van de avond kwamen er nog 4 Spaanse campers bij en was de plek vol!!!

12 oktober
Op tijd weg uit Velez, weer de A92. Bij Puerto Lumbrers gaan we de A7 op. Weer zo'n prachtige autovia die langs Lorca en Murcia gaat, een voor ons bekende streek. IMG_0013Langs Elche naar Alicante waar we per ongeluk op de A31 terecht komen, nou ja, dan maar weer eens een andere weg. Het is altijd lastig om rond Alicante de goeie weg te vinden. Het is opvallend rustig op de wegen, weinig vrachtverkeer en ook de dorpen waar we langsrijden is weinig te doen. Later blijkt dat het vandaag een nationale feestdag is, de herdenking van de ontdekking van Amerika door Columbus. We komen aan in Cullera, een van onze favoriete plekken in Spanje, willen eerst voor een paar dagen inslaan bij de Lidl, maar ook hier alles dicht. Zo komt onze noodvoorraad ook eens aan bod! Aangekomen op de plek in IMG_0018Cullera vinden we een fijn plekje en merken dat we naast Thole en Everdien staan, wij volgen al jaren de mooie verslagen op hun blog. Leuk om dan eens kennis te maken. Heel snel komt Siem aangelopen. Hij staat ook hier met Joke en heeft zijn gebruikelijke grapjes. Natuurlijk vraagt hij naar onze reisgenoten, Jo en Nick en we moeten ze de groeten doen. Het is erg druk hier, zoveel campers zagen we hier nooit. Het terrein is wat veranderd en er ligt erg veel troep overal, dus vuilniszakken vullen!! We zullen wel een paar dagen hier blijven. Het is opnieuw een droeve dag omdat het een jaar geleden is dat Miki werd gecremeerd. We krijgen weer een aantal lieve berichten en dat doet ons goed.

13 t/m 17 oktober
Maar even een paar dagen gebundeld. Nog steeds zijn we op de vrije plek in Cullera. Het is nog prachtig weer, tussen de 25 en 30 graden overdag. Het zeewater is IMG_0005behoorlijk opgewarmd en heerlijk om af en toe een plonsje te maken. We zijn al in ons favoriete restaurantje aan de haven gaan eten en het is leuk daar zo vriendelijk begroet te worden. Voor die € 8,50 krijg je een lekkere maaltijd. Het weekend was druk met Spanjaarden, een lang weekend dat ze heerlijk benut hebben aan het strand. We zijn niet echt actief, doen op de fiets wat boodschappen, halen water en wandelen af en toe langs de boulevard, echte pensionistas!!! Er staan heel veel campers hier, we schatten het momenteel op zo'n 90 stuks!!!! Vandaag 17.10 zijn Thole en Everdien voor een paar dagen naar het binnenland getrokken, het was leuk om ze te ontmoeten. Het weer schijnt minder te worden, maar daar is nu nog niets van te merken. Af en toe hebben we contact met Mas en Ton, die zich nu aan de zuidkust bevinden en het goed naar de zin hebben. Van Peter hebben we vernomen dat ook hij onderweg is naar Spanje, misschien zien we elkaar nog ergens.

18 oktober
Vanochtend was het nog prachtig weer maar rond een uur of 3 barstte het los, het werd donker en er was bliksem en donder!!! Hevige windvlagen waarbij zelfs een luifel de lucht in vloog. We hadden op tijd alles binnen staan en ook de stoelen etc. van de buren die weg waren. Rond 5 uur werd het weer droog maar het was een stuk frisser geworden, we hebben van de gelegenheid gebruikt gemaakt en de natte camper afgenomen, hij was zo smerig geworden en is nu weer wat toonbaar. We kregen een app-je van Peter, die doet vanwege het weer rustig aan en zal morgen hier zijn.

19 oktober
Eerst naar de weekmarkt in Cullera, het is altijd een leuke belevenis. Vooral de IMG_0020Spaanse inwoners van Cullera doen daar hun inkopen en het is echt, hoeden en petten en dames korsetten!! Na een koffie op een terras gaan we nog even water tappen. We halen bij het afhaalcentrum wat Spaanse happen, gevulde aubergines en paprika's. Voor € 3,50 per portie heb je een lekkere hap en.....het is makkelijk!!! Rond 3 uur kwamen Peter en Ans, zijn nieuwe vriendin. Snel een plekje, ze blijven maar 1 nacht en uitgebreid kennis gemaakt. Ans is een leuke en vrolijke vrouw die leuke verhalen heeft. Laat in de middag kwamen er weer wat buien dus het was weer naar binnen met de hele handel.

20 oktober
Opnieuw een prachtige dag. Na de koffie vertrekken Peter en Ans richting El Campillo waar ze vrienden ontmoeten. Thole en Everdien zijn weer terug van hun tripje naar IMG_0024het binnenland. Wij gaan weer heerlijk lunchen bij El Puerto en worden als oude bekenden begroet. Het was weer een heerlijk menu, we gaan nog even water tappen en fietsen dan weer terug.Nog even gebeld met Mascha, ze zitten in de buurt van Nerja en zo te horen erg naar hun zin. Ook een telefoontje naar Berry, die is vandaag jarig en ook om te feliciteren met hun nieuw geboren kleinzoon Siebe, zoon van Bart en Annemarie. Verder gebeurt hier weinig, het wordt druk met campers, de grote bakken compleet met aanhangers die komen om hier te overwinteren. We volgen een beetje de spanningen in Spanje tussen Catalonie en Madrid, hopelijk loopt het goed af en gaat het niet escaleren.

21 oktober
Weer een dag genieten van het heerlijke weer en bezig met de dagelijkse routine. IMG_0004Ontbijtje, koffie, camper opruimen, boodschappen doen, een wasje en....zitten!!! Dus niet echt een interessant verhaal om te vertellen. S' Avonds gaan we bij Thole en Everdien een drankje doen en het werden er wel meer dan een. We ontmoeten daar Herman en Mieke, ook fervente Cullera gangers. Gezellige mensen. Everdien had heerlijke sate gemaakt, een verrassing, dus hoefden we niet meer te koken. Naarmate de avond vorderde werd het steeds gezelliger met allerlei verhalen van nu en vroeger. Zo ongemerkt werd het een late avond, maar zeer genoeglijk.