NAJAAR 2017 Frankrijk–Spanje–Portugal (deel 6)

5 oktober
Opeens genoeg van de camping in Monte Gordo, wij zijn uitgekeken op het gedoe hier. Vooral het autoritaire aan de ingang van de camping staat ons tegen, elke keer weer met je pas scannen, het zal wel noodzakelijk zijn, maar wij houden er niet van om als je er uit wil met de fiets te wachten tot de slagboom voor ons wordt geopend. IMG_0001Dus weg hier!! Bij de Lidl slaan we flink in, en rijden Spanje in. Voorbij Heulva rijden we richting Mazagon, dit is het gebied van de teelt van aardbeien, onafzienbare velden vol. Op sommige plaatsen staan ook kassen met bakken op stahoogte, waarschijnlijk voor de vroege oogst. We komen aan in Mazagon, een plaats met heel veel vakantiehuizen en prachtige stranden. Er is een camper plek, maar waar dit werd aangegeven door de navigatie konden we niet in, eenrichtingsverkeer en smal en steil naar beneden. We rijden door naar IMG_0026Matalascañas, Onderweg langs de eindeloze pijnboom bossen zien we dat er veel verloren is gegaan door de bosbranden van afgelopen zomer. Triest om te zien. hier zijn we jaren geleden met Mieke en Peter geweest. Het dorp zelf is ook weer uitgebreid met veel vakantievilla's maar gelukkig is de parking aan het strand bij hotel Coto nog te gebruiken. Het is een P vlak voor het natuurgebied van de Doñana. Er staan een paar campers en wij sluiten aan. s' Middags gaan we een poosje naar het strand dat is erg mooi hier.

6 oktober
IMG_0010We krijgen een berichtje van Mascha en Ton dat ze ook deze kant op komen. Al vroeg gaan wij naar het strand, heerlijk rustig en vlakbij een strandtent die nog open is. In de middag arriveren Mascha en Ton en drinken we iets in de strandtent. Ook zij vinden dit een heerlijke plek, het is erg warm maar bij de campers hebben we schaduw en kunnen erg lang buiten zitten en hun verhalen aanhoren over de reis tot nu toe. De BBQ wordt aangemaakt en Ton grillt lekker vlees.

7 oktober
Zaterdag vandaag en dat is te merken. Al heel vroeg arriveren de vissers met veel IMG_0013spullen bij zich om een visje aan de haak te krijgen. Gewapend met stoelen en parasol gaan ook wij naar het strand en zien dat het langzaam vol wordt. Heel veel mensen profiteren van deze heerlijke dag. Tussen de middag gaan we naar de campers voor de lunch en s'avonds gaat opnieuw het BBQ-tje aan, we zijn niet voor niks met een Grill-master op pad!!! Mas en Ton zijn fervente wandelaars en verdwijnen af en toe voor een fikse strandwandeling, er wordt gezwommen en het is fijn dat er een douche is op het strand zo dat we weer fris en fruitig bij de campers terug komen.

8 oktober
IMG_0020Opnieuw zo'n dag met veel strandgangers, de meeste mensen komen uit Sevilla. Na een wandeling komt Ton terug met het karkas van een grote schildpad, hij wil dat in de strandtent als decoratie gaan gebruiken. Tussen de middag gaan we lekker vis eten in de strandtent die nu stampvol zit. Men staat zelfs te wachten voor een tafeltje, heel wat anders dan vrijdag, toen zaten we er bijna alleen. s’ Avonds nog een hapje en drankje bij de camper en dan opruimen, een heerlijke plek hier.

9 oktober
We gaan weg uit Matalascañas richting Sevilla, het is nog steeds erg warm maar we gaan toch!!! Even weer wat inslaan voor de komende dagen, vooral bier en water IMG_0030IMG_0031gaan snel. We gaan naar de Area de Autocaravannes waar we eerder hebben gestaan. Deze ligt erg gunstig ten opzichte van de stad en er is volop verzorging, zelfs warme douches. Het is een groot terrein waar overdracht van auto's plaatsvindt en een groot stuk is gereserveerd voor campers. Het ligt direct aan de rivier die door Sevilla stroomt en heeft een grote haven voor overslag. Mascha en Ton lopen naar het centrum en wij fietsen er later ook heen. Bij de tourist IMG_0033IMG_0034info krijgen we adressen voor fietsverhuur en dat was voor Mas en Ton ook snel geregeld. Helaas wordt de prachtige kathedraal gerestaureerd en kunnen we er niet in. Het Alcazar hebben we de vorige keer ook al uitgebreid bekeken en Mas en Ton zijn pas in Malaga naar een Alcazar geweest. De lange wachtrij houdt ook tegen dat je er een kijkje gaat nemen. Het is heerlijk lopen door Santa Cruz, de oude joodse wijk met heel veel kleine straatjes, allemaal vol met terrasjes en tapas barretjes. Ook wij ontkomen er niet aan, doen ons tegoed aan een heerlijke Amontillado en een bordje voortreffelijke ham, natuurlijk een biertje voor Ton. We lopen naar de bar Carboneria, een adres van Berry, waar elke avonds optredens zijn van flamingo IMG_0036zangers- en dansers. Je kunt er ook een hapje eten, maar dat leek ons niet zo lekker, meer snackbarhapjes. Dus we komen later wel terug en gaan eerst op zoek naar iets leuks en lekkers. Veel aanbod en ook heel veel toeristen, je ontkomt er niet aan. Wij gaan vis eten bij een Freidura, een soort veredelde frituurtent waar je vers gebakken vis en schelpdieren kunt eten. Aan tafel wordt je bedient voor de drankjes en binnen ga je de vis bestellen, die wordt in grote puntzakken gedaan die je gewoon op tafel legt. Lekker en ontspannen om zo te eten. Dan lopen we nog wat door de wijk, staan versteld van het grote IMG_0042IMG_0044aanbod van hotels en hostals. Er zijn heel veen Japanners in de stad, maar ook andere nationaliteiten. Onderweg komen we langs een winkeltje waar men allerlei kerkelijke artikelen verkoopt en Ton, de Mariabeelden verzamelaar gaat uit zijn dak en koop het eea. Dan lopen we weer naar de bar Carboneria waar men al begonnen is met de voorstelling. Er is een goeie danseres en de man kan prachtig zingen. In de pauze vraagt Rob of hij iets wil zingen voor Miki, ook dat doet hij vol emotie. IMG_0060Later lopen we weer terug naar de plek waar we de fietsen hebben gestald en zien dat de verschillende monumenten prachtig zijn verlicht. Ook de koetsjes rijden nog volop door de stad. Bij de campers aangekomen drinken we een mooi glas Cremant. Het is goed om zo met Mas en Ton het verdriet te delen en de fijne herinneringen op te halen. We hebben de laatste dagen veel goede gesprekken gehad met elkaar.

Klik hier voor een impressie van deze avond

10 oktober
De sterfdag van Miki, we krijgen veel mooie berichten, dat doet ons goed dat er zoveel mensen zijn die haar ook missen. Na het ontbijt gaan we op de fiets de stad IMG_0067IMG_0066in, nu een andere route. We stallen de fietsen op een pleintje en gaan door de wijk lopen waar Ton een Pasteleria heeft uitgezocht die het beste gebak van Sevilla zouden verkopen. Het is een mooie oude zaak en inderdaad is het heel lekker om zo koffie te gaan drinken. Dan lopen we naar de Seta de Sevilla, een groot paddestoel achtige constructie, een van de belangrijkste bezienswaardigheden van Sevilla. De wandeling erheen gaat langs vele prachtige palacio's en gebouwen, we komen ogen tekort. Je kunt in het kunstwerk rond lopen en ook de lift nemen naar de bovenste verdieping IMG_0075IMG_0076waar een soort rondgang is en je overal prachtig uitzicht hebt op de stad. Genieten dus weer!!! We zien op veel balkons de Spaanse vlag hangen, dit doen de Spanjaarden als protest tegen het referendum van de Catalanen. Dan is het wel weer tijd voor wat te eten en te drinken. We zien een leuke bar/tapastent die stampvol staat met Spanjaarden, daar moeten we zijn. IMG_0078Dat was een goede keuze, lekkere hapjes en goeie wijn en bier. Dus we kunnen er weer tegen en vervolgen onze geplande route, nu naar het flamingo museum. Heel interessant om alles te zien. Helaas hebben Rob en ik een deel gemist, Ton en Mas hadden wel de goeie route, maar ondanks dat was het mooi om te zien. Ook hebben we genoten van de flamingo lessen die er werden gegeven. Het was een geluk dat er een groep gevorderden was, mooi om te zien. Dan terug naar IMG_0088IMG_0094de fietsen, het museum dat we hadden gepland is er bij in geschoten, tijd tekort want de fietsen moeten om 17.30 uur weer worden ingeleverd. Rob en ik fietsen naar de Plaza d'Espagna en Ton en Mas lopen erheen. Ook hier weer een en al bewondering wat de rijke tijd de Spanjaarden heeft opgeleverd, schitterend. Het is een heerlijke stad, ondanks de hitte van vandaag. Op een gegeven moment gaf de thermometer 40 graden aan!!!! Gelukkig loop je het grootste deel door de smalle straatjes, waar veel schaduw is, maar desondanks, HEET!!!! s' Avonds gaat de kok weer aan het werk en krijgen we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Morgen gaan we ieder weer ons eigen weg.