Voorjaar 2017 Spanje (deel 2)

20 maart
IMG_0001We vertrekken uit Palamos, een paar heerlijke dagen hier. Dan de autoroute AP 7 richting Tarragona. We omzeilen zo de drukte rond Barcelona. Bij Villafranca gaan we de N 340 weer op en willen in La Gornal naar het ons bekende wijnhuis. Helaas, op maandag gesloten. Onderweg stoppen we nog even voor wat aanvulling van de provisie en zijn rond 2 uur in Cambrils, opnieuw die leuke Spaanse camping waar we een mooi plekje aan zee vinden. Af en toe vallen we wel in herhaling en lijkt het een kopie van het verslag van vorig jaar, maar sommige plekken zijn een herhaling waard.

21/22 maart
Heerlijk hier op de camping Playa y Fiesta, zonnig, maar wel een frisse wind. We vinden altijd wel een plek waar het goed toeven is. Op woensdag pakken we de fiets en gaan richting Cambrils, we zien dat het vandaag marktdag is, altijd leuk. Het is niet zo heel erg druk, vnl Spanjaarden, nog niet veel toeristen. Je wordt er doodgegooid met textiel, schoenen en horloges. Natuurlijk vinden wij er nog wel wat leuks, maar we blijven bescheiden!!!!

23 maart
Het weer beloofd niet veel goeds, vandaag is het nog goed en we besluiten in de loop van de ochtend te vertrekken uit Cambrils. We nemen voorlopig afscheid van Jo en Nick, verderop zien we elkaar wel weer. Rond een uur of 12 gaan we weer op pad. We gaan naar Benicasim, waar volgens de Acsi gids een leuke camping is, helaas die was vol. Dan door naar El Grao de Castello, daar is een CP, ook helemaal vol en iets verder ligt een gedoogplek waar het ook stikt van de campers. Sowieso niks voor ons om zo langs de stoeprand te staan en we gaan verder richting Valencia. Daar nemen we het zekere voor het onzekere en gaan bij El Saler weer op de camping Col Vert staan. Ook hier zijn we al ettelijke keren geweest, tijdens de Fallas feesten in Valencia. Je kunt hiervandaan met de bus of op de fiets makkelijk naar Valencia.

24 maart
We gaan dit keer met de bus naar Valencia, het dreigt te gaan regenen en dan is het niet lekker op de fiets. Al snel zijn we in de stad en gaan zomaar wat rond lopen. IMG_0007IMG_0016Overal zijn prachtige gebouwen te zien, we bezoeken de Mercado Central, een prachtig overdekt marktgebouw met veel heerlijke producten. We slaan het eea in en vervolgen onze stadswandeling. Doen de Lonja, de oude zijdebeurs, en pakken daar een terrasje. Het weer is goed voor een stadsbezoek, gelukkig bleef het droog. Het is een prachtige stad, veel mooie pleinen, veel groen en gezellig druk op straat. Overal zie ook “living statues “, ze hebben mooie acrobatische acts en kunnen lang op een hand staan, bewonderingswaardig!! In de middag pakken we de bus terug en nuttigen we bij de camper de heerlijkheden die we op de markt hebben gekocht.

25 maart
We verlaten El Saler en rijden langs de kustweg die lang het natuurgebied van l'Albufera gaat. IMG_0031Het is zaterdag en er zijn heel veel wielrenners die deze mooie weg volgen. Al snel zijn we in Cullera, voor ons een van de mooiste vrije camperplekken, direct aan het mooie strand. We zijn verbaasd over de grote hoeveelheid campers die hier staan, zelfs op de toegangsweg staan ze langs de stoep. Veel overwinteraars die met aanhanger en een auto hier nog staan. Er is nog voldoende plek en wij staan al gauw langs het duin. Een lekker vrij stuk, we staan net en dan zien we Jo en Nick aankomen die ook snel een mooi plekje vinden.

26 maart (zondag)
Een heerlijk zonnige dag en we gaan samen met Jo en Nick de zondag vieren in het leuke restaurantje El Puerto aan de haven. Gelukkig hadden we s 'ochtends even gereserveerd want het was er heel druk. Normaal hebben we hier een menu'tje van € 8,00 maar er waren nu speciale menu 's voor de zondag, wel iets duurder maar zeer de moeite waard. Wij hebben ervan genoten en hadden een heerlijke zondagmiddag want je moet er wel wat tijd voor uittrekken, (om 13.30 uur arriveren en om 16.15 vertrokken!!!) Het is altijd genieten om zo tussen de Spanjaarden te zitten die hier hun zondag doorbrengen met de hele familie.

27 maart
Het heeft zowaar even geregend vannacht, maar dat was goed om de camper af te spoelen. Toen we opstonden was er alweer volop zon en het wordt steeds warmer. Verder doen we vandaag weinig, wat boodschappen en vooral luieren en lezen. We rijden naar het oude stadsdeel en halen bij de gemeente een stadsplan.

28 maart
Nu even in actie komen, vanaf de CP kunnen we in de verte een kerk en een kasteel zien liggen op een flinke heuvel. IMG_0061We zien op de plattegrond dat er een wandelpad heen loopt. Op de fiets naar het oude stadsdeel en vandaar gaan we de klim beginnen, het is goed te doen, er staan voldoende bankjes en vanaf het wandelpad heb je steeds opnieuw een prachtig uitzicht op de stad en de zee. Langs het wandelpad staan kleine kapelletjes met afbeeldingen van de kruisweg, in totaal 13 stuks. Boven gekomen zit er een schoolklas die hier een geschiedenisles krijgen. Wij gaan het kerkje bekijken, mooi en rustig en IMG_0044daarna het kasteel. Het is in 2011 volledig gerestaureerd en ziet er nu prachtig uit. Overal video presentaties over de historie van het kasteel. Er was in eerste instantie een Romeinse vesting die aan de rivier J├╣car werd gebouwd. Van hier uit loopt die rivier ver het binnenland in en vanaf de heuvel kon men de zee overzien. In het kasteel waren er ook veel voorwerpen uit die tijd te zien. Ook overal foto's van de tijd voor de restauratie, het was de klim waard om alles te kunnen bekijken. Op de fiets weer terug naar de camper en weer genieten van de mooie dag.
We bellen even met Mascha en horen dat het ook in Nederland heel mooi weer is.