Najaar 2016 Frankrijk/ Italië (deel 1)

3 september

Daar gaan we dan, rond 8.30 uur vertrekken we uit Hollandsche Rading. Licht bewolkt maar prima weer om te rijden. Via Antwerpen/Brussel/Namen rijden we naar Luxemburg waar we natuurlijk weer goedkoop de tank vullen. Frankrijk in en via Metz zijn we al om 15.00 uur in Pont a Mousson, een bekende overnachtingsplek. Het is er al druk, maar we vinden een goeie plek. Kunnen lang buiten zitten.

4 september

IMG_0001Het miezert een beetje als we vertrekken. Via Nancy/ Epinal/ Besançon/ Lons le Saunier zijn we al om 14.00 uur in Cousance. Het is rustig rijden op zondag en we zijn de eerste die op de CP arriveren. Later wordt het drukker. Kunnen wel buiten zitten het is zacht, maar af en toe regent het een beetje. Na het eten lopen we naar het dorp dat nu is uitgestorven. De afgelopen dagen waren hier volop feesten en er was een hele grote kermis die nu wordt afgebroken. Goede overnachtings-plek.

5 september

Ook nu weer bewolkt als we vertrekken. We rijden via Bourg-en-Bresse/Pont d'Ain richting Amberieux. Een prachtige route maar heel veel rotondes!!!! IMG_0005De weg D1054 wordt alleen maar mooier, door gorges, langs mooie rivieren, een indrukwekkend gebied. De weg is niet druk, maar veel bochten en weinig dorpen. Aangekomen bij Chambéry doen we eerst wat boodschappen bij, ja bij wie ook weer? Dan zijn we al snel, om plm. 13.00 uur, op de CP bij Myans, een leuke plek bij een wijnboer. We staan hier prachtig, kijken uit op de bergen waar de wijngaarden tegenaan liggen. Om een uur of zes gaan we proeven van de wijn en kopen een doos. De BBQ gaat aan en we zityen lang te genieten van de mooie omgeving.

6 september

Vanuit Myans rijden we een mooie route op de D1006, die grotendeels langs de rivier Isère loopt. IMG_0018Altijd leuk om te zien watervalletjes, vissers en mooie huizen langs de kant. Na Aiguebelle zijn we snel in Modane en gaan omhoog rijden naar Lanslebourg, een mooi gebied waar s' winters veel wintersport is. Dan verder naar de Col du Mont Cenis waar we aan het bergmeer op ruim 2000 m. hoogte gaan staan. Een wonderschone plek, grandioos uitzicht over de hier kale bergen en een grote leegte!!! De weg is goed te rijden en in de loop van de middag komen er heel wat campers aan. Zitten de hele middag buiten, een plekje in de zon en uit de wind, die hier fris is. S' Nachts is het hier aardedonker en “oorverdovend” stil.

7 september

Het was koud vannacht, plm. 11 graden, maar als de zon boven de bergen uitkomt warmt het al snel op. Nu zakken we de col af, gaan de grens over en er volgen heel wat haarspeldbochten. IMG_0025Steeds weer watervalletjes en mooi uitzicht. We komen aan in Susa een vrij grote en leuke plaats waar we wat boodschappen gaan doen, ook hier is een Lidl en er zijn heerlijke producten te koop. We houden ons in en kopen alleen brood!!!! Eerst de voorraad op!!!! Inmiddels is het behoorlijk warm geworden en we laten ons plan om Turijn te bezoeken schieten. Erg druk verkeer om de stad en we hebben geen zin om in een hete stad te lopen. We kiezen voor de autostrada A32 en A4 richting Milaan. Dan de afslag naar het noorden, de A26, die langs het Laggio Maggiore loopt. Het is rustig en om een uur of 2 komen we aan bij de CP in St. Maria Maggiore, een stoeterij en boerderij, waar we een aantal jaar geleden ook hebben gestaan. IMG_0031Het was toen een Fattore Amigo plek, nu staat het behoorlijk vol met campers. De voorzieningen zijn prima, douche, WC's, lozen en een leuk restaurant. S' Middags gaan we even op de fiets naar het dorp, afgelopen weekend was hier een schoorsteenvegers feest, uit heel Europa kwamen de schoorsteenvegers en werd er gefeest. We zien nog de versieringen en de vele tafels en stoelen. Morgen willen we naar het museum en bij de Toerist info langsgaan. In het restaurant van de CP kunnen we internetten en hebben goed contact met het thuisfront. Gereserveerd voor het diner van morgen. Schijnt heel goed te zijn.

8 september

Vanochtend gebeld met Allesandro Giozza die in Duogno een restauratie atelier IMG_0033heeft waar veel van de schilderijen van de Madonna del Sangue worden gerestaureerd. Hij komt naar de CP en is echt onder de indruk van ons schilderij, spreekt een beetje Frans. Hij kan niet exact het jaartal opgeven, maar het is van na 1825. Dat is te zien aan verschillende details op de afbeelding. Maar hij schat het wel zeer oud. Het is erg vuil en hier en daar is de verf verdwenen. Hij kan het voor ons restaureren en dan per koerier naar Nederland sturen. Een erg aardige en deskundige man. We gaan akkoord met zijn voorstel en geven het schilderij mee. IMG_0038De mevrouw van de CP heeft voor ons getolkt en gaat morgenochtend met ons mee naar zijn atelier. S' Middags pakken we de fiets en rijden naar het schoorsteenvegers museum. Er zijn vooral veel foto's van vroeger en de attributen die werden gebruikt om de schoorstenen te vegen. Vanuit deze vallei is men heel Europa doorgetrokken en we zien zelfs een boekje over de Nederlandse schoorsteenvegers in Amsterdam. De mevrouw in het museum is erg geïnteresseerd en we hebben beloofd haar e.e.a. te mailen over ons bekende informatie over de familie Majno (hier Maini). We wandelen daarna door het mooie dorp en drinken wat op een terras. Overal zien we de afbeelding van de Madonna del Sangue.

9 september

Staan weer op met de zon en om 10 uur staat de eigenaresse van de CP klaar voor ons. IMG_0005 - kopieWe worden netjes afgezet voor het huis van Allesandro Giozza. Hij laat ons zijn atelier zien en wat werken die hij heeft gerestaureerd. Zien er goed uit. Hij schildert zelf ook, vnl. religieuze afbeeldingen voor op de huizen hier. We lopen terug naar Druogno en nemen daar een taxi omhoog naar het dorp Albogno waar Giovanni Majno uit afkomstig was. Het ligt hoog op een berg en is nu een prachtig gerestaureerd dorp met stenen huizen. Op de begraafplaats zien we nog enkele Maini's, helaas is de kerk gesloten. Veel van de huizen worden nu gebruikt als vakantie huis. We wandelen en klimmen wat door het dorp, er kunnen geen auto's rijden op de smalle straatjes die allemaal voorzien zijn van trappetjes naar de huizen. IMG_0019 - kopieWe krijgen er dorst van en gelukkig is er wel een terras waar we iets kunnen drinken in dit vrijwel uitgestorven dorp, hier een prachtig uitzicht over de vallei. We nemen de bus terug naar beneden en lopen vanaf Druogno terug naar de CP. Voor vanavond hebben we gereserveerd in het restaurant om te genieten van een Italiaanse maaltijd. Volgens Nederlanders die hier ook staan moet het erg goed zijn. Een van de Nederlanders is ook een nazaat van een schoorsteenveger (Vitali, Amsterdam) en komt hier elk jaar heen voor het feest van de schoorsteenvegers.