Najaar 2016 Frankrijk / Italie (deel 2)

10 september
Nou, dat viel tegen, we hadden ons op een bijzondere Italiaanse maaltijd verheugd maar het stelde weinig voor. Tagilatelli met paddestoelen en frites met varkensvlees. Heel veel koolhydraten dus!!!
IMG_0010We vertrekken hier vandaag en gaan richting Allesandria naar Agritourismo Amarante bij Bergamasco. We hebben daar 9 jaar geleden ook gestaan en dat was ons toen goed bevallen. We rijden weer langs het Lagio Maggiore naar het zuiden en een groot gedeelte van de weg gaat langs rijstvelden. Saai om te zien, maar het schiet wel lekker op, zo op de autoroute. We zijn al om 11.45 uur op onze bestemming en het is er vol campers, allemaal Italianen die hier hun weekend doorbrengen. Maar goed dat we hebben gereserveerd. In 2007 was het nog een Fattore Amigo plek, waar je gratis kon staan en IMG_0015lekker kon eten. IMG_0011Toen was er al wel het zwembad. Nu zijn er goede voorzieningen, elektra, water, douche en WC' s. Er is een grote overdekte ruimte gekomen waar een brood/pizza oven in zit en een grote BBQ waar je gebruik van kunt maken. Er staan tafels en stoelen en er wordt al druk gekookt door de Italianen hier. De eigenaar bakt vers brood in de oven en het ruikt heerlijk. Het is een gezellige bedoening en ook wij nemen lekker een plonsje in het zwembad, heerlijk met deze warmte. S' Avonds hebben we gereserveerd voor het diner en dat was weer super, wat een verschil met gisteren. Maar liefst 9 gangen, veel kleine hapjes en alles is lekker. We doen ons ook tegoed aan de wijn. De eigenaar, die goed Frans spreekt, vertelde dat alles uit eigen productie komt en dat zijn vrouw de scepter in de keuken zwaait. Na 2,5 uur rollen we de camper in en kunnen geen pap meer zeggen.

11 september
Weer een warme dag, we maken een wandeling in de omgeving, zien plotseling een IMG_0012zwart varken verschijnen die hier bij de boerderij hoort. De boer heeft maar liefst 20 hectare land en veel dieren. We lopen door wijngaarden, velden en stukken bos. Een mooie en rustige omgeving. De middag lekker in de schaduw zitten en af en toe een duik in het zwembad. In de namiddag vertrekken alle Italiaanse camperaars en staan we nog alleen. We laten ons verwennen met een pizza en besluiten morgen te vertrekken. Het gaat niet zo goed met Annemiek en we voelen ons niet zo op ons gemak en gaan dus richting huis.

12 september
We verlaten Amerante en nemen afscheid van de zeer gastvrije eigenaar. We kregen een courgette van 1 meter lang!!!! Wat gaan we daar mee doen? Via Acqui Terme pakken we de SR 30 naar het zuiden en bij Carcare nemen we de auto route A6 tot Mondovi. IMG_0024IMG_0026Dan via Cuneo de SS21 weer een heftige, maar wonderschone weg, langs vele kleine bergdorpjes en heel veel haarspeldbochten. We arriveren op de Col de Madelena(Italië)/Col de Larche(Frankrijk) en gebruiken daar de lunch. Hier staat het gedenkteken voor de legendarische wielrennen Fausto Coppi. We dalen Frankrijk in en via Barcelonette gaan we op weg naar de VC bij Le Lauzet-Ubaye. Het wordt een herhaling van steeds maar weer oooh en aaah's, wat een landschap deze Hautes Alpes, hoge bergen, liefelijke dalen, onze ogen zijn aan het overwerken. Zo'n 10 km voor Le Lauzet is de weg afgesloten. Er wordt ons door de politie verteld dat dit zo'n 1,5 uur gaat duren. IMG_0036Men moet langs de weg met dynamiet de rots opblazen en daarna moeten de stenen opgeruimd worden. Om 16.30 uur krijgen we te horen dat het nog minimaal 1 tot 2 uur kon duren. Een politie agente wijst ons naar een plek beneden bij een ecologisch museum, het “boshuis” waar een parkeerplaats aan de rivier is en we kunnen staan voor een overnachting. Het is bij het plaatsje La Fresquire, direct aan de rivier. Op het parkeerterrein staan een paar grote sculpturen, uit hout gesneden en de “grote”beer gaat over ons waken!!!! Helaas is het museum gesloten.

13 september
Het was een rustige nacht, alleen het gekletter van het water in de rivier en af en toe een regenbui. We rijden langs het Lac de Serre-Ponçon op weg naar Gap. Daar weer zo'n kronkelweg, de bekende Route Napoleon, omhoog via Corps, La Mure naar Vizille. IMG_0043Heb bewondering voor de stuurmanskunst van mijn mannetje, hij brengt ons veilig richting Grenoble. Wat was het genieten onderweg en de weg is goed te rijden. Langs Voiron de D 1075 richting Bourg-en-Bresse. Een goeie weg maar helaas veel dorpjes met drempels en rotondes. Voorbij Bourg-en-Bresse de D1083 die we op de heenweg ook hebben gereden en we stoppen om 15.45 uur weer bij Cousance waar we ook op de heenweg hebben gestaan. Het is heel erg warm vandaag, maar gelukkig staat er naast de camper een aantal bomen zodat we in de schaduw kunnen zitten. We wachten tot het wat is afgekoeld en eten laat nog een hapje. Zitten lang buiten. Dit is een prima plekje, service en rust!!

14 september
We gaan op tijd weg om de ergste hitte voor te zijn. Via Lons-le-Saunier, Arbois, Besançon, Vesoul, Epinal, Nancy zijn we al om 13.00 uur in Pont-à-Mousson. Dat IMG_0050was een geluk want we hebben een van de laatste plaatsen. Heel veel campers blijven hier lang staan. We zien zelfs campers die hier op onze heenreis ook al stonden, het is dan ook een prima plek aan de Moezel met goeie voorzieningen. Het lijkt wel een camping!!! We staan ongeveer op hetzelfde plekje en hebben het geluk van een grote boom achter de camper zodat we in de schaduw kunnen zitten. Nog steeds erg heet!!!! Toch maar het BBQ-tje aangemaakt en lekker wat gegrild.

15 september
Weer op tijd weg en de bekende route Metz-Luxemburg-Namen-Brussel-Antwerpen-Breda gereden. Veel km' s maar alleen maar snelweg en geen oponthoud. Om 14.30 zijn we weer thuis. Hebben al snel contact met Annemiek en horen dat ze voor verdere behandeling in het ziekenhuis moet blijven. Een hele geruststelling, daar kan de pijn goed worden bestreden. Er is geconstateerd dat er een zenuw in de ruggen graad is aangetast en dat veroorzaakt die vreselijke pijnen. Ze krijgt extra medicatie en morgen wordt opnieuw een scan gemaakt en bekeken of er verder bestraald kan worden.