Voorjaar 2016 Spanje ( deel 5 )

18 april 2016
IMG_0017 - kopieBij het verlaten van de geitenwei worden we uitbundig uitgezwaaid door Siem, een bekende van eerdere reizen, die al vele jaren in zijn camper in Spanje woont. Zijn motto is “bedankt voor het lachen”. We rijden weer even naar Mazzaron om de voorraad aan te vullen en zetten koers naar Totana, naar de mooie CP met uitzicht op de Sierra de Espuna, een natuurgebied. Ook Jo en Nick arriveren al snel. Er is uitstekende Wifi hier, dus we kunnen weer informatie opdoen. De was gaat in de machine en het waait behoorlijk, dus snel droog.

19 april 2016
IMG_0002IMG_0005We hadden Jo en Nick al vaak verteld over het restaurant Venta La Rata, hier vlakbij, waar we al een aantal keer hebben gegeten, een compleet menu met alles erop en eraan voor slechts € 10,00. Op de fiets erheen en nemen weer plaats in de chique eetzaal, met zilveren stoeltjes, waar we welkom worden geheten. We bestellen het menu en worden niet teleurgesteld, weer voortreffelijk en een lekkere wijn erbij. We fietsen terug en zien een prachtige tuin met exotische bloemen. In de namiddag is het weer uitbuiken. We hebben ons plan gewijzigd, de bedoeling was morgen richting Granada te gaan, maar het stadsbezoek trekt niet zo en we stippelen een andere route uit, richting het westen, die langs veel leuke plaatsen komt.

20 april 2016
We nemen afscheid van Jo en Nick, zij gaan een andere kant op. Niets veranderlijker dan de mens ėn het weer. We zien op de Spaanse weersite, El Tiempo, dat het in de richting van de route die we willen rijden slecht weer wordt. IMG_0025In de regio Murcia blijft het goed, dus weer aangepast. Allereerst rijden we een mooie weg door de bergen naar een ons onbekende CP, Cala Blanca, niet ver van Calabardina. Via kleine dorpjes en smalle wegen komen we uit op de plek, een groot veld aan zee met inderdaad de mogelijkheid voor veel campers. Geen voorzieningen en er staat helemaal niemand. Het weer is wat bewolkt en we rijden terug en gaan kijken bij Calabardina, nou daar genoeg campers, maar GEEN camping gedrag gewenst, dus kunnen de stoelen niet buiten. Je kunt wel op het strand gaan zitten, maar er waait een frisse wind. We rijden door naar Aguilas om een vers brood te kopen bij de Aldi, maar die wordt verbouwd, dan maar bij de grote super van Eroski in het nieuwe winkelcentrum. IMG_0037Een gigantisch groot en luxe centrum, dat helaas erg leeg is, 70% van de winkels is dicht en er lopen weinig mensen, doet wat treurig aan. Bij een tankstation net buiten Aguilas kunnen we LPG tanken en omdat we niet weten hoelang onze Spaanse fles nog gas geeft besluiten we om de LPG aan te vullen, nou die was dus ook nog vol!!!! Door naar de CP bij Playa La Carolina, een droomplek. Hoog boven de stranden ligt een mooi terrein waar we een plekje vinden. We eten een hapje bij een van de chiringuita's hier en gaan lekker genieten van het mooie uitzicht. We lopen wat langs de stranden waar in de rotsen veel grotten zijn, die vroeger werden bewoond. In de namiddag komen er veel body surfers en het is een leuk schouwspel. Een heerlijke dag!!!!

21 april 2016
IMG_0039Al vroeg worden we wakker van Spaans gebabbel naast de camper. Het blijken werklui te zijn die hier een nieuwe trap komen maken naar het strand. Er wordt heel wat materiaal uitgeladen en de werkzaamheden beginnen, na veel overleg! Het is prachtig weer en we genieten van de mooie vergezichten hier, doen verder weinig. Vanuit de camper kunnen we aan alle kanten de mooie baai zien. Het is wat drukker op het strand omdat er minder wind is. Laat in de middag zorgt men dat wij voldoende water hebben om een bad te nemen, maar liefst 3000 liter water wordt er gebracht!!!

22 april 2016
We gaan weer verder, eerst langs het benzinestation waar we de camper kunnen wassen en de WC lozen. Dan naar Aguilas om bij de Orange een nieuw internetkaartje te kopen, was snel gefikst. Aan de rand van de stad is een grote Mercadona waar we wat boodschappen doen en daar vlakbij ligt een mooi strand aan de jachthaven waar veel campers staan. We gaan daarheen en drinken koffie en overleggen welke kant we opgaan. Om opnieuw de oostkust te doen hebben we niet zoveel zin in, kennen daar al veel plekken, hoewel het daar het beste weer is. IMG_0046Dan maar het risico dat we af en toe wat minder weer hebben en we besluiten toch richting Úbeda/Beaza het binnenland in te gaan waar mooie dingen te zien zijn. We rijden van Aguilas een stukje RM 11 en nemen dan de afslag naar de RM D 19, nou dat hebben we geweten, een “Simon” weg, d.w.z. bochten, smal en steil!! Op het eerste stuk tot El Aljibe rijden we door een totaal verlaten berglandschap waar je echt geen tegenligger tegemoet moet komen. Afgrond aan twee kanten een onoverzichtelijke bochten. Veel verlaten huizen en een paar schaapskuddes. Na zo'n 15 km wordt het beter en komen we bij Puerto de Lumbreras uit waar we de A91/92N oprijden. We stoppen bij Venta del Peral, een wegrestaurant met grote parkeerplaatsen voor vrachtauto's en een deel voor campers, een stukje van de A 92, prima plek en zijn daar rond het middaguur. Kunnen lekker buiten zitten en gebruik maken van de douche in het hotel/restaurant of wat het ook is. Vorig jaar waren we hier ook voor een overnachting.

23 april 2016
Rustige nacht en na het ontbijt richting Úbeda, na Baza de A 315 op, weer zo'n mooie weg, heuvels,kleine nederzettingen en we zien hier veel rotswoningen, maar ook veel lege ruïnes. We stoppen voor de koffie bij het Embalsa de Negratin, waar de Rio Guardiana in uitkomt. IMG_0048IMG_0062Een mooi spektakel hier met een grote stuwdam. Er stoppen bussen met Spanjaarden om dit te bekijken. We vervolgen de A 315 die nu door oneindige olijfboomgaarden gaat. Er staan hier meer dan 60 miljoen olijfbomen, meer dan 200 verschillende soorten. Er komt geen eind aan, het is het belangrijkste olijfolie centrum van de wereld. Na Quesada, een beeldschoon wit dorp, stoppen we in Peal de Becerro bij een perserij waar we wat van de beroemde olie van de Sierra de Cazorla kopen. Onderweg zien we Iberische steenbokken en er sprint een hert vlak voor de camper langs! Rond 12.30 uur zijn we op de CP in Úbeda en lopen naar het centrum. Bij de Tourist Info wat documentatie gehaald en op naar het oude centrum. De IMG_0133stad werd in 1234 op de Moren heroverd en je vind er veel mooie monumenten uit de 16e eeuw. Rondom de oude stad kun je over de stadswallen lopen. Met het plattegrondje van de VVV lopen we een route door de stad en bewonderen de mooie bouwwerken. Even een pauze en we stoppen voor een bezoekje aan een leuke muziekbar waar we een wijntje drinken en er een hapje bij krijgen. Na nog wat door de oude stad geslenterd te hebben, gaan we wat eten in een prima restaurantje met gerechten uit de streek. Dan een wandeling over de stadswallen richting de CP waar we vermoeid, maar voldaan aankomen.

24 april 2016
Na het ontbijt vertrekken we naar Baeza en zetten de camper neer op een CP bij de Plaza des Torres. We lopen naar het centrum dat op de Werelderfgoed lijst staat. IMG_0088IMG_0092Het kende de grootste bloei in de 16e en 17e eeuw en daar zijn nog veel mooie monumenten van over. In de 16e eeuw werd de universiteit gebouwd en deze is prachtig gerestaureerd. Bij de VVV op het Plaza de los Leones, met een mooie fontein, krijgen we een plattegrond en wat uitleg van een zeer vriendelijke mijnheer, die zelfs een paar woordjes Nederlands spreekt. Het is een mooie plaats met veel kleine straatjes en we wandelen een route langs de meeste bezienswaardigheden, o.m. de kathedraal. . Daarna koffie op een terrasje. Na een tip van de VVV bekijken we de CP bij het busstation waar ook service is. Ook een prima uitgangspunt voor het bezichtigen van Baeza, dat kleiner is dan Úbeda en om een uur of 12 rijden we terug naar Úbeda om nog wat te gaan bekijken. Het is echt zondag, veel mooi aangeklede mensen die genieten van een mooie dag en rondwandelen. We lopen een stuk door de stad en doen ook weer even een drankje in de muziek bar van gisteren. Daarna vervolgen we de wandeling en eten wat tapas. Inmiddels is het 5 uur en keren we terug naar de camper. Het is mooi weer en jammer dat we hier niet buiten kunnen zitten.

25 april 2016
We maken gebruik van de service en vertrekken uit Úbeda. Al snel zitten we op autovia A4 en worden nog steeds omgeven door oneindige olijfboomgaarden. Het is een mooie weg door La Mancha en rijden we het land van Don Quijotte in. Om een uur of 1 zijn we in Puerto Lápice, dat zou het dorp zijn waar in een herberg tot ridder is geslagen. IMG_0140IMG_0082Hier is een CP, mooi aan de rand van het dorp met uitzicht op een aantal molens, het kenmerk van deze streek. We lopen het dorp in voor een brood en we zien dat het erg is ingesteld op de bezoekers voor de legende van Don Quijotte. Nu is het rustig en we gaan terug naar de CP om te lunchen. Het is weer zo'n CP waar je officieel geen stoelen mag buiten zetten, maar het is prachtig weer dus......toch maat het verbod overtreden. Rob gaat de klim aan, omhoog naar de molens en maakt mooie foto's. Er komen wat Nederlandse campers en we maken een praatje en wisselen reiservaringen uit. Later lopen we weer naar het dorp op zoek naar de Coöperatief voor wijn en olie. Helaas gesloten en morgen is het weer eens een feestdag dus zoeken we wel een ander adres. Bellen met de meiden, alles goed thuis.

26 april 2016
Horen van de Nederlandse buurman dat het heeft gesneeuwd in Nederland, dan zijn we hier goed af, worden weer wakker met de zon. We rijden naar Herencia, een IMG_0151mooi dorp op 12 km afstand en vinden daar ook een Coöperatief, slaan er wijn en olie in. Dan door naar Alcázar de San Juan waar een Lidl is (we kunnen niet zonder!!!!), zorgen dat de voorraad weer op peil is. Ook tanken we hier. Dan de N420 op, een prachtige weg door de velden, witte dorpjes met witte molens, bermen vol voorjaarsbloeiers, een heerlijke rit. Voorbij Al Almarcha, na de kruising met de A3 van Valencia naar Madrid, wordt het landschap totaal anders. Wild, rotsachtig en een slechte weg!!!!! Hier geen olijven en wijngaarden meer, maar wel een wild stromende rivier de Júcar. In Cuenca vinden we al snel de CP aan die rivier. Hij ligt in een kloof en boven op die rotsen is de stad. Gaan we morgen maar eens naar toe klimmen. Nu eerst een broodje en lekker genieten van het geluid van de watervalletjes hier.

27 april 2016
Wat een ellende daar in Nederland, Koningsdag en dan dat weer. Jammer van alle activiteiten. IMG_0002 - kopieIMG_0168Hier is het goed, licht bewolkt en na een frisse nacht nu prima weer om de klim naar boven te doen. Het is een mooie wandeling langs de rivier en dan over een bruggetje de trappen naar boven, zo´n 200 meter omhoog. We komen aan bij de Plaza Major en gaan als eerste naar de Tourist Info. Krijgen weer goede informatie en er wordt een wandeling aanbevolen van zo´n 2 uur langs alle hoogtepunten. Cuenca is gebouwd op een IMG_0013 - kopieIMG_0031 - kopieuitstekende rots boven de rivieren de Júcar en de Huécar. Boven deze rivieren vind je de hangende huizen, de Casa Colgadas. Rondom de kronkelende straatjes van het Moorse centrum groeide de stad, er was veel wol en textielindustrie. De grootste bezienswaardigheid is de kathedraal waar de bouw van de 12etot de 18e eeuw duurde. Een van de mooiste voorbeelden van Spaanse gothiek. IMG_0038 - kopieWe doen na de kathedraal de wandeling en zien veel mooie monumenten en gerestaureerde huizen. Het blijft wel trappetje op en trappetje af!!! Dan hebben we wel een drankje verdient op de Plaza Major en daarna dalen we weer af naar de camper. Onderweg zien we dat er tegen de steile wanden wordt geklommen. Een mooi gezicht. We horen van 2 jonge mannen die naast ons staan in campers dat dit een van de beste gebieden is om te klimmen, een zegt dat het de beste plek van de wereld is!!!

28 april 2016
We verlaten Cuenca en rijden dwars door de nieuwe stad. Het is een grotere stad dan we aanvankelijk dachten en ook druk zo s' morgens. Buiten Cuenca gaan we IMG_0048 - kopieverder op de N420 en rijden dwars door een bijna verlaten landschap. We zien veel verlaten huizen en gehuchten, de weg is prima. De natuur is prachtig, soms doet het denken aan de prehistorie, rotsen, veel stenen en totale verlatenheid. Bij Torrebaja rijden we de N330 op richting Teruel, een drukkere weg met wat kleine dorpjes. Het is ook hier weer mooi met opvallende rode rotsen. Om een uur of twaalf zijn we op de CP in Teruel, bij de Guardia Civil (worden we goed bewaakt). Trekken weer de wandelschoenen aan en gaan lopen naar het historische deel van de stad. Het is een flinke wandeling, die gelukkig grotendeels omlaag gaat. IMG_0057IMG_0054 - kopieOok hier eerst weer naar de VVV voor een stadsplattegrond en wat informatie. Het is een wat rommelig centrum dat vooral bekend is om de mudajar torens, overblijfsels uit de tijd van de Moren. In de ijskoude winter van 1937 vond hier de bitterste veldslag van de burgeroorlog plaats. Er is een mooie kathedraal die nu gerestaureerd wordt en volledig in de steigers staat. Opvallend veel mooie huizen met Art Nouveau elementen. Het begint te regenen en het wordt rustig op straat. We vinden een leuk restaurantje bij de kathedraal, El Museo, waar we heerlijk eten voor weinig!!! Lopen naar het busstation en nemen de bus naar de camper want het regent inmiddels behoorlijk.