Voorjaar 2016 Spanje ( deel 2 )

24 maart 2016
Rustige nacht en na het ontbijt richting Vic. We verlaten de stad en zitten al snel IMG_0020op de C25 naar Vic, een heel erg mooie weg door een schitterend landschap. De CP is gauw gevonden, ligt bij een groot sportcomplex en is gratis. Voor de eventuele voorzieningen als water en elektra moet je betalen, maar dat hebben we nu niet nodig. De wandelschoenen weer aan en richting het stadje, zo'n 20 minuten lopen. Eerst naar de VVV voor informatie, we krijgen een wandelroute mee voor het historisch centrum. Ook nu zijn we weer onder de indruk van dit prachtige stadje, veel mooie kerken, oude huizen uit de 17e en 18e eeuw. Er is een romeins bruggetje uit de 11e eeuw en een romeinse tempel uit de 1e eeuw na IMG_0012Christus die goed gerestaureerd is. We nemen een kijkje in de kathedraal uit de 11e eeuw, die aan de buitenkant mooi is maar binnen erg somber, veel bruin en erg donker. We krijgen dorst en lopen naar de Plaza Major die vol staat met leuke terrassen en uitzicht biedt op verschillende mooie patriciƫrs huizen. Daar eten we een plaatselijk broodje, een zgn Coca, een soort Spaanse pizza. Dan weer terug naar de CP waar we genieten van het mooie weer. Vlakbij wordt er een grote kermis opgebouwd waar we vanavond even een kijkje nemen, altijd leuk om te zien en het gillen van de meiden in de attracties te horen. Gelukkig stopt de muziek om een uur of 10.

25 maart 2016
Bij het ontbijt zien we dat er een viertal ballonnen worden opgeblazen op het sportveld en snel gaan ze de lucht in, leuk om te zien. Vanaf Vic nemen we weer de C 25 naar Manresa opnieuw genieten van het landschap. Deze C 25 is een erg goed alternatief om de grote drukte rond Barcelona te vermijden en het is ook genieten onderweg. Bij Manresa gaan we richting de kust, eerst de C17 en bij Igualade de C15 naar Villafranca de Penedes. Het wordt drukker IMG_0047IMG_0036op de weg met het Paasverkeer en we missen de cava waar we wijn hadden willen kopen. Vandaag, Goede Vrijdag, is alles gesloten, alleen dicht aan de kust in de toeristen plaatsen zijn er wat winkels open. We gaan naar de CP in Cambrils, die op een camping ligt, Playa y Fiesta. Wij vinden een mooie plek direct aan het strand. Het is een echt ouderwetse Spaanse camping met veel seizoensplaatsen die nu allemaal in gereedheid worden gebracht voor de komende zomer, een drukte van belang!!!! Hier geen voorschriften en verboden, BBQ is zelfs toegestaan en daar maken de Spanjaarden goed gebruik van. De kinderen leven zich uit op het strand. Jo en Nick staan hier ook en we sluiten de middag met “overleg “.

26 maart 2016
Eerst maar even de camper kuisen, wordt toch vies tijdens de reis. Dan op de fiets naar Cambrils dat hier zo'n 7 km vandaan ligt. We waren hier voor het eerst in 1972!!!! met de Kerst en we herkennen het nauwelijks terug. Later zijn we er nog IMG_0053eens geweest op de camping(met dierentuin) midden in het dorp, nu is er een mooi park. Ongelooflijk wat een toeristen plaats. Langs de kust is een mooie en lange boulevard gekomen met een goed fietspad. We gaan tot de VVV en halen een plattegrond van het dorp en gaan verder lopen. Het is druk en gezellig in de smalle straatjes, de Spanjaarden vieren vrolijk de Paasdagen en de winkels varen er wel bij. We herkennen hier wel enkele plekjes, op het strand waar we vroeger waren is nu een enorme jachthaven gekomen met de bijbehorende luxe restaurants. In een van de straatjes vinden we nog een authentiek tapasrestaurantje waar we lunchen en een leuk gesprek hebben met Fransen die hier in de winter verblijven. We halen de fietsen weer op en gaan naar de supermarkt voor de nodige boodschappen. Terug naar de CP en weer genieten van de zon. Het is erg mooi weer vandaag.

27 maart 2016(1e Paasdag)
Dit keer geen paas processies voor ons. In dit gebied wordt het niet zo gevierd als in het zuiden.Hier op de camping viert men wel, grote families bij elkaar die heel wat af te kwebbelen hebben. Er worden grote tafels gedekt en men zit lang aan tafel. Aan het eind van de middag gaan ze met z'n allen een wandeling rond de camping maken en wordt alles goed bekeken, de Hollanders incluis!!!Het is een vrolijke bedoening. Weer prima weer en lang buiten zitten.

28 maart 2016 (2e Paasdag)
We vertrekken uit Cambrils, eerst nog wat boodschappen aanvullen, er is een super moderne Lidl hier. IMG_0064IMG_0060Dan de bekende weg N340 tot aan de Ebro Delta, onze volgende stop. We zijn er al op tijd en vinden een prima plek. We staan bij Casa Fusta aan de rand van een beschermd natuurgebied. Het is hier erg vol met Spaanse auto's en camperaars die hier komen wandelen en later in het restaurant een hapje eten. We weten niet wat we zien, in 2013 waren we hier ook en toen stonden er 2 campers en wij waren de enigen die in het restaurant gingen eten. Nu is er een wachtlijst!!! Het lijkt wel een jodenkerk, zoveel herrie men dan maakt.Wij pakken de fietsen en gaan een stuk in het natuurgebied fietsen, goed fietspad. Bij een uitkijktoren zien we veel vogels en zowaar ook flamingo's. Dit is een van de grootste beschermde natuurgebieden van Europa, na de Camargue. Rondom het gebied wordt veel rijst verbouwd, het is gecultiveerd en er zijn veel sluisjes en kanalen om de akkers te bevloeien. Tegen de avond vertrekt een groot deel van de Spanjaarden en wordt het wat rustiger.

29 maart 2016
Vanochtend vindt echt de grote uittocht plaats en we IMG_0056staan nu nog met een handjevol campers. Het is heel mooi weer en we blijven nog een dag. We fietsen weer door een ander natuurgebied en zien daar heel veel flamingo's in het water staan, ze zoeken eten. Door naar het plaatsje El Poblenou de Delta. Een schattig wit dorpje met een kerktoren als een minaret en heel veel restaurants, waarschijnlijk een weekend bestemming voor de Spanjaarden. We fietsen nog een eind door en rijden langs de andere kant van het meer terug naar de CP, waar we weer heerlijk buiten kunnen zitten. En dan te bedenken dat het pas eind maart is.

30 maart 2016
IMG_0081Weer op pad en we merken dat er voor Vinaroz een nieuw stuk N340 is gekomen. We hoeven niet meer over het altijd drukke gedeelte bij Vinaroz/Benicarlo/Peniscola, dat schiet lekker op en de natuur is hier mooi. We rijden bij Torreblanca de CV 13 en de CV10 op en om na Castellon naar Burriana te gaan. Daar moet een mooie CP aan het strand zijn. Maar helaas, de verkeerde GPS code ingedrukt. Dus nu richting Valencia, nu over de A7, naar El Saler waar we al vaker waren. Een mooie CP direct aan zee met uitzicht op de schepen die Valencia aandoen. Het wordt vervelend, maar nog steeds heerlijk weer!!!!

31 maart 2016
Wakker worden met de zon, maar een harde koude wind. Jo en Nick vertrekken en wij proberen zoveel mogelijk uit de wind te blijven. Lekker leesdagje en aan het eind van de middag verdwijnt de wind en is het weer heerlijk.

1 april 2016
IMG_0001 (2)Op tijd weg en via Sueca, waar helaas de Lidl is verdwenen, door naar Cullera. We tanken onderweg voor 97,8 ct de tank vol en gaan in Cullera naar de Lidl. Dan door naar Tavernes, de CP die we goed kennen. Altijd een lekkere plek, erg goed sanitair (is wel eens nodig!!!), wasmachine en het strand op 50 meter. Jo en Nick staan hier ook al en we ontmoeten Bram weer eens, die kennen we van zijn uitgebreide blog. Ook nu weer een fris windje, maar wel veel zon.