VOORJAAR 2015 Spanje / Portugal (deel 1)

6 maart
Via de NKC hebben we gebruik gemaakt van de aanbieding bij Smits in Ede om de camper check uit te laten voeren (met 25% korting) en de gratis APK. Op 3 maart melden we ons IMG_0002 (2)en we werden vriendelijk ontvangen. Er werd met veel zorg naar onze camper gekeken, alles werd gecheckt en zo nodig vervangen of gerepareerd. Omdat men nog wat tijd nodig had om een reparatie uit te voeren zijn we met de trein naar huis gegaan en werden door dhr. Smits netjes bij het station afgezet. Gisteren konden we camper weer ophalen en we zijn met een tevreden gevoel weggereden. Alle lof voor deze firma, we hadden in het verleden wel eens een andere ervaring. Vandaag alles weer ingepakt en we zijn klaar voor vertrek naar zonniger streken. Richting Spanje en Portugal.

7 maart
Vanochtend op tijd vertrokken, goed rijweer. Al snel via Antwerpen en Brussel naar Mons. IMG_0004Maar helaas, op de E 42 richting Mons een enorme vertraging, de snelweg is daar voor een groot deel afgesloten en we stonden uren in de file eer we bij de omleiding waren. Eindelijk dan toch bij Mons richting Maubeuse, heeft ons 4,5 uur file leed bezorgd! Maar niet getreurd, ons doel was in de buurt van Reims/Epernay te overnachten. We zijn naar Mutigny gereden waar een mooie CP ligt, midden in de wijngaarden van de Champagne. Waren daar net voor het donker. Mooie rustige plek.

8 maart
Mooie zonsopgang boven de wijngaarden, volop zon als we vertrekken. Via Troyes, Nevers naar St. Pourcain, een voor ons bekende CP. Konden er al lekker buiten zitten.

9 maart
Richting Clermont Ferrand waar we de A 75 pakken, een mooie weg. Hier en daar lagen IMG_0012IMG_0008nog sneeuwresten, vooral in de hogere delen. Verder voorbij Lodeve zagen we eerste bloesem bomen, nu is het echt lente. Onderweg doen we wat boodschappen, wijn en lekkere kaasjes, een stokbroodje erbij, heerlijk voor vanavond. Voorbij Narbonne rijden we richting Leucate Plage en gaan daar op de CP aan het strand staan. We maken een rondje door het plaatsje, het is overal nog erg rustig.

10 maart
Worden weer wakker met een stralend blauwe lucht en de zon wordt al warmer. We besluiten naar een CP in Palamos te rijden. Gaan via de D6009 die vlak langs de autoroute IMG_0002 - kopie (2)loopt, ook weer een mooie weg. Via de oude grensovergang bij Le Perthus rijden we Spanje in. Bij een van de grote supers hier kopen we wat lekkere flessen en Spaanse lekkernijen. Dan door naar Palamos via de N11. Komen allemaal plekken tegen die ons herinneren aan vakanties van jaren geleden. Rond 14.30 uur komen we aan op de CP Empordarea in Palamos, deze uitgekozen omdat we dan weer eens Palamos kunnen bezoeken. Zeer goed geoutilleerde CP met alles erop en eraan. We worden bijzonder hartelijk ontvangen en krijgen veel informatie over de omgeving.

11 maart
Zijn op de fiets naar het centrum gereden, je bent hiervandaan al snel op de boulevard. Alles is goed te fietsen. We kijken wat rond en gaan naar de vissershaven en de IMG_0017jachthaven. Daar is de VVV en we halen er wat informatie op. Daarna stallen we de fietsen en lopen het historische centrum in. Altijd leuk zo'n oude Spaanse stad. We realiseren ons dat het zeker 45 jaar gelden is dat we hier voor het eerst waren en herkennen dan ook weinig. Een enkel pleintje komt ons nog bekend voor. Een mooie oude kerk en een gezellig winkelstraatje. We zoeken een leuk terras en genieten van een wijntje met boquerones, heerlijk. Op de CP staan Martin en Maddy die een leuke weblog bijhouden van hun reis door Spanje www.camperlanden.eu , die we al enige tijd volgen. We drinken gezamenlijk een 5 uur borrel en wisselen wat ervaringen uit.

12 maart
Het was de warmste nacht tot nu toe, zelfs 17 graden!!! Wakker worden met de zon is genieten. We rommelen wat rond en in de camper en gaan om ca. 13.30 uur weer naar de IMG_0026havenkant. We hebben een leuk adresje voor een restaurant gekregen van de CP beheerster, MAS NOU en we hebben vandaag wat te vieren, onze 51-jarige trouwdag!!!! Het is echt een leuk adres, zo'n authentiek Spaans restaurant waar een prima dagmenu is voor € 13, er wordt volop gelunched door de plaatselijke bevolking en het is gezellig. We fietsen weer terug en vlakbij de CP is een gloednieuwe Lidl geopend, dus maar even wat aangevuld. Om een uur of 4 zijn we weer terug en kunnen nog wat genieten van de zon. Morgen weer verder.

13 maart
We verlaten Palamos en rijden via de C31 en de C35 naar Granollers. Een prima weg die boven Barcelona loopt. Je ontwijkt hiermee de drukte in en rond Barcelona. Een stukje autoroute AP7 tot Villafranca de Pinedes en dan de N 340, de kustweg. Verderop pakken we de A 7, schiet lekker op. We besluiten naar Peniscola te gaan. Helaas de CP Kla Volta is VOL! Dan maar door. Het is nog vroeg en Rob nog fris dus door richting Valencia. Ook dan is er weer een groot stuk tolvrije autovia de CV 10 die weer aansluit op de A7. Bij Valencia gaan we naar El Saler, Playa Devesa. Er staan behoorlijk wat campers en wij sluiten aan. Maar weer pech met de koelkast, hij werkt niet op gas en als we zo vrij staan moet het wel werken. Dan maar een stukje terug rijden naar de bekende camping Col Vert, die is helemaal vol vanwege de Fallas in Valencia. Men is zo vriendelijk om ons toch een plekje te geven, midden tussen een kampeerclub 65+ uit Nederland. Die schrikken van ons, zo vlak voor hun caravannetje, maar als we uitleggen dat we morgen weer weg zijn hebben ze wel begrip.
Gereden 518 km (teveel voor ons doen)

14 maart
Via de kustweg CV 500 rijden we naar Cullera, een leuke weg dwars door een landbouwgebied, veel rijstverbouw, en wat vakantie woningen. We gaan dwars door Cullera dat veel omhoog en omlaag gaat, het is gebouwd rond een rots in de zee. Een leuk IMG_0003 - kopie (2)stadje. Ook hier zijn voorbereidingen in gang voor de viering van de Fallas, we zien wat grote poppen die op de 19e in de fik gaan. Om een uur of 11 zijn we in Tavernes Playa waar een gloednieuwe CP is op de plaats waar we voorheen vrij konden staan. Een zeer verzorgde CP met werkelijk alles erop en eraan voor slechts € 6. Het is er behoorlijk druk en we krijgen een plekje met stroom. Rob zet zijn pet met “mecanicien”op en gaat aan de slag met het gas van de koelkast. En ja hoor.... na veel gezoek en geduld lukt het hem weer, het werkt!!! Het defect zat in de schakelautomaat. Vanochtend regende het wat, maar rond het middaguur komt de zon en kunnen de stoelen naar buiten. We nemen een kijkje bij het strand waar deze plek tegenaan ligt en zien dat er verder niets is veranderd. Het is een mooie plek. We krijgen een berichtje van Simon en Minke dat ze in El Campello zijn, een stukje zuidelijker. Misschien zien we elkaar. Ook Jo en Nick zijn vandaag uit Nederland vertrokken.