HERFST 2014 Normandië/Bretagne (deel 6 slot)

9 oktober
IMG_2296IMG_2300Het heeft weer flink geregend vannacht. We rijden eerst naar Tours, dan via de N10 naar Châteaudun en zijn op tijd in Chartres. Er is een camping aan de Eure, niet ver van het centrum. Nou dat was nog een fikse wandeling, zo'n 3 km alsmaar omhoog lopen. Als eerste komen we de middeleeuwse kerk St. Aignan tegen met veel mooie gebrandschilderde ramen en gekleurd schilderwerk. In het centrum is veel te zien en het belangrijkst is de kathedraal. IMG_2314IMG_2307In 1134 is men begonnen met de bouw van deze best bewaarde gotische kathedraal en deze is terecht op de lijst van Unesco terecht gekomen. Wat een prachtig beeldhouwwerk dat vele bijbelse verhalen verteld. Er zijn schitterende gebrandschilderde ramen met een totaal van 2600 m2. Chartres is dan ook bekend om de vele glas in lood ateliers. Er is een goede akoestiek, een aantal bezoekers zingt religieuze liederen en dat is mooi om te horen. Direct achter de kathedraal liggen de tuinen van l' Eveché, gesnoeid in middeleeuwse patronen. Hier ligt ook het voormalig bisschoppelijk paleis. We lopen terug IMG_2313IMG_2319IMG_2305door smalle straatjes, waar veel mooie gebouwen te zien zijn. We zien nog een oude kerk, de St. Pierre waar een organiste aan het spelen is. Ook hier weer die mooie ramen. Door een parkje belanden we aan de oever van de Eure waar een mooi wandelpad langs loopt richting de camping. Een leukere en nog iets langere wandeling dan op de heenweg. Moe, maar voldaan komen we weer bij de camper.

10 oktober
Vanaf Chartres rijden we via Dreux omhoog. IMG_2332Voor ons een bekende route door een mooie streek. Wij geven hier de voorkeur aan i.p.v. de route rondom Parijs. Na Baeuvais richting Amiens en Arras. In Arras willen we nog wat boodschappen doen en tanken we. Dan naar Lille en de Frans-Belgische grens. Net over de grens gaan we naar de CP bij Harebeke, een prima pek met alle voorzieningen. Hij ligt aan een mooi sportcomplex waar volop getraind wordt door de jeugd van Harelbeke. Allemaal voetballertjes die prof hopen te worden!!!

11 oktober
Vanochtend waren de sporters al vroeg aanwezig op het park om wedstrijden te spelen. Wij nog even naar de Colruyt, een supermarkt, voor brood en fruit. Hoeven we niet gelijk boodschappen te doen als we thuis zijn.
Wat een rare supermarkt, grote stellingen met artikelen, een hal met vers waren en alles slecht verlicht. We waanden ons in voormalig Oost-Europa. Maar voorzien van brood en fruit gaan we verder. Onderweg zien we weer de vele herdenkingsmonumenten en begraafplaatsen uit de 1e Wereldoorlog. De reis verloopt voorspoedig, het is niet bijzonder druk rond Antwerpen. Maar net voorbij Breda komen we in een file, de brug bij Gorkum is afgesloten en we moeten over 's Hertogenbosch rijden, een flinke omweg. Rond een uur of twee zijn we thuis. Helaas regent het en we halen alleen de koelkast leeg. De rest komt morgen wel. Tegen de avond vertrekken we naar Jo en Nick die een feestje geven. Ze zijn heel verrast, hadden ons nu niet verwacht. Het was een gezellige avond en een leuke afsluiting van deze fijne reis.
image_map

We hebben genoten van het prachtige weer, onze gezellige reisvrienden en al het moois dat we hebben gezien.