2014 ZOMER NEDERLAND

Dit keer brengen we een korte zomervakantie door in Nederland.
Allereerst gaan we naar de Vierdaagse om onze zus/schoonzus Loes te zien die meeloopt en het gebeuren rond Nijmegen eens te bekijken.
Daarna gaan we naar Camping Bakkum waar Mascha en Ton verblijven om een weekje van zee te genieten.

15 juli
's Ochtends eerst een controle bij de tandarts en rond het middaguur gaan we rijden richting Nijmegen. Van Jo en Nick, die daar al zijn, kregen we een SMS-je dat het al erg druk was met 1. Vierdaagse Groesbeek (73)1. Vierdaagse Groesbeek (78)campers. Gelukkig vonden we nog een mooi plekje aan de Zeven-Heuvelenweg t.o. The Canadian War Memorial. We verkennen de omgeving een beetje en bezoeken het herdenkingsmonument, iets dat altijd indrukwekkend is. Al die jonge mensen die gesneuveld zijn, afschuwelijk. Tegen de avond is er de gebruikelijke borrel met Jo en Nick en we vragen ook onze buren erbij, die gezellig aanschuiven. Hij is een voormalige vrachtwagenchauffeur die veel door Europa heeft gereisd en daar leuke verhalen over heeft. Hij heeft zelfs een poos samen met zijn vrouw op de vrachtwagen gezeten. Het is een heerlijke avond, we kunnen lang buiten zitten.

16 juli
In de loop van de ochtend de fiets gepakt en op naar Nijmegen waar echt alles in het teken staat van de Vierdaagse. Langs de straten zijn er op verschillende plekken tribunes 1. Vierdaagse Groesbeek (75)1. Vierdaagse Groesbeek (80)opgesteld voor de inhuldiging op vrijdag. We rijden verder de stad in, een en al gezelligheid, muziekpodia, marktkramen met allerlei waar en vooral heel veel terrassen, die nu al aardig vol zijn. We gaan naar de Waalkade waar een deel van de wandelaars nu langs loopt. Gelukkig vinden we een terras waar nog een plaatsje voor ons is en we aanschouwen het spektakel. Veel militairen uit verschillende naties die allemaal met luid applaus worden aangemoedigd. We lopen nog een rondje door de binnenstad van het mooie Nijmegen en gaan dan weer richting de camper, het is prachtig weer en gelukkig staan we onder de bomen en wordt het niet zo heet in de camper. Aan het eind van de middag fietsen we de heuvel af naar Groesbeek, waar we het e.e.a. inslaan om te grillen. Het is zulk mooi weer dat we lekker buiten kunnen kokkerellen.

17 juli
Al heel vroeg horen we bedrijvigheid om ons heen, er worden Dixi's geplaatst en een tent opgezet door een Noorse verzorgings ploeg van de Noorse wandelaars. Jan, onze zwager meldt zich al vroeg en we ontbijten met z'n drieën. We zitten hier op zo'n 7 km van de 1. Vierdaagse Groesbeek (60)1. Vierdaagse Groesbeek (45)eindstreep en we zien al snel de eerste wandelaars langslopen. Een aantal hiervan zijn snelwandelaars . Dan begint het langzaam drukker te worden, we zetten wat bordjes neer met snoep, watermeloen en komkommer. Die verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het is warm op te lopen en deze route met de heuvels en de zon is vermoeiend. Overal staan nu campers, ik schat dat er, zover we kunnen kijken heuvel op en heuvel af, zo'n honderd staan. Dat alleen al hier!!!! Het gerucht gaat dat het volgend jaar wordt verboden, jammer 1. Vierdaagse Groesbeek (50)1. Vierdaagse Groesbeek (48)wat het is uniek om hier zo langs de route te kunnen staan. Rond een uur of elf is er een ceremonie op de begraafplaats met een Zwitserse delegatie. Een groot muziekkorps, een regiment en allerlei hoog waardigheids-bekleders, die toespraken houden. Er worden bloemen gelegd door vrouwen in Zwitserse klederdracht. Het is een aangrijpende gebeurtenis. Mede omdat een aantal militairen, die alsmaar in de houding moesten staan, 1. Vierdaagse Groesbeek (44)1. Vierdaagse Groesbeek (65)bezweken door vermoeidheid en de warmte. Het is inmiddels heel druk op de weg voor ons, echt file lopen. Veel militairen uit heel Europa, die allemaal een eresaluut brengen op de begraafplaats. Ook zingen ze veel en stimuleren zo de andere lopers. Het is heel leuk om dat allemaal te zien en vooral hoe sommigen zich hebben uitgedost. Er wordt zelfs op klompen gewandeld!!! We zien een Japans vrouwtje van maar liefst 84 jaar, die de 50 km loopt. Ze is heel klein en loopt heel gebogen, maar wat een prestatie!!!! Rond 14.30 uur meldt Demi (achternichtje) zich met haar vriendin. Jan masseert haar voeten en ze rusten een poosje, daarna gaat het vol goede moed weer verder. Na een klein uurtje komt ook Loes in beeld, samen met Ria haar 1. Vierdaagse Groesbeek (64)1. Vierdaagse Groesbeek (62)schoonzus. Ook zij genieten van een lange rustpauze, een voetenbadje en een stuk meloen en gaan dan weer verder. Het file lopen wordt langzaam minder en na 4 uur zien we de bezemwagen voorbij rijden. Men moet uiterlijk om 5 uur binnen zijn en het is toch nog zo'n 1,5 uur lopen. Ook Jan vertrekt weer op de fiets naar de plek waar zijn auto staat en wij ruimen op en rijden weg van deze unieke plek. We gaan naar een camperplaats in Kleef, net over de grens in Duitsland, waar we van de service gebruik kunnen maken en gaan morgen weer verder. Ook hier genieten we van het heerlijke zomer weer en horen tot onze schrik dat er vanmiddag een vliegtuig van Maleisia Airways is neergeschoten, met een aantal Nederlanders erin. Gruwelijk. Er is weinig specifiek nieuws en we blijven dit afschuwelijke gebeuren volgen.

18 juli
We rijden via Emmerich, waar we de Lidl aandoen om wat wijn en specifieke Duitse vleeswaren te kopen. Dan naar Tolkamer waar een CP is op een kade aan de Rijn. Het is 4. Tolkamer e.o (35)4. Tolkamer e.o (41)erg warm vandaag en zo aan het water geeft het enige verkoeling, we blijven lekker in de schaduw en bekijken het schouwspel van de af en aan varende vrachtboten. Ook is hier een aanleg plek waar men de auto's van de schepen kunnen tillen, daar wordt veel gebruik van gemaakt. We lopen het dorpje in en gaan naar de VVV waar we ons staangeld kunnen voldoen. We krijgen er een leuke map met informatie over de streek en horen dat sinds gisteren een elektra paal is geïnstalleerd op de CP. Er zijn vele fietsroutes in de omgeving 4. Tolkamer e.o (38)4. Tolkamer e.o (43)en er is vlakbij een grote recreatie plas, De Bijland. s' Middags wordt er op een werf aan de kade een schip te water gelaten. Een hele officiële gebeurtenis met toespraken. Het is even wachten in de hete zon, maar dan gebeurt het toch, het schip glijdt langzaam het water in, het wordt voortgetrokken door een sleepboot. s'Avonds steken we een BBQ-tje aan en zitten nog erg lang buiten en genieten van de langsvarende schepen. We zien op TV beelden van de vliegtuigramp en het blijkt dat er vele Nederlanders in het toestel zaten.

19 juli
Het bleef warm vannacht en al vroeg uit de veren. We hebben de fiets gepakt en zijn richting Millingen gereden, eerst langs de Bijland, een recreatie plas en dan over de dijk 4. Tolkamer e.o (44)4. Tolkamer e.o (48)naar het pontje dat ons overzet naar Millingen. Dan een mooie fietsroute over de dijk en door de uiterwaarden van de Rijn richting de Millinger Theetuin (ons aanbevolen door de VVV). Het was echt een verrassing, in de middle of no where ligt een sprookjesachtige tuin in Marokkaanse sfeer. Overal leuke hoekjes met zitjes en parasols, omgeven door prachtige borders. Op elke tafel staan bloemen, een lust voor het oog. We drinken natuurlijk een 4. Tolkamer e.o (58)4. Tolkamer e.o (53)kopje thee en wandelen door de tuin die verrassend groot is. Volop afwisseling in beplanting, schaduwtuin, buxustuin, vijvers, etc. alles is er en alles ziet er zeer verzorgd uit. Wat een werk wordt hier verricht! Dan via een andere route weer richting het pontje. Het is weer heel warm en terug bij de camper gaat gauw de luifel uit zodat we in de schaduw kunnen zitten. Het was flink zweten deze tocht, maar zeer de moeite waard.

20 juli
Weer op tijd vertrokken, via Arnhem rijden we eerst langs Hollandsche Rading om te kijken of de planten niet te droog zijn. We geven sommige potten water en vertrekken dan naar Bakkum waar we rond 12.30 arriveren. 5. Bakkum (51)Checken in en rijden naar ons plekje. Helaas is het daar erg zanderig en we komen met de camper vast te zitten. Hulp gekregen van een aardige campingmedewerker die ons uit het zand trekt en helpt met het plaatsen van de camper op wat platen. We staan nu prima. Jo en Nick zijn hier gisteren ook aangekomen met hun 5 kleinzoons en het is weer een leuk weerzien. De Strangetjes komen voorbij en in de namiddag lopen Mascha en ik naar het strand. Een flinke tippel door de duinen, goed om de conditie op peil te brengen!!! Het is vandaag wat bewolkt en niet meer zo warm. Alle 3 onze kleinzoons zijn ook op de camping gearriveerd en na een drankje rijden we in de avond naar Wijk en Zee waar Ton in een strandtent heeft gereserveerd. Heel gezellig en lekker gegeten.

21 juli
Het weer is vandaag wat wisselend en in de middag stappen we op de fiets en rijden door de 5. Bakkum (54)duinen naar Egmond, een prachtige rit. 5. Bakkum (53)In Egmond is het gezellig, leuke winkeltjes en veel badgasten die van de bewolkte dag gebruik maken om te flaneren en een terrasje te pakken. Na een poosje houden we het voor gezien en gaan terug. Helaas begint het te regenen, we proberen eerst nog te schuilen maar het blijft regenen. Dus dan maar door de regen terug. Ton heeft e.e.a. op de BBQ en we worden verwacht en het is een gezellige avond.

22 juli
Stralend weer en dus naar het strand, we genieten van de zee, zand en de vakantiedrukte. 5. Bakkum (74)5. Bakkum (65)De jongens vermaken zich goed met de bal en frisbee en daarna een frisse duik in zee. Opnieuw uitgenodigd voor een hapje, nu een tafel vol Mexicaanse heerlijkheden. Eigenlijk hadden we afgesproken dat wij zelf zouden koken maar Ton heeft er zoveel plezier in om leuke maaltijden op de camping te koken dat we steeds weer bezwijken. HEEL VERVELEND!!!!!!! Er wordt door de jongens muziek gemaakt en het was weer gezellig.

23 juli
Vanochtend zijn Maarten en Jeroen vertrokken, ze gaan het weekend met vrienden naar de Zwarte Cross. Opnieuw een lekkere dag aan het strand en s' avonds nodigen wij de Strangetjes uit om een hapje te eten in het restaurant op de camping, was prima. 5. Bakkum (49)Het is 5. Bakkum (84)een leuke camping, zonder al te strenge regels en veel mooie staan plekken. Er zijn hele stukken met vaste plekken, maar die liggen allemaal verspreid over het grote terrein. Vanaf de camping rijdt je zo de Kennemer duinen in en je kunt veel routes fietsen. S' Avonds zien we op TV hoe de stoffelijke overschotten van de vliegramp in Oekraïene aankomen in Eindhoven en naar Hilversum worden gebracht. Een zeer indrukwekkend en ontroerend schouwspel. Er staan duizenden mensen langs de route om eer te bewijzen. Ook zien we dat ze langs ons huis rijden op weg naar de kazerne.

24 juli
5. Bakkum (85)5. Bakkum (86)Al vroeg naar het strand. Vandaag komen de ouders van Ton ook een dagje en we zitten lekker met elkaar aan het water. En ja hoor........opnieuw staat er een heerlijke maaltijd voor ons klaar, dit keer Grieks en het is weer genieten.

25 juli
5. Bakkum (94)5. Bakkum (93)Wat bewolkt vandaag maar dat komt wel goed uit. We ruimen wat op en pakken de fiets en rijden naar Egmond Binnen, opnieuw een mooie tocht door de bossen en duinen. We bezoeken de abdij van Egmond, heel sfeervol. Het begint weer te regenen en we fietsen terug naar de camping. En ja hoor...... er is weer een lekkere hap verzorgd door Ton, dit keer Spaanse tapas.

26 juli
We pakken in en komen zonder problemen uit de zanderige plek. Het waren heerlijke dagen in Bakkum, leuke camping en een prachtige omgeving. Voor herhaling vatbaar!!! Al snel zijn we weer thuis en de camper is snel uitgeruimd en weer schoon voor de volgende trip.