HERFST 2014 Normandië/Bretagne (deel 4)

23 september
Wij rijden weg uit Vannes en gaan eerst naar een groot winkelcentrum waar ook een IMG_2032IMG_2034tankstation is met LPG bij de Leclerc. We doen daar gelijk wat boodschappen en rijden dan naar Damgan, ook een plekje dat we eerder bezochten en zeer de moeite waard vonden. Al gauw staan we op de CP, het is gelukkig nog niet zo vol. Het is duidelijk te merken dat we nu een paar weken later in deze streek zijn, het is minder druk. Al snel arriveren Paul en Ingrid hier ook en we genieten van de mooie omgeving, een prachtig strand en een goed fietspad erlangs. Het kleine dorpje Kervoyal ligt hier vlakbij en is ook weer een plaatje. Het is prachtig weer, s' morgens is het fris maar in de middag heerlijk. We zitten nog lang buiten.

24 september
Ook nu weer een frisse start, rond een uur of elf rijden we naar Penerf dat bekend is van de oesters. Het is een mooie rit langs het strand, prima fietspaden. In Penerf is het rustig IMG_2018IMG_2020en we zien veel mensen op de drooggevallen stranden zoeken naar de zeevruchten. Laarzen aan, speciale mandjes en gereedschap en ze komen terug met heel veel oesters. De wilde oesters schijnen hier erg lekker te zijn. We lopen wat rond in het minieme dorpje met een leuk kerkje en veel oester schuren. Daarna fietsen we een rondje rondom het dorp, het is IMG_2024IMG_2030echt alles oesters wat de klok slaat. Terug naar Damgan waar we het dorp ingaan. Ook hier is bijna alles dicht, we vinden nog een leuk eethuisje en verheugen ons op een menu'tje met mosselen, maar helaas.... toen we eindelijk aan de beurt waren, geen mosselen meer!!!! Dan maar iets anders, iets van vis, requin, voor ons onbekend. Smaakte goed en later opgezocht in het woordenboek, blijkt HAAI te zijn!!!! Later in de middag zoekt Rob aan het strand een aantal oesters, die hij samen met Paul bij de borrel soldaat maakt. Na overleg besluiten we morgen richting Nantes te gaan waar bij een wijnboerderij in Maisdon een goeie CP is en waar je de wijnen (Muscadet) kunt proeven. Daar houden we allemaal wel van.

25 september
Niets veranderlijker dan de mens met een camper. Vandaag is Ingrid jarig en het plan was ergens te gaan eten. IMG_2037IMG_2042Rob opperde dat het misschien leuk is om een stop te maken in La Roche Bernard, daar is een CP aan de oude haven. Er vlakbij is een leuk oud stukje van het stadje, Le Vieux Quartier, waar onze overburen altijd overnachten en eten. Het wordt met instemming ontvangen en wij rijden richting La Roche. Het was moeilijk om door het centrum naar beneden naar de haven te rijden, er is markt is het stadje en wij kunnen er nog niet doorheen. We zien een auto wasserette en gaan alle viezigheid van de camper afspoelen. IMG_2043IMG_2051Daarna lopen we naar beneden via de markt door leuke straatjes en pleinen en zien dat Paul en Ingrid al gearriveerd zijn op de CP. Zij hebben een weg buiten het centrum om genomen en later doen wij dat ook. De CP ligt erg leuk, direct aan de haven waar heel veel zeilboten liggen. Later in de middag gaan we een tocht maken met een boot op de rivier De Vilaine. Eerst een stukje richting IMG_2052IMG_2058de Golf van Morbihan en het tweede stuk stroomopwaarts, onder de twee grote bruggen over deze rivier door. We varen zo'n twee uur en vinden het wat saai, (ook vanwege ons zeer bejaarde reisgezelschap!)er is weinig te zien aan de wal, wat rotsen en bosachtige begroeiing. We komen nog wel langs een kasteel en dat is het dan zo'n beetje. Wel zien we zeilboten in alle soorten en maten die hier afgemeerd liggen. Martha en Dick hebben hun boot nog iets verder stroomopwaarts in de winterstalling en via hun blog zijn we aan deze leuke plek gekomen. 's Avonds lopen we naar het oude centrum(pje) naar de Auberge Les Deux Magots, het ligt aan een pleintje als een plaatje uit een sprookjesboek. We worden vriendelijk ontvangen en bestellen een menu. Paul trakteert ons op een glas champagne, vanwege Ingrid's verjaardag. Het eten en de wijn waren heerlijk.

26 september
Het plan om naar de wijnboer te rijden hebben we weer opgepakt. Het is weer stralend IMG_2069IMG_2066weer en al snel rijden we op de N165 richting Nantes. Daar de rondweg en richting Aigrefeuile sur Maine. Daar vlakbij ligt het plaatsje Maisdon waar de wijnboer is. Hartelijke ontvangst met zelfs een welkoms kaartje in het Nederlands. Het is een kleine wijnboer en we worden uitgenodigd om te komen proeven. IMG_2077IMG_2074Paul en Ingrid arriveren later en rond 6 uur worden we verwacht voor de proeverij. Er is een cave waar verschillende wijnvaten staan, grote roestvrijstalen en ook een aantal eikenhouten vaten. De boerin legt ons uit wat het verschil is van de diverse soorten. Ze laat ons zien van “sur Lieu”is, een bedje van bezinksel onder in het vat. Dan gaan we proeven, eerst 2 soorten uit de roestvrij stalen vaten, prima smaak, en dan die uit het IMG_2078houten vat. Het verschil is duidelijk te proeven, de laatste smaakt het best. Ook is er een Cremant, een bubbelwijn, die vergelijkbaar is met champagne (haar woorden!!!) Ook heerlijk. Dan proeven we een wat zoetere dessertwijn en een soort druivensap met cassis, niet onze smaak. We kopen een doos van de wijn uit de houten vaten en een doos Cremant. Ook nog een Bag in a Box van 5 liter (uit de stalen vaten) voor thuis bij de mosselen.

27 september
We ontbijten met het geluid van machines op de achtergrond. Het blijkt dat er druiven IMG_2083IMG_2084worden geoogst, die gebeurt machinaal en is leuk om te zien. De machine gaat langs de trossen en haalt er alleen de druiven af, de steeltjes blijven keurig achter op de struik. Een prima adres voor een overnachting MET!!! Daarna gaan we weer richting de kust, een stuk door het binnenland van de Vendee. Niet erg mooi, veel moerasachtig gebied. Ons doel is Notre Dame des Monts. We arriveren op de leuke CP vlakbij het mooie strand en gaan daar de middag doorbrengen. Het is een enorm breed strand waarop veel strandzeilers actief zijn. IMG_8529Er wordt ook les gegeven en wij genieten van het schouwspel. Hier zijn langs het strand de tellines te vinden, kleine schelpdiertjes die we eerder in Zuid Spanje en Portugal hebben gegeten. Rob zoekt en vindt er behoorlijk wat. Een fransman vertelde dat ze op dit moment niet zo goed zijn. Wij nemen ze mee naar de camper en gaan ze geregeld spoelen. Ze bevatten altijd veel zand. De CP loopt behoorlijk vol en we zitten buiten tot het te fris wordt. We bellen Maarten die vandaag jarig is.

28 september
Vanochtend wat bewolkt, de fietsen gepakt en we rijden met zijn vieren eerst naar het centrum. IMG_2089IMG_2093Daar is een kleine markt en zowaar nog wat leuks gevonden in de opruimingsrekken. Dan via het mooie fietspad dat door de duinen en bossen gaat, richting St. Jean des Monts. Als we daar aankomen is het erg druk bij het begin van de boulevard, ook in de parken staan veel campers. Er blijkt een groot paarden evenement te zijn. Heel veel paardentrailers en ruiters. Op het strand is een groot IMG_2090IMG_2092parcours uitgezet en daar vinden de verschillende wedstrijden plaats. Er staat zelfs een tribune, ook de restaurants aan de boulevard zijn goed bezet. We loodsen door de paardendrollen heen naar het centrum. De winkelstraat is druk, alle shops zijn open en ook hier weer SALE!!! We gaan door naar het centrum en drinken er iets voordat we weer terug rijden. Al met al zo'n 30 km gefietst, leuke tocht. De tellines gekookt, viel wat tegen, klein en niet zo smakelijk, dus maar kaas op brood. We zitten nog even buiten voor de borrel maar rond een uur of 7 begint het te regenen en gaan we naar binnen.

29 september
Het heeft vannacht geregeld geregend en we rijden met bewolking weg. Aangekomen bij de Super U in St. Jean trekt de lucht open en schijnt de zon weer. We rijden langs de kust naar IMG_2095IMG_2097Jard sur Mer, waar we al eens eerder stonden. De plek viel tegen en ook mogen de stoelen niet naar buiten. Dat met het mooie weer. Het is inmiddels 27 graden! We rijden verder richting La Rochelle door de Vendee, langs Sable d 'Olonne, hier en daar wat dorpjes en vakantiehuizen. Ook nu is het geen mooi gebied om door te rijden. Dan maar door naar l'Aiguillon waar een CP is bij de zeilschool. Jaren geleden hebben we hier al eens overnacht en het is nog steeds een leuke plek. Aan alle kanten zien we water met daarin boten. Hier kunnen we heerlijk buiten zitten en we genieten opnieuw.

30 september
We worden wakker in een klein wereldje, dikke mist. Rijden richting La Rochelle en vullen IMG_2102IMG_2104daar wat voorraad aan. Dan de brug over naar Ile de Ré. Als we het eiland oprijden schijnt de zon weer. We staan al snel op de CP in Le Bois de Ré, de vrije plek is vol, maar wij hebben ook wat elektra nodig en gaan dus naar de CP. Helemaal geïnstalleerd en nu maar eerst de blog afwerken en publiceren.