VOORJAAR 2014 FRANKRIJK/SPANJE (deel 1)

20 maart
Gisteren hebben we besloten om een paar dagen eerder te vertrekken dan was gepland.We hebben gezien dat het weer de komende dagen slechter wordt en we gaan nu nog profiteren van het mooie weer.
Rond een uur of 9 zijn we vertrokken uit Hollandsche Rading en via Antwerpen, Brussel en bij Mons reden we al snel Frankrijk in. Voor ons een bekende route. Heerlijk weer en rustig op de weg. IMG_0083Overal zien we volop bloeiende bomen, duidelijk te zien dat de natuur een aantal weken voor is. Bij Reims zijn we richting Epernay gegaan en daar naar de camper plek. Op zich een prima plek voor een overnachting maar het was er wat ongezellig, dus toch maar weer verder. Nu naar Sezanne gereden en dat was een goeie keus. Een leuke plek en vlakbij het centrum, geen sani maar dat hebben we nu nog niet nodig. Wel staan er elektra units en we kunnen inpluggen. We zien dat het hier nu 25 graden is en we lopen naar het centrum om even een terrasje te pakken. Het is een mooi oud stadje en we staan hier heerlijk rustig op een bijzondere plek, zo'n 200 jaar geleden heeft hier in een mooi herenhuis Napoleon overnacht.

21 maart
IMG_0101Bijtijds vertrokken na een goede rustige nacht. Via Auxerre, Nevers en Moulin naar Clermont Ferrand waar we de A75 nemen, even geen rotondes en lekker opschieten. Bij Le Breuil zoeken we de CP op waar we al eerder stonden, bij een oud stationnetje. Leuk plekje en we lopen het dorp rond, echt zo'n uitgestorven gat waar niks te beleven is.

22 maart
Vannacht heeft het flink geregend en de hele dag vielen er buien. Le Breuil ligt vlak aan de A75 en het was weer snel en makkelijk rijden. Ons plan was om bij Narbonne of Leucate te IMG_0102overnachten maar gezien het weer rijden we door. We schieten lekker op en zijn al snel in Spanje. We hebben gekozen voor een CP bij St. Feliu de Guixols, ook al bekend, vooral omdat hier morgen markt is. Rond half 4 zijn we er en tegen 5 uur lopen we de stad in en gaan bij de Vodafone een internetkaartje kopen. Wij genieten van deze stad, mooie oude gebouwen en veel historie. Tegen 6 uur zijn we terug bij de camper en het begint hevig te stortregenen, maar we zien op internet dat het morgen beter wordt. Nog even kontakt gehad met Simon en Minke, zij rijden morgen weer richting huis en zijn van plan te stoppen in Villafrance de Penedes, maar helaas zien we ze dus niet meer. Wij blijven nog even hier.

23 maart
Weer behoorlijk geregend vannacht, maar gelukkig werd het vanochtend snel droog en liet IMG_0105de zon zich zien. Na de koffie richting de markt gelopen, het was als vanouds ( 45 jaar geleden!!!). Een en al drukte en veel aanbod van kleding. De groente en fruit markt is op een apart plein bij de Mercado. Het was gezellig, veel kletsende Spanjaarden en iedereen geniet van het mooie weer. We kopen wat fruit en groente en brengen dat weer naar de camper. Rond een uur of twee, het regent inmiddels weer, lopen we naar een restaurantje en verwennen onszelf met een zondag's menu. Een vismaaltijd, heerlijk. Terug bij de camper konden we nog even buiten zitten maar al snel koelde het af.

24 maart
Vanochtend lekker van de zon kunnen genieten en na de lunch zijn we naar Ermita St. Elm gelopen, een mooie wandeling langs de rotsachtige kust met veel uitkijkposten. De straten IMG_0119IMG_0112en paden kronkelen rond de rotspunt en uiteindelijk bereikten we het hoogst punt bij de Ermita, waar een prachtig uitzicht is over de Costa Brava, bij helder weer kun je van Palamos tot Tossa de Mar kijken. De kapel is gebouwd rond in de 15e eeuw en was belangrijk voor de verdediging van dit stuk kust, een strategische vesting. Helaas was de deur gesloten en konden we de mooie wand schilderingen niet bekijken. Morgen starten we weer voor het vervolg van de trip.

25 maart
Heerlijke dagen in St. Feliu, hoewel het weer soms te wensen overliet. Vanochtend weer op pad. We rijden de N11 langs de kust en voor Barcelona de C32 die dan tolvrij is. Die gaat over in de noordelijke rondweg de B20, de ronda d 'Alt, prima te doen. IMG_0127Dan de A2 en de afslag naar Vilafranca de Penedes. Dit is een belangrijk wijngebied van Spanje waar vooral de Cava's vandaan komen. We stoppen even op de CP in Vilafranca om te lunchen(hier zou ook goed kunnen overnachten) en gaan dan weer de N340 op. We komen er de Cave Casa Murada bij Le Gornal tegen waar we vorig jaar lekkere wijn hebben gekocht en stoppen om weer wat in te slaan. Dan door naar de CP bij Playa Llarga, snel gevonden en het is een prima plek om te overnachten. Het waait behoorlijk maar het is droog. We staan met mooi uitzicht op zee.

26 maart
Ondanks de spoorlijn die langs het strand loopt, goed geslapen, gewoon de oordoppen in. De weersverwachting is nogal wisselvallig en we willen dan ook maar zo snel mogelijk naar het zuiden. Direct bij Tarragona de A7 gepakt. Dit is een tolvrije autoweg die evenwijdig aan de AP 7 loopt, die je wèl moet betalen. Bij de Ebro Delta wordt het weer de N340, ook goed te rijden. IMG_0131IMG_0128Na een poosje, bij Torreblanca, wordt het weer de A7, helemaal tot voorbij Valencia. Dan gaan we richting Gandia, de A38 later de N332. Het schiet lekker op als je zo de autoweg kunt rijden. Bij het dorpje l'Alqueria de la Comtessa is een CP waar we gaan staan. Deze plek heeft alle voorzieningen, douche, wasmachines, stroom,Wifi etc. en op 100 meter is de Lidl. En dat allemaal voor € 10,00!! We kunnen nog een poosje van de zon genieten, die al behoorlijk krachtig is. Snel wat gewassen en ja hoor, na een uurtje regent het weer maar snel wordt het weer droog en schijnt de zon. Hoezo wisselvallig? Even gemaild met Jo en Nick, zij staan in Gran Alacant, vlakbij Alicante. Wij rijden daar morgen ook heen.