VOORJAAR 2014 FRANKRIJK/SPANJE (deel 6)

28 april
Vroeg in de morgen was het lawaai van het vuurwerk goed te horen, het werd groots aangepakt en duurde zeker een uur. De manifestatie is een combinatie van carnaval en Oud-en Nieuw! Verder een rustige zondag op de CP. IMG_0540IMG_0544Vandaag (maandag) gaan we weer op de fiets naar Murcia, er staan een aantal bezienswaardigheden op ons programma. We beginnen bij de kathedraal, aan de buitenkant prachtig en ook de binnenkant is overdadig. In de kathedraal is het museum, maar wij pech, op maandag gesloten, terwijl in de Trotter stond dat het museum ook op maandag open is. (Foutje) Ook de andere musea zijn vandaag dicht. We slenteren wat door de stad, af en toe een terrasje, zien leuke pleintjes en de winkels zijn wel open. Het is een leuke stad om te winkelen, vooral het aanbod schoenenwinkels is groots. Na een bezoek aan de overdekte centrale markt gaan we weer IMG_0548IMG_0546voor de tapas bij Susano, net als zaterdag. Het is erg warm vandaag zo'n 30-35 graden en we fietsen op ons gemak terug naar de CP. Daar is het zelfs 40 graden in de camper, wat een geluk dat de koelkast weer zo goed werkt. s’Avonds zien we opnieuw grote groepen gekeurde duiven vliegen en het lukt er een foto van te maken.

29 april
We vertrekken richting Gran Alacant naar de CP waar we al eerder stonden. IMG_0555IMG_0558Stomverbaasd, deze altijd drukke plek is zo goed als leeg. Er staan 2 campers en wat personenauto's geparkeerd, het is ongezellig en we gaan na de lunch richting La Marina en komen bij de camperplek van El Pinet. Aan de rand van de duinen kunnen we prima staan. Gelukkig staan er meer campers. We lopen naar het strand, het is hier een sfeertje uit de jaren '70, een paar kleine huisjes aan het strand, een strandbar en dat is het. Geen hoge flats met het bijbehorende toerisme. In de strandbar nemen we een biertje en wandelen terug naar de camper.

30 april
Op de fiets naar La Marina, het stelt weinig voor, een hoofdstraat met wat winkels en restaurantjes. We fietsen door het mooie duingebied terug. El Pinet ligt aan de rand van de zoutpannen van Santa Pola en het is een beschermd gebied. Er zijn veel vogels en ook een grote populatie flamingo's. Helaas zien we ze alleen uit de verte. Ook hier zijn, vergeleken met februari/maart, weinig campers te zien. Meestal is het hier vechten om een plekje.

1 mei
Dag van de Arbeid, weer eens een feestdag in Spanje, alles is dicht. IMG_0564Onderweg zien we een auto wasstraat en we gaan de camper eens goed wassen. Er komt modderwater af, maar nu glimt hij weer als een spiegel! We gaan naar de CP bij La Marina, El Fugencio, voor een “servicedag”. De wasmand is vol en we gebruiken er de wasmachine, maken de camper van binnen schoon en gaan uitgebreid douchen. Ook hier is het erg stil. We vinden het een beetje saai zo, morgen richting Alcoi voor de feesten van de Moros en Christianos. Dan zal er we meer te beleven zijn.

2 mei
Op naar Alcoi, rond Alicante en dan de A7 op, een mooie autoweg. Nu eens geen dor en droog landschap maar mooi begroeide heuvels met citrusplantages en bossen. Al snel zijn IMG_0566IMG_0570we in Alcoi op de locatie die ons door de Tourist Info is opgegeven. Het is het parkeerterrein bij het voetbalstadion aan de rand van de stad, speciaal gereserveerd voor campers tijdens de festiviteiten. Alcoi is een rommelige stad, die ligt op een punt waar drie rivieren samenkomen. Alle straten zijn steil omhoog of omlaag en komen samen bij de bruggen over die rivieren. Aan het eind van de middag lopen we naar het historische centrum en onderweg zien we een mooi huis van Gaudi in een wat rommelige omgeving. Dat mooie huis verdient een betere buurt. We open naar het centrum waar de festiviteiten IMG_0577IMG_0587zijn rond de strijd tussen de Moren en Christenen en hier worden herdacht. In de 11e eeuw hebben de Christenen de Moren verslagen en verjaagd uit Spanje. Jaarlijks worden hier optochten en schijngevechten gehouden. We gaan naar de Tourist Info en krijgen veel informatie over het festijn. Ze wijzen ons erop dat het verstandig is voor morgen een stoel langs de route te reserveren om optimaal van de optochten te kunnen genieten. We lopen naar het ticket office en kopen de kaartjes. Vanavond is de avond van de muziek, de muziekkorpsen lopen langs de routes waar morgen de optochten zijn en komen daarna samen op de IMG_0583IMG_0586Plaza de Espagna waar heel veel mensen zich verzameld hebben om gezamenlijk de hymne van Alcoi te zingen. Het is een drukte van belang langs de route en op het plein, geen doorkomen aan. We staan tussen de menigte geperst en bekijken het schouwspel, jong en oud heeft zich hier verzameld om te gaan zingen. Om een uur of 9 komen de laatste muziekkorpsen aan en begint het. De kerkklokken gaan luiden en daarna spelen alle korpsen de hymne. Iedereen zingt uit volle borst mee, heel ontroerend maar een oorverdovend lawaai!!! Na een kwartiertje stopt de muziek en is er een groot vuurwerk. Daarna worstelen we ons weer door de menigte en lopen weer richting de camper, een wandeling van een half uur.

De dag van de parades, om 9.30 verlaten we de camper en lopen weer straat op en straat IMG_0588IMG_0589IMG_0736neer (een goeie beenspieroefening!).Om 10.30 uur start de optocht van de Christenen en om 17.00 uur de Moren. Rond 10.30 uur vinden we onze stoel op de Plaza d' Espagna dat halverwege de route ligt. Het plein loopt langzaam vol en we zien dat er duizenden toeschouwers op het spektakel zijn afgekomen. Ook alle straten langs de route staan vol tribunes met stoelen. Na een half uurtje komen de eerste groepen langs en het houdt niet op, IMG_0639IMG_0652zIMG_0647e vertegenwoordigen vele strijdgroepen uit verschillende streken, elk met een muziekkorps en allemaal gekleed in prachtige kostuums. Stoere aanvoerders op paarden, die allerlei kunsten vertonen, strijdwagens met hierop de ouderen en vaak kinderen (zelfs in Maxi Cosi's). De groepen strijders met hun wapens, de vrouwen, ook allemaal  schitterend aangekleed. Er zijn tussendoor dansgroepen die hun kunsten IMG_0693IMG_0753IMG_0698vertonen. Vanaf de tribunes en ook vanaf de wagens wordt met confetti en serpentines gegooid. Het verveeld geen moment. Rond 13.30 uur is er een pauze tot 17.00 uur. We hadden het e.e.a. te eten gekocht omdat we gisteren al hadden gezien dat er niet echt restaurantjes in de buurt waren. Waarschijnlijk zijn die er wel, maar nu staat alles vol met bars waar je wat te drinken en ook wel een IMG_0780IMG_0786IMG_0795broodje kunt bestellen. Voor de deelnemende groepen zijn er ruimte's ingericht waar ze kunnen eten en verpozen. Wij lopen weer wat rond en zoeken een plekje in de schaduw en kopen een drankje. Tijdens het feest zijn er twee speciale drankjes, de “ Mentira”, een soort bevroren citroen limonade en de “Plis-play” koffielikeur met cola, alles wordt geserveerd in plastic bekers of emmertjes met een rietje, IMG_0798IMG_0838IMG_0820dan kun je het meenemen naar je zitplaats. Wij kopen ook zo'n drankje en vinden het niet lekker, dan maar gewoon een biertje. Rond 5 uur komt iedereen weer naar zijn zitplaats en begint het volgende spektakel “De Moren”. Een herhaling van wat we die ochtend hebben gezien, maar nu andere kostuums. Ook weer volop muziek en dans erbij en dit keer worden de paarden afgewisseld met kamelen. IMG_0831IMG_0843IMG_0844Opnieuw een prachtig schouwspel dat enkele uren duurt. Om een uur of 8 zien we de laatste voorbijkomen en we worstelen ons weer door de menigte. De straten en pleinen liggen vol afval bedekt met een dikke laag confetti! Overal op straat zien we de gekostumeerde groepen lopen die op weg zijn naar hun hapje en vooral drankje!!! Het is heel gezellig in de stad, maar na zo'n 12 uur spektakel houden we het voor gezien. Op de terugweg zien we een tapastentje waar we een wijntje en wat tapas nemen. Al met al, een bijzondere ervaring dit gebeuren in Alcoi.

4 mei
Na een goede nachtrust weer op pad, we rijden opnieuw de A7. Het landschap is hier erg mooi, wat een verschil met het dorre en droge zuiden. IMG_0853We rijden richting Valencia en besluiten naar El Saler te gaan waar we een goede camper plek aan het strand weten. Maar eerst gaan we genieten van een zondagsmaal in een van de leuke restaurants van El Saler, nou dat viel niet tegen!!! Tapas als voorgerecht en een heerlijke paƫlla de mariscos. Daarna naar het plekje aan het strand waar zowaar een aantal Nederlandse campers staan. We zoeken een plekje uit de wind, die ook hier weer behoorlijk is, en genieten van de zon.