Spanje Voorjaar 2013 (deel 5)

zaterdag 20 april
Prima gestaan op deze CP, er was goeie Wifi en we hebben deel 4 gepubliceerd. Tegen de avond naar het dorp gelopen, nog steeds stikt het hier van de textielzaken en nog steeds dezelfde artikelen. Verder is er weinig veranderd. Vanochtend eerst naar de Lidl gereden en de voorraad weer aangevuld, het is even wennen, nu alles in het Portugees. Door naar IMG_6471Monte Gordo waar we naar de CP aan het strand gaan. Het is betrekkelijk rustig, wat Nederlanders en Fransen. Tegen de avond komen de Spanjaarden, die hier hun weekend komen doorbrengen. Het is lekker weer, zon en wat wind. Aan het eind van de middag lopen we het dorp in en kopen weer een short voor Rob bij het bekende adres. Ook hier is weinig veranderd. We zien dat de appartementen en hotels behoorlijk bezet zijn en het is drukker dan we gewend zijn. Wel gezellig, wat leven in de brouwerij. Bij de CP doen we nog even het terrasje bij Manuel en drinken onze eerste Vinho Verde. Lekker. Er worden hier kleine kistjes met prachtige aardbeien te koop aan geboden, jammer dat ik bij de Lidl al wat had gekocht.

zondag 21 april
Bij het ontbijt was er weer een pakje van Mas, dit keer een geheugentrainer. Wel nodig op onze leeftijd. De fiets gepakt en naar Cacela gefietst, daar is vandaag de zigeunermarkt. Het is een kleine 10 km vanaf Monte Gordo en goed te fietsen. Er was heel wat belangstelling voor de IMG_6477IMG_6472markt, vnl. Portugezen die op de koopjes afkomen. Voor ons was het weer een teleurstelling, veel (plastic) schoenen, veel oud bollige textiel voor spotprijzen, wij willen dat voor niks nog niet hebben. Dat die troep nog verkocht wordt!!!!! Geen groente of fruit, dus we waren al snel uitgekeken. We fietsen terug naar Monte Gordo en natuurlijk weer een verfrissing op een terras. Terug bij de fietsen ziet Rob dat hij weer een lekke band heeft, balen. Weer plakken, maar na een poosje is de band weer zacht. Tussen de middag gaan we eten bij het restaurant hier aan het strand. Van Minke's blog hadden we gezien dat je hier goed en goedkoop kunt eten. Het was er heel druk, veel Spaanse families. Nou, goed eten kon je, een grote schaal gegrilde vis, salade, aardappels alles voor € 5,99. Natuurlijk een wijntje erbij en lekkere koffie. Helemaal klaar voor € 20, kom daar maar eens om in Nederland. De rest van de dag wordt geluierd, dat hadden we nog niet gedaan deze reis!!!

maandag 22 april
Rob is naar de fietsenmaker geweest in het dorp, die kon hem niet helpen, maar er was wel een nieuwe buitenband te koop. Dus weer zelf aan de gang, en ja hoor... het is gelukt. Er zat een behoorlijke beschadiging aan de buitenband, nu hopen dat het is verholpen. IMG_6479IMG_6485Het blijft leuk om in Monte Gordo te staan. We eten nog een keertje bij Cantanhede, nu de vleesschotel. Dit keer zijn er erg veel Nederlanders, sommigen blijven lang staan en een aantal, dat in Portugal overwinterd, gebruikt deze plek als aan- en afrij route. Onze buren zijn al een half jaar in Portugal en gaan nu ook terug. We ontmoeten hier ook een Nederlands stel dat we op een van de vorige Portugal reizen hebben leren kennen. Ze komen uit Hilversum, Kerkelanden en houden bij wanneer onze camper thuis staat!!!! ‘s Avonds lopen we naar de vissershaven, altijd leuk om die activiteiten te zien.

woensdag 24 april
Weg uit Monte Gordo, we rijden naar het noorden via de IC27/N122, een mooie route door de IMG_6486provincie Alentejo.IMG_6547 Velden vol bloemen, vooral mooie struiken met witte roosjes langs de weg en in de heuvels. Veel olijfboomgaarden, witte dorpjes en een rustige weg. Het is hier het gebied van de ooievaars, overal op de elektra- en telefoonpalen zijn nesten. Nu zitten ze vol jongen en de ouders vliegen af en aan. Langs Mertola, dat we 2 jaar geleden hebben bezocht, een plaatje en dan naar Beja. Daar doen we wat boodschappen en rijden verder. IMG_6501IMG_6511We passeren Portel, daar zijn 2 CP's, maar daar willen we niet staan, groot en kaal terrein aan de rand van het dorp. Door naar Monsaraz, een tip van Jo en Nick, nou dat was een goeie tip. Het is een beeldschoon plaatsje op een hoge rotsachtige berg, dichtbij de grens naar Spanje. De CP ligt prachtig aan de rand van het middeleeuwse dorp. Vanaf de 8e eeuw is het islamitisch geweest en waren de Moren de overheersers. Vanaf 1385 behoorde het tot Braganca en de wijnproductie kwam hier op gang. Nog steeds is het een bekend IMG_6518IMG_6534wijngebied. Ook de strategische ligging, vlakbij Spanje, heeft ertoe geleid dat er een burcht is gebouwd ter bewaking en verdediging van de grens. Je vindt hier het grootste stuwmeer van Europa, 250 km3, het is ontstaan door de grensrivier de Guadiana af te dammen. Men is in 1998 begonnen met beton storten en in 2002 is het volgelopen met water, maar liefst 3150 kubieke meter water en het zorgt voor drinkwater in een groot gebied. Vanaf de CP kijken we over dit stuwmeer en zien in de verte Spanje liggen. In de namiddag lopen we naar het dorpje, ook weer zo'n prachtig Portugees dorpje met nog een aantal herenhuizen uit de 16e eeuw. Een mooie plek!!!

donderdag 25 april
Vanaf Monsaraz zijn we al snel in Spanje. Weer een mooie weg om te rijden, de EX 107 naar Badajoz. Af en toe lijkt het wel of we door de Keukenhof rijden, zoveel bloemen. IMG_6536We IMG_6541gaan door naar Caceres en willen daar op de CP gaan staan. Het is een goeie plek, vlakbij het centrum. Er is alle service, zelfs elektra en we hebben op het grote plein een leuk adresje om te eten. We zijn er op tijd, maar....helaas, we kunnen er niet staan. Het terrein, dat aan een recreatie en sportterrein van de universiteit grenst, is gesloten voor enkele dagen. Waarschijnlijk zijn er festiviteiten. Dan maar door, in de ACSI gids zien we dat er op[ niet te grote afstand in Ca├▒averal een grote camperplek is, voor maar liefst 100 campers en met goeie voorzieningen. Via de navigatie rijden we het dorp in en ja hoor, we raken weer verstrikt in smalle en steile straatjes, geen camperplek te bekennen. Ook na een paar keer vragen is men niet bekend met een CP. Met heel veel moeite kunnen we omkeren en rijden het dorp weer uit. We gaan weer naar de A66 richting het noorden. Het schiet wel lekker op zo op de autoweg en we besluiten door te rijden naar Salamanca. Het zijn heel wat kilometers en gelukkig vinden we nu snel de CP. Het is een groot parkeerterrein aan de rand van de historische stad. Er staan een aantal campers en wij sluiten aan. Aan het eind van de middag gaan we naar het historische centrum. We waren hier een aantal jaren IMG_6555IMG_6550geleden al eens, maar ook nu is het weer leuk om al die prachtige bouwwerken te zien, veel kerken, musea en oude universiteitsgebouwen. Via de romeinse brug lopen we het centrum in, langs de kathedraal, richting de Plaza Mayor. Het is een drukte van belang, veel studenten die op allerlei manieren verkleed zijn. Heel feestelijk, waarschijnlijk een of andere actie, het is heel gezellig. Ook op het grote plein is het vol en we pakken natuurlijk een terrasje om hiervan te genieten. Het is een prachtige stad, vol leven. Terug bij de camper doen we nog wat boodschappen bij de Mercadona, die ligt bij de CP, er is ook een Lidl. Op het tablet zien we dat het de komende dagen slecht weer wordt en we besluiten om naar Bilbao te rijden. We kunnen dan eindelijk het Guggenheim museum gaan bezoeken, dit staat al jaren op ons verlanglijstje.

vrijdag 26 april
Een vers broodje bij de Lidl en we vertrekken rond 9 uur uit Salamanca. Het eerste stuk van de A 62 is erg saai, kale velden met weinig te zien, wel weer de ooievaars. Voorbij Valladolid wordt het mooier en bij Burgos nemen we de tolweg. Bij Miranda de Ebro gaan de richting Bilbao, de AP 68, IMG_6597IMG_6598een prachtige weg door een bergachtig landschap. Veel rotsen en diepe kloven. Bij Bilbao maken we gebruik van de navigatie om op de CP te komen. Dan is het echt makkelijk, want het is een ingewikkeld wegenpatroon in Bilbao. Uiteindelijk belanden we op de plek, hoog boven de stad en ook hier weer pech. De CP is gesloten, staat nog wel in de gids, met allemaal goede voorzieningen. Naast de plek, die afgesloten is met een hek, is een grote parkeerplaats waar nu de campers kunnen staan. Kost niks, maar er is ook niks!!! Het is ook nog gaan regenen, dus het uitzicht op Bilbao vanaf deze hoogte is een grijze deken. We zien dat de bus naar de stad hier voorbij komt. We blijven want we willen nu echt dat museum zien en hebben niet voor niets al die kilometers gereden vandaag.

zaterdag 27 april
Het heeft de hele nacht hard geregend, tegen de ochtend werd het af en toe droog. We hebben wel de kachel aangezet want het was behoorlijk koud. Rond een uur of tien pakken IMG_6596IMG_6595we de bus die in een halfuurtje in de stad is. Vanaf de halte is het zo'n 10 minuten lopen naar het museum. Met de plu op arriveren we er en het is redelijk rustig. De buitenkant is indrukwekkend, het is een prachtig gebouw. Het is het boegbeeld van de stadsvernieuwing aan de oever van de rivier de Nervion. Het is opgetrokken uit gele zandsteen en titaniumplaten, die aan visschubben doen denken. De opening was in 1997. Voor het gebouw staat PUPPY, een kunstwerk van Jeff Koons, vol bloemen. We gaan naar binnen en IMG_6575IMG_6577de natte spullen gaan in de garderobe. Dan starten we de tour, we beginnen in de centrale hal, die maar liefst 50 meter hoog is. Daar vandaan verspreidt het licht zich over de 18 zalen. De grootste hiervan is maar liefst 130 meter lang en dat zonder een enkele pijler. Een prachtig staaltje bouwkunst. De totale tentoonstellingsruimte bedraagt maar liefst 10.000 m2. De totale kollektie beschrijven zou teveel zijn, maar er is op dit moment een IMG_6588IMG_6589mooie tentoonstelling over kunst in de 2e Wereldoorlog. Veel bekende kunstenaars, vooral uit Frankrijk, waren geïnspireerd door deze oorlog. Ook is er veel te zien dat in de kampen werd gemaakt. Gedichten, kleine kijkkastjes en tekeningen. Indrukwekkend. We eten wat in het restaurant. Bilbao is de stad van de pinxos, een soort grote tapas, die er in heel veel soorten zijn. Dus voor ons een aantal van die hapjes en een glas wijn. Terug naar de bus lopen we door de grote winkelstraat, vol mooie zaken en veel grote merken. De stad kan ons verder niet bekoren. Gelukkig is het droog zodat we zonder plu naar de bus kunnen. We zijn nog niet gearriveerd bij de camper of het begint weer te stortregenen.
Morgen vertrekken we richting Frankrijk, het was een fijne reis door Spanje en mede door alle informatie uit de diverse Trotter gidsen hebben we genoten van al het goede dat Spanje te bieden heeft.

image_map

klik hier voor deel 6 (slot)