Spanje Voorjaar 2013 (deel 4)

donderdag 11 april
Vandaag weg uit Agua Amarga, we rijden het eerste stuk door het natuurpark, dan de aansluiting op de A7. De rondweg langs Almeria en we staan weer versteld van de gigantische hoeveelheid kassen. Een groot deel van het landschap is bedekt met deze IMG_6302IMG_6304serres die een zee van plastic maken. Rondom Almeria is veel industrie die vaak in het teken staat van de landbouw. Kratten fabrieken, plastic bedrijven en veel transportfirma's. We zullen maar denken dat de bevolking gebaat is met deze werkgelegenheid. Ik heb gelezen dat deze landbouw nog niet zo lang hier bestaat. Voorheen was het een ontoegankelijk en arm steppe gebied dat vnl bestond uit rotsen en zand. Men heeft grote stukken afgedekt, het zand flink bemest en het water uit de sierra's toegevoegd. Men is er gaan planten, er wordt nu 2 x per jaar geoogst. Jaarlijks produceert men hier drie miljoen ton groenten. Het is de grootste concentratie van serres in de wereld en heeft ervoor gezorgd dat de provincie Almeria nu een van de rijkste gebieden van Spanje is. Voorbij Almeria stoppen we even bij Aguadulce, daa is een LPG station vlak langs de A 7(Repsol). Dan verder naar Almerimar, doen daar wat boodschappen en rijden naar Guardias Viejas, een vrije CP waar we al veel over hebben gehoord. Het is inderdaad een mooie plek aan zee. We parkeren en gaan weer genieten van het uitzicht. We kijken op de kustlijn van Almerimar.

vrijdag 12 april
Heerlijk hier, het waait af en toe behoorlijk maar er altijd wel een plekje uit de wind te vinden. In de namiddag zijn we langs het strand naar een fort hier in Guardias Viejas IMG_6306IMG_6313gelopen. Het is mooi gerestaureerd en er is een museum in gevestigd. Dat stelde niet heel veel voor, wat etalage poppen in soldaten tenue's, vanaf ongeveer 1750 tot na de Napoleontische tijd. Diverse vitrines met mooie wapens, ook uit die periodes. Er stond een grote maquette van dit fort en van de andere verdedigings werken langs de kust. We zien geregeld grote torens langs de kust, waarvan ook verschillende zijn gerestaureerd o.m. In Mojacar. Ze zijn er in twee verschillende uitvoeringen. Hier konden we zien dat alles met elkaar in verbinding stond.

zaterdag 13 april
Vanochtend met Jo en Nick op de fiets naar Almerimar, een mooi fietspad dat langs de kust loopt. Er zijn grote complexen met vakantie appartementen die er mooi uit zien. Niet IMG_6321van die hoge torens zoals in Benidorm maar ze liggen in een parkachtige situatie met mooie zwembaden en allemaal dicht aan zee. Veel ruimte eromheen. In Almerimar nemen we een kijkje bij de havens die vol liggen met mooie zeilboten en jachten. Ook zijn er 2 camper plekken, maar die vinden wij niks. Zo op een parkeerterrein op het asfalt staan, nee als je dan de vrijheid kent die we nu in Guardias Viejas hebben, wat een luxe!!!! Nadat we een drankje hebben genomen op een terras fietsen we langs de Mercadona (supermarkt) en gaan terug naar de camper.

zondag 14 april
Hup, daar gaan we weer, nu naar een camping in Puerto Motril. De waszak puilt uit. Het is IMG_6325een drukte van belang op de camping, veel Spanjaarden die het weekend komen en die nu druk bezig zijn hun plekje in orde te maken. Er worden bloemen en planten neergezet, de kinderen fietsen rond en er wordt tussen de middag uitgebreid gekookt. Gelukkig een grote wasmachine hier en we hebben er goed gebruik van gemaakt. Met de wind en de zon was alles ook snel droog en hebben we weer een verschoning!! Om een uur of zes verdwenen de Spanjaarden en werd het rustig op de camping.

maandag 15 april
Vandaag begonnen aan een rondje Andalusië, maar allereerst gaan de naar het koopcentrum bij Motril om bij de Vodafone ons mobile internet op te waarderen. Dat kan IMG_6328alleen in de shops van Vodafone. Gauw gevonden en ook hier bij de grote super van El Campo weer de voorraad aangevuld. Dan is ons doel Frigiliana, een van de mooiste dorpen van Spanje. Op een of andere manier hebben we de aanwijzingen van de navigatie niet goed gevolgd en belanden we midden in het dorpje, smalle straatjes met uitstekende balkonnetjes, wat een ellende. Uiteindelijk kunnen we eruit en laten Frigiliana voor wat het is. Het zag er wel leuk uit. We gaan dan direct maar weer terug naar de A7 om de rit door Andalusië te vervolgen. We rijden een deel langs de kust en bij Torre de Mar gaan we landinwaarts de A 356, waar ook de plastic velden IMG_6338verdwijnen. Voorbij Vélez Malaga rijden we de Sierra de Tejeda in, een mooi gebied. Dan de A 402, een smalle bergweg. Het landschap wordt alsmaar woester en we stijgen behoorlijk tot 1300 m. De dorpen die we zien liggen zijn mooi om te zien, allemaal wit. We vragen ons af hoeveel witkalk er wordt omgezet in Spanje. Hier in elk geval heel wat. Voorbij Ventas de Zafarraya wordt het een hoogvlakte vol met olijfbomen. Overal zien we kleine boerderijen. Uiteindelijk belanden we in Alhama de Granada dat aan een diepe kloof ligt, ons doel voor vandaag. Met wat moeite vinden we de CP waar we kunnen staan. Inmiddels is het erg warm geworden, 32 graden. We lopen IMG_6340het stadje in, alles gaat hier stijl omhoog en we voelen onze kuiten. Op een leuk plein gaan we lekker op een terras in de schaduw zitten en eten er een dagmenu. Dit plein is het centrum van de historische gebouwen en na de lunch gaan we die maar eens bekijken. Ook heb je hier een mooi uitzicht op de kloof, erg indrukwekkend. Het is een uur of 4 en we hebben geen zin om hier op het hete plein te blijven staan. We hebben gezien dat er verderop een rivier is en een parkeerplaats bij de Romeinse baden, dat leek ons wel wat. Maar helaas, we mogen daar niet staan. We besluiten om door te rijden en gaan naar het noorden via de A 402, richting Loja, daar IMG_6354nemen we de A 92 naar Antequera waar een CP is bij het natuurpark El Torcal. We volgen de aanwijzingen van de navigatie en op een of andere manier belanden we weer in het oude centrum van de stad met weer scherpe bochten, smalle straatjes etc. En dat allemaal op de heetste dag tot nu toe, balen. Na drie keer in de fout te zijn gegaan beslissen we om een stukje terug te rijden naar Archidona waar ook een CP is. Gelukkig ging dit beter en staan we nu naast het sportcentrum.

dinsdag 16 april
IMG_6357Rustig geslapen hier en we vertrekken rond een uur of 9. Rijden weer langs Antequera dat we verder voor gezien houden. Gisteren al zoveel van dit mooie stadje gezien toen we het met de camper hebben doorkruist dat we het nu niet wagen om er weer in te rijden. Het is werkelijk een schitterend stadje met heel veel mooie pleintjes en veel kerken. Wij rijden nu tot Campillos waar we de afslag naar Ronda nemen. Ook nu weer een prachtige route. Het is hier heel vruchtbaar en er is veel landbouw, zonder de plastic kassen. Veel bloemen in de bermen. Wij krijgen een IMG_6362kleine omleiding en kunnen vandaar het stuwmeer van Guadalteba zien liggen. Hier zijn ook weer veel wandelroutes uitgezet. Om een uur of elf zijn we op de camping El Sur in Ronda, waar we Jo en Nick weer zien. Het is een mooie camping niet al te ver van Ronda. We installeren ons en pakken de fiets om naar Ronda te gaan. Op zo'n 1500 meter zijn we al bij de stadspoort. Helaas, Rob heeft een klapband. We zetten de fietsen daar neer en lopen Ronda in. Heel toeristisch, maar zeker de moeite waard. We gaan naar het paleis van Mondragon waar de IMG_6375ontstaansgeschiedenis van Ronda wordt uitgebeeld. Van de eerste grotwoningen naar het stenen tijdperk, dan het ijzertijdperk gevolgd door de Romeinen. Daarna de Moren. Elk met hun eigen gebruiksvoorwerpen en woonsituaties. Je ziet de ontwikkeling en vooruitgang. Interessant om te zien hoe mensen zich al met heel weinig wisten te redden. We lopen naar de Puento Nuevo, de nieuwe brug over de gigantische kloof die de twee stadsdelen aan elkaar verbindt. Nou ja nieuw, in 1751 is men begonnen met bouwen en er is 42 jaar over gedaan eer hij klaar was. Aan de IMG_6392IMG_6413andere kant van de brug bezoeken we de fameuze Plaza de Toros, in 1784 gebouwd. De meest bekende stierenvechter van Spanje, Pedro Romero, kwam hiervandaan Er worden nog, tijdens een jaarlijks festival, gevechten gehouden, alles ter ere en nagedachtenis van Romero. Onder in de gangen is een museum ingericht waar je de kostuums en allerlei attributen nodig voor de corrida's kunt zien. Veel bekende Spaanse kunstenaars hebben IMG_6399IMG_6401zich laten inspireren door deze arena en hun werken hangen hier ook. Bij de stallen van de stieren is een Spaanse rijschool gevestigd. Er komt mooie muziek vandaan en we lopen erheen. Ze zijn er aan het trainen en het is mooi om te zien hoe een groep jonge ruiters de paarden in bedwang heeft. Vol trots zitten ze op hun paarden en voeren hun oefeningen uit op de mooie klanken van Entre Dos Aguas. Dit was een cadeautje. We rusten wat uit op een terrasje en nemen een bordje tapas met een Fino, een droge sherry, dan lopen we IMG_6420weer terug door dit drukke gedeelte van Ronda. Vol restaurants, bars en veel souvenir winkeltjes. Het is er behoorlijk druk, vooral groepen. Terug over de brug en het rustige historische gedeelte in waar het aanmerkelijk rustiger is en wij vinden het daar veel mooier. Aangekomen bij de fietsen stap ik op om de terugweg te nemen die behoorlijk omhoog gaat. Lang leve de ondersteuning op de fiets. Rob loopt omhoog met zijn fiets met lekke band, het is een behoorlijke inspanning en ook nog warm. Na een opfrissing gaat hij met de fiets aan de slag en al snel zit er een nieuwe binnenband op. Morgen vertrekken we hier weer en gaan dan de witte dorpen route rijden richting Arcos de la Frontera.

woensdag 17 april
Vanochtend nemen we afscheid van Jo en Nick, zij gaan richting Portugal naar Rosario, IMG_6426waar een kennis een camping heeft. Het was weer gezellig om met elkaar op te trekken en onze verhalen te delen. Wij gaan vandaag de “witte dorpen”route rijden. Allereerst richting Grazalema, over de A 372, een zeer smalle en bochtige weg die door een bosrijk gebied gaat. Dit eerste stuk viel wat tegen maar vlakbij Grazalema veranderd het landschap. Het wordt bergachtig met veel kleine beekjes, overal grote steenhopen. Een onherbergzaam gebied maar erg mooi. In Grazalema bewonderen we het dorpje dat een Berberse oorsprong heeft. Het is sinds de Middeleeuwen nauwelijks veranderd. Door het steeds mooier wordende landschap bereiken IMG_6425we El Bosque, ook een wit dorp, maar minder oud dan Grazalema. Hierna veranderd het landschap, het wordt vlakker en naarmate we Arcos naderen zien we steeds meer boerderijen en huizen. Arcos ligt mooi op een heuvel te schitteren in de zon, prachtig dat helderwitte stadje. We waren hier al eerder en de klim naar boven houden we maar tegoed. Je kunt er met de camper niet komen. Van Arcos rijden we langs Jerez richting San Fernando, er zijn daar prachtige stranden en een CP. Snel gevonden, maar een totaal verlaten gebied. Zo in ons eentje gaan we hier niet staan, ondanks het prachtige strand. Door naar Cadiz, de volgende stad IMG_6429die we willen zien. Inmiddels is het weer behoorlijk warm geworden. We volgende de aanwijzingen van de navigatie en worden door de stad geleid. Een prachtige stad met brede boulevards, alleen geen goede parkeergelegenheid. De parkeergarage kunnen we niet in. De 2e plek die we vinden is aan het uiterste puntje van de haven, ook weer zo'n lugubere plek. Dus wegwezen, maar Cadiz hebben we gezien. De volgende keer doen we het zonder camper. We gaan door naar Rota, daar was een CP aangegeven, maar dat blijkt een camping te zijn. We zijn het rijden zat en gaan voor de camping die prima is uitgerust. Ligt direct aan het strand en is nu heel rustig. Het is zo'n camping met veel vaste kampeerders. gereden 294 km

donderdag 18 april
Terwijl we de camping afrijden zien we dat de weg is opgebroken en moeten we een behoorlijk eind over een zandpad vol kuilen en gaten rijden om weer op de weg A 491 te IMG_6431komen. We rijden naar Chipiona en bij een benzinestation ruilen we onze lege Spaanse gasfles weer voor een volle, ook gaat de tank weer vol diesel en kunnen we voorlopig vooruit. Dan zijn we snel in San Lucar de Barrameda. De CP vinden lukte nu eens snel en we gaan de stad in. Halen informatie bij der Tourist Info. Dit is de stad waar veel bodega's zijn van de manzanilla sherry, je kunt er vele bezoeken. We lopen de stad rond en bekijken een aantal belangwekkende gebouwen. Ook de oude markthal is het aanzien waard. Altijd leuk zo'n hal vol heerlijkheden en een geschreeuw van ja welste. Op de muren rond de markt hangen overal protest posters. Zoals deze van IMG_6436IMG_6445koning Carlos “Gezocht, schuldig aan de crisis”. Na onze stadswandeling zoeken we een pleintje met een terras en proeven van de manzanilla, heerlijk. Een bordje tapas was er heerlijk bij. We lopen terug naar de Cp en zetten de stoelen buiten. We kijken vanaf hier op de Guadalquivir en het strand. In 1498 vertrok Columbus voor zijn derde reis naar Amerka vanuit San Lucar. Magelhaen vertrok van hier in 1519 voor de allereerste reis om de wereld. De haven ligt prachtig aan de riviermonding van de Guadalquivir, we zien veel vissersboten passeren en op de boulevard is men druk met IMG_6461IMG_6459joggen, wandelen, skaten, fietsen enz. Het lijkt wel een plaatje uit Miami. Tegen de avond lopen we een stuk over de boulevard richting de haven en zien daar hele mooie oude vakantiehuizen van de destijds rijke Spanjaarden. Een stukje verder richting de haven zijn de schamele hutjes van de vissers nog te zien, de meesten worden niet meer bewoond en een groot deel is omgebouwd tot leuke visrestaurantjes. Dit toevallige bezoek aan San Lucar is een verrassing, het is een leuke, vrolijke stad. Hier worden ook in mei (Pinksteren) de voorbereidingen getroffen voor de processies naar El IMG_6454IMG_6465Rocio, we lezen in de folders dat dit een groot evenement is. Men gaat dan in rijtuigjes en volledig in klederdracht naar El Rocio. Maar het grootste gebeuren vind plaats in begin juni, dan zijn de feesten van de manzanilla en is de hele stad een groot feestterrein, dans, muziek, eten enz. De informatrice van de Tourist Info raadde ons aan om dat eens bij te wonen. We kunnen lang buiten zitten en genieten van de activiteiten op de boulevard. Ook zien we hier voor het eerst de zon mooi onder gaan.

vrijdag 19 april
Wij gaan nu Andalucie verlaten, we hebben genoten van de mooie routes en de schitterende witte dorpen. Nu willen we richting Portugal en vertrekken uit San Lucar. Eerst richting Sevilla, dan de A 49 richting Heulva. Bij La Palma de Condado zou een CP zijn en we gaan kijken, helaas niet te vinden(foute info van de campergids). Er is wel een winkelcentrum dus we door er wat IMG_6467IMG_6469boodschappen en gaan verder op de A 49. We gaan de brug over die ook de grens Spanje Portugal is en al snel zijn we in Villa Real waar we aan de haven gaan staan. We hebben een mooi uitzicht op het Spaanse Ayamonte, aan de overkant van de rivier. Vroeger kon je hier gratis staan en was het altijd heel vol. Nu is er een CP €6,= p.nacht en staan er een handjevol campers. Omdat we nog niet precies weten wat we verder gaan doen gaan we hier staan. Goeie plek, het pontje vaar Ayamonte voor de deur, achter ons het centrum van Villa Real en alle service. Dus maar weer eens een wasje.