Spanje Voorjaar 2013 (deel 3)

maandag 1 april, 2e Paasdag
In Spanje kent men dat niet, de 2e Paasdag. We blijven nog een dagje relaxen op de CP in Calnegre, het is weer zonnig, maar er staat een harde wind. We doen wat klusjes en brengen de dag door in gezapige rust!!!
dinsdag 2 april
We vertrekken uit Calnegre en rijden naar Aguilas, waar we de voorraad weer aanvullen. IMG_6236Dan door naar de CP in Calabardina, vlakbij Aguilas. Er staan wat camper en wij sluiten aan op dit prachtige plekje. We hadden onderweg gehoord dat je er niet meer mocht staan, maar wij ondervonden geen problemen. Er lag alleen erg veel troep in de struiken, restanten van de Spanjaarden die hier met Pasen waren. In de middag lopen we naar het dorp, een zeer welvarend dorp zo te zien. Veel mooie vakantieverblijven die nu leeg staan. Het is nogal rotsachtig en daartussen liggen leuke kleine strandjes. Weer terug naar de camper en de wind ging wat liggen en konden we lekker buiten zitten.
donderdag 4 april
Gisteren nog een dagje in Calabardina gebleven en genoten van het weer. Vanochtend vertrokken, in Aguilas bij de haven gekeken, leuke plek. Het is een mooi stadje met een lange boulevard langs de haven waar veel restaurants en café's zijn. De haven lag vol met jachten en IMG_6250plezierboten. IMG_6245Aan het eind is de vissershaven, waar men druk was met de netten. We rijden langs een voor ons bekende route en gaan kijken op de CP in St. Juan de los Terreros waar we eerder gestaan hebben. Er is veel veranderd rondom het dorp. Veel nieuwbouw van vakantieverblijven. Nieuwe wegen en rotonde's, maar gelukkig konden we weer aan het strand staan. We zijn omgeven met palmen en het lijkt wel of we in Marokko zijn. Ook hier wordt men wel een weggestuurd maar er staan nu veel campers op dit grote terrein. Voor de lunch fietsen we naar het dorp en gaan eten bij Pepa, een bekend restaurant bij de camperaars. Als men wordt weggestuurd kan men hier op het parkeerterrein gaan staan. Jo en Nick staan in de buurt en we drinken de gebruikelijke namiddagborrel bij ons in de camper.
zondag 7 april
Heerlijk hier in St. Juan, het wordt vervelend om alsmaar te melden dat we zo mooi staan en dat het heerlijk weer is. We hebben gemerkt dat het goed is dat we aan de kust blijven, we hoorden van verschillende kanten dat het in heel Spanje en al 10 km landinwaarts erg IMG_6248IMG_6252slecht weer is, veel regen en overstromingen. Hier is het dus boffen. Mountainbiken is de nieuwe nationale sport van de Spanjaarden, overal zien we ze in groepen of solo. Vandaag zijn we op de fiets naar het dorpje El Pozo d'Esparta gereden waar een leuk, echt Spaans restaurantje is aan zee. Toen we aankwamen, rond een uur of twee was er nog 1 tafeltje en we namen plaats midden tussen het Spaanse volk. Erg gezellig en hier is niets van de crisis te merken, men deed zich tegoed aan de vele soorten vis, tapas etc. Wij genoten volop, van het eten en van de Spaanse leefwijze. Er scharrelt hier rond de camper een grote hagedis, lijkt op een varaan, we leggen wat stukken banaan en appel neer en binnen mum van tijd is dat verdwenen. Helaas lukt het niet hem te fotograferen.
maandag 8 april
Het wordt weer eens tijd te vertrekken, op zo'n fijne plek als dit ben je geneigd te blijven staan. We rijden langs de mooie kustweg en nemen een kijkje in Villaricos, waar ook een leuke Cp is. Door naar Mojacar, een voor ons bekende plek bij de strandtent van Antonio. IMG_6260We worden hartelijk welkom geheten en even later arriveren ook Jo en Nick. Niets veranderd hier, ook nu weer grote bouwwerken die volledig stil liggen. Er staat veel leeg. Mojacar is een leuke vakantie plaats, waar ook veel Spanjaarden komen. Antonio vertelt ons dat er speciale, goedkope arrangementen zijn voor oudere Spanjaarden, die hier buiten het seizoen kunnen verblijven. Daar wordt gretig gebruik van gemaakt. De tent van Antonio ligt een beetje buiten het dorp maar we hebben een mooi uitzicht, aan de ene kant het natuurpark waar veel wandelroutes zijn en aan de andere kant zicht op het dorp met de mooie stranden. Natuurlijk bezwijken we voor een visje dat goed is gebakken door mevrouw Antonio. Lekker wijntje erbij en na het eten komt de baas met zijn drankjes, een kruidenlikeur.
dinsdag 9 april
Water innemen, de WC leeg en we starten weer. Ook nu rijden we de kustweg, eerst langs erg mooi aangelegde golfbanen en dan naar Carboneras. Dat is verrassend grote plaats waar veel cement fabrieken zijn. Er is een grote haven en de plaats ziet er welvarend uit. Waarschijnlijk voldoende werkgelegenheid. Voorbij Carboneras nemen we de afslag naar IMG_6299IMG_6273Agua Amarga, een lief vakantiedorpje, waar in de droge rivierbedding een goede CP is. Vorige week werd men hier nog weggestuurd vanwege de hevige regenval in het binnenland. De rivier kan dan flink vol worden en dan zouden we een woonboot hebben i.p.v. een camper. Nu is het droog en we staan weer mooi met zicht op strand en zee. In de rotsen rondom zien we veel grotten en gaan daar maar eens een kijkje nemen. Met Jo loop ik naar het kleine dorpje, het is een plaatje. Het doet mij een beetje denken aan Ibiza stad van vroeger, leuke straatjes met witte huisje en heel veel bloemen en planten. Van een vrouw, die hier een winkeltje heeft, horen we dat Maxima hier met Pasen was, met Spaanse vrienden, maar of het waar is?
woensdag 10 april
Vanochtend zijn we gaan wandelen rond de heuvels, er zijn verschillende wandel route's. IMG_6285IMG_6289Het is goed te lopen, overal een mooi uitzicht op de omgeving. Dit maakt deel uit van het natuurpark van Cobo de Gata – Nijar. Wij eindigen boven het strand waar de grotten zijn. We nemen ook daar een kijkje en dalen weer af naar het strand. Het is een heerlijke dag en we vermaken ons prima, lezen, lekker in de zon en aan het eind van de dag ons borreluurtje. Naast ons staan leuke Nederlanders, Frans en Marijke en die schuiven aan. Het zijn echte wandelaars en ze hebben ook hun reisverhalen. Morgen gaan we weer verder en zullen proberen de blog te publiceren.