Spanje Voorjaar 2013 (deel 2)

vrijdag 22 maart
We verlaten Mataró en gaan richting Barcelona. Rijden de noordelijke rondweg de B20, dat gaat prima het is niet al te druk. Voorbij Barcelona nemen we de N 340 een mooie weg richting Vilafranca de Penedes, een wijngebied. Bij Gornal zien we een wijnhandel, we stoppen en kopen er een voorraadje. Via de N 340 verder en voor Tarragona nemen we de autovia A7, een tolvrije autoweg. Zo schieten we lekker op. IMG_6158Voorbij l'Hospitalet wordt het weer de N 340 en we gaan richting de Ebrodelta. Daar rijden we naar een CP bij Casa Fusta, middenin een natuurgebied dat bekend staat om de flamingo's. We zoeken er een plekje en kunnen lekker buiten zitten. Op de uitkijkpost, hier vlakbij, gaan kijken of er flamingo's te zien zijn. Maar helaas, in de verte zien we er een stuk of tien, maar ze zijn te ver weg. We hebben een SMSje van Jo en Nick en van Minke en Simon gekregen dat zij elkaar ontmoeten in Gran Alacant, een CP vlakbij Alicante. Later in de middag naar het café om te mailen met ze en we besluiten om morgen ook die richting op te gaan. Rob heeft mooie stickers van Turkije voor beiden. 's Avonds eten we in het restaurant een paella de Mariscos, we waren de enigen en werden vorstelijk bediend door 2 kelners.

zaterdag 23 maart
We verlaten de delta richting St. Carles de la Rapita, rijden door de kale vlakte's waar veel rijst wordt verbouwd. Weer de N 340 op en bij Vinaroz doen we inkopen en tanken we. Bij Torreblanca gaan we de CV 13 op, die gaat richting de nieuwe tolvrije autoweg, eerst de CV 10 en later de A7. De weg gaat door een mooi heuvelachtig gebied. Het is weer rustig en we schieten lekker op, dit is echt het sinaasappelgebied van Spanje, een en al sinaasappelbomen. Rondom Valencia wordt het wat drukker. We blijven de A 7 rijden IMG_6170richting Alicante, later wordt dit de A 31. Nu wordt het landschap saaier, kaal en zanderig. Veel industrie en alles ziet er wat verkommerd uit. Rondom Alicante richting het vliegveld/St. Pola en na enig zoeken hebben we rond 15 uur de CP in Gran Alacant gevonden. Het was een lange rit, maar goed te doen via de autovia's. Simon en Minke en Jo en Nick zijn er al. Leuk om ze te zien, S en M zijn al vanaf januari onderweg en hebben dus veel te vertellen. Eerst kunnen we buiten zitten maar al gauw werd het te koud en drinken we bij ons een drankje. Het is een mooie plek in de duinen, uitzicht op zee.

zondag 24 maart
IMG_6164Vandaag pakje nr. 4, speciaal voor het Paasontbijt (al is dat pas volgende week) een decoratie kippetje voor in de camper en twee eierwarmers, komt goed van pas. We maken een wandeling langs het strand met Jo en Nick en klungelen wat in de camper. Het is fris buiten, er waait een harde wind, maar de zon schijnt in de camper. We zien dat het in Nederland nog steeds erg koud is, er is zelfs al weer sneeuw gevallen. Nou, dan zitten wij er goed bij!!!

maandag 25 maart
We nemen afscheid van Simon en Minke, zij zijn op weg naar huis. Het was weer gezellig ze te zien. Wij gaan eerst naar de service plaats in St. Pola en kunnen er voorlopig weer tegen. Als eerste rijden we naar La Mata om de CP te bekijken, een leeg stukje grond aan de duinen. Het ligt tussen de hoge flats, het is er vol, dus niks voor ons. IMG_6178We gaan door naar Los Alcazares, aan het Mar Menor. We vinden de gedoogplaats maar het is er nogal ongezellig, dus ook weer door. Het is wel leuk om al die plaatsen nu eens uitgebreid te bekijken, zo krijgen we heel wat informatie. Nu staat La Azohia op het programma. Dat was een schot in de roos, we kunnen leuk aan de haven staan en besluiten hier vannacht te blijven. Er is een leuk restaurantje boven de haven en we gaan er met z'n viertjes heen. Lekker dagmenu genomen en natuurlijk een wijntje erbij. De rest van de middag kunnen we buiten aan de haven zitten en we genieten van het leuke sfeertje hier.

dinsdag 26 maart
We rijden terug naar Mazarron Puerto en doen daar wat boodschappen. Ons volgende doel is de geitenwei en dan moet je het eea in voorraad hebben. Jo koopt een Wifi tegoed bij de Vodafone en kan dus ook weer vooruit. We zijn op tijd bij de geitenwei en schrikken een beetje van het grote aantal campers dat er staat, vnl. Duitsers. IMG_6184We lopen naar beneden, bij het strand zijn ook wat plekjes en gelukkig is daar nog wat vrij. We staan naast Manuel, een Spanjaard die we afgelopen oktober hier hebben ontmoet en het weerzien is hartelijk. Ook voor Jo en Nick is er nog een plaatsje. We staan hier vorstelijk met een prachtig uitzicht over de zee en geen last van de Duitse kolonie. Binnen mum van tijd komt Manuel met een arm vol tomaten en wij zijn blij met die heerlijke grote vleestomaten. Het weer is goed, er waait wel een harde wind, maar op een plekje uit de wind en in de zon is het goed toeven.

woensdag 27 maart t/m vrijdag 29 maart
Opstaan met de zon, heerlijk, vooral als we weten hoe koud het is in Nederland. We rommelen wat en lopen naar Playa Perchelles, het prachtige palmenstrand hier vlakbij. Onderweg plukken we een grote bos wilde bloemen, die zijn er nu heel veel. Tot onze verrassing komt er s'morgens een bakker langs en in de middag zelf een groentenkar met een grote voorraad verse groenten, fruit en eieren. Voor ons is dit nieuw op deze plek, maar dat komt natuurlijk door het grote aantal campers dat hier staat. Ook vandaag weer veel zon en harde wind. IMG_6203We ontmoeten wat bekenden, die hier de vorige keer ook waren. Er is een probleem met de koelkast, hij wil niet meer ontsteken op gas. We kregen de tip dat Carlos ons misschien zou kunnen helpen. Wij hebben hem vorig jaar ontmoet. Hij woont hier midden tussen de kassen op een stukje land van een boer en rommelt wat. Hij heeft een “camperservice”, repareert fietsen, maakt hondenhokken van pallets en maakt van 3 oude camping stoelen weer een nieuwe. Zo verdient hij wat bij. Hij is stokdoof, z'n gehoorapparaat is altijd kapot, maar een zeer vriendelijk mens. We rijden naar hem toe en ja hoor, het fikst het, de koelkast werkt weer.

zaterdag 30 maart
Heerlijke dagen hier, het weer is wisselend, soms veel wind maar de zon schijnt vaak. We wandelen veel en genieten van dit mooie stukje kust. Vandaag stralende zon en het is bij het opstaan al 24 graden!!!! Dan gaan we richting Mazarron Puerto en willen een paar dagen op de camping gaan staan. Eerst tanken in het dorp dan de supermarkt in Mazarron om de voorraad aan te vullen. We rijden naar de camping en dat is schrikken, het is stampvol, er zijn nog wel plekjes maar in deze hectische meute willen wij niet zijn. IMG_6205Dan gaan we richting Calnegre, waar een CP is met alle service en elektra, we worden hartelijk ontvangen. Het ligt een stukje van het plaatsje en het strand maar het is hier heerlijk rustig. Jo en ik wassen wat, het water komt hier zelfs warm uit de leidingen en met dit warme weer is alles snel droog. In de namiddag lopen we naar het strand waar nog behoorlijk wat mensen zijn. Het ziet er gezellig uit, wat terrasjes, restaurantjes en we reserveren alvast voor morgen een tafeltje. Na een drankje lopen we terug naar de CP en kunnen tot half acht in de zon zitten, kom daar nu maar eens om in Nederland, het is nog steeds koud daar en er valt geregeld sneeuw. Wij blij dat we hier zitten.

zondag 31 maart, 1e Paasdag
Helaas, de zon is verdwenen. Het is bewolkt en af en toe wat regen, 10 graden minder warm dan gisteren. Zondagmorgen, dus een eitje bij het ontbijt èn een pakje. Dit keer twee regen poncho's, Mas had zeker een vooruitziende blik op het weer van vandaag. IMG_6208Om een uur of twee lopen we naar het strand en daar is een strandtent met Wifi, helaas, het werkte niet. Bij het restaurant ernaast hadden we gereserveerd voor vandaag. Gisteren was het stampvol en vandaag genoeg plaats. Gelukkig konden we binnen zitten en we hebben er heerlijk gegeten én gedronken. Een leuke familie die hier de tent runt. Opa en oma passen op de kinderen en de rest is aan het werk. Het was heel gezellig en we wandelen weer terug naar de campers.