Spanje Voorjaar 2013 (deel 1)

donderdag 14 maart
Gisteren het bericht gekregen dat wij vrijdag met de camper bij Cosmo in Harderwijk IMG_5997terecht kunnen om een nieuwe remleiding te plaatsen. We zijn klaar dus we besluiten om vanmiddag al die kant uit te rijden. We gaan naar Elburg, daar is een leuke camper plek aan de haven. Het plaatsje verrast ons, het is een pittoresk vestingstadje met een aantal mooie historische gebouwen. We halen wat informatie bij de VVV en maken een kleine stadswandeling. Het is erg koud en er waait een harde wind, dus de wandeling op de stadswallen laten we achterwege. S' Avonds halen we wat bij de Chinees aan de overkant van de camper plek, smaakt prima maar zoals altijd VEEL!!!
vrijdag 15 maart
We staan om 8 uur bij Cosmo voor de deur en worden direct door Wim Kwakkel geholpen, onze steun en toeverlaat. Er is koffie en we kunnen om 10 uur gaan rijden. Richting IMG_6002Antwerpen – Brussel met af en toe een natte sneeuwbui. Wat verlangen we naar de zon na die lange koude winter. Het verkeer is vrij rustig en via Charleroi rijden we naar Charleville-Mezieres, dan richting Reims. We kijken bij Attigny en Suippes naar de camper plekken, maar die staan ons niet aan. Door naar La Cheppe, daar is een rustige camper plek bij de oudste Keltisch/Gallische vesting van Europa. Deze bestond al in de 1e eeuw voor Christus en in 541 vocht Attila hier met de Huns. Nu is het een groot leeg veld, dat vnl wordt gebruikt als evenementen terrein. Het is nog steeds erg fris, dus het wordt maar een korte wandeling naar het veld.
zaterdag 16 maart
IMG_6004Op tijd vertrokken richting Auxerre – Nevers – Moulins, voor ons een bekende route die wel vaak hebben gereden. We tanken in Clamency bij de Leclerc en doen daar de eerste boodschappen, wijn, kaasjes en pate. Overal ligt er nog sneeuw en is het voorjaar ver weg. Bij Moulins rijden we richting Vichy, net onder Vichy is er in Bellerive sur Allier een goede camper plek(CP). Elke plek heeft stroom en dat is met dit weer wel een plus, ook is er een toiletgebouwtje met een WC en douche. Het kacheltje kan lekker snorren en wij zitten er warmpjes bij. S' Avonds genieten we van Paul de Leeuw.
zondag 17 maart
IMG_5986Vannacht wakker geworden van de harde regen. Bij ons zondagse ontbijtje was er een pakje van Mascha. Ze had voor elke week dat we onderweg zijn een pakje gemaakt. Omdat we vertraging hadden bij ons vertrek waren er nu 3 pakjes om open te maken. 1. een gelukshangertje, 2. een liefdeslinger met hartjes en rozenblaadjes voor onze trouwdag, 3. een voorjaarsboeketje van viooltjes en vogeltjes. We gaan dus goed op pad. We vertrekken weer en kopen onze eerste verse stokbrood. Al snel zijn we bij Clermont-Ferrand waar we de A75 opgaan. IMG_6013Voorlopig zijn we zoet op de autoroute. Het weer is bar en boos, regen harde wind en bij St. Flour gaat het zelfs sneeuwen. Dat blijft duren tot voorbij St. Severac. We zien onderweg nog wel veel sneeuw op de heuvels en velden. Bij Lodeve klaart het wat op en wordt het droog. Wij blijven op de autoroute tot Narbonne-Est en gaan daar naar de CP die vlakbij de autoroute ligt. Weer een prima plek met overal stroom. Ook de temperatuur is beter, als we om 4 uur aankomen is het 17 graden.

maandag 18 maart
IMG_6019Opstaan met stralende zon, eerst even tanken bij de Carrefour en een vers broodje halen voor onderweg. Al snel zijn we in Spanje waar we de N11 rijden, deze gaat dwars door het achterland van de Costa Brava. We vinden de CP in St. Feliu de Guixols en daar kunnen de stoelen naar buiten, he he, eindelijk. We lunchen in de zon, het is een leuke plek vlakbij het centrum. Zo´n 40 jaar geleden kwamen we hier geregeld om naar de markt te gaan. We logeerden toen in Playa d´Aro en de markt was het zondagse uitstapje. Geen herkenning, alles lijkt uitgebreid te zijn. IMG_6022Het is een gezellige plaats met veel barretjes en restaurantjes. We pakken een terrasje en genieten van het Spaanse leven om ons heen. Later in de middag lopen we naar de Vodafone winkel en kopen een prepaid SIM kaartje met een mobiel internet tegoed voor een maand. Een prima aanbieding voor slechts 16 euro 1GB, waarmee we ook nog eens gratis kunnen SMSen en zelfs via de tablet 100 minuten gratis kunnen bellen. Dat geldt waarschijnlijk alleen voor Spanje, gaan we proberen.
dinsdag 19 maart
Vertrek uit St. Feliu, we wisselen eerst nog de lege Spaanse gasfles voor een volle en gaan richting Mataro. Zomers zal deze weg erg druk zijn, maar nu is het leuk om door al die bekende Costa Brava vakantie oorden te rijden. Blanes, Calella, enz. overal hotels en appartementen. Staat ook weer veel te koop. Voor Mataró ligt de camping Barcelona waar IMG_6024we ons aanmelden. Dit is een prima camping voor een bezoek aan Barcelona. Er gaat elk half uur een gratis busje naar Mataró, en iedere dag is er een gratis bus naar Barcelona. Aan het eind van de middag laten we ons naar Mataró rijden. Ook dit is een leuke Spaanse stad en hier volop leven in de brouwerij. Veel leuke winkels, vooral veel schoenenwinkels, volop cafe´s en restaurantjes. We nemen eerst een wijntje in een leuke tapasbar, met een hapje en gaan later naar een echt Spaans restaurantje, het adres gekregen van een meisje bij de campingreceptie. Witte plastic tafeltjes, neonlicht, TV aan,maar een vriendelijke ontvangst en heerlijk eten. Terug weer met het busje, lijkt wel een prive taxi.
woensdag 20 maart
Om 9.15 uur gaat de bus naar Barcelona waar we om 10 uur op de Plaza Cataluña aankomen.IMG_6049 Daar stappen we op de bus Turistic en rijden vandaag de blauwe route. We stappen als eerste uit bij Casa Batlló, gebouwd tussen 1904 en 1906, een ontwerp van Gaudi. Het is een schitterend huis met heel veel hoekjes, trappetjes en mooie houten deuren. Overal is mozaïek te zien. Op het platte dak staan een aantal schitterende schoorstenen, ook weer met mozaïek. Daarna stappen we weer in de bus en rijden langs de Sagrada Familia, het symbool van Barcelona en Gaudi´s droom. Aan de kathedraal wordt sinds 1886 gewerkt, maar de bepaling dat de Sagrada Familia IMG_6066IMG_6065volledig uit aalmoezen betaald moet worden, vertraagt het project. Men verwacht dat de kerk in 2025 voltooid zal zijn. We stappen hier niet uit want we schrikken van de rijen wachtenden voor de kassa´s en we waren hier al eerder. Door naar Park Güell, we lopen de heuvel op naar de ingang, ook hier is het erg druk maar er zijn geen kassa´s dus we lopen het park in. In 1900 heeft Gaudi de opdracht gekregen de tuinstad park Güell te ontwerpen, hoewel het bedoeld was als woonwijk zijn er slechts 2 huizen gebouwd, in 1 daarvan nam Gaudi zijn intrek. Ook hier weer prachtige mozaïeken verwerkt in beelden, banken enz. Wij stappen weer in de bus en rijden verder richting het stadion van Barcelona, een imposant geheel. Daarna zijn we terug gereden naar Eixample, een wijk IMG_6080waar je chique kunt winkelen en er is veel architectuur te vinden. Wij vinden er een leuk restaurantje waar we genieten van ons maal. Dan naar de kathedraal de la Santa Creui Santa Eulalia, de belangrijkste kerk van het aartsbisdom Barcelona,een mooi bouwwerk. Dan een stukje door de Barrio Gòtic, waar ook weer veel leuke winkeltjes zijn, over de Rambla naar de grote overdekte markt, de Boqueria. Het is genieten hier van al het lekkers dat er te koop is, alles mooi uitgestald, een lust voor het oog. We vervolgen onze tocht over de Rambla waar over living statues te zien zijn en IMG_6096natuurlijk de IMG_6093gebruikelijke toeristische rotzooi te koop is. Aan het eind van de Rambla, bij het beeld van Columbus nemen we weer de bus, nu een stukje van de rode route die voornamelijk langs het Olympisch dorp gaat. Er is nog iets van de oude haven te zien maar alles is hier op de schop gegaan voor de Olypische Spelen van 1992. Een grote nieuwe jachthaven met hier veel visrestaurants. Alle onderkomens voor de deelnemers aan de Spelen zijn nu mooie woningen voor de bevolking van Barcelona. Langzaam rijden we weer naar de Plaza Cataluña en stappen in het busje naar de camping. Een heerlijke, maar vermoeiende dag.... en morgen weer!!!!
donderdag 21 maart
Om 9.15 uur zaten we weer in de bus. Bij aankomst in IMG_6144Barcelona zijn we eerst gaan informeren hoe laat er een trein terug gaat naar Mataró. Daarna weer in de bus Turistic, nu de rode route. Het is wat langere route dan gisteren met voor ons wat minder stops. Wel leuk om zo door de verschillende wijken te rijden, het ene moment ben je in een luxe zakenwijk en dan plotseling in een volkswijk met veel kleine winkeltjes en markten. Langs het Nationaal van Catalaanse kunst, gevestigd in het voormalig paleis, een schitterend gebouw. We rijden de Montjuïc op, waar in 1929 de Wereldtentoonstelling is gehouden. Je vind er het Pueblo Espagnol, een openluchtmuseum en verschillende mooie parken. We stoppen bij het museum van Joan Miró. Het is een mooi IMG_6138IMG_6145overzicht van zijn leven en zijn werk in een modern museum, dat is ontworpen door zijn vriend de architect Joseph Lluis Sert. Na uitgebreid de collectie te hebben bekeken wandelen we een stukje door het park en pakken verder weer de bus. We stappen uit bij het begin van de Rambla en lopen een stuk door de Barrió Gòtic, weer langs de kathedraal. Het is hier altijd druk. Vlakbij de kerk vinden we een restaurantje en lunchen we. We lopen terug naar de Plaça de Cataluña en passeren het Palau de la Musica Catalana, een schitterend theater in Jugendstill stijl. Helaas zijn we te laat voor de bezichtiging en foto's IMG_6152IMG_6156maken gaat moeilijk in het nauwe straatje. We bewaren dit voor een volgende keer. We gaan met de trein terug want we hebben geen zin om tot 7 uur te wachten tot de shuttlebus er is. Op de Plaça gaan we ondergronds naar het treinstation, kopen een kaartje voor Mataró en zijn er na 3 kwartier. Het busje komt voor het station en brengt ons weer netjes naar de camping.