ZOMER 2013 Berlijn en Noord-Duitsland

9 juli
Eindelijk dan, richting Berlijn. Al 2x eerder waren we het van plan, maar het kwam er nog niet van. Vaak waren de weersverwachtingen niet goed en een stad bezoeken in de
IMG_6919regen.... dat is niet onze favoriete bestemming, dus was het altijd weer richting de zon. We zijn op tijd vertrokken, om 8.30 uur. Mooi weer, rustig verkeer en slechts enkele wegwerkzaamheden onderweg in Duitsland. Gestopt in Rinteln aan de Weser, een leuke CP, waar we al om 12.30 uur aankwamen. Aan het eind van de middag zijn we het historische stadje ingelopen, terrasje gepakt en genoten van het heerlijke weer. Terug op de Cp konden we nog lang buiten zitten, heerlijk zo vlakbij de Weser.

10 juli
Omdat er nogal wat wegwerkzaamheden worden uitgevoerd bij Hannover zijn we onderlangs gereden over de 83 richting Hameln. Deze stad staat helemaal in het teken van de Rattenvanger. Dan richting Hildesheim door het licht heuvelachtige gebied. Bij
IMG_6922Hildesheim de snelweg weer gepakt naar Braunschweig en Magdeburg. Daar rijden we in voormalig Oost Duitsland en langs de weg is daar weinig van terug te vinden. We besluiten naar een CP in Brandenburg te gaan, die in de ACSI gids staat. Betere voorzieningen dan in Potsdam, waar alleen en gemengde parkeerplaats is. Het is hier wel een stukje Oost-Duitsland op de CP. Het is een oude brandwacht, gelegen aan een merengebied. Men is druk bezig dit wat rommelige terrein op te IMG_6924knappen, er is goed en nieuw sanitair, WIFI en de mensen zijn heel vriendelijk. s' Avonds zijn we naar het centrum gelopen langs de rivier de Havel. Het is een waterrijk gebied hier, veel meren en riviertjes, waar veel watersport wordt bedreven. Het is een stad waar je echt een goede indruk krijgt van de voormalige DDR. De straten zijn grotendeels nog voorzien van grote kasseien, er rijdt een tram. Een deel van de grote huurkazernes is gerestaureerd en ziet er goed uit, er wordt veel opgeknapt, maar er zijn nog heel veel plekken om te restaureren. Je kunt wel zien dat het voor de 2e Wereldoorlog een mooie stad is geweest, maar helaas maakt het nu een verkommerde indruk. We worden er niet vrolijk van. Gelukkig verbetert dat als we een leuke Pizzeria vinden en onszelf trakteren op een pizza met een wijntje erbij.

11 juli
We vertrekken uit Brandenburg, gaan nog even wat boodschappen doen voor de komende dagen en dan richting Berlijn. Rondom Berlijn is het vrij rustig en de
IMG_6940aanduidingen zijn prima. Met de GPS code op de Garmin zijn we rond een uur of 12 bij de CP aan de Chausseestrasse. Het is een drukke plek, de voorzieningen zijn goed en.... het is betrekkelijk dichtbij het centrum. Na de lunch stappen we op de fiets en rijden naar het centrale punt in het centrum, de Brandenburger Tor. Daar is het toeristenbureau en we halen wat informatie. Het is gezellig druk op de Pariser Platz en de Brandenburger Tor is indrukwekkend,. Ook de daarachter gelegen Reichstag is een imposant gebouw. Alles is hier weer schitterend hersteld na de 2e Wereldoorlog. Wel wordt er in dit deel van Berlijn nog heel veel gerestaureerd, veel lanen IMG_6943IMG_6945en straten zijn open gebroken en er zijn wat omleidingen. Vanaf de Tor fietsen we een stuk over de mooie laan Unter den Linden, overal wordt muziek gemaakt en je hoort veel verschillende talen. Dan fietsen we naar het herdenkingspunt van de Berlijnse muur. Op een grote open vlakte zijn nog delen van de muur te zien en er zijn verschillende fotopresentaties, zo ook in het bezoekerscentrum dat hierbij is. We fietsen een stuk van de route langs de voormalige Muur en komen dan weer in de buurt van de CP. Onze eerste indruk van Berlijn is goed, je kunt goed fietsen en alles is overzichtelijk.

12 juli
Al vroeg zitten we weer op de fiets en gaan een route rijden, langs verschillende bezienswaardigheden, die we gister hebben uitgestippeld.
IMG_6948IMG_6949Vanaf de CP rijden we eerst naar het Hauptbahnhof, een gigantisch station. Weer achter de Reichstag langs, het park Tiergarten in. Dit is echt de groene long van Berlijn. Het is een groot en mooi park van 200ha. Midden in het park staat de Siegessäule, die is opgericht na de diverse overwinningen in het verleden. Verder het park in komen we langs de Zoo, een grote dierentuin. Terwijl we er langs fietsen zien we verschillende dieren en een groot fauna verblijf. Door naar de Gedächtniskirche die in de 2e wereldoorlog grotendeels is verwoest. Men heeft de ruïne laten staan als monument er is is een nieuwe kerk met een grote toren naast gebouwd. Helaas konden we het monument alleen op de foto's zien want hij is op dit moment helemaal ingepakt voor restauratie. Dit gebouw staat aan het begin van de Kürfurstendamm, een grote luxe winkelboulevard, de Champs Elysee van Berlijn. Rondom zijn hoge torenflats van vele grote firma's. Het is er een drukte van belang en zo te zien wordt er veel geshopt. IMG_6952IMG_6954We laten dat voor wat het is en fietsen naar het Bauhaus Archief, een modern gebouw. Door naar de Potzdammer Platz dat vroeger een van de grootste pleinen van Europa was. Het is in de 2e wereldoorlog hevig beschadigd en na 1945 in tweeën gedeeld door de Muur. Na de val van de muur is het volledig opnieuw opgebouwd en is nu een van de belangrijkste Europese centra van moderne en hedendaagse architectuur. Een imposant plein, maar wij vonden het ongezellig. Wij rijden naar de Niederkirchnerstrasse, voorheen de Prins Albrechtstrasse, waar de administratieve gebouwen van Gestapo, de SS en SD gehuisvest waren. Op nr. 8 is nu een modern gebouw neergezet waar de geschiedenis van Hitler en de 2e wereldoorlog vanaf 1933 t/m 1945 wordt weergeven in foto's en documenten. IMG_6964IMG_6957Het is een indrukwekkende tentoonstelling en bij sommige foto's lopen de rillingen over je rug. Wat een wreedheid. Verschillende van de gebouwen met de typische Nazi architectuur, staan nog steeds overeind. Van de Potzdammer Platz naar gaan we naar Checkpoint Charlie, dat in 1990 is ontmanteld. Het is nu een toeristische trekpleister met een neppost, nepsoldaten en vlaggen. Vanaf die plek rijden Kreutzberg in. Dit is we wijk die destijds grotendeels door de Muur was omgeven en een stukje West Berlijn was. In de tijd dat de Turken als IMG_6981IMG_6985IMG_7005gastarbeiders naar Duitsland kwamen vestigden zij zich hier, voor de Berlijners was het geen geliefde wijk. Dat is nu wel anders, het is een hippe buurt met veel leuke bars en restaurantjes. Wij vinden er ook een en we lunchen bij een leuke Turk. Dan naar het Joods Museum waar het nieuwe deel is ontworpen door Daniel Libeskind, de architect die ook betrokken is bij de herbouw van Ground Zero in New York. We gaan het museum niet in want we willen naar het Museumeiland, waar Pergamon is, het beroemdste museum uit de stad. We rijden langs de Alexanderplatz, het vroegere hart van de stad. Het was na de oorlog een IMG_6989IMG_6992troosteloos plein, maar nu is het weer in zijn oude glorie hersteld. Een leuk en levendig plein. Dan naar het museum eiland, naar het Pergamon. Dit museum heeft een grote collectie oudheden en veel islamitische kunst. Tijdens onze reis naar Syrië en Jordanië hadden we daar al kennis meegemaakt, maar dit museum overtreft alles. Er is nu ook een grote overzichtstentoonstelling van de stad Uruk die 5000 jaar geleden ontstond in het zuiden van Irak. Rond 1920 is men begonnen met opgravingen en heeft er fantastische oudheden gevonden en een goede indruk gekregen van de stad met zijn bevolking. Ongelooflijk als je ziet wat men toen al kon maken. IMG_7001IMG_6996Ook de afdeling met Islamitische kunt was de moeite waard. Op het museum eiland zijn veel belangwekkende musea, je koopt voor al die musea een kaartje waarmee je overal in kunt. Ook kun je een ticket voor 2 dagen kopen. Als je alles wilt zien heb je wel een week nodig. Wij waren echter na dit ene museum al afgepeigerd, dus weer richting de CP waar een drankje goed smaakte!!!
Morgen gaan we vertrekken uit Berlijn. We hebben van de stad genoten, het is heel goed te doen op de fiets. Er zijn veel leuke parken en overal is veel groen. De rivier de Spree loopt door de stad en steeds kom je die weer tegen. Door heel de stad kom je oude delen van de Muur tegen. Er zijn veel bouwplaatsen die nog steeds wachten op herstel. Genoeg werk hier voor bouwmaatschappijen. Natuurlijk is er nog veel meer te bekijken maar we willen nog een stukje richting de Oostzee.

13 juli
Op tijd weg uit Berlijn, we zijn snel de stad uit en rijden via de 111 richting het noorden. Tot aan Oraniënburg is het snelweg en dan wordt het weg nr. 96. Een mooie weg door het heuvelachtige landschap. Er is hier veel water en dat is te zien aan al het groen. Langs de Mecklenburgische Steinplatte naar IMG_7012IMG_7025Neubrandenburg. We rijden langs veel rustige dorpjes
en krijgen een goede indruk van dit stuk Duitsland. Dan richting Anklam en we nemen de noordelijke toegangsweg naar het eiland Usedom. Dit is een voor ons onbekend eiland in de Oostzee vlakbij Polen. We hebben wat oponthoud in het stadje Wolgast. Daar is de brug naar het eiland maar die gaat een paar keer per dag open om de schepen door te laten en ja... dat hadden wij dus. Ruim een uur in de file. Maar het is prachtig weer en we verheugen ons op de stranden van het eiland. Hier IMG_7023bij Peenemünde werkte Werner von Braun aan de ontwikkeling van de V1 en V2 raketten voor het Derde Rijk, er is een bezoekerscentrum ingericht bij het voormalige testcentrum. Bij Bansin, dat op een lange landstrook ligt, vinden we de CP die prachtig in het bos ligt op zo'n 300 meter van het strand. Het is er behoorlijk vol, ja natuurlijk, ook hier is het hoogseizoen. Er staan niet alleen campers maar ook veel caravans, het lijkt wel een camping. De voorzieningen hier zijn daar ook wel geschikt voor. Ruime plaatsen, goed sanitair, een kleine winkel waar s 'ochtends vers brood is en heel dichtbij het strand. De goede fietspaden lopen hier vlak langs. We krijgen een mooie plek toegewezen (hoezo camping?) en later in de middag lopen we naar het strand. Het is druk en er is ook een FKK strand. Ook hier moet je weer betalen voor toegang naar het strand. Je kunt dan dagkaarten of weekkaarten kopen, voor ons een gekke situatie. Terug bij de camper kunnen we nog van het mooie weer genieten.

14 juli
IMG_7015Vandaag is het minder mooi weer dan gisteren. Na het ontbijt stappen we op de fiets en gaan via de prachtige fietspaden naar Bansin en Heringsdorf. Het eerste stuk is vrij heuvelachtig en gaat door het bos en langs een mooi moeras, dan komen we op de boulevard waar ook weer prima fiets- en wandelpaden zijn. Langs de boulevard staan mooie oude huizen uit de 19e eeuw,er zijn veel bloemperken langs het fietspad. Tussen de boulevard en het strand is een groenstrook waar de trappen zijn richting het strand.
Op het strand staan veel "Strandkörben", de wat ouderwets aandoende rieten IMG_7021IMG_7018strandstoelen, die je kunt huren.
Er zijn verschillende pieren die ver de zee in gaan. Hierop vindt je café's en winkeltjes. Het is druk en heel gezellig. Heel veel fietsers en op een gegeven ogenblik wordt het zelfs file rijden!!! De Poolse grens is hier niet ver vandaag. De sfeer rond deze plaatsjes is wat ouderwets en een beetje elitair. We zijn verbaasd dat we hier helemaal geen Nederlanders tegenkomen. Overal waar we eerder waren, op de meest vreemde plaatsen, zagen we wel landgenoten maar dit is blijkbaar totaal onbekend. Het zijn alleen Duitsers, zelfs geen Polen, die we zien en horen. We rijden dezelfde weg terug over de landtong en kopen onderweg wat gerookte vis die later heerlijk smaakte.

15 juli
Wakker worden met de zon, heerlijk. Na het ontbijt verlaten we Usedom en rijden via Greifswald en Stralsund naar het eiland Rügen. Het is weer een IMG_7030IMG_7031mooie weg door dit landschap in Noord-Duitsland.
Weinig bebouwing en soms een dorpje. Bij Stralsund rijden we over de brug naar Rügen en nemen een landweg naar Putbus. Het is wel een smalle weg, geregeld wordt er gewaarschuwd dat je niet te dicht langs de bomen moet rijden. Ook hier weer een en al rust, van het toerisme is weinig te merken. Bij Putbus gaan we naar de CP die aan de haven van Lauterbach ligt, een klein dorp vlakbij Putbus. Er is een moderne jachthaven waar veel mooie zeilboten liggen en waar je ook watervilla's kunt huren. IMG_7037IMG_7034Leuke vakantiehuizen die op palen in het water staan. De voorzieningen zijn geweldig er is een prachtig sanitairgebouw, ook de plek ligt mooi met uitzicht op het water. Later in de middag rijden we naar het oude haventje dat hier vlakbij ligt. Daar liggen nog een paar oude vissersboten. Dit is de oudste vissershaven van Rügen maar daar is niet veel meer van over. Wel kun je ook hier overal gerookte vis kopen en er zijn bij de oude haven ook een aantal restaurantjes. In de haven ligt een mooi oud zeilschip uit Nederland. Zij verzorgen hier fiets/vaarvakanties. De mensen slapen aan boord en s'ochtends nemen ze hun fiets en fietsen naar de volgende haven waar het zeilschip weer ligt waar ze op verblijven. Lijkt me een leuke combinatie. Het was prachtig weer vandaag, volop zon alleen waaide er een straf windje.

16 juli
We vertrekken weer en gaan richting Binz, daar slaan we af. We willen naar Prora, daar is een gigantisch complex aan het strand. Langs het prachtige strand van Prora werd er rond 1936 gestart met de bouw van 4,5 km IMG_7038IMG_7040appartementen. Deze waren bedoeld voor de
Duitse arbeiders (als ze goed hun best hadden gedaan!). Er werd een station bij gebouwd en midden in het complex was een gebouw gepland waar o.m. Restaurants, sporthallen en theaters zouden komen. Het bouwwerk is nooit voltooid maar nog steeds staan hier de flats, die nooit gebruikt zijn. Een deel ervan is in gebruik genomen door kunstenaars en drie van de grote appartement gebouwen zijn afgemaakt en dienen nu als jeugdherberg. Hiernaast is een deel ingericht als museum. Je kunt hier de bouwtekeningen zien van het IMG_7043IMG_7041complex en ook veel foto's die tijdens de bouw zijn gemaakt. Vanaf dit strand zijn tijdens de DDR vele vluchtpogingen ondernomen naar Denemarken. Dit gebeurde met eigengebouwde duikbootjes en duikuitrustingen, ook allerlei bootjes werden gebruikt. Via Bergen rijden we naar Stralsund en verlaten het eiland weer. Het is mooi en er is veel vertier voor de toeristen, aquaparken, dierentuin, sprookjes tuin en dat soort vermaak. Je kunt alleen moeilijk aan de stranden komen. Meestal zijn er grote parkings waar de mensen hun auto kwijt kunnen en dan een stuk lopen naar het strand. Over het eiland rijden is een waagstuk. De wegen zijn heel smal en zijn omzoomd met bomen die soms deels over de straat hangen. IMG_7053IMG_7054IMG_7072Vaak zijn de bomen flink beschadigd door de aanvaringen met hogere auto's. Via Stralsund rijden we naar de autoweg richting Rostock, we willen naar Wismar. De wegen zijn goed, het is alleen vrij saai om te rijden, ook op de Bundesstrassen, weinig spectaculaire natuur. Licht glooiende weilanden, zonder vee, en hier en daar een dorp. Het is prachtig weer, volop zon. Wismar is een verrassing, een oude Hannzestad. Op de CP was gelukkig nog een plekje voor ons, het is er erg druk. Het mooie centrum is vlakbij, we pakken de fiets en rijden erheen. Heel veel erg mooie huizen en een schitterend marktplein. Het is er gezellig druk. We bekijken de IMG_7067IMG_7069verschillende bezienswaardigheden, de ruine van de Georgenkirche, een grote kerk die tijdens de 2e Wereldoorlog is gebombardeerd en de Sankt Marien die grotendeels is gerestaureerd. Ook hier werd voor de bouw weer gebruik gemaakt van grote rode baksten en zwart geglazuurde stenen. We gaan een kijkje nemen bij de oude haven waar ook een stukje oud Wismar is met huizen uit de Middeleeuwen. Bij de Italiaan halen we een lekker ijsje en fietsen weer terug naar de CP. S'Avonds lopen we naar de oude haven waar we naar een leuk restaurant gaan, een tip uit de Trotter. Was een goeie keus.

17 juli
Weer verder, eerst stoppen bij, ja natuurlijk..... De Lidl. Daar slaan we alvast de voorraad
IMG_7077in voor het weekend in Zeewolde. We rijden een stukje autoweg en gaan dan bij Ludwigkust de Bundesstrasse rijden. Tot Uelzen is het de 191 en dan wordt het de 214. Ook nu weer een mooie weg, de huizen en boerderijen worden hier leuker en de natuur wat afwisselender. We stoppen weer in Nienburg, daar is een mooie CP aan de Weser met goede service. Op 50 meter is een grote supermarkt. Het is heerlijk om met dit mooie weeg aan de Weser te zitten en we genieten nog lang, we kunnen buiten koken en eten.

18 juli
Vanaf Nienburg blijven de de 214 rijden tot aan Lingen en dan naar het zuiden de autoweg 31. Dan de 30 naar Oldenzaal. We waren daar al op tijd en hebben even gebeld met de CP in Zeewolde of we daar al terecht konden, Paul had daar vanaf morgen plaatsen gereserveerd voor de Turkije ploeg. Het was geen probleem en dus die kant uit.  Bij Nijkerk de brug over en al snel op de CP De Wielewaal bij Zeewolde. Meer dan voldoende plaats. Het is een mooie plek, vlakbij de Eemhof aan het Randmeer. We zoeken een leuke hoek en gaan een beetje rondkijken. Er zijn erg goeie voorzieningen, prachtig sanitair, een overdekte ruimte waar je met slecht weer kunt zitten en daar zit zelfs een houtkachel in. Ook staan overal vuurpotten waar je in kunt BBQ-en maar ook een vuur kunt stoken. Wij gaan het rookoventje gebruiken en roken een stukje zalm en een eendenborst. Dat ging heel goed.

19 juli
Weer wakker worden met een stralend blauwe hemel. Jo en Nick arriveerden al snel en later ook Paul en Ingrid. We stellen ons op en maken het gezellig. Al snel komen de diverse
IMG_7086IMG_7081verhalen op gang over de gemaakte reizen. We gaan met elkaar BBQ-en en ieder levert zijn bijdrage voor het eten. Er was natuurlijk weer meer dan voldoende en het was makkelijk dat we de BBQ van de CP konden gebruiken. Na de koffie met de lekkere taart die Paul had gebakken kwamen de muggen opzetten en zijn we naar binnen gegaan.

20 juli
IMG_7093IMG_7091Na het ontbijt en de koffie zijn we op de fiets gestapt richting de Eemhof waar het fietspontje naar Spakenburg is. We moesten even wachten en de oversteek ging prima. Het is leuk al die mooie botters te zien varen. In Spakenburg is het vandaag marktdag en het is er berengezellig. We lopen de markt over en kopen vis om vanavond te grillen. De dames bekijken heel wat textielkramen en we gaan er ook nog een portie kibbeling eten. We stappen weer op de fiets en gaan aan IMG_7099IMG_7100IMG_7106de Nijkerkant over de dijk richting de brug.

IMG_7112IMG_7123Een leuke fietstocht zo langs het water met overal botters. Het was lichtbewolkt vandaag en in de middag weer volop zon. We pakken de reisbescheiden en reisverslagen over Turkije en maken een planning voor onze reis. Er zijn zoveel mogelijkheden en we zien er met z'n zessen naar uit om te gaan starten. Op 20 augustus ontmoeten we elkaar in Ancona op de CP. 21 augustus is de overtocht naar Igoumenitsa. Later gaat gekochte vis op de BBQ en daarna een blok hout op het vuur. We hopen zo de muggen op afstand te houden, wat een vergeefse poging was.

21 juli
IMG_7095Het is al behoorlijk warm als we opstaan. Er wordt 32 graden verwacht, gelukkig zijn er om ons heen wat schaduwplekjes. Ook is het heerlijk aan het strandje dat hier vlakbij ligt, je ziet er veel boten voorbij varen. In de middag wordt het heel druk, veel boten leggen aan om hier te zwemmen of te BBQ-en. Het is echt ZOMER!!!!! Aan het eind van de middag zoeken we de schaduw weer op voor de gezamenlijke borrel en later gaat de BBQ aan.

22 juli
Eerst een ontbijtje en koffie en dan inpakken en wegwezen. We nemen afscheid van Jo, Nick, Ingrid en Paul. Het waren gezellige dagen en een goede test voor de komende Turkije reis. Het is vandaag nog warmer dan gisteren. Rond 11.30 zijn we thuis en pakken voor een deel de camper uit. De rest doen we vanavond wel, of morgen als het wat koeler is.