NAJAAR 2012 Frankrijk – Bretagne/ Spanje deel 6

23 september
Rustige nacht en verder. We rijden nog een stukje autoroute AP2 en dan eraf bij Montblanc. Eindelijk wordt het landschap mooier, heuvelachtig en ook meer groen. We gaan richting Reus, rondom deze stad is het een troosteloos gezicht van de vele industrie waar zeker de helft van leegstaat en vervallen is. Veel bouwwerken die onaf zijn. Hier zie de crisis van Spanje. Vanaf Reus rijden we de N340 langs de kust, ook hier zien we veel leegstand en het is dan onmiddellijk een grote troep rondom de gebouwen. De stadjes waar we doorrijden zien er ook niet welvarend uit. Duidelijk een achteruitgang ten opzichte van voorjaar 2010, toen we hier voor het laatst waren. De lichte bewolking is inmiddels verdwenen en de zon schijnt, nou ja, brandt volop. Het wordt heet. We naderen Valencia en het wordt drukker. We nemen de weg door de stad en hier is het echt hectisch, grote rotondes waar men links en rechts aan je voorbij schiet. De rode stoplichten worden genegeerd, men rijdt als gekken. Gelukkig zijn we al gauw uit de stad, herkenden de weg van de vorige keer en gaan eerst even kijken bij een camperplek, La Marina in Saler. Dit is een kaal terrein en ligt pal in de zon en men vraagt € 11 voor een nacht. IMG_5544We willen schaduw en komen om een uur of 1 aan bij de Acsi camping Coll Vert, voor die paar euro’s meer hebben we hier stroom, schaduw en een zwembad. We worden hartelijk ontvangen, men herkend ons zelfs van de vorige keer. We installeren ons en gaan lunchen. Een beetje relaxen, een plonsje in het zwembad en in de namiddag, als het wat koeler is geworden, op de fiets verder verkennen. Er moet is nog een camperplek zijn in de buurt. De officiële plek konden we niet vinden, maar wel een aantal erg mooie plekken in de duinen en aan het strand waar je zou kunnen staan. Er zijn heel veel parkeerterreinen en er staan hier en daar een paar vnl. Duitse campers en als we met z´n tweeën zouden zijn, gingen we hier ook staan. Heerlijke plekken. Het is druk aan de stranden, de parkeerterreinen staan vol, er wordt veel ge/kitesurfd. Het is zondag en de mensen uit Valencia brengen hier de dag door. In de bossen achter het strand zitten hele families te picknicken in de schaduw. Terug op de camping, waar het behoorlijk lawaaiig is van der weg die hier langsloopt, zijn we weer bezweet en nemen nog maar eens een verfrissende douche. Het blijft nog lang warm maar er waait wel een lekker windje, dus lang buiten zitten.
Gereden 361 km, totaal 3536 km

24 september
We relaxen vandaag een beetje, er wordt weer eens wat gewassen en opgeruimd. Tussen de middag gaat de grillplaat buiten aan, werkt prima op elektra en maken we een hapje. Na de lunch de strandspullen gepakt en op naar het zand. Het is heerlijk, hoewel het IMG_5545behoorlijk hard waait. Dit stuk van het gigantische strand hier wordt druk bezocht door homo mannen, die hier lekker in hun blootje lopen en contact zoeken. Er is heel veel ruimte en we hebben zo een leuk kijkspel. Als we voldoende gepaneerd zijn, gaan we terug naar de camping en spoelen ons lekker af. Op een gegeven ogenblik zagen we heel veel vliegtuigen in de lucht die van de brandweer bleken te zijn. Ook zagen we in de verte rook en we hoorden dat er in de regio een brand was en dat er 3000 mensen zijn geëvacueerd. Gelukkig is het een behoorlijk eind weg. S’ Avonds gaat de grillplaat weer aan en bakken we buiten pannenkoeken.

25 september
 Het waait vandaag iets minder en na het ontbijt pakken we de fiets en gaan richting Valencia. Er loopt een goed fietspad langs het strand en na een kilometer of acht sta je bij IMG_5548IMG_5556 - kopiede rand van de haven waar die prachtige gebouwen zijn. Je hebt er een groot Zee aquarium, een Wetenschappelijk museum, en vele andere interessante gebouwen. De vormgeving is heel bijzonder en spectaculair. Je kunt overal langs en tussendoor fietsen en voorbij de mooie gebouwen begint een park. Hierin zijn op verschillende plekken openbare fitness ruimtes aangelegd en daar wordt druk gebruik van gemaakt. Er is een waterspeeltuin en IMG_5554 - kopieIMG_5557verschillende kinderspeelplaatsen. Overal bankjes en picknickplekken en alles is in perfecte staat en omgeven door mooie beplanting. We genieten ervan hier langs te fietsen. Bij het Plaza America gaan we de stad in naar het historische centrum. Daar waren we al eerder met de Fallas, maar nu geeft het een totaal ander beeld. Geen afgesloten straten en veel meer verkeer. Maar gelukkig loopt er een goed aangegeven fietsroute door de stad. We gaan eerst naar IMG_5560IMG_5563 - kopiehet grote centrale plein bij het stadhuis en herkennen veel van de vorige keer. Vandaar naar de kathedraal, we stallen de fietsen en gaan de kathedraal bekijken. Heel indrukwekkend, prachtige schilderijen van o.m. Francesco Goya. We krijgen een walkman met uitleg over alles wat er te zien is, en dat is nogal wat. Prachtig is ook hetgeen er in het bijbehorende museum te zien is. Wat een schatten uit het verleden. Het gebouw is ook IMG_5591IMG_5567 - kopieIMG_5580 - kopieaan de buitenkant heel mooi, zoals veel van de oude gebouwen hier in het centrum. We fietsen weer verder naar de Centrale Markt, de vorige keer gesloten, maar nu een en al levendigheid. Het aanbod in de markt is gigantisch, je komt ogen tekort. Aan de overzijde is de Lonja, de oude Zijdebeurs, ook weer de moeite waard. Rondom deze gebouwen is het een drukte van belang, terrasjes, verkoopstalletjes, enz. Hier is niet veel van de teruggang of crisis te merken, overal is het vol en er zijn veel IMG_5594 - kopieIMG_5603 - kopietoeristen. Terug op de fietsnemen we dezelfde route, het gebied rondom de haven ziet er niet florissant uit, weer veel afbraak. We komen eerst langs Pinedo, een klein dorp met een prachtig strand, waar ons een restaurant is geadviseerd door de camping baas. We worden hartelijk ontvangen en men adviseerde ons de fietsen binnen te zetten, zoiets nog nooit meegemaakt, die staan dus pontificaal in het achterste deel van dit leuke restaurant. Nou, dat was een goed advies, we hebben hier de Paella Mariscos genomen, heerlijk en er was zoveel dat men het restant voor ons heeft ingepakt. Terug op de camping even naar het zwembad om op te frissen, hoewel het een aangenamere temperatuur is dan de afgelopen dagen, zo’n 27 ˚. Inmiddels loopt de camping weer aardig vol, heel veel Nederlanders, nog niet zoveel gezien op deze reis. Morgen gaan we weer verder, de verwachting is dat het weer hier de komende dagen slechter wordt.

26 september
 Weg van de camping in El Saler, richting Costa Blanca. Het weer wordt hier minder en we gaan wat naar het zuiden, de zon achterna. We rijden langs Gandia en bij Olivia, ja hoor, een Lidl. Aanvullen!!!! We nemen bij Denia een stukje autoroute richting Altea. De N 332 is hier een druk en erg bochtig stuk, dus we maken het ons makkelijk. We zien in de verte IMG_5606Benidorm liggen, lijkt Manhattan wel met al die hoge flats. Dat laten we voor wat het is en gaan naar Altea. Er is daar een vrij nieuwe camperplek op de voormalige camping San Antonio, hij ligt vlakbij de camping Cap-Blanch waar we de vorige keer een paar dagen hebben gestaan, ook aan zee. Het is een erg mooie CP, geweldig sanitair, electra, Wifi en vriendelijke ontvangst. Vergeleken met de Cp’s in Frankrijk wel behoorlijk aan de prijs, € 17 per nacht. We vinden een leuke plek met veel schaduw, ja wat zeuren we nou, we wilden toch de zon? Maar 35 ˚ is wel warm, dus we zitten hier op een leuke plek, de ene kant zon en aan de andere kant kunnen we in de zon als we dat willen. Er staan hier erg veel Nederlanders maar nog niet de overwinteraars, die komen waarschijnlijk later en hebben dan voor een langere tijd een speciaal tarief. We lopen s’avonds een stukje naar Albir en zien dat hier nog de echte “Spanje-gangers” zijn. Keurig aangekleed en gekapt zitten ze op de terrassen. Het is nog heel levendig en er is veel levende muziek. Wij zijn daarbij vergeleken toch een beetje zigeuners en houden dat ook zo. Voor een paar dagen is dit wel leuk, maar geef ons maar een vrije plek ergens, waar dan ook (Varekai).
Gereden 128 km, totaal 3664 km

27 september
Vandaag is Maarten jarig, missen we alweer, we gaan vanavond bellen. Het is vandaag bewolkt en af en toe valt er een klein spatje regen. Het is nog wel 25˚, dus niks te klagen. Op de fiets naar Albir, hier vlakbij, om wat boodschappen te doen en het toeristische gedoe te bekijken. We zijn verbaasd dat het hier nog zo druk is, veel auto’s met Nederlandse nummerborden en een groot aanbod winkels, vooral veel Chinezen met de gebruikelijke troep, goedkoop en lelijk. We zien op een terras zowaar een bekende, Henk, IMG_5609 - kopieIMG_5611 - kopiedie een tijdje met zijn vriendin naast ons heeft gewoond. Hij heeft allerlei zaken hier. Autohandel, onroerend goed enz. We maken even een praatje en gaan dan terug naar de CP. We krijgen het Nederlandse krantje “de week” en lezen over het wel en wee in de regio. Zelfs de bosbrand, die we in Valencia zagen wordt vermeld. Daar blijken deze zomer al veel branden te zijn geweest. Ook de Nederlandse TV gids zit erin, nooit weg. S’ Middags fietsen we naar Altea. Hier heerst een totaal andere sfeer dan in Albir. Er zijn echte Spaanse winkeltjes langs de leuke boulevard en ook de mensen die hier rondlopen zijn vaak Spaans. Natuurlijk ook wel toeristen en uiteindelijk zijn wij dat ook. We doen nog wat boodschappen en ik scoor een leuk jurkje. Terug op de CP pakken we de boel op, we gaan morgen weer verder.

28 september
We zijn van plan naar St. Pola te gaan, kunnen we morgen naar de leuke markt die daar op zaterdag is. Daar aangekomen zien we dat het niet meer mogelijk is op de grote parkeerplaats bij de haven te staan, er zijn nu vnl. parkeerplaatsen voor personenauto’s en er is een balk op 2 m hoogte. We rijden door naar La Marina, daar is volgens de verhalen ook een goeie plek. Helaas, we spreken bij de Lidl een Nederlander die ons verteld dat ook daar alles afgesloten is. Als je er gaat staan krijg een flinke bekeuring. Er is nog wel een mogelijkheid bij El Pinet te staan, maar dan sta je langs de stoeprand op de parkeerplaats en daar hebben we geen zin in. Het weer is bewolkt en er wordt voor de komende dagen regen verwacht. We besluiten door te rijden en richting Mazzaron, vanaf Torrevieja, een erg drukke plaats, is de autoroute vrij en we schieten lekker op. Bij Cañada de Gallego gaan we naar “de geitenwei”, we waren hier al vaker en het is een mooie vrije plek. Het waait hard als we aankomen en we zoeken een wat beschutte plek, nou dat hebben we geweten. Het ging regenen en niet zo’n beetje. Het water kwam met bakken uit de lucht. Via de deur kwam het zelfs naar binnen en in mum van tijd stonden we in een meertje. Bleek dat we op een laag deel van het terrein zijn gaan staan. Helaas met al die consternatie vergeten foto’s te maken. Ook bij onze buurman stroomde het water rond zijn camper. We wachten tot de ergste buien over waren en zijn eruit gereden en op een droger stuk gaan staan. En dan gaat toch de zon weer schijnen en wordt het weer lekker. IMG_5612De rivier hier is van een droge bedding veranderd in een heftige stroom vol bruin kolkend water. Het stroomt de zee in en de mensen uit het dorp komen kijken naar het verschijnsel, bruine golven i.p.v. witte. Rob gaat een kijkje nemen en wil wat foto’s maken van dit geweld en glibbert de rivier in. Komt volledig onder de modder bij de camper aan. Ook het fototoestel is kopje onder gegaan. Werkt niet meer, geen beeld meer, gelukkig nog wel wat foto’s op het geheugenkaartje. We leggen het te drogen in de zon en hopen dat het weer gaat werken. Zijn bemodderde kleding gaat in een emmer zeewater.
Gereden 216 km, totaal 3880

29 september
Afgelopen nacht heeft het nog wel wat geregend. De zon komt prachtig op boven de zee en we genieten ervan uit ons bedstee raampje. Gelukkig werkt ons fototoestel weer. We besluiten een mooi plekje te zoeken hier op de geitenwei. Het is nu erg rustig, men verteld dat in de loop van oktober veel Duitsers hierheen komen om te overwinteren. We willen hier wel een paar dagen blijven, vooral omdat de vooruitzichten voor het weer goed zijn. IMG_5635IMG_5641We hebben voldoende voorraad, water en er is een put om te lozen. Het dorp is niet ver fietsen, dus als we wat nodig hebben kunnen we dat halen. We staan nu echt prachtig, een kleine beschrijving. Aan de voorkant staan we op het noorden en kijken op een stukje natuur, een pijnbomenbos. Aan de zijkant rechts, bij de toegangsdeur, staan we op het oosten en kijken over de zee, naar links zien we Mazzaron/Bolneuvo en naar rechts zien we de IMG_5642IMG_5640begroeiing en een wandelpad naar Playa Perchelles, het prachtige palmenstrand op 10 minuten lopen. Aan de achterzijde staan we pal op het zuiden en kijken over de geitenwei . Aan de zijkant links kijken we op het achterland, er staat een ruïne van een finca, een oude boerderij. Ook zien we het achterland dat er heuvelachtig uitziet. Ertussen zijn veel kassen waarin groentes worden geteeld, dit is echt een landbouw gebied. Uit de verte lijken het meren, al dat lelijke plastic. Hier en daar staan er wat woonhuizen tussen. We gaan een stuk lopen richting Mazzaron langs het strand, er is hier een wandelroute. Het uitzicht is prachtig, maar op de weg zien we nog veel van de heftige regen van gisteren. Grote plassen met veel leem. We glibberen af en toe door de blubber en onze schoenen worden behoorlijk zwaar. Alles blijft eraan plakken. Gelukkig is de zee vlakbij en kunnen we onze sandalen weer afspoelen. Terug bij de camper steken we de BBQ aan en genieten van deze mooie plek, er is nog wel camper is het goed uit te houden.

30 september
Stralende zon en een heerlijke temperatuur. De stoelen weer naar buiten en af en toe een praatje maken met de buren. Het zijn vnl. Duitsers die hier staan en velen komen hier al IMG_5644IMG_5646jaren. Verder gebeurt er weinig, af en toe komt er een auto om te kijken naar de bruine stroom in de zee. De wandelaars lopen en stukje en zien dan al snel dat ze niet verder kunnen vanwege de blubber van de rivier. We maken vandaag een wandeling naar het palmenstrand, Playa Perchelles. We kunnen niet over het pad en lopen een deel over het keienstrandje waar een gigantische hoeveelheid troep is aangespoeld.  Als we op het strand aankomen is het prachtig, zoals altijd. Vroeger kon je hier staan met de camper maar dat is nu verboden. 1 oktober Het wordt eentonig, weer de stralende zon. Na het ontbijt pakken we de fietsen en gaan richting Puerto de Mazzaron, we willen daar naar de Vodafoon shop om een Spaanse simkaart voor de dongel te halen. Het is een behoorlijk eind fietsen, gedeeltelijklangs de N332, heuvel op en heuvel af, zonder de ondersteuning waren we al snel omgekeerd. Na een kleine 25 km zijn we in Puerto de Mazzaron. IMG_5666In het grote winkelcentrum zit inderdaad een Vodafoon en we kopen een kaart voor een maand. Men kan ons niet garanderen dat hij in Cañada werkt, we kunnen last hebben van de heuvels. We pakken een terras aan de boulevard van Puerto en eten een lekker hapje, eindelijk de calamaris en de boquerones, maar geen wijntje want we moeten ook weer terug! Het is lekker weer om te fietsen, zo’n 24/25 graden en een windje erbij. Ook de terugtocht verloopt goed. Er is ook een mogelijkheid om het pad langs de kust te nemen wat een stuk korter is, maar dat is nu gedeeltelijk onbegaanbaar vanwege de overstromingen. Om een uur of 3 zijn we weer terug bij de camper en kunnen lekker in de zon uitrusten. Het was (voor ons) een hele prestatie. Gelukkig werkt de dongel en kunnen we hier ook internetten, geen sterk signaal maar wel voldoende om de e-mails binnen te halen.
2/3 oktober
Weinig te melden, maar we genieten hier wel. Af en toe een plonsje in de zee, die inmiddels IMG_5637weer kalm en schoon is. We maken eens een praatje met de buren en kunnen ons Spaans oefenen met een Spanjaard die hier in zijn eentje is. Hij is de hele dag druk met zijn hengels, maar iets vangen? ho maar. Inmiddels zijn er nog 2 Nederlandse camperaars aangekomen, verder blijft het redelijk rustig. Er lopen hier een aantal wilde katten rond, ook een Siamees met jongen. Ze worden steeds vrijer en we geven ze af en toe wat te eten. Is weer eens iets anders dan de honden in Griekenland.