NAJAAR 2012 Frankrijk – Bretagne/ Spanje deel 7

4/5 oktober
Nog steeds op de geitenwei, de camperaars nemen in aantal toe. De overwinteraars gaan komen. Het is een gevarieerd gezelschap, Engelsen, Fransen, Zwitsers, Nederlanders en IMG_5677IMG_5682Duitser en ja, ook een Spanjaard, Manuel. We maken geregeld een praatje met hem, zijn zo’n beetje de enigen die wat Spaans spreken en hij spreekt geen enkele taal. Dus hij is blij met een babbeltje. Ook de katten nemen in aantal toe, naarmate ze vaker eten krijgen van ons komen er steeds meer bij. Het is een beetje te vergelijken met Elea in Griekenland, alleen waren het daar wilde honden. We gaan morgen richting Puerto Mazzaron om in Bolnuevo de camping te nemen. De waszak is vol en zondag is er een grote markt. Altijd leuk. Daarna zien we wel, we hebben het plan om op de terugreis een paar dagen naar Barcelona te gaan.

6 oktober
Allereerst rijden we naar de Lidl om de voorraad aan te vullen, hard nodig na ruim een week op de geitenwei. Daarna nog naar de Mercadona, de AH van Spanje, waar je de meest lekkere dingen kunt kopen. Ook zijn ze goed gesorteerd in groente en fruit. IMG_5696Door IMG_5685naar de camping, het is een mooie camping met heel veel bloemen en schitterende beplanting. Hij ligt direct aan een mooi zandstrand in het dorpje Bolnuevo. Er wordt veel zorg aan besteed. We vinden een goed plekje met wat schaduw want het is weer behoorlijk warm. Er zijn hier al veel mensen die gaan overwinteren, ze maken er echt hun “thuis” van, windschermen rond hun plek, matten op de grond en overal zie je kleine keukentjes die buiten zijn geïnstalleerd. Iedere plek heeft zijn eigen watertoevoer en ook een afvoer. Er IMG_5694zijn er zelfs die een wasmachine in een aanhanger hebben staan. Wij worden er een beetje onrustig van en moeten er niet aan denken om hier tot maart te staan. De wereld is groter dan Mazarron. In de namiddag gaan we naar het strand en plonsen wat in de zee. Het water is heerlijk en we blijven tot een uur of 6 op het strand. Daarna lekker douchen, ook het sanitair is hier om door een ringetje te halen en is prachtig aangelegd. Rondom spuitende fonteinen op een soort patio, zijn de toiletten en een trap op naar boven zijn de douches, die prima werken. Heel veel ruimte voor het sanitair én brandschoon. Ook hier staan overal planten en bloemen. De ruimte voor het chemisch toilet is zelfs omgeven door bougainville. S’Avonds lopen we door het dorp, stelt niet veel voor en is nog niet veranderd ten opzichte van 2005 toen we hier voor het eerst waren, samen met Peter. Er is alleen langs het strand een mooie boulevard aangelegd. We drinken wat op een terrasje en eten daarna een pizza. Rond elf uur nog steeds 24 graden.
Gereden 26 km, totaal 3906 km

7 oktober
Op de fiets naar de markt in Puerto de Mazarron, zo’n 5 km van de camping. Het is al behoorlijk druk als wij aankomen en ook behoorlijk warm. We lopen uitgebreid over de markt en zien wel heel veel van de gebruikelijke troep. Plastic schoenen, tassen enz. Veel textiel, alles voor spotprijzen, maar ik wordt er niet hebberig van. Ook is er veel huishoudtextiel te koop, dat wel mooi is, hoewel het 2e keus is, met wat foutjes. De vorige keer heb ik hier m’n slag geslagen en veel badhanddoeken gekocht, die we met veel plezier in Nederland gebruiken. Maar nu niets nodig. We vinden zowaar een waterketeltje, IMG_5700IMG_5691waar we al een tijdje naar zochten. Ook vond Rob zijn reeds lang gewenste horloge, een Breitling (replica), waar hij al lang zijn zinnen op had gezet. Ook wordt er veel fruit en groente aangeboden. Uiteindelijk is deze streek rond Murcia en Almeria de groentetuin van Europa. We zien dat er verschillende rangorde’s zijn in de kraambezetting. Nog steeds veel Zigeuners met textiel, Afrikanen met sieraden en horloges, Peruvianen met shawls en gebreide kleding. De Spanjaarden met groente, fruit, olijven, worst etc. Ook de behoudende kleding (o.m. oude mannen truien) worden verkocht door Spanjaarden. Het is een goed bezochte markt waar ook veel bewoners uit de regio komen. Ze staan overal met elkaar te kletsen. De namiddag wordt weer op het strand doorgebracht. Het is er steeds behoorlijk druk en we zien veel (oude) bruine lijven met grijze koppen. Vanavond gaan we de spullen weer inpakken en morgen vertrekken we hier, weer richting de geitenwei. Met al onze voorraad kunnen we er dan weer een poosje tegen. Ondanks deze mooie camping geven we toch de voorkeur aan het “vrije”leven.

8 oktober
We hebben de spullen ingepakt en vertrekken van de camping. Eerst rijden we naar Calabardina een plaatsje voor Aguilas, daar zou een goede camperplek zijn. We gaan via de N332 en nemen de afslag naar Cabo Cope. Nog steeds rijden we door een agrarisch gebied vol kassen. Dan gaat de weg over de bergen en rijden we een “Simon”weg, smal, erg bochtig en stijgend. Hier is er nog puur natuur in een totaal leeg en rotsachtig landschap. Op het hoogste punt is er een mooi uitzicht over de zee en zien we IMG_5704de Cabo IMG_5707Cope, een rots die in de zee uitsteekt. Langzaam dalen we naar Calbardina. Een redelijk moderne badplaats met een leuk strand. Onze navigatie wil ons de heuvels in laten rijden over smalle zandweggetjes. Tot drie keer toe wordt er gezegd dat we rechtsaf de geitenpaadjes op moeten. Dat doen we maar niet en houden de camperplaats voor gezien. Als het zo moeilijk is er te komen bedanken we ervoor. We rijden door naar Aguilas dat vlakbij is, het is een moderne stad, veel nieuwe huizen en veel industrie. We rijden Aguilas uit via de N11 richting Lorca en nemen daarna de afslag naar de N332 richting Mazarron. Nu eens een mooie weg door de heuvels, zonder al die kassen. Hier hebben ooit veel kleine boerderijen gestaan, we zien veel restanten van bewoning maar de meeste huisjes zijn verlaten en vervallen. Voor het eerst zien we ook een kudde geiten, we hadden ze al gemist! Naarmate we dichter bij Mazarron komen, zien we de kassen weer verschijnen, het lijken uit de verte wel bergmeren. Bij Cañada eraf en dan zijn we al snel weer op de geitenwei. Het is nog steeds erg rustig er zijn zelfs een aantal campers vertrokken.

10 oktober
Het is weer heerlijk hier, rustig en minder warm dan vorige week. We kregen een mailtje van Peter en Mieke dat zij ook deze kant op komen. We waren eigenlijk van plan morgen langzaam aan de terugreis te beginnen, maar nu zij komen, stellen we dat even uit. Rond een uur of 6 waren ze hier, na maar liefst 700 km te hebben gereden! Gezellig bijgepraat en een hapje en drankje gedaan.

11 oktober
Vanochtend zijn Peter en Mieke richting Mazarron gereden voor de noodzakelijke boodschappen. IMG_5713IMG_5711Vanmiddag hebben we van een BBQ-tje genoten. Tot ca. 4.30 zitten eten én drinken natuurlijk. Daarna zijn we een wandeling gaan maken naar Playa Perchelles. We konden nu weer het wandelpad door de rivier nemen. Het was nog wel modderig en we konden goed al de troep zien liggen die meegesleurd was door het water. Morgen vertrekken we hier, het weer wordt een paar dagen wat minder en dus prima om te rijden.

12 oktober
Er komt een eind aan ons verblijf op de geitenwei. Het was heerlijk hier, leuke mensen IMG_5630IMG_5680ontmoet en gaan zeker terug. We hebben genoten van de mooie kust, de zee en elke dag de prachtige zonsopkomst en zonsondergang. Het was s’avonds een vast ritueel, de stoelen naar het westen gedraaid en genieten van de spectaculaire kleuren. Vandaag is het de nationale feestdag van Spanje, de Spanjaarden hebben dus een lang week-end en er kwamen gisteravond al wat campers voor het week-end. We zijn op tijd vertrokken, uitgezwaaid door Peter en Mieke die hier nog een paar dagen blijven genieten. Allereerst zijn we naar IMG_5679IMG_5671het tankstation in het dorp gereden waar een goede autowasplaats is. Nou, dat was wel nodig, de blubber kwam er van af. Keurig schoon richting Murcia. We nemen de A7, een vrije autoweg, tot Alicante en schieten lekker op. Ons doel is Calp, daar schijnt ook een leuke CP te zijn. Nou, dat viel tegen, midden in een wijk met vakantiehuizen en propvol. Hier bedanken we voor. Met veel moeite zien we terug te rijden naar de N332, het is hier erg steil en volkomen volgebouwd met mooie huizen aan smalle straatjes. Ook de ligging van Calp is mooi maar het is ons te vol. We zijn doorgereden naar Denia, eerst op het strand bij het IMG_5723centrum gaan staan, waar nog meer campers stonden. Daar was een leuk restaurant, Alfonso, en gezien de feestdag was het er behoorlijk druk. Hier niets te merken van de crisis, bijna het hele restaurant is vol. We hebben er heerlijk gegeten, een vis paëlla. Terug bij de camper zijn we toch maar richting de camperplaats hier in Denia gereden. Het begon te regenen en de meeste campers reden weg van het strand. We waren al eerder hier op de CP en hij is inmiddels flink uitgebreid. Het valt nu echt met bakken uit de lucht en we staan al snel weer in het water. We zijn van plan langzaam naar het noorden te rijden en zo lang mogelijk van het mooie weer te genieten.
Gereden 292 km, totaal 4296 km

Klik hier voor deel 8 (slot)