NAJAAR 2012 Frankrijk – Bretagne/ Spanje deel 5

17 september

Het is gisteren gelukt, de blog is weer bij en we konden ook de mails binnenhalen. Leuk IMG_5396IMG_5394om af en toe wat uit Nederland te horen. Vanochtend als eerste met het fototoestel naar de overdekte markt van Le Bois, het zag er weer allemaal prachtig uit. Ook was er weer een warenmarkt, bijna net zo groot als gisteren, maar die hebben we maar gelaten voor wat het was. Door richting La Flotte, een tip die we van Dick kregen. Het plaatsje doen zij geregeld aan met hun zeilboot en moet de moeite waard zijn. Nou, dat was het ook, een leuke binnen- IMG_5406IMG_5415en buitenhaven met rondom de centrum van La Flotte, het was er heel gezellig, veel mensen op de been en ook hier weer volle terrassen. Ook hier was een besloten markt op een historisch pleintje met weer allerlei heerlijkheden. Wij zijn bezweken voor wat lekkers bij de traiteur om vanavond te eten. Het stadje rondgelopen en aan de haven weer eens een portie mosselen gegeten, ze zijn heerlijk hier, waarschijnlijk omdat ze zo vers zijn. Wijntje erbij en wij kunnen er weer tegen. We voelden ons net figuranten IMG_5422IMG_5421in een authentieke frans film in een prachtig decor. Daarna weer op de fiets terug naar de camper. De lichte bewolking is inmiddels verdwenen en de zon schijnt volop. Het is dan onmiddellijk druk hier aan het strand. De mensen genieten van zo’n herfstdag. Ons Franse “buurvrouwtje” kwam een schotel gekookte schelpdiertjes, pétoncles, brengen om bij het aperitief te nuttigen, haar advies was een beetje gezouten boter, wat brood en maar smullen……, we hebben ze IMG_5437IMG_5438geprobeerd en ze lijken op de schelpen met St. Jacques nootjes. Ze zijn alleen wat kleiner, maar lekker. Zij zoeken ze zelf langs het strand en zijn daar uren mee bezig, verzamelen, wassen en koken, het neemt een groot deel van hun dag in beslag. Later in de middag raken we in gesprek met een camperaar naast ons en hij voorziet ons van tomaten, druiven, mirabelles, wortelen en paprika’s allemaal uit zijn eigen moestuin. En dan kun je toch niet meer zeggen dat de Fransen geen aardige mensen zijn, of zouden wij er zo hongerig uitzien?

18 september

Uitgezwaaid door de verschillende buren vertrekken we en gaan richting Oleron. Onderweg pakken we even een supermarkt om wat aan te vullen en al snel rijden we over de brug Ile d‘Oleron op. Het is wat regenachtig vandaag, maar de berichten voor morgen zijn goed. IMG_5428IMG_5436We gaan eerst even kijken bij een CP in Le Chateau d’Oleron, prima plekje maar niet zo gunstig gelegen. Op weg daarheen zagen we aan de stadsmuren van Le Chateau ook een camping met een speciaal tarief voor campers. Maar wij gaan eerst naar de noordpunt van het eiland, naar St. Clement. Daar is ook een CP, een prima plek met warme douches etc. niet ver van het dorpje. We lunchen en kunnen inmiddels ook weer buiten zitten. Daarna de fietsen gepakt en richting de vuurtoren Chassiron, op het meest noordelijke punt. Het is er druk met bezoekers maar wij vinden het niet zo bijzonder, weer een vuurtoren. De IMG_5433IMG_5432klippen daaromheen zijn interessanter en je hebt er een mooi uitzicht rondom. We fietsen nog een stuk rond deze punt en keren dan weer terug naar de CP. We zijn minder onder de indruk van Ile d’Oleron dan van Ile de Ré, ook hier zijn goede fietspaden en we zien veel wijngaarden. Verder is het wat saai, grote lege vlaktes. Je kunt ook niet goed bij de kust komen, dit wordt goed afgeschermd. Als je naar de stranden wilt moet je vaak een stuk lopen. Langzaam loopt ook deze CP weer vol, het verbaast ons dat er zoveel campers onderweg zijn. Dit is een gigantisch grote plek, een voormalige camping, waar meer dan 150 campers kunnen staan. Vinden we niet echt gezellig, we waren verwend op onze vorige stek. De campers mogen hier op het eiland op alle parkeerplaatsen staan van 7.00 tot 23.00 uur maar moeten daarna weg zijn en dan komt men naar zo’n CP.           Gereden 120 km, totaal 2431

19 september

Lekker warm gedouched, spullen ingepakt en terug naar de zuidkant van het eiland. Er is eigenlijk maar een weg die van zuid naar noord gaat, door verschillende kleine plaatsjes St, IMG_5447IMG_5454Georges, St. Pierre, Dolus d’Oleron, met nauwe straatjes. Het is verder een agrarisch gebied, we zien veel wijngaarden . We gaan nu naar Le Chateau, camping Les Remparts, die we gisteren al hadden gezien. Deze ligt heel leuk aan de ene kant de stadswallen en aan de andere kant het strand. Er is een speciaal tarief voor campers dat gelijk is aan de CP, dan heb je hier leukere en grotere plakken en ook weer goed sanitair. We worden heel hartelijk IMG_5460IMG_5470ontvangen, het grootste deel van de camping wordt in beslag genomen door campers, er staan ook wat vakantiebungalows die verhuurd worden. Vandaag prachtig weer en ‘s middags lopen we naar het centrum en halen bij de toerist Info wat informatie. Er is een goede fietskaart en een plattegrond van het plaatsje. Hier is een grote citadel, gebouwd door Vauban aan het eind van de 17e eeuw. We kwamen zijn werken ook al tegen op Bretagne. IMG_5475IMG_5476Het is nog steeds een imposant bouwwerk op een zeer strategische plek. Er loopt een wandelroute rond- en op de vestingmuren, waar je een prachtig uitzicht hebt. We zien zelfs Fort Boyard in zee liggen. Le Chateau dankt zijn naam aan een kasteel dat hier heeft gestaan dat werd gebouwd voor Eleonora van Aquitane , als bescherming tegen piraten. Van het kasteel is weinig over, Vauban heeft hierop zijn citadel gebouwd. Ook hier is veel IMG_5487IMG_5495oestercultuur. Langs de haven zijn veel leuke gekleurde huisjes die voorheen door de vissers werden gebruikt. In sommige van die huisjes wordt nog steeds scheepsbouw- en onderhoud uitgevoerd. Maar de meesten zijn inmiddels ateliers en galerietjes geworden voor kunstenaars. Het is een leuke wijk rond de haven.

Gereden 26 km, totaal 2457 km

20 september Vanochtend hebben we de camper goed schoongemaakt, was echt nodig. Hier vlakbij is een goeie wasserette en we stoppen een machine vol. Na een uurtje is alles schoon en kunnen we er weer een poosje tegen. In de namiddag lopen we nog een rondje over de IMG_5500IMG_5502stadwallen, nu de andere kant. Het dorp kan ons niet echt bekoren, het leukste zijn de voormalige vissershuisjes, dus ook daar nog een keer naar toe. We hebben besloten om morgen te vertrekken van de Atlantische kust en gaan richting Spanje. Bretagne is ons erg goed bevallen en mede dank zij leuke informatie uit de Trotter gids van Bretagne, we hebben veel moois gezien. Ook Ile de Ré was een topper. Ile d´Oleron viel daarna wel tegen. Nu even genoeg van de oesters en schelpdieren en op naar de Pyreneeën.

21 september

We vertrekken uit Le Chateau d´Oleron met regen en gaan via Saintes naar de autoroute. Tot Bordeaux maken we het ons gemakkelijk, met die regen geniet je toch niet zo van het landschap. De Charente is weer een vrij saai stuk, later wordt het wat mooier en zien we onafzienbare wijngaarden. Net voor Bordeaux wordt het droog en we nemen nog een stukje autoroute richting Toulouse om de drukte in de stadjes aan de Garonne te vermijden. IMG_5508Bij IMG_5519Langon gaan we richting Pau over de Route National, een mooie en rustige weg. Sinds een aantal jaar is er ook een tolweg naast, ook richting Pau en we zien de gevolgen hiervan. Veel benzinestations en restaurants langs de Route National zijn gesloten. We schieten lekker op en na de lunchstop bij Bazas rijden we naar Aire-s-l´Adour. Er is een leuke CP aan de rivier de Adour, waar we rond 3 uur arriveren. Het is inmiddels behoorlijk warm geworden, van de herfst op Ile d´Oleron zitten we nu in zomerse temperatuur, ca. 30 graden. Stoelen aan de rivier in de schaduw en genieten van het uitzicht op een mooie oude brug. Tegen de avond lopen we het dorp in, er is daar een kathedraal St. Jean IMG_5513IMG_5514Baptiste die erg mooi is. Hij dateert uit de 12 eeuw en bied gastvrijheid aan de bedevaartgangers die onderweg zijn naar Santiago de Compostela. We zagen verschillende wandelaars mét hun schelp de kerk binnengaan en daar een stempel halen, lijkt de Elfsteden tocht wel. De kathedraal is van binnen prachtig beschilderd in mooie kleuren. Het doet ons wat denken aan de mozaïeken in de Marokkaanse moskeeën. Ook heeft het wat weg van Art Nouveau, hopelijk geeft de foto een beeld. We drinken een wijntje op een terrasje in de hoofdstraat en lopen terug langs de rivier naar de CP. Gereden 320 km, totaal 2777

22 september

Eerst even naar de markt in Adour en daarna richting Spanje. We rijden door een prachtig gebied, via Pau en Oleron Ste. Marie gaan we richting de Col du Somport. Onderweg zien IMG_5522IMG_5520we dat hier heel veel mais wordt verbouwd, velden en velden vol. Ook hier weer veel wijngaarden. Mooie verzorgde huizen, duidelijk een welvarend gebied. Naarmate we dichter bij de Pyreneeën komen wordt de natuur ruiger. Plotseling zitten we midden in een gigantische kudde, eerst koeien en dan een grote kudde schapen. Het is een schitterend gebied om door te rijden, bergen afgewisseld met dalen waar kleine beekjes door kringelen. We IMG_5524IMG_5528nemen de tunnel en zijn direct daarna in Spanje. We lunchen op de 1e picknickplek, heerlijk in de zon en zien vele roofvogels rond de rotsen cirkelen. Het landschap is hier totaal verschillend met dat aan de Franse kant, hier is het vlakker, de dorpen hebben lelijke flats en het landschap is dor en droog. De bruin/gele kleur van verdord gras overheerst. Via Jaca rijden we naar Huesca en hopen daar ergens tussen Huesca en Barbastro een plek te vinden. Dat lukt IMG_5538IMG_5540niet, dus doorrijden naar Lleida. Gelukkig zijn de wegen goed, maar al die kilometers was niet de bedoeling. Het is ook nog behoorlijk warm. Bij Lleida moeten camperplekken zijn en het was even zoeken, we reden eerst te ver richting Barcelona dus weer terug. Uiteindelijk langs de AP 2, de auto route, de plek gevonden. Het is op een groot service station, het is bewaakt, je hebt alle voorzieningen, zelfs internet, een restaurant enz. IMG_5541Alleen het is er bar ongezellig. Als je zo verwend bent in Frankrijk is Spanje een echte tegenvaller wat CP’s betreft. Er waren zelfs geen campings onderweg te vinden. Daarvoor moet je naar de kust. Morgen gaan we verder richting die kust. Zojuist op internet gezien dat het volgende week minder mooi weer wordt aan de oostkust, dus we zullen wel verder naar het zuiden gaan. Straks maar een hapje gaan eten hier en dan maken we het zelf maar gezellig!!