NAJAAR 2012 Frankrijk – Bretagne/ Spanje deel 4

10 september
 Op de fiets naar St. Jean-de-Monts dat hier zo’n 9 km vandaan ligt. Er loopt een mooi fietspad door het duingebied en het is redelijk heuvelachtig. Dankzij onze e-bikes een fluitje van een cent. Er is in St. Jean ook een mooie CP, direct aan de rand van het dorp en IMG_5306IMG_5308bij de boulevard. Er is een gigantisch groot strand dat langs het hele duingebied loopt en dat verklaart de 47!!!! Campings hier rond S. Jean. Het dorp aan de zeekant is echt toeristisch, hoogbouw en veel horeca aan de mooie boulevard. Bij de toeristinfo halen we weer wat documentatie over deze streek, We fietsen door naar het oude dorp. Hier een en al rust, een leuk pleintje met mooie kerk, een overdekte markt en veel leuke winkels. We kopen er mosselen, vers brood en wat groente. Terug naar de camping en daar aan de IMG_5311mosselen maaltijd. De schelpjes die je aan het strand vindt heten pigonnes en in Zuid-Frankrijk noemen ze deze schelpen tellines. We komen er niet toe om ze te gaan rapen, weten niet wanneer we ze kunnen eten, ze moeten nl. wel 24 uur in zout water staan om het zand te verwijderen. Van een Franse buurvrouw horen we dat ze alleen hier te vinden zijn, vanwege het zandstrand. Omdat ze hier niet professioneel worden gevist, zoals in Portugal, is het aanbod erg groot. We zullen het onthouden voor een volgende keer, want we vinden ze erg lekker. De zon gaat weer schijnen en we kunnen heerlijk uitbuiken. Het was een leuke camping voor een paar dagen.

11 september
 Ons doel vandaag is Les Sables-de-Olonne, we rijden langs verschillende kustplaatsjes, allemaal vol vakantie huizen. Er is hier een groot aanbod, maar gelukkig geen hoogbouw. IMG_5324IMG_5323Het landschap vinden we nog steeds saai, moerasachtig en vlak. Bij Les Sables wordt het behoorlijk druk, het is een wat grotere stad. Inmiddels is het gaan regenen en we vinden, dankzij onze Navi al snel de camperplek, een groot kaal terrein vlakbij het strand. Alle voorzieningen zijn er, stroom, water etc. maar de sfeer ontbreekt. We gaan dan ook snel weer weg. Zo in de regen hebben we ook geen zin om op verkenning in Les Sables te gaan. Het ziet er trouwens niet echt interessant uit. Door dus, naar Jard sur Mer. Daar is een kleine IMG_5313IMG_5326CP direct aan het strand. Nou hier blijven we wel, een mooie plek op het duin met uitzicht op de zee. Er staan al wat campers, allerlei nationaliteiten en ook Nederlanders, die we deze reis niet vaak tegenkomen. De zon is weer gaan schijnen en we stappen op de fiets en gaan naar het haventje van Jard. Ook dit is weer een leuke plaats, de haven ligt vol plezierboten en er heerst een gezellige sfeer. We fietsen wat door het dorp, gaan naar de IMG_5312IMG_5322Info, en dan terug richting camper, maar eerst nog even langs de Super-U die hier 2 km vandaan is. Prima winkel en we moeten ons inhouden niet te veel van die lekkere dingen te kopen. Ook hier worden aan het strand schelpdieren gezocht als het eb wordt en Rob haalt wat oesters, die hij heerlijk als voorgerecht verorbert. Er is een mooie zonsondergang en we besluiten hier nog maar een dagje te blijven.
Gereden 85 km, totaal 2138 km

12 september
Vandaag verkiezingen in Nederland. We hebben eea via de TV gevolgd, veel van die debatten gezien, het is voor ons nu echt de ver van mijn bed show. We gaan het de komende dagen wel horen of zien. Het weer is wisselvallig, we drinken nog koffie in de zon en gaan op de fiets naar de Super-U voor vers brood. Het begint zachtjes te regenen en na de lunch wordt het slechter en besluiten we te vertrekken. We rijden richting La IMG_5354Rochelle, daar zijn verschillende CP’s. Helaas worden we dwars door de stand geleid naar een CP die aan de haven ligt. Een en al hectiek en smalle straatjes. Zijn we niet blij mee!!! Eindelijk bij de haven blijkt dat er een grote botenshow wordt voorbereid voor de komende week en de CP niet gebruikt kan worden. Met veel moeite komen we de stad uit en zien dan het bordje naar Aytré waar ook een CP is. Ook hier weer even zoeken, maar uiteindelijk op een hele leuke plek terecht gekomen, aan het surfstrand. Alle voorzieningen zijn hier en het zijn erg mooie plekken om te staan, veel bomen en het strand vlakbij en ook nog gratis.
Gereden 99 km, totaal 2237 km

13 september
Opgestaan met mooi weer, een wat frisse wind. We pakken de fietsen en gaan via een mooi fietspad naar La Rochelle. We rijden langs grote jachthavens, het is onvoorstelbaar IMG_5327IMG_5330hoeveel jachten er hier liggen. Langs de kades fietsen we naar het oude centrum, daar is de oude haven, die beschermd wordt door twee mooie torens, de St. Nicolaastoren en de Kettingtoren. Hiertussen was in de Middeleeuwen een ketting gespannen om zo de controle over de toegang te bewaken en de belastingen te heffen. Ook zie je hier de laatste middeleeuwse vuurtoren van de Atlantische kust, 70 meter hoog met een gotisch IMG_5329IMG_5334puntdak, deze heeft altijd dienst gedaan als vuurtoren èn gevangenis. Deze drie torens bepalen het stadsbeeld rondom de oude havens en het historische centrum. La Rochelle heeft vanaf de 11e eeuw stadsrechten en is in de middeleeuwen een belangrijke haven geweest, vooral door de uitvoer van zout en wijn. In de 2e wereldoorlog was La Rochelle de basis voor de duikboten van de Duitsers en werd pas laat bevrijd. We parkeren onze fietsen, gaan naar de Tourist Info en starten de stadswandeling. Het is een sfeervolle stad, IMG_5352IMG_5344mooie oude gebouwen waarvan de Hotel de Ville wel een van de mooiste is. Het wordt op dit moment grondig gerestaureerd en we kunnen maar een klein deel bekijken maar dat geeft wel aan dat dit een prachtig gebouw is. Ook de stadspoort uit de 14e eeuw, La Grosse Horloge is de moeite waard. Eigenlijk is er door de hele stad wel iets moois te zien. Het is sfeervol, leuke pleintjes en doorkijkjes, mooie huizen en veel terrassen. In het centrum zijn veel leuke winkels met mooie artikelen, een welvarende stad. Op dit moment is er een IMG_5351IMG_5350televisie-serie festival en overal staan grote tenten opgesteld. We krijgen dorst en zoeken een leuke plek voor de lunch en vinden dat ook. Brasserie Lutéce, een aanrader. Waarschijnlijk ook bekend bij de inwoners van La Rochelle want binnen mum van tijd is het vol, zowel binnen als buiten. We zitten lekker op het terras en hebben er heerlijk gegeten en gedronken voor nog geen € 25, lijkt wel Griekenland. Op ons gemak teruggefietst en de rest van de middag in de zon kunnen zitten. Rob maakt zijn dagelijkse strandwandeling en zo komen we de tijd wel door.

14 september
Weer verder, ons doel is Ile de Ré. Al snel op de rondweg van La Rochelle, een betere optie dan dwars door de stad. Dan de tolbrug over naar het eiland. Het ziet er mooi uit, IMG_5355IMG_5360duinen, bossen en leuke plaatsjes. Alles is kleinschalig. Wij rijden het hele eiland over naar St. Clement waar weer een CP is. Deze ligt direct achter de duinen en is een prima uitgangspunt om het eiland te verkennen. We zoeken een plek, sluiten de stroom aan en halen bij de plaatselijke bakker een vers broodje. Je ruikt hier de zee heel sterk, een lucht van jodium en verse mosselen, niet goed te omschrijven maar gewoon de geur van de zee. Na de lunch weer op de fiets, wat hebben we een plezier van die Koga’s. Eerst naar de IMG_5356IMG_5363noordpunt van het eiland waar een imposante vuurtoren staat, de Phare des Baleines. Je kunt hem beklimmen, maar dat laten we voor wat het is. Het is bewolkt en het zicht is niet spectaculair. Rondom de vuurtoren is het erg toeristisch, stalletjes met de gebruikelijke souvenirs, wat restaurantjes en heel wat mensen die hierop af komen. Wij fietsen er langs naar Les Portes en Ré, een mooie tocht langs de duinen en strand. Af en toe een uitzichtspunt. We zien dat er nog heel wat bunkers langs het strand liggen, een rotgezicht. Voorbij Les Portes gaan we door het natuurgebied van Lilleau de Niges, een vogelreservaat. Daar staat ook Maison du Fier waar je alles kunt bekijken wat er in het reservaat te zien is. We fietsen dwars door dit gebied en ook hier weer verschillende zoutpannen. Het is mooier en afwisselender dan het gebied op Ile de Noirmoutier. Aan het eind van de middag zijn we weer op de CP in St. Clement, een slaperig klein dorp.
Gereden 55 km, totaal 2292 km

15 september
Vandaag is Kenneth jarig, even een SMS-je gestuurd om te feliciteren. We stappen weer op de fiets en rijden naar Ars-en-Ré, een plaatsje dat we kennen uit de enthousiaste IMG_5372IMG_5379verhalen van Dick en Martha. Nou, niet overdreven het is een schattig plaatsje met een mooie haven waar weer veel jachten liggen. Een klein, maar authentiek centrum met mooie huizen en een grote kerk. Er zijn veel mensen op de been, het is zoals hier overal vol met fietsers, de fietspaden zijn voortreffelijk, je kunt echt alle kanten op. In Ars is vandaag markt en we stallen de fietsen en schuimen de stalletjes af. Het meeste is ons al bekend van eerdere IMG_5368IMG_5386markten maar er is ook een grote kraam met leuke kleding. We scoren allebei, Rob een mooi winter jack en voor mij een T-shirt. Natuurlijk ook fruit en vers brood. De terrassen nodigen ons uit voor een drankje en daarna weer op de fiets naar de CP. Het weer is weer 100%, zon en bijna geen wind, dus lunchen we en daarna in de zon. In de namiddag lopen we een stuks langs de kust, die heet hier Côte Sauvage, de wilde kust, en dat is te zien. Heel veel watervogels, vooral veel gravelots, die erg nerveus zijn en in de branding hun voedsel zoeken.  Het is hier een wat ruige kust met duinen en rotsen. De eerder genoemde geur komt van het zeewier dat hier aanspoelt, niet echt lekker.

16 september
Weg uit St. Clement de Baleines, de watertank gevuld en de WC leeg. We kunnen er weer tegen. Al heel snel zijn we in Le-Bois-en-Plage-Ré, waar een CP moet zijn. Daar aangekomen zijn we verrast, naast een mooie camping ligt een betaalde CP, waar je van IMG_5390de voorzieningen van de camping Le Bois-en-Plage gebruik kunt maken, maar direct daartegenover is een mooie, geheel vrije plek. Er staan al wat campers en wij kunnen er nog bij. Een superplekje op 50 m. van het gigantische strand. Bij de camping krijgen we zelfs voor 24 uur gratis Wifi. Het dorp is dichtbij en omdat er brood nodig is rijd ik erheen. Er is ook hier vandaag markt, een hele leuke, 2x zo groot als gisteren in Ars, met een bijzonder mooie overdekte warenmarkt. De uitstallingen van verse waren zijn echte kunstwerken, helaas geen fototoestel bij me, maar morgen ga ik er weer heen. Koop een lekker brood, een kaasje, vlees en wat tomaten. Kunnen er voor vandaag weer tegen. Gereden 19 km, totaal 2311 km