2012 VOORJAAR FRANKRIJK–ITALIE–GRIEKENLAND deel 9

24 mei 2012
In Port of Kilini staan we nu en hebben deel 8 gepubliceerd. We zijn aan de haven gaan staan, dat is leuker dan langs de weg aan het strand. Hier staan nog 2 Engelse campers die hier ook blijven. Tussen de middag zijn we gaan eten in een van de vele taverna's hier. In het dorp is erg veel leegstand van panden, er zijn wat schamele winkeltjes met een summier aanbod. Alles ziet er ook heel verwaarloosd uit. Hier is het echt CRISIS!!!! Het enige dat ruim aanwezig is zijn de cafeteria's en de restaurants, waar ook weinig gasten IMG_4657IMG_4660zijn. Dit grote aanbod is waarschijnlijk vanwege de haven met de ferry's naar Zakinthos en Kafalonia, die voorheen veel passagiers hadden. Aan het begin van de avond komen de vissersboten binnenlopen in de haven. Rob wordt gevraagd om een touw vast te leggen en krijgt twee zakken vis, een met garnalen en een met kleine vissen, een soort sardienen. De garnalen houden we en de sardienen geven we aan een gezin dat hier staat. Zij verblijven met z'n vijven!!! in een kleine auto met daarnaast een klein tentje. Ze hebben drie jongens en zo te zien is de 4e op komst. Moeder heeft hier de was gedaan IMG_4665IMG_4668die in de struiken hangt te drogen. Ze zien er welvarend en schoon uit, maar hebben geen huis. We zijn het er niet over eens of dit Roma's zijn of gewoon Grieken. Roma's trekken meestal in grotere groepen rond. Nadat we de visjes gaven is het hek van de dam en komen ze ook om wijn vragen. We geven een beetje en houden ons verder maar afzijdig. Ik ga de garnalen koken, Jo maakt een salade en met wat brood hebben we een heerlijk maal. Later gaan we kijken bij de vissers die binnenkomen. Het zijn behoorlijk grote boten die goed zijn uitgerust. Bij allemaal kun je verse vis kopen, maar ja, we vertrekken morgen en dus kunnen we niets kopen. We spreken daar met een man die een avocado kwekerij heeft en hij komt ons later een zak vol brengen.

25 mei 2012
Rustig de camper opruimen, ontbijten, vers water en een schone WC. We rijden richting Patras en gaan bij Kato Ahaiha van de E55 af en langs de kust rijden. Het is hier duidelijk welvarender, misschien wonen hier de rijken uit Patras? Leuke huizen met veel bloemen. IMG_4671IMG_4674Onderweg zijn wat kleine dorpen met veel pensions en hotels, maar geen leuke plek om even te stoppen voor een frappé. We rijden door naar Patras en gaan de laatste inkopen doen bij de Lidl en tanken bij de Carrefour, tot nu toe de goedkoopste € 1,47 per liter. Naast de Carrefour zit een textiel Chinees en we scoren twee leuke polo's voor Rob, kan hij weer even vooruit. Daarna rijden we naar het restaurant waar we op de heenweg op 2 april hebben gegeten en overnacht. We worden weer hartelijk welkom geheten en krijgen een mooie tafel aan de zee. Leuk uitzicht. Het is een leuke locatie die stijlvol is gedecoreerd, dat is een IMG_4675IMG_4677uitzondering!!! Na het overvloedige maal gaan we richting haven en de ferry staat al klaar. We checken in en er wordt van binnen en buiten en onder de camper gecontroleerd of we geen verstekeling bij ons hebben. We kunnen snel aan boord en het is dezelfde procedure als de vorige keer. Goede hut en een lunch- of diner bon. Na het overvloedige maal gaan we morgen voor de lunch. We installeren ons op het zonnedek, waar het zwembad nog leeg is. Kunnen heerlijk douchen in de hut en we nemen een picknick mandje mee naar het zonnedek. Ons eigen wijntje, wat brood met beleg, blikje Griekse bonen wat salade, helemaal goed. Ook nu weer weinig campers aan boord. Van een van de medewerkers in een shop horen we dat Minoan nu definitief Italiaans is, zij was een beetje verdrietig, want vandaag is de 40e verjaardag van Minoan. Gelukkig kan zij tot aan haar pensioen over 2 jaar blijven werken aan boord. Op zich een mooie regeling als je bedenkt dat ze misschien 52/53 jaar is en dan over 2 jaar al met pensioen, kom daar bij ons eens om. 's Avonds doen we een potje scrabble, de horloges gaan weer een uur achteruit en we gaan op tijd naar bed.

26 mei 2012
Zelf een ontbijtje gemaakt in de hut, gaat prima, met een dompelaar heet water voor de koffie, crackers en toast met kaas. Daarna weer naar de lounge met een boek. Op een gegeven moment werd er omgeroepen dat er een veiligheids oefening zou worden gehouden. Iedereen moest naar de reddingsboten komen en zijn hut verlaten.IMG_4681 Eigenlijk IMG_4679gaf niemand daar gehoor aan en ook wij bleven lekker in de lounge zitten. Jo kwam helemaal in paniek binnen lopen, ze was hevig geschrokken want ook ging even het licht uit in de hut. Ze zat net aan haar kopje koffie en had nog geen toilet gemaakt. Gelukkig was ze weer gauw gerustgesteld. Later als het wat warmer is op het zonnedek installeren we ons daar weer. Tussen de middag de lunch, wat prima was. Nog een laatste keer douchen en wachten op de aankomst in Ancona. Het is altijd een hele zit. Met zo'n 3 kwartier vertraging aangekomen en het duurt lang eer iedereen van boord is en Ancona door is, vooral de vrachtauto's houden op. Die moeten ook stoppen voor de douane. Het stinkt erg in onze camper, een vislucht. We hadden de boven luiken open laten staan aan boord en waarschijnlijk stond er een vistrailer vlakbij. We besluiten te overnachten in Senegalia, onze laatste nacht met Jo en Nick. We drinken nog een drankje en Rob en ik gaan een pizza eten aan de Lungo Mare, langs het strand waar je hier in 5 minuten bent. Het is een totaal andere wereld, terrassen vol met mensen, bij de pizzeria mensen in de rij voor een tafel. Het is typisch Italiaans vermaak, overal speelwerktuigen voor de kinderen. Zelfs een bad met waterfietsen die als botsauto's fungeren. De bedoeling is de je een ander in het water laat vallen. We hebben als snel een tafeltje en genieten van een wijnte en een heerlijke pizza. Daarvoor moet je toch echt in Italië zijn. We keren terug naar de camper, waar we geurkaarsjes hadden aangestoken om de lucht te verdrijven. Het is nu beter en we gaan slapen. Het is een erg rumoerige plek, zo langs de SS16. De hele nacht hoor je de auto's langsrazen. Midden in de nacht wordt het iets minder, maar erg vroeg gaat het weer van start.

27 mei 2012
Afscheid genomen van onze reismaatjes, zij gaan via Frankrijk, de Drôme, richting huis. Het waren geweldige reisgenoten, veel plezier met elkaar gehad en zeker voor herhaling vatbaar. Je leert elkaar goed kennen op zo'n trip. Gelukkig hebben we grotendeels dezelfde interesses en hebben genoten van de prachtige plekken waar we hebben gestaan. Wij gaan richting Duitsland, waar we de 31e een afspraak hebben bij Hymer. Allereerst rijden we naar de autoroute. Vandaag, zondag en 1e Pinksterdag, zal het wel druk zijn op de SS16, waar veel grote badplaatsen liggen. Het is mooi weer, dus ook de Italianen gaan genieten van het strand. Bij Modena besluiten we op zoek te gaan naar twee Fattore Amigo plekken in San Felice Sul Panaro 9 (naar later bleek het epicentrum van de aardbeving ) in de buurt van Mirandola. Onderweg zien we veel ingestorte oude gebouwen en schuren. We stoppen bij een Agritorismo, een boerderij winkel, om wat kersen en asperges te kopen en men verteld ons daar dat er vorige week een aardbeving is geweest. IMG_4687IMG_4690Dat verklaart de ingestort gebouwen. Later zien we ook noodopvang, grote tenten met bedden en veel Rode Kruisposten. Bij veel van de boerderijen, die voor de helft zijn ingestort, staan kleine tentjes. Ook zijn er veel wegen afgesloten zodat , wij niet bij de beoogde plekken van de Fattore Amigo kunnen komen. Dit zijn meestal ook boerderijen waar je gratis mag staan. Ze bieden dan wel hun producten aan. We hadden gekozen voor een kaasboerderij, maar kunnen er niet er niet komen. Nu is het jammer dat ik geen foto’s heb gemaakt, was zo onder de indruk van de ravage dat ik het totaal vergeten ben!!! Alleen eentje van de brug. Dan maar door naar Mirandola, waar een officiële camperplek is. Via wat omwegen vanwege de afsluitingen, komen we op de plek en daar heeft zich een kermisvolkIMG_4694 IMG_4689geïnstalleerd. Dit is weer zo'n dag, maar we gaan verder. We nemen een afslag naar de autoroute, maar opnieuw veel afsluitingen. Het is erg triest om te zien hoe mooie oude schuren en delen van boerderijen zijn ingestort. Uiteindelijk via Ostiglia via de brug over de Po, waar we maar 10 km per uur mogen rijden, naar Mantova gereden. Daar zijn ook camperplekken. Een is afgesloten vanwege sportwedstrijden, de andere is een parkeerplaats voor personenauto's en campers die er niet aantrekkelijk uitziet. We rijden terug naar de autoroute en zien onderweg een leuke plek aan het meer, maar we missen de afslag. Hoezo een pechdag? De autoroute op en via Verona naar Rovereto. We toetsen op onze navigatie de plek in en prompt rijden we de totaal andere kant op, richting Riva del Garda. Konden er niet snel keren, een bergweg, maar uiteindelijk kunnen omkeren en richting Rovereto. De camperplek gevonden, stoelen naar buiten en dan begint het zachtjes te druppelen!!!! We gaan aan de borrel en morgen verder. Houden goede moed!!!
Gereden 493 km (veel te veel)

28 mei 2012
Hoera, een jarige vandaag, al snel kwamen de sms-jes en telefoon om me te feliciteren. We waren al vroeg wakker en zijn op tijd vertrokken. Het was gisteren in Rovereto een beetje rommelig. Een groep campers met Roma's (of zoiets) stond er en er waren heel wat kinderen bij. Af en toe kwam er een (dure) auto langs, wij hebben het idee dat er gedeald werd. Terwijl we laat op de avond nog buiten genoten van een Metaxa liepen de ratten rond onze benen. Het is dus niet meer de leuke plek die het was. Ook vanochtend al vroeg, stonden er alweer, nu echte zigeuners, rond die campers. Wij zijn rond een uur of 8 vertrokken. Maar weer de autoroute genomen, allereerst naar Trento. IMG_4695Het is een prachtig IMG_4696gebied waar we doorrijden. Heel veel wijn tegen de berghellingen. Daarna Bolzano, Merano. Vanaf Merano rijden we richting de Resia pas. Het is druk op de weg, veel motoren en veel toeristisch verkeer. Nu zien we wel veel veel campers rijden. Misschien op weg naar Griekenland? Deze route is erg mooi en heel goed te rijden. Na de Resia pas zijn we in Oostenrijk en gaan richting Landeck, Imst. We rijden de Fernpas, ook al zo'n mooie weg. Na de Fernpas zijn we snel in Reutte en dan naar Füssen waar een grote caperplek is. Net voor Füssen konden we nog in Oostenrijk tanken. Aanmerkelijk goedkoper dan in Italië, daar 1,74, hier 1.46. We rijden door Füssen en zien dat het een erg leuke historische stad is. We hebben nog tijd eer we bij Hymer moeten zijn en dus gaan we de oude stad bekijken. Ons snel geïnstalleerd op een leuke plek en we gaan genieten van de lunch, met de heerlijke kaas en vleeswaren die we in Italië hebben gekocht. De middag doorgebracht met een boek, lekker in de zon. Tegenover ons staat een Nederlandse camper en de man komt naar ons toe en zegt “ik ken jullie, jullie komen uit Hollandsche Rading” Al gauw blijkt dat ze in Hollandsche Rading wonen en geregeld onze camper zien staan. Natuurlijk geïnteresseerd, omdat ze zelf ook in een Hymer rijden. Ze hebben op onze camper het blogadres gezien en volgen ons. Wat is de camper wereld toch klein.

29 mei 2012
Vandaag de fietsen uit de camper gehaald en naar het oude centrum van Füssen gereden. Het was er druk en gezellig. De zon schijnt en de terrasjes zitten vol. Waarschijnlijk IMG_4698IMG_4712hebben veel mensen nog vakantie. We lopen omhoog naar het oude Konings slot, echt heel mooi beschildert met Beierse motieven. Ook de basiliek is prachtig. Een imposant orgel dat op dit moment wordt gerestaureerd. De binnenkant van de kerk is uitbundig beschilderd en overal glittert het goud van kandelaars en ornamenten. We lopen wat door het stadje en drinken een heerlijk plaatselijk biertje. Geregeld zien we mensen in klederdracht lopen. We hebben wat informatie bij het toeristenbureau gehaald en zien dat je best een paar leuke dagen hier kunt doorbrengen. De camperplek ligt vlakbij een groot meer, waar je ook kunt zwemmen en er zijn veel fiets- en wandelroutes. We zijn nog maar IMG_4718IMG_4716net bij de camper of het begint te plenzen. Er was een mailtje van Annemiek over de aardbeving in Italië. In het gebied boven Modena waar wij zondag doorgereden zijn was opnieuw een aardbeving, dit keer weer met een aantal doden. Het was zondag al akelig om te ingestorte gebouwen te zien en nu is het vast nog erger. We zien op internet dat er heel veel schade is en dat er overal noodopvang is. Wat een geluk dat wij er nu niet waren. Later klaarde het weer wat op en zijn we boodschappen gaan doen. Je hebt hier tegenover de camperplek een Lidl, een Aldi en een textielsuper. Genoeg om even rond te neuzen. Ik vind hier weer de zakjes kruidenmix voor de slasaus, zijn niet in Nederland te koop, en sla er behoorlijk wat van in. We raken weer even aan de praat met de Nederlanders uit Hollandsche Rading en het wordt nog gekker!!! We hebben het over onze jeugd in Utrecht en zij hebben een slagerij gehad op de Steenweg. Rob verteld over het handballen van vroeger en nu blijkt dat zij goed bevriend zijn met John en Agnes Stomp, waar we jaren mee hebben opgetrokken bij Achilles. We zijn zelfs eens gezamenlijk op vakantie geweest in Playa d'Aro. Zij waren toen met het vliegtuig en hebben onze meiden meegenomen. Wij reden samen in onze Mini naar Spanje. We hebben er leuke herinneringen aan. Jos Peek vertelde dat John op dit moment erg ziek is. s'Avonds heeft Rob een mailtje gestuurd en hoopt hem gauw weer eens te ontmoeten om herinneringen op te halen.

30 mei 2012
Jos en Josee Peek vertrekken al vroeg en ook wij gaan richting Bad Waldsee. Gelukkig is het droog en hoeven we onze ruitenwissers niet te gebruiken. Het is een mooie streek IMG_4751waar we door rijden en we zijn al op tijd in Bad Waldsee bij Hymer. We melden ons aan en we moeten tot morgen wachten, dan is de afspraak gemaakt. We lopen wat rond door de mooie showroom en zien de nieuwste Hymer campers. Ook is hier een camping shop met veel artikelen. Wel rondgekeken maar niets gekocht. We maken hier en daar een praatje, er zijn ook een aantal Nederlanders. Het weer is wisselvallig, het ene moment zitten we te puffen in de zon en even later waait het hard en wordt het koud. S'Avonds koken we de onderweg gekochte asperges, heerlijk.

31 mei 2012
Vannacht heeft het hevig geonweerd en gebliksemd!!! De regen viel met bakken uit de hemel. Na een uur werd het rustiger en konden we weer verder slapen. Al vroeg waren we wakker en paraat om de camper ter reparatie aan te leveren, maar we moeten wat geduld IMG_4724IMG_4733hebben eer de camper wordt opgehaald. We geven al onze klachten en problemen door en de monteur zegt dat we rond 5 uur de camper weer kunnen ophalen. We krijgen een bon voor een ontbijtje bij de plaatselijke bakker en daarna halen we elektrische fietsen op die we voor € 5 per dag mogen gebruiken. Dit geld wordt gestort in het kankerfonds. Op de fiets gaan we naar het Erwin Hymer museum waar de geschiedenis van caravans en campers wordt tentoongesteld. We hebben er van genoten, het was heel leuk om al die oude IMG_4747IMG_4750kampeermiddelen te zien, vaak met oude auto's uit die periode. Daarna fietsen we naar het oude centrum van Bad Waldsee. Het is nu leuker dan de vorige keer, toen was het heel koud. Nu zijn er veel terrassen open en ze zitten aardig vol. We eten een lekker hapje en gaan weer op de fiets langs het meer terug naar het Hymer Service Centrum. Inderdaad kwam de camper rond 5 uur weer te voorschijn, maar helaas, niet alles was gerepareerd. Vooral de ruitenwissers zijn een probleem en nog wat andere dingen. We moeten morgen om 7 uur weer paraat zijn. Na het noodweer van vannacht was het vandaag heerlijk weer, lekker zonnetje en we konden nog lang buiten zitten.

1 juni 2012
Nou daar zitten we weer, alsmaar wachten. Vannacht is het zachtjes gaan regenen en dat doet het nu nog. Vanmiddag is de werkplaats om 2 uur gesloten en men hoopt de camper voor die tijd klaar te hebben, zo niet.... dan zullen we tot maandag moeten blijven. We brengen de tijd door in de showroom van Hymer, omgeven door allemaal mooie nieuwe campers. We hebben hier internet en koffie. Vanochtend weer een ontbijt bon gekregen en ook een voor de lunch in een restaurant in Bad Waldsee. Prima service. Nu gaan we de weblog updaten, tijd genoeg.