2012 VOORJAAR FRANKRIJK–ITALIE–GRIEKENLAND deel 8

15 t/m 20 mei

Heerlijke dagen op Elea, het wordt eentonig voor de lezer, maar het blijft genieten van het heerlijke weer, de zee, boeken lezen af en toe naar de taverna van Vasili of Jannis, enz. We hebben hier Nikos weer ontmoet, die goed Engels spreekt. Hij woont in Kyparissia en IMG_4581IMG_4583verblijft vaak in de caravan die hier aan het strand staat. Hij heeft er een mooi verblijf van gemaakt, bloemperken aangelegd en prachtige terrassen gemaakt van de stenen die hier aan het strand liggen. Het lijkt wel een middeleeuws mozaïek. We zijn een glas wijn bij hem gaan drinken op wat hij het sunset terras noemt. Ook heeft hij op kale stukken tussen de bomen verschillende nieuwe aanplant gedaan. Volgens ons werkt hij niet maar wordt onderhouden door de familie. Het is echt een filosoof die ook over de crisis hele speciale denkbeelden heeft. Gespreksstof genoeg. Op 16 mei kwamen ook Jo en Nick hierheen, dan hebben we altijd weer gespreksstof en kunnen we weer boeken lenen. Zij hebben een halve IMG_4602IMG_4601bibliotheek bij zich. We zijn met z'n vieren naar de olijfolie molen gefietst, die is hier vlakbij. We hadden een klein proefflesje gekregen en wilden ook wel eens zien hoe dat in zijn werk gaat. Helaas was er niets van het persen te zien, dat is altijd in de winter. Wel stonden er grote roestvrij stalen containers met olie. Ze hebben verschillende hoeveelheden te koop, 1 liter, 5 liter of kleine cadeau flesjes. De prijs was behoorlijk hoog. Wij kunnen voor olie altijd bij Anneke terecht. Zij regelt dan via Vasili de olie van hun eigen olijven. Met Jo en Nick bij Jannis IMG_4612IMG_4589gegeten en hij beloofde voor hen de olie te verzorgen, volgens ons komt dat van dezelfde molen, het is familie. Als hij het levert dan is het wel heel wat goedkoper. Het is zo'n aardige man, we kregen nu een komkommer mee en het aanbod om de volgende dag frappé te komen drinken. Hij is al blij als hij iemand ziet!!! We zijn langs het strand naar de monding van de Neda rivier gelopen, al eerder waren we bij de oorsprong met de prachtige watervallen. Het is moeilijk om daar met de camper te komen, maar ook hier aan de monding is het een mooie en zeer schone rivier. Vrijdag 18 mei kwamen ook Peter en Mieke hier aan, dus het kampie Holland IMG_4569IMG_4564is weer kompleet. Zij hebben verschillende bezienswaardigheden bezocht en Mieke is nu die ouwe stenen zat. We zijn met z'n zessen naar Jannis gegaan, waren daar de enige gasten, en hebben weer genoten van zijn heerlijke lamskoteletten. Nog steeds is hier de grote troep honden, zij worden goed verzorgd. Er is een Duits echtpaar dat hier de hele winter heeft gestaan en zij voeren ze elke dag. Het voedsel wordt aangeleverd door de dierenbescherming in Kyperissia. Die zorgen ook dat de dierenarts ze geregeld onderzoekt. Af en toe komt er weer een nieuwe hond bij. Inmiddels zijn er wat meer campers gekomen, maar nog steeds is het heel rustig. Ook is er een Nederlands echtpaar dat onderweg een hondje heeft geadopteerd. Anneke is langs gekomen en heeft heerlijk olijfolie voor ons meegenomen. De familie kan voorlopig weer vooruit. We horen weinig berichten over de politieke toestand in Griekenland. Als we in de taverna zijn staat vaak de TV aan en zien we wel het eea, maar de mensen die we ontmoeten maken zich er niet druk over. Wel merken we dat ze aversie hebben tegen de Duitse toeristen, vanwege het standpunt dat Angela Merkel inneemt. Er zijn sowieso weinig Duitsers, dus het blijft bij verhalen.

21 mei 2012

Vandaag vertrekken we met Jo en Nick van Elea, “One of the last remaining coastal forests in Greece” Het blijft een paradijsje, dat gelukkig door een aantal organisaties wordt beschermd, met name door ARCHELON dat zich al jaren inzet voor het behoud van de IMG_4620IMG_4619Garretta-Garretta, de zeeschildpadden. Vanuit Agianaki wordt door deze organisatie alweer voorbereidingen getroffen met betrekking tot het beschermen van de eieren die de zeeschildpadden hier in juni op het strand leggen. Langs het strand zijn om de 50 meter paaltjes met nummering aangebracht, waardoor het makkelijk wordt de nesten te lokaliseren. In Agianaki hebben zij in het oude station hun onderkomen. Vroeger was het bij het voetbalveld op Elea en verbleven ze in kleine tentjes. Nu zijn wat beter gehuisvest. Dit werk gebeurt grotendeels door vrijwilligers en studenten. Nadat ze een nest hebben gevonden wordt dit afgedekt en gemerkt zodat ze in alle rust kunnen uitkomen. Bekijk hun web-site eens en wordt supporter, ze doen geweldig werk. We willen ook nog een stukje van de kust hier noordelijker gaan bekijken. Er zijn daar volgens de WOMO veel camperplekken. Peter en Mieke blijven nog en zijn op de mooie plek gaan staan waar wij waren. Allereerst gaan we IMG_4623op zoek naar LPG, onze fles is leeg. We hebben nog een 2e fles met propaan die nog wel een paar dagen mee gaat. LPG is nog steeds moeilijk te verkrijgen in Griekenland, hoewel we wel merken dat er meer nieuwe stations bijkomen. Jannis kwam de olie brengen voor Jo en Nick en nodigde ons weer uit voor de koffie. We hebben daar gebruik van gemaakt en hij vertelde dat er in Pirgos wel LPG te verkrijgen is. We moeten daar heen voor de boodschappen, dus dat komt goed uit. Ook nu kregen we weer komkommers en een flesje ouzo mee van Jannis. Hij vindt dat we in september maar weer moeten komen. In Pirgos eerst naar de Lidl en Carrefour om de voorraad aan te vullen. Bij een tankstation geïnformeerd naar het LPG station. Grote verrassing, de pompbediende sprak goed Spaans en kom perfect uitleggen waar we gas konden vinden. Gekke gewaarwording, een Griek die Spaans spreekt. Al snel zagen we ook de verwijs borden voor het LPG station en de fles werd snel weer gevuld. Daarna op zoek naar de camperplekken. Allereerst naar Skafidia, waar een plek is bij een taverna die er in de WOMO leuk uitziet. Inderdaad, een mooie plek op de parkeerplaats, bij een klein rotsachtig IMG_4625IMG_4626strandje aan de ene kant en aan de andere kant een klein haventje met een paar vissers bootjes. Helaas is ook hier de taverna gesloten en het is uitgestorven. De eigenaar liep er wel en zei dat we gerust konden gaan staan. We zijn toch maar verder op zoek gegaan. Jo en Nick belden ze waren nog steeds aan het zoeken en een paar keer verdwaald. Zonder GPS is het inderdaad moeilijk te vinden. Opeens belde Jo, ze zag ons rijden en vroeg of we wilden wachten. Gezamenlijk zijn we naar Savalia gereden, waar ook een plek is. Toen we daar kwamen was het wel even lachen. Heel veel oude caravans, een paar geïmproviseerde campers, wat bouwketen die als zomerhuisje dienst doen, het leek wel een opvangcentrum IMG_4628IMG_4641voor asielzoekers. Het was er zo'n rotzooi dat we ook hier niet blijven. Verder naar Loutra Kilini, ook nu weer even zoeken. De GPS bracht ons op een doodlopende weg, maar na wat heen weer rijden, zijn we toch op de goeie bestemming aangekomen. Weer zo'n mooie plek. We staan een meter of drie boven het strand met links zicht op Zakinthos en rechts zien we Kefalinia. We zien de ferry's naar Zakinthos hier geregeld voorbij varen. Iets verder aan het strand ligt een taverna en ook een camping met een kleine supermarkt. Er is water dus we houden het wel even uit. Vandaag was het warm en bewolkt, geen lekker weer. Later ging het wat waaien en werd het beter.

22 mei 2012

Vandaag is Rob jarig en werd al vroeg gefeliciteerd door Mas met een SMS-je en een IMG_4639IMG_4642telefoontje van Miki. Ook was er een felicitatie van Peter en Mieke. Jo en Nick hadden een flesje ouzo en ik een dikke kus. Het waait hard maar de zon schijnt. We zijn een stuk gaan lopen en hebben een kijkje genomen op een camping hier vlakbij. Een mooie camping, maar ook hier een en al rust. Er staat een enkele caravan en camper. De teruggang in het toerisme moet toch een probleem gaan worden, er is zoveel aanbod en als dat allemaal ongebruikt blijft moet er geld bij. En ja.... dat is er niet!!!!

24 mei 2012

Gisteren waaide het minder en hebben we lekker aan het strand gezeten, af en toe een IMG_4633IMG_4652ommetje en verder genieten van de voorlaatste dag in Griekenland. Alvast de route nagekeken voor de terugreis. Vannacht heeft het heftig geonweerd en gebliksemd. Stevige stortbuien met veel gekletter op het dak. Toen we wakker werden waren er verschillende grote waterpoelen op het terrein. Uiteindelijk hield het op met regenen en ging zowaar de zon weer schijnen. We zijn omhoog gereden via Kastro naar Port of Kilini, waar we nu staan en proberen te IMG_4656IMG_4655internetten en de blog te updaten. Vanuit Kilini vertrekken geregeld de ferry’s naar Zakinthos en Kefalina. Helaas konden we in Kastro, waar we naar het kasteel wilden gaan, geen parkeerplaats vinden, de straatjes zijn te nauw om de camper neer te zetten. We moeten het dan maar doen met het uitzicht op het kasteel uit de 13e eeuw. Ook hier aan de haven is het rustig. We staan geparkeerd langs het strand en gaan hier straks een hapje eten.