2012 VOORJAAR FRANKRIJK–ITALIE–GRIEKENLAND deel 7

4 mei 2012
Vanochtend naar Naflio gereden. Allereerst naar de Lidl om weer in te slaan voor de komende dagen. We hebben de camper bij de haven gezet want Peter en Mieke komen hierheen en kunnen ons dan goed zien. Naar de Vodafoon gelopen en een nieuwe internet IMG_4432IMG_4435kaart aangeschaft. We liepen door een leuke winkelstraat en er zijn hier volop luxe artikelen te koop, een heel modern aanbod. Dus niks van die crisis te merken. Terug bij de campers waren Peter en Mieke al gearriveerd en hadden natuurlijk al veel te vertellen over hun tocht over land naar Griekenland. Het was allemaal goed gegaan, dus misschien een optie voor de volgende keer? Rob heeft de weblog ge-updated en daarna zijn we met z'n zessen souvlaki gaan eten en vertrokken we weer, terug naar Iria. Daar is het leuker om te overnachten dan hier op de kade bij de haven. Aan het strandje bij Iria hebben we bijgekletst en zin dus weer helemaal op de hoogte. S'Avonds als afscheid van dit mooie plekje nog een kleinigheid gegeten bij de familie in de taverne, samen met Mieke en Peter.

5 mei 2012
Op naar Saladi, Salanti of hoe het ook heet, de watertank en de koelkast zitten vol. Er is vers brood dus we kunnen een aantal dagen vooruit. We zijn vanuit Iria door de bergen IMG_4439IMG_4440hierheen gereden. Opnieuw weer een mooie tocht. Onderweg in een dorp was een begrafenis en de mensen liepen, allemaal in het zwart gekleed, met een witte papieren zakje. We vroegen ons af wat datzou kunnen zijn, misschien iets speciaals voor de begrafenis, zoals bruidsuikers bij een trouwerij? Na Karnezeika wordt het wat bergachtiger en opnieuw een overdaad aan bloemen. We zien ook steeds vaker origano staan. Het ruikt overal heerlijk. Na Didima waren we al snel op Saladi, er is niets veranderd. Alleen stonden er nu geen groot aantal campers. Alleen de Nederlanders in hun 4-wheel busje, die we overal al tegen kwamen. Even een praatje gemaakt. Hun hondje, dat al ziek was, is overleden. Zij zijn erg bedroefd en Jo heeft ze, als therapeute!!!, lief toegesproken en zijn ze wat getroost. We hebben wel bewondering voor ze, beiden gehandicapt, hij heeft een kunstbeen, computer gestuurd, en zij heeft vanaf haar knie een prothese. Zo'n 40 jaar geleden hebben ze een motorongeluk gehad, zijn nu beiden in de 70 en toeren nog vrolijk rond in hun zeer kleine behuizing. Dit is weer een geweldige IMG_4486IMG_4445plek, we staan prachtig met uitzicht op de zeer heldere zee. Er varen wat bootjes heen en weer en verder is er rust. Al snel arriveren de anderen en we hebben ons geïnstalleerd voor een poosje. Jo roept, “hier blijf ik tot de Kerst”. Hier is het heerlijk zwemmen, het water is zo'n 22 graden en erg helder. We zitten hier niet ver van Porto Heli, waar we al eerder waren en waar we ook onderuit geschoven zijn met de camper, terwijl we een zandweg opreden. (Weet je nog Miki?) Ook is dit de plek waar Willen-Alexander en Maxima hun huis hebben gekocht, groot gelijk het is hier prachtig.

6 mei 2012
Vandaag is het zondag en weer prachtig weer. Elke dag wordt het wat warmer, nu zo'n 25 IMG_4498IMG_4514tot 30 graden. Er is rondom de camper wat schaduw van boompjes en het is nooit te warm. We verwachten wel wat Grieken op dit mooie strand maar er was slechts 1 familie die kwam badderen. Vanochtend om 6 uur kwam er een grote kudde schapen langs. We werden wakker van hun bellen. De ligbedden gaan naar het strand en we genieten. Het verveelt ons niet, we zien geregeld vissersboten actief op de zee en het uitzicht is IMG_4518IMG_4516magnifiek. De Nederlanders zijn vanochtend weer verder getrokken. Zij zijn niet zo mobiel en staan dan lieven aan een haventje of zo. Aan het eind van de middag komt er zowaar nog een Duits busje aangereden, maar verder is het hier echt kamp Holland. We borrelen weer gezellig met elkaar aan het eind van de dag en draaien er een muziekje bij. Vandaag zijn er in Griekenland verkiezingen en daar hebben we helemaal niets van gemerkt. Geen aanplakbiljetten in de dorpen of steden en geen demonstraties of zo. Misschien is het in grote steden anders, maar hier op de Peloponessos is er niets van te merken.

7 mei 2012
Vanochtend hoorden we op de Wereldomroep dat de Grieken tegen de bezuinigingen IMG_4512IMG_4507hebben gestemd. Zo horen we toch nog iets van die verkiezingen. Peter en Mieke gaan op de scooter wat boodschappen doen, voor ons heel prettig om zo'n huis aan huis service te hebben. We zitten hier ver van een dorp, Didima is 7 km ver, en vers brood is hier niet te krijgen. Ook nu weer stralend weer. Het is dan sneu op te horen dat het in Nederland zo slecht is. Vooral nu met de mei vakantie.

9 mei 2012
Een paar heerlijke dagen op Saladi beach. Het is een prachtig strand, het water is heerlijk om te zwemmen en we genieten volop. Een paar keer per dag komt de herder langs met zijn kudde en na een paar dagen ga je al deel uitmaken van het inventaris. De hele dag IMG_4464IMG_4448varen er vissersboten in de baai en we zien geregeld dezelfde boten waar vaak veel meeuwen omheen cirkelen. Dus er zal wel worden gevangen. Er staat hier een gigantisch groot hotel dat al jaren niet meer wordt gebruikt. Een aantal jaren geleden waren we hier ook en hebben toen al gezien dat alles in het hotel is blijven staan. Er staan een groot aantal bungalows omheen, die ook tot het complex behoorden en die ook totaal verloederd zijn. In het hotel kun je vrij IMG_4474IMG_4470rondlopen, wel oppassen dat je niet in de glasscherven trapt. De meeste ruiten zijn ingegooid, er ligt kapot meubilair, speelautomaten, matrassen, etc. je kunt het zo gek niet bedenken. Rondom het hotel liggen verschillende zwembaden, midgetgolf, tennisbanen, een theatertje, buitenbar met dansvloer en richting het strand nog een grote buitenbar. Alles ligt in een ooit prachtige tuin. De bomen en planten staan er nog, maar niets is meer onderhouden. Het levert in elk geval veel hout voor het vuur dat we s'avonds stoken.

10 mei 2012
Vandaag weer verder, Peter en Mieke gaan verder de Peloponnessos bekijken en Jo en Nick IMG_4524IMG_4525gaan met ons op pad. Allereerst naar Kranidi om de voorraad weer aan te vullen. Daarna rijden we naar Kilada, een schattig vissersdorp wat ook een mooie jachthaven heeft. Er zijn heel veel visrestaurants en we zien de vissersboten liggen die we ook al in de baai bij Saladi zagen. We drinken hier een frappé en genieten van het gedoe in de haven. Ons prinselijk paar heeft hier op een paar km afstand die villa gekocht. Wij geloven dat wel en gaan er niet langs. Peter en Meike waren er op de scooter langs gereden en hadden foto's gemaakt. IMG_4537IMG_4533We doen ook hier nog wat boodschappen in leuke kleine winkels en rijden dan richting Paleo Epidauros. Ook hier stonden we eerder. Het is er gezellig druk, vooral veel schoolkinderen. We hebben het idee dat ze op schoolreis zijn en dus waarschijnlijk hier naar het grote theater zijn geweest. We stoppen eerst bij de haven en gaan met z'n viertjes een lekker hapje eten. Daarna rijden we naar IMG_4544IMG_4543de uiterste punt om lekker uit te buiken. Jo en ik lopen naar het kleine theater dat hier vlakbij is. Men is nog steeds bezig met opgravingen en restauratie. s'Avonds rijden we weer terug naar de haven waar het een gezellige bedoening is. Er komen zeiljachten binnen en de vissers zijn weer actief met hun netten. Verschillende varen nu ook uit. Verder stelt het dorp niet veel voor. s 'Avonds gaan we naar een terras en bestellen een glas wijn. Daar komt als hapje een plateau bij met heerlijk varkensvlees, wat tomaten en brood. Het smaakt zo goed dat we nog maar een glas bestellen en zo hebben we voor vanavond weer gegeten.

11 mei 2012
We gaan weer verder, laten Epidauros voor wat het is. Het is rustig in de haven, de zeilboten varen nog niet uit en er is weinig activiteit bij de vissers. Langs de kust gaat het richting Korinthe, ons doel is een camperplek van een Griek in Oud-Korinthe, vlakbij de IMG_4545IMG_4559opgravingen. Wederom een erg mooie route met uitzicht op de overkant van het kanaal van Korinthe. Onderweg zien we weer heel veel sinaasappelbomen en we stoppen nu bij een verkoper langs de weg om een zak vol van die sappige vruchten te kopen.  In het boek van Campercontact staat dat er veel voorzieningen zijn op de camperplek, waaronder een wasmachine. Gisteren even gebeld met de eigenaar en hij bevestigde dit. De plek is al snel gevonden, wordt goed aangegeven. Het is even wennen, een woonhuis met een kale parkeerplaats. Maar na wat onderzoek is alles er eigenlijk. Water, stort voor de plee, elektra, maar helaas geen wasmachine. We worden allerhartelijkst ontvangen door een wat IMG_4550IMG_4552oudere vrouw en krijgen onmiddellijk koffie aangeboden met gekonfijte druiven (mierzoet). We kunnen later de wasmachine van de familie gebruiken. Het waait behoorlijk en we kunnen een deel van de volle tassen met was op de hand doen. Het is snel droog. Rob gaat op onderzoek uit en het dorp en een van de opgravingen is hier dichtbij op loopafstand. Later komt de zoon en die spreekt goed Engels en maakt ons verder wegwijs. In de namiddag zijn Rob en ik omhoog naar het oude Korinthe gelopen waar de opgravingen zijn. Het is hier net als overal in Griekenland, er wordt weinig zorg aan deze oude beschaving besteed. Nog IMG_4555IMG_4551steeds staan er stukken waar aan gewerkt moet worden, maar zo te zien ligt alles stil. Het museum was gesloten, het is slechts enkele uren per dag open. We konden wel op de restanten van de beschaving hier kijken, maar het was voor ons niet echt opzienbarend. Na een reis door Syrië en Jordanië, waar zoveel moois te zien was, wordt je wel heel kritisch. Verder was er in het dorp weinig te beleven. Er zijn veel souvenir winkels en restaurants, dus wij denken dat het er wel druk kan zijn met toeristen. De prijzen in de restaurant zijn dan ook beduidend hoger dan we tot nu toe gewend waren. Welgeteld liepen er 4 Amerikaanse jongens en dat was het. Terug op de camperplaats kwam de eigenaar ons kroppen sla en rucola uit zijn tuin brengen, ze zijn echt heel aardig. Ook kregen we nog wat documentatie over de bezienswaardigheden hier in de buurt.

12 mei 2012
Op internet gezien dat het weer volgende week in deze regio minder wordt. We gaan dus weer naar Messina aan de andere kant. Via de tolweg naar Tripoli en vandaar via Megalopoli naar Kyperissia. Als je zo'n stuk autoweg kunt rijden schiet je wel heel hard op, dat zijn we niet meer gewend na al die tochten door het land en de bergen. In Kyparissia is het markt vandaag, dus dat is ons eerste doel. We waren er rond half twaalf en de markt stelt niet veel voor. Je kunt er wel goed groenten en fruit kopen, dus weer wat ingeslagen. Ook naar de plaatselijke slager en de echte Griekse lamskoteletten gekocht. Even bij Effie langs geweest en we hebben afgesproken om elkaar te bellen en nog een keer af te spreken. Daarna naar Kalo Nero gereden en bij de taverna van Lukas gegeten. Het is echt ongelooflijk, een ouzo, geroosterd brood, wijn, Griekse salade, saganaki (gebakken kaas), gavros (kleine visjes) en kalamaris dat alles voor 22 euro!!!! Toen de kalamaris kwam waren we echt al voldaan en kregen we ze mee in een speciale meeneem verpakking. Na Kalo Nero ben je al snel op Elea. Nog steeds is het erg rustig, er staan een viertal campers en we vinden al gauw weer een mooi plekje. IMG_4563Een van onze favorieten hier. Dit is de plek waar we allereerste keer hebben gestaan en er ook geregeld weer terug zijn geweest. Grote pijnboom voor de schaduw en zicht op het strand en de zee. Vanaf hier kun je de prachtige zonsondergangen goed zien.(Meerdere foto’s volgend verslag). Ook zijn de honden er nog steeds. Het zijn er nu nog meer geworden en er wordt goed voor ze gezorgd. Ze bewaken ons uitstekend!!!s'Avonds even naar de taverna van Vasili gelopen voor een drankje. Je wordt er allerhartelijkst begroet, als oude bekenden. We eten er niet want we hebben nog een zak vol kalamaris en sla van de baas van de camperplek. Ook Vasili vertelde dat het opmerkelijk rustig is voor de tijd van het jaar. Jo en Nick zijn een paar dagen op een camping bij Pilos, waar ze vaker komen en zullen over enkele dagen weer hier verschijnen. Het is wel gek, als je al zo lang met elkaar rondreist om dan ineens weer met z'n tweeën te zijn. We missen onze borrelmaatjes!!! Peter en Mieke reizen de Pelo rond. Voor Mieke is het de eerste keer dat ze hier is en dan wil je ook wel iets zien. Peter is dan een goeie gids, want hij was er vaker. We zullen ze later op Elea wel weer zien.

14 mei 2012
Gisteren was het weer lekker hier, niet te warm en een fris windje uit zee. Dus, je raadt het al, luieren en lezen. Tegen de avond naar Vasili gelopen, Maria z'n hulp wil voor ons een wasje draaien, zijn we blij mee want de schone handdoeken ontbreken.Natuurlijk weer wat gegeten bij hem. Hier in de buurt zie je heel veel taverna's waar je “Porko” of te wel speenvarken kunt eten. Er staan vitrines buiten het restaurant en daar ligt het gebraden varkentje in. IMG_4562Vasili vertelde dat dit al 400 jaar geleden is ontstaan. Voorheen was het lam, maar na de inval van de Turken (ja wie anders) pikten de Turkse soldaten het lam in. Men is toen overgegaan op het varken. Omdat de Turken moslim zijn en geen varkensvlees eten was dat dus veilig. Mooi verhaal. Gisteren kunnen skypen en mailen met het thuisfront en we zijn weer helemaal op de hoogte. Alles gaat goed daar. Van Jo een mail gekregen, zij staan in Gialova, voor het boodschappenlijstje voor de Lidl. Als ze hierheen komen brengt ze het eea mee. Wat een service. Inmiddels hebben we hier weer een waakhond, een heel lief beest dat zich steeds rond de camper ophoudt. Hij hoopt natuurlijk op af en toe een lekker hapje. Gaan proberen de weblog bij te werken zodat jullie weer op de hoogte zijn van ons reilen en zeilen.