2012 VOORJAAR FRANKRIJK-ITALIE-GRIEKENLAND deel 6

28 april 2012
Gisteravond nog een eind langs de haven naar de jachthaven gelopen, er liggen een aantal mooie zeilschepen. We vonden een nieuw Grieks vlaggetje in een klein winkeltje, de vorige was van de camper gewaaid. Ook hebben we een Grieks kannetje voor een halve kilo wijn gevonden. Onze collectie is nu compleet. Het is in Monemvasia licht bewolkt als we opstaan. IMG_4358Na het ontbijt IMG_4354gaan we richting Leonidi, een mooie tocht door de bergen. Ons doel is over enkele dagen Naflio waar we LPG kunnen tanken. We rijden weer langs Skala, daarna Geraki. Ook hier weer veel olijfgaarden en sinaasappelbomen. De dorpjes die we tegen komen zien er redelijk welvarend uit. We gaan steeds hoger en stoppen in Kosmas, een mooi bergdorp. De kerk staat in het middelpunt van het dorp met een plein waar we de campers kunnen parkeren. We bezichtigen de kerk, die van binnen veel mooier is dan van buiten. Echt Grieks Orthodox, veel afbeeldingen van heiligen, koperen kandelaars en overal tapijten. Het is er propvol maar heeft veel sfeer. Daarna een koffie op een terras, het is hier behoorlijk wat frisser dan aan de kusten. Ook doen we wat boodschappen in IMG_4350IMG_4352piepkleine winkeltje, die werkelijk alles verkopen. Na een steile en nauwe doorsteek rijden we het dorp weer uit en gaan nu echt de bergen in. Wat een bloemenpracht, de natuur is nu in Griekenland op z'n mooist. Tijdens onze eerdere reizen waren de bermen meestal al bruin of geel gekleurd en waren er weinig bloemen te zien. We dalen flink via veel haarspelt bochten. Het is een sensationele rit. Lang niet zo steil afdalend als het Geirangerfjord in Noorwegen maar zeker zo spectaculair en met schitterende vergezichten. Soms komt de zon erbij en dan ziet het er nog mooier uit. We eindigen de afdaling in Leonidio, nou dat was met wat. Straatjes die net iets breder zijn dan de camper, geparkeerde auto's waar we niet of nauwelijks langs kunnen. Overal uitstekende IMG_4361IMG_4363balkonnetjes en tegemoetkomende tractoren. Het was een gepuzzel om eruit te komen. Toen we eindelijk Leonidio uit waren bleek dat we ergens rechtsaf hadden gemoeten om in Plaka te komen waar een camperplek is. Maar weer een stukje terug en via een droge rivier richting Plaka. Uiteindelijk in Plaka bleek dat de camperplek niet meer bestaat. Jo en Nick waren er al en we hebben besloten verder door te rijden. Omhoog richting Naflio en we hopen onderweg een goeie plek te vinden. Helaas begint het behoorlijk te regenen en te waaien en dan.. de wet van Murfy! Begeven onze ruitenwissers het. Rob in de stromende regen naar buiten en gelukkig konden we weer verder. Bij Paralia Astros, waar we al eerder IMG_4380IMG_4378hebben gestaan nog even gekeken. Maar nu was het een desolate plek, harde wind en regen. Alles wat er eerder stond, de strandtent, de waterkraan, was verdwenen en er stond ook geen enkele camper. Besloten hier niet te blijven en door te gaan naar Naflio. Het blijft spannend met de ruitenwissers, maar gelukkig werd het voor Naflio droger. En aan het eind van de dag is toch weer het geluk aan onze zijde. Bij Nea Kios zien we een aanduiding AUTOGAS en we rijden erheen, in de hoop dat ze op zaterdag open zijn. En jawel, onze gasfles wordt gevuld en we gaan verder naar Naflio. Bij het binnen rijden zien we bij het oude stationnetje veel campers staan op een speciale plek. Wij sluiten aan. Het is een grote groep Griekse camperaars die gezellig buiten zitten of staan, ondanks het miezerige weer. Het wordt steeds beter en ook wij gaan met de stoelen naar buiten. Ook hier aan de haven in Naflio is veel veranderd sinds wij er de laatste keer waren. Grote parkeerterreinen voor personenauto's en speciale terreinen voor vrachtauto's. Jo en ik gaan tegen 6 uur een kijkje nemen in de stad. Het is een leuke en gezellige stad, veel winkeltjes met soms mooie sieraden en kleding en natuurlijk ook de gebruikelijke toeristische troep. Heel veel leuke restaurants en café's. Later op de avond gaan we met z'n vieren in de stad een hapje eten. Het is dichtbij de camperplek en we genieten van het bruisende Naflio. Het schijnt dat veel Atheners voor het weekend komen. a.s. Dinsdag is het 1 mei en is iedereen vrij, dus ze zullen wel een lang weekend hebben.

29 april 2012
Ondanks de vele blaffende honden hebben we toch goed geslapen op de camperplek. We gaan richting Drepano, waar Jo en Nick eerder op een leuke camping hebben gestaan. We zijn er snel, na zo'n 15 km. Het is inderdaad een leuke camping maar het is er uitgestorven, slechts 1 tentje en 1 busje. Heel veel schaduw, maar vooral een vrij steile afdaling. We gaan verder, kijken in Kania bij een camperplek, daar staan inmiddels nieuwe IMG_4387IMG_4404huizen op . Dan door naar Iria, waar wij lang geleden op een camping hebben gestaan. Hier veel Griekse caravans met grote voortenten die allemaal nog leeg zijn. Het zijn nauwe plekjes en ook hier volop schaduw, heerlijk in de zomer maar nu zoeken we de zon. Langs de strandweg, die in het verleden total leeg was, staan nu ook overal mooie nieuwe huizen. We rijden door naar het eind van het strand en zien daar een klein haventje met een taverna. Daarachter ligt een groot vrij terrein, direct aan het strand. Super, hier gaan we staan. We drinken een frappé en vragen of we mogen staan. Geen probleem. Het is een gezellig gedoe met de vissers bootjes en ook wat plezierbootjes die het water op gaan. Tussen de middag sluiten wij ons aan bij wat Grieken en gaan wat eten bij de taverna. We raken in gesprek met een Griekse familie uit Athene die in Drepano een vakantie huis hebben. Ook zij zijn erg enthousiast over dit plekje, ze zeggen dat het hier nog net zo is als 30 jaar geleden. We genieten de middag van de zon en aan het eind van de middag komt er zowaar een Nederlander langs die hier boven in het dorp zit. Zijn dochter heeft hier een vakantiehuis en hij gaat elk voorjaar 2 maanden om het huis klaar te maken. Zo zie je maar weer, die Nederlanders zitten overal!!!!! Hij verteld dat we in het dorp Iria op 1,5 km wat winkeltjes kunnen vinden voor brood enz.

30 april 2012
Vandaag, Koninginnedag hebben wij het ook vorstelijk op dit heerlijke plekje. Het wordt nooit eentonig om zo aan een haventje te staan. Er is wat activiteit met de boten en er komen geregeld mensen naar het strand. Sommigen zoeken in het water naar schelpdieren, anderen komen snorkelen en er zijn altijd wel mensen aan het vissen. IMG_4393Wij IMG_4394staan er versteld van hoe vriendelijk iedereen is. Men wenst je altijd een goede morgen of middag en vraagt dan “Kala??”of te wel gaat het goed? Nou met ons wel, we worden steeds luier. Druk zijn met de BBQ tussen de middag vergt al heel wat energie. Helaas hebben we hier geen internet meer, we zijn van plan om een dezer dagen terug te rijden naar Naflio en te kijken of we daar een nieuwe Vodafoon kaart kunnen vinden. Als we straks verder gaan naar Saladi beach is er helemaal niks, dus we moeten sowieso het eea inslaan voor enkele dagen. Maar voorlopig zitten we hier goed.Het blijft leuk om zo met z'n viertjes op te trekken. Ook is het een veilig gevoel dat je niet alleen staat. We doen niet alles gezamenlijk maar de borrel aan het eind van de middag is vaste prik.

1 mei 2012
Vandaag is het een feestdag in Griekenland. Iedereen is vrij en dat is te merken. Het blijkt de dag van de bloemen te zijn. Nou die zijn er volop op dit moment. We zien de mensen overal bloemen plukken en ze rijden met gevlochten bloemenkransjes op de auto. Iedereen loopt met boeketjes. Het wordt zelfs druk aan het haventje, boten worden IMG_4391IMG_4403uitgeladen en te water gelaten. Rob en ik fietsen vandaag naar het dorp Iria dat hier niet ver vandaan is. De bakker heeft er heerlijk vers brood en ook het supermarktje is open. We kopen er een grote zak voortreffelijke houtskool, dan kunnen we weer vooruit. Het is hier ook druk, bij de taverna zijn 2 lammeren aan het spit en ook de kokoretsi hangt er weer onder. Zo te zien verwachten ze veel eters. Wij drinken er een frappé en kijken het dorpsleven aan, veel mannen zitten bij elkaar in het “praathuis” hun koffie te drinken. Er lopen veel Pakistani rond die hier in de landbouw werken. Een van hen vertelde dat er in Pakistan geen werk is IMG_4429IMG_4400en dat het er gevaarlijk is. Ook in de taverna aan de haven worden er veel tafels bijgezet en rond twaalf uur begint het al vol te lopen. Wij maken er ook maar een feestdag van en gaan met Jo en Nick om een uur of twee aanschuiven. Het is een drukte van belang, grote tafels met veel mensen die gezellig met elkaar op dit mooie plekje genieten van de vrije dag. Het duurt even voordat we iets te eten hebben maar we hebben genoeg te kijken en als het eten komt is het weer heerlijk. Zelfs aan het strand verschijnen gezelschappen kompleet met BBQ's, tafels en stoelen. Daarna wordt het uitbuiken in de zon. We hebben inmiddels alle 4 een lekker kleurtje.

2 mei 2012
Vanochtend gebeld met Hymer in Duitsland om een afspraak te maken voor het repareren van de ruitenwissers. Dit kan nl. alleen bij Hymer en we kunnen er dan op de terugreis langs. Het kostte heel wat moeite want je moet twee maanden van te voren een afspraak maken. Ze verwezen ons naar de Nederlandse dealer. Nadat ik had uitgelegd dat het gevaarlijk is om zonder goed werkende ruitenwissers te rijden maakte men een uitzondering en kunnen we op 31 mei terecht. Maar dan ook alleen voor die wissers, de IMG_4426IMG_4427andere zaken die we op ons lijstje hebben moeten in Nederland worden gedaan of we moeten een afspraak maken voor over twee maanden. Nou, we gaan het wel zien. Ook hebben we de terugreis omgeboekt, de bedoeling was vanuit Igoumenitsa terug te gaan. Het leek ons een goed idee om vanuit Patras naar Venetië terug te gaan, maar Minoan vaart niet meer op Venetië dus gaan we nu vanauit Patras terug naar Ancouna op de 25e mei. Vanochtend een stuk langs het pad aan zee gefietst, je rijdt tussen het keien strandje en de leuke oude vissershuisjes die er staan. De meesten hebben veel potten met bloemen buiten staan en alles ziet er blinkend uit. Ook zijn er veel nieuwe vakantie huizen en een handjevol lage appartementen. Nu allemaal nog verlaten. Vanmiddag belde Peter, zij zijn op dit moment in Delphi en willen onze richting uitkomen. Ze zijn inmiddels weer samen en we hebben vrijdag afgesproken in Naflio. Wij willen daar toch al naar toe om eea aan te vullen voor we verder gaan.

3 mei 2012
Weer volop activiteit in de haven, de bootjes varen af en aan, bij een visser die aanlegde en behoorlijk wat vis bij zich had wat gekocht, die vissen gaan we straks lekker bakken. IMG_4399IMG_4421Mooie goudbrasem en iets dat lijkt op een dourade. Weer op de fiets naar het dorp voor heerlijk brood. Het is nog warm dus verser kan niet. Er is net voldoende hier, een bakker, een supermarkt een apotheek en wel 3 restaurants!!!! Ook hier in het dorp prachtige tuinen met vooral veel citroenbomen. Rondom het dorp zijn op dit moment veel velden met artisjokken. Men vertelde mij dat de oogst nu zo goed als voorbij is, verschillende staan in bloei. Ik kreeg IMG_4422IMG_4425een leuk recept van een vrouw om ze in de oven te maken. Ga ik een keer proberen. Het is inmiddels zo warm overdag dat er geregeld een duik in de zee wordt genomen. En een grote luxe zijn de douches op het strand, we hebben volop water om ons af te spoelen. Morgen gaan we weer verder en we zullen in Naflio proberen de weblog bij te werken.