2012 VOORJAAR FRANKRIJK-ITALIE-GRIEKENLAND deel 2

21 maart 2012
Hier op de camper plek Il Sergio is voldoende Wifi, maar helaas lukt het Rob niet van het internet gebruik te maken en kunnen we nu de weblog niet publiceren.s'Ochtends rijden IMG_3903IMG_3919we naar Lucca, gaan eerst bij de Toerist Info langs en kunnen daar ook niet in het internet komen. Wel lukt het om de e-mail berichten te bekijken. Daarna gaan we op de fiets over de stadswallen rijden. Overal een leuk uitzicht over de stad. Er wordt veel gebruik gemaakt van de weg over deze wallen, wandelaars, joggers en fietsers. Het is er verboden voor auto's. Later stallen we de fietsen bij de stadspoort en lopen Lucca in. Het is een leuke en levendige stad. Via een paar leuke winkelstraatjes komen we op het plein della Anfiteatro, een beeldschoon pleintje omgeven door terrassen. We gaan heerlijk in de zon zitten en laten ons verwennen met een karafje lekkere wijn en een foccacia, italiaans broodje, met goed beleg. Het eerste Italiaanse ijsje wordt genuttigd en helemaal voldaan gaan we terug naar de fietsen en de camper. We gaan eens bekijken wat de volgende bestemming is en we besluiten naar Volterra te rijden.

22 maart 2012
Vanuit Lucca gaan we richting Volterra. Via een landelijke route rijden we erheen. Vooral het laatste stuk is erg mooi, heuvels en mooie uitzichten. Echte Toscaanse huizen omgeven door cypressen, wijngaarden en bossen. Om een uur of 12 waren we op de parking Fonte di Docciola. IMG_3928IMG_3932Vandaar loop je via de trappen zo naar het oude centrum. In 2007 hebben we hier ook gestaan en waren toen al onder de indruk van het mooie stadje. Vanmiddag gaan we de klim aan en opnieuw het stadje bekijken.Het is inderdaad een fikse klim, 300 treden om binnen de stad te komen. Het is een prachtig middeleeuws stadje met heel veel historie. Het is door de Etrusken gesticht. We zijn naar het museum gegaan waar heel veel voorwerpen uit de tijd van de Etrusken te vinden zijn. Rondom de stad werden de doden begraven en er zijn veel urnen en grafmonumenten gevonden, allemaal even mooi. Men verstond de kunst om de grafkisten te voorzien van prachtige afbeeldingen. Het musuem bevindt zich in een mooie oude stadvilla. We zijn nog wat door de stad gelopen en hebben ook de restanten van het oude romeinse theater gezien. Daar is helaas niet veel meer van over. De trappen weer naar beneden en bij de camper nog onze namiddag borrel.

23 maart 2012
Op pad, het volgende doel is Montepulciano. Vanuit Lucca rijden we langs Siena en nemen de oude weg, via Cassa, richting Montepulciano. Een prachtige route dwars door Toscane. Overal verspreid liggen mooie oude boerderijen en wijngaarden en al snel waren we op de mooie camperplaats. Helaas konden we er nu niet staan. Er was voor dit weekend een IMG_3936IMG_3944camper treffen georganiseerd en de parkeerplaats zal vol komen staan met campers. We zijn doorgereden naar het Lago Trasimeno, waar we ook al eerder waren. Ook nu weer een prima plek. Vlakbij is een grote supermarkt en we hebben de voorraad weer op peil gebracht. Later ontdekte we dat er hier dichtbij nog een goede camper plek is, met stroom!!!! Om een uur maar er is zoveel ruimte omheen dat er vast wel eens meer staan. Direct aan het meer, aan een zeer ruim opgezette pichnick plek, met een bar/restaurantje. Dat is nu nog niet open maar s'zomers zal het hier wel druk zijn. We staan schitterend, uitzicht op het meer en het dorpje is vlakbij.

24 maart 2012
Vanochtend zijn de (zeer vriendelijke) Italianen vertrokken en schuiven we de campers een stukje op. We zijn helemaal enthousiast over deze plek. Het dorpje is heel klein en we gaan erheen om brood te kopen. Er is ook een restaurantje en daar gaan we vanavond heen. Onderweg zien we in een tuin een prachtig bloeiende mimosa boom en de vrouw die IMG_3946IMG_3942er woont bood ons een prachtige tak aan. We hebben meer dan voldoende ruimte om ons heen om buiten te zitten en genieten weer volop. In de middag nemen we de fiets en rijden een stuk langs het meer. Onderweg zien we een gedenkteken van de slag die hier is geleverd door Hannibal. Hij heeft hier de Romeinen verslagen, in het jaar 217 voor Christus. Verder is er niet zo veel te zien, het land is vnl landbouwgrond. Hier en daar zijn er wat campings aan het meer. Tegen de avond zien we grote ratachtige dieren, we zijn het er niet over eens wat het zijn, bisamratten, bevers of wat dan ook!! We hebben er een foto van dus wie het weet mag het zeggen. S'avonds gaan we naar het restaurantje in het dorp. Moeder in de keuken en de dochter in de bediening. We worden hartelijk ontvangen en krijgen een Italiaans menu. Meer dan voldoende en ook de wijn was heerlijk. Zowaar viel er vanavond een klein buitje regen.

25 maart 2012
Vandaag gaat de klok een uur vooruit. We worden weer wakker met de zon. Rob haalt vers brood en tussen de middag steken we voor het eerst de BBQ aan. Het is hier vandaag wat drukker, er komen wat campers die hier met de kinderen de dag doorbrengen. Er is veel speelgelegenheid en ze kunnen ook volop en veilig fietsen. Tegen een uur of zes wordt het weer rustig. We plannen alvast de tocht voor morgen, de bedoeling is naar Assisi te rijden, wij waren er al eerder maar Jo en Nick vinden het ook leuk om daar heen te gaan. Het is een bijzondere stad en wij hebben geen bezwaar om dat nogmaals te zien.

26 maart 2012
Om een uur of tien uit Borgetto vertrokken, bij St. Maria d'Angeli zijn we op de camper parking gaan staan. Dichtbij is het station, vandaar met de bus naar Assisi.Het blijft een indrukwekkende stad met zijn vele kerken en kloosters. Het is een bekend religieus oord IMG_3954IMG_3961en er lopen veel nonnen en monniken rond. Allereerst gaan we naar de basiliek van St. Franciscus. Deze bestaat uit twee delen een onder basiliek waar het graf van Fransiscus ligt en het bovengedeelte met prachtige oude fresco's van Giotto en verschillende andere schilders uit de 13e en 14e eeuw. Het is een indrukwekkend geheel, vooral de prachtig beschilderde plafond gewelven. Toen de klim omhoog naar het belangrijkste plein van de stad. Je loopt door prachtige oude straatjes met mooie gebouwen. Alles ziet er piekfijn uit. (Dankzij de gelovigen?) We kunnen een terras in de zon niet weerstaan en genieten hier van een heerlijk broodje met een goed glas wijn. Het is niet zo druk als de vorige keer dat we hier waren. Nu zijn het heel veel jongelui die op school excursie zijn. We lopen weer terug naar de bus en zakken weer naar beneden waar de camper op ons wacht. Doorgereden naar Spello dat maar 13 km hier vandaan ligt. Daar is ook een prima campepr plek, direcht aan de oude stad. Weer de stoelen naar buiten en genieten van de zon en het mooie uitzicht op het stadje.

27 maart 2012
Samen met Joke de klim naar omhoog gemaakt, naar Spello. Het is niet groot maar een heel betoverend plaatsje. We lopen door de belangrijkste poort, de Porta Venedre, die op dit moment wordt gerestaureerd, naar boven. Hebben bewondering voor de auto's die IMG_4004IMG_3998heelhuids door die smalle straatjes rijden. We bekijken de mooie kerk van St. Andreas en wandelen naar een pleintje waar een klein winkeltje is waar brood te koop is. In een straatje staat een leuke Fiat 500, waar je er hier nog steeds veel van ziet rijden.Terug bij de camper hebben Nick en Rob alles al voorbereid voor vertrek en we rijden richting Gualdo Tadino waar een Lidl is. We hebben weer aanvulling nodig. Dat lukt prima, veel lekkere Italiaanse dingen te koop!!! Terug gereden naar Colle di Nocera Umbra. Daar hebben we 5 jaar geleden gestaan bij VILLA DELLA CUPA, een prachtige villa van honderden jaren oud. Al snel gevonden, we kunnen prima staan. Alleen is het jammer dat er vanavond niet wordt gekookt, dat was de vorige keer een geweldige belevenis. Al snel kwam de eigenaar, Francesco, langs en maakte een praatje. Hij beloofde s'avonds weer langs te komen om IMG_4017IMG_4016aan Joke en Nick ook de wijnkelders te laten zien. Rond een uur of 7 was hij er een heeft ons een rondleiding gegeven. Hij heeft ons veel verteld over de producten die hij verbouwd, olijven, wijn en ook een oud graan, spelt, waarvan weer pasta en risotto wordt gemaakt. Ook in eigen productie. Het schijnt dat spelt al voor Christus door de Romeinen werd verbouwd en dat het op hun lange reizen het hoofdvoedsel was, omdat het lang goed bleef. Hij heeft ons ook een lekker glas wijn geschonken, smaakte prima, dus hebben we er een aantal flessen van gekocht. Een bijzondere man met prachtige verhalen. Het blijft een prachtige locatie, het mooie oude huis met die prachtige kelders. Het seizoen is nog niet begonnen en vandaar dat er op donderdag pas weer wordt gekookt. We zijn van harte welkom op de terugreis.

28 maart 2012
Het was heerlijk rustig vannacht en ook niet koud, zo'n graad of 14, en dat eind maart. Via Fabriano zijn we naar de kust gereden. Weer een mooie weg met heel veel tunnels. Allereerst naar Jesi, naar de camper plek. Die zag er niet uit, een parkeerterrein midden in IMG_4025IMG_4018de stad, dus door naar Morro d'Alba. Daar bij het leuke plaatsje is een prima overnachtingsplek. We moesten de sleutel van de slagboom halen bij het plaatselijke café en konden er vrij staan, mèt alle service. Later in de middag zijn we naar het dorp gelopen, dat ligt hoog, omgeven door vesting muren. Alles vrij recentelijk gerestaureerd. Het ziet er mooi uit, maar het is een klein plaatsje. Lijkt een beetje op een garnizoen stadje. Franceso vertelde ons gisteren dat hier in de omgeving een aardbeving is geweest en dat er veel schade was, waar ze van de regering een vergoeding voor hebben gekregen. Vandaar misschien deze recente restauratie van de stadsmuren. Tegenover de camper plek is een goede bakker, die later op de avond pizza's bakt. Je koop verschillende stukken, die worden gewogen. Alles heeft dezelfde prijs. Voor € 5 waren we klaar en ze waren heerlijk.

29 maart 2012
Besloten om naar een camping in de buurt te rijden. Er is nog niet veel open maar na een telefoontje zei men dat we welkom zijn. Het was rond Senegalia wat hectisch, we zijn geen druk stadsverkeer meer gewend. Het werd een beetje zoeken. De navigatie stuurde ons verschillende kanten uit. Men is hier druk doende met het vernieuwen van de snelweg en er zijn wat omleidingen. De navi raakte helemaal in de war en wij ook!!!! Uiteindelijk toch de IMG_4033IMG_4032camping gevonden waar we hartelijk welkom waren. Een leuke camping, Mar y Sierra, in de heuvels, met uitzicht op leuke dorpjes en de zee in de verte. Muntjes gekocht voor de wasmachines, dat was hard nodig. Nog steeds is het heerlijk weer en met het windje erbij was alles gauw droog en het bed weer fris. Omdat de camping nog niet functioneert mogen we van de badkamer in een vakantie bungalow gebruik maken. Super de luxe. Er is Wifi en we hebben de mails binnengehaald en gaan vanavond de weblog bijwerken. Wat informatie ingewonnen over de ferry's en we besluiten naar de haven te rijden en daar naar de boekingskantoren te gaan om te informeren wat er mogelijk is. Camping on board start pas na 1 april