2012 VOORJAAR FRANKRIJK-ITALIE-GRIEKENLAND deel 1

10 maart 2012
Eindelijk weer op pad. We gaan in elk geval richting het zuiden, Zuid-Frankrijk als eerste doel. Dan Italië en dan.... is alles nog open, Sardinië, Sicilië of toch naar Griekenland, we weten het niet en laten het afhangen van het weer en al het moois dat we onderweg tegenkomen.
Rond 9 uur zijn we uit Hollandsche Rading vertrokken en rijden via Maastricht en Luik naar IMG_3860het zuiden. Onderweg bij de lunch stop zien we ineens Joke en Nick voor het raam verschijnen, zij zijn ook vandaag vertrokken. We spreken af elkaar op de hoogte te houden van onze stop voor de overnachting. Na Metz en Nancy rijden we naar Toul, waar wij rond 4 uur arriveren. Gezellig om elkaar weer te treffen en de reis ervaring uit te wisselen. Vandaag een wat bewolkte dag met af en toe wat motregen.
Toul heeft een perfecte camper plek, er is stroom en we drinken gezamenlijk een glas op de goede reis.

11 maart 2012
IMG_3864Rustige nacht, rond 9.15 weer vertrokken. We rijden via Neufchateau richting Langres dan Dyon, Beaune en voor Lyon gaan we richting Villars les Dombes, waar Joke en Nick een goede overnachtingsplek weten bij het vogelpark. Het was opnieuw een mooie route. Het verveelt nooit om door Frankrijk te rijden, het werd ook steeds zonniger. Bij Villars al snel de plek gevonden en inderdaad een leuke plek. Al snel arriveerden ook Joke en Nick. We hadden het uitzicht op de ooievaars die daar bezig waren hun nest in te richten.

12 maart 2012
Ook hier weer volop rust en heerlijk geslapen en om 9 uur weer op pad. Via de rondweg bij Lyon rijden we weer verder naar het zuiden. Via de N7 gaan we richting Romans sur-IMG_3867Isere de Drôme in.We rijden voor een deel een bekende route, in 2011 zijn we ook al hier geweest, maar dit gebied is echt de moeite waard. Leuke dorpen, mooie vergezichten en vooral veel rust. Via Crest rijden we naar het zuiden en dan toch weer via een nieuwe route komen we om een uur of twee aan op de camper plaats in Vaison la Romaine, ook weer een bekende plek met een mooi uitzicht op de Mont Ventoux. Al snel arriveren ook Jo en Nick. Het is heerlijk weer en al gauw gaan de stoelen naar buiten en genieten we van onze eerste “bruin”sessies!!!! Het wordt zelfs ruim 30 graden in de zon.We zijn te lui om nog iets te ondernemen en pakken een boek. Rob haalt s'avonds een pizza en we gaan op tijd onder de wol. De avonden en de ochtenden zijn nog fris.

13 maart 2012
Je kunt natuurlijk niet in Vaison zijn op dinsdag zonder de leuke provençaalse markt te bezoeken. Wij genieten er altijd van. Rond een uur of tien, in de IMG_3872stralende zon gaan we op pad. Je merkt nu wel dat het toeristenseizoen nog niet is begonnen, de markt is kleiner maar wel authentieker. Vooral veel streekproducten en niet zoveel rotzooi. We kopen er lekkere verse groenten en fruit. Heerlijke olijven uit deze streek en een gegrilde kip. We ontmoeten elkaar weer op een terras en drinken wat. Het is leuk om de plaatselijke bevolking te bekijken, die ontmoeten elkaar hier en nemen alle tijd om een praatje te maken. Wij brengen de middag weer door in de “lui”stand, heerlijk in de zon. De kip laten we ons goed smaken, vergezeld van een verse salade. Er blijft nog heel wat over voor morgen.

14 maart 2012
Rond een uur of 9 vertrokken uit Vaison. Via Carpentras naar Cavaillon, alsmaar door de Provence. Bij Cavaillon gaan de richting Aix-en-Provence, via de DN7. Af en toe is het wel druk, maar niet in vergelijk met de zomer. Onderweg vullen we de voorraad aan en kopen heerlijk brood. We blijven genieten van de natuur en gaan bij Le Muy via de D 25 naar St. Tropez. Een erg mooie weg met heel veel mimosabomen. Helaas is de bloei een beetje op zijn eind, maar je ziet wel steeds de grote gele vlakken in het landschap. Een paar weken geleden moet dit overweldigend zijn geweest. IMG_3877In St. Tropez gaan we nu eerst naar een voor ons onbekende camper plaats, bij Plage La Moutte. Het was even zoeken want er was een omleiding in St. Tropez waardoor de navigatie op tilt ging. We kwamen toch snel op de plek aan, prima voor een nacht, er is stroom en we kunnen er douchen. Alle ziet er prima uit, maar voor ons is het minder dan we gewend zijn op La Bonne Terrasse bij Ramatuelle. We maken een wandeling naar het strand, waar Brigitte Bardot een huis heeft(niets van gezien). Alles ziet er nog wat rommelig uit, we zien wat surfers en zeilers, maar verder geen activiteit. Er ligt veel troep op het strand en we gaan al snel weer richting de camper. Met de overgebleven kip van gisteren maken we een lekker wok schoteltje kip Siam, met dank aan mijnheer Knorr!!!

15 maart 2012
Gauw weg hier, dit is niet onze plek. Op naar La bonne Terrasse. We zijn er snel en vinden al gauw een lekker plekje. De zon schijnt en het is hier als vanouds. Joke en Nick arriveren ook snel en zijn, net als wij, laaiend enthousiast over deze plek. Het is ook nog een voordelige plek, 3 dagen staan, 2 dagen betalen. Dat vinden wij Hollanders wel wat!!! Het is nog erg rustig en ook op het strand zijn nog geen activiteiten.

16 maart 2012
Vanochtend op onze nieuwe e-bikes naar Ramatuelle, de bakker komt nu nog niet en we gaan op zoek naar brood. Het is een behoorlijk steile weg daarheen en we merkten dat we veel ondersteuning hebben met zo'n klim naar boven. We redden het niet helemaal, maar IMG_3881met onze oude fietsen waren we nergens geweest. Het is een beeldschoon dorp met een mooi historisch centrum De bakker was al gauw gevonden en we kunnen weer even vooruit met het brood. Op een leuk pleintje een koffie gedronken en later een rondje door het oude centrum gelopen. Helaas het fototoestel niet meegenomen, dus jullie moeten maar geloven dat het erg leuk is. Als een speer gingen we naar beneden, er moest zelfs veel worden geremd. Terug bij de camper weer heerlijk zitten genieten van de zon. Het waait nog wel en je moet soms een beschutte plek zoeken, maar ja wat wil je, het is half maart.
17 maart 2012
IMG_3887Vandaag wat meer bewolking, maar de temperatuur is heerlijk. We ruimen wat op en maken wat schoon. Moet af en toe gebeuren. S'Middags lopen we een eind langs de kust, het blijft een mooi stuk met steeds weer prachtige vergezichten over de baai. Overal zien we grote stukken uitgebleekt hout tussen de rotsen liggen, dat is hier in de winter aangespoeld.Via het strandje van Bonne Terrasse lopen we over de weg terug en verzamelen dennenappels. Altijd handig om bij je te hebben als er weer een gelegenheid is voor een vuurtje.

18 maart 2012, zondag
IMG_3891Ook nu weer goed weer, het is wat frisser maar in de zon en uit de wind goed uit te houden. Samen met Jo loop ik nog een langs de rotsen naar het strandje en we kiezen een paar mooie uitgebleekte stokken uit om mee naar huis te nemen. Helaas moeten we ons beheersen, grote en grillig gevormde takken kunnen niet mee. Morgen vertrekken we hier richting Italië.

19 maart 2012
Allereerst rijden we langs de mooie kust naar Frejus. Het is overal nog erg rustig, s'zomers is dat hier wel anders. Bij Frejus willen we naar de grote supermarkt maar men is hier aan het bouwen en we kunnen de camper niet parkeren. Dus maar door en naar de Lidl. De kar vol en we kunnen weer een poosje vooruit. Voorbij Frejus nemen we de tolroute, het is hier overal zo vol gebouwd en de wegen zijn erg bochtig.We zien uit de IMG_3897verte Cannes, Nice en Monaco. Al snel rijden we in Italië langs  de bloemenriviëra. De bloemen zijn niet te zien maar wel heel veel glazen kassen waar ze in gekweekt worden. Jammer genoeg verpesten ze wel het landschap. Langs de kust zien we veel mooie jachthavens en stranden. Om en uur of twee komen we aan in Albenga, daar hadden we een camperplek, Lena Camper, uitgezocht uit het Acsiboek. Helaas, de mooie plek bestaat niet meer en we zijn uitgeweken naar een kleine camping. Er was een aardige beheerder en de zon scheen. Het strand was dichtbij en ons gezamenlijke 5-uur drankje smaakte prima.

20 maart 2012
Was een prima plek voor een overnachting, een lekkere warme douche, de bakker op loopafstand, dus we konden tevreden vertrekken. Ook nu pakken we weer de tolweg richting Genua. Het is hier een en al tunnel of viaduct. We kregen echt bewondering voor IMG_3898de wegen bouwers hier. Het eerste deel was niet zo mooi om door te rijden, veel fabrieken en erg veel troep bij de gebouwen. Later, voorbij La Spezia werd het mooier. We reden Toscane in. Bij Carrara stikt het van de marmer groeves en alle industrie is hier gericht op het marmer. Er kan nog menig badkamertje betegeld worden met wat hier ligt. Onze bestemming voor vandaag is Lucca, waar we rond 14.30 uur arriveren. Jo en Nick waren er al en wij moesten nog even wachten tot de poort weer openging, de beheerder was lunchen. Hebben wij ook maar gedaan en om 3 uur hebben wij ons geïnstalleerd. Het is een dure camper plek maar wel voorzien van alle luxe, Wifi, warme douches, afwas- en was plekken en het ligt dicht bij het centrum van Lucca. We blijven hier een extra dag en gaan morgen op de fiets naar Lucca. Je kunt er mooi over de stadswallen fietsen.