Voorjaar 2006 MAROKKO week 3

13 maart 2006

Vandaag uit Fez vertrokken richting de woestijn.
Een prachtige rit via Ifrane, waar het wintersportcentrum van Marokko is.
Marokko (92)Totaal andere bebouwing en mooie straten. Overal lag nog sneeuw.
Onderweg worden overal fossielen aangeboden.
Al vroeg op de camping in Azrou aangekomen, leuke plek in een boomgaard.
We mochten hout gebruiken om een vuurtje te maken.
Vanaf een uur of 5 wordt het behoorlijk fris en je moet echt binnen eten.
Later kwamen ook Jac en Joc weer. Natuurlijk gezamenlijk een apero gedronken.

14 maart 2006

Ca. half elf uit Azrou vertrokken. Een prachtige rit door de Midden Atlas, wat een ruimte en mooie natuur. Marokko (99) Overal kleine dorpen met zwaaiende mensen. Marokko (116)Gestopt in Midelt, een drukke en rommelige stad. Geld opgenomen en onmiddellijk een tiental mannen met fossielen.
Gauw doorgereden. Via Errachidia, een erg mooie stad in the middle of no where, met veel scholen en universiteiten. Om ca. half vijf gestopt bij de  camping Source Blue de Meski.
Een mooi gelegen camping in een oase bij de blauwe bron. Maar ook hier  handelaren, er zijn zelfs kleine winkeltjes op de campig. Men wil graag berberartikelen ruilen tegen b.v. sportschoenen of een safaribroek. Een paar dingen gekocht bij Abdul, 2 berberkleedjes, l paar babouches, 2 shawls. In ruil voor een flesje wijn (uit het zicht en in het donker als Allah slaapt) kregen we korting. Hij wilde graag met ons op de foto.

15 maart 2006

Onze tocht voorgezet richting de woestijn. Het landschap wordt droger en er komen Marokko (123)steeds meer palmen. Vooral in de beddingen van de rivieren zijn veel dorpen die midden in de palmentuinen liggen, erg mooi om te zien.  We stoppen geregeld om foto’s te maken en ja hoor daar zijn ze weer met hun fossielen!!!
In Erfoud gestopt om wat boodschappen te doen, en een kleed gekocht voor de camper.
Je ziet die plastic matten overal en ze zijn erg praktisch. Het is echt een woestijnplaatsje, alles vol stof en veel meer donkere mensen. Vooral veel water en fruit gekocht. We hebben nog redelijk voorraad uit Nederland, want we eten ook geregeld onderweg iets.
Marokko (129)Marokko (132) Op de camping/auberge Ksa Sania in Merzouga een mooie plek gevonden. Deze camping ligt aan de rand van de Erg Chebbi zandduinen, soms wel 170 m hoog!!! Het is een prachtig gezicht en vanuit hier kun je tochten maken met een terreinwagen of op dromedarissen.
Op het terrein, dat geheel ommuurd is zijn wat plekken voor campers, er  zijn berbertenten waar je in kunt slapen of kleine bungalows. Tevens is er een restaurant en een bar, en hier erg belangrijk, een zwembad waar je echt in kunt zwemmen!!! Vaak is er een soort betonnen bak met vies water, maar hier is het echt heel schoon. De douches zijn warm en de toiletten schoon, dus ….. we blijven een paar dagen en willen dan ook een tocht door de Sahara maken.
Je zult het niet geloven, maar Jac en Joc zijn ook hier gearriveerd, gelukkig zijn het erg leuke mensen die hun eigen ding doen. We hebben veel plezier met elkaar, voor zover dat gaat in het frans!!!

16 maart 2006

Vandaag eerst een beetje geluierd en in de zon gezeten.
Om 4 uur vertrokken met Mohammed in zijn 4x4 voor een tocht in de omgeving.
Marokko (144) Marokko (148)We werden eerst meegenomen naar zijn huis in Merzouga om bij zijn moeder thee te drinken.
Een hele ceremonie, daar zitten we dan op lage banken en wachten tot de thee klaar is. Die wordt wel 4 x opnieuw opgegoten en er gaan grote brokken suiker in. Als het eindelijk klaar is krijgen we kleine glaasjes met hete zoete thee. En dat een paar keer.
Daarna werden we naar de coöperatief geloodst, een soort verkoop ruimte van (men zegt) plaatselijke producten. We kregen een goede uitleg van de symbolen die men in de tapijten verwerkt en van welke grondstoffen ze worden gemaakt. Erg interessant. Ook waren er veel gebruiksvoorwerpen, van uit hout gesneden, zilveren sieraden en potten.
Toch maar weer niets gekocht, hoewel men ook wilde ruilen, voor broeken of T-shirts etc. Men noemt dit TROC.
Marokko (156)Marokko (126)Toen op weg naar het meer, nou ja meer, wat er van over was. Als het lang regent is het een groot meer waar ooievaars en flamingo’s te zien zijn. Nu stelde het nog weinig voor.
Weer de zwarte vlakte op, men noemt dit de zwarte Sahara, naar de mijnen waar fossielen en mineralen gevonden worden. Het enige wat we hier zagen waren jongens die stenen verkopen.
Toen langs de duinen van Erg Chebi, erg indrukwekkend, prachtige kleuren, dit is echt de rit waard.
Vandaar naar een soort fort, hier zijn militairen die de grens bewaken naar Algerije wat hier vlakbij is. Een verzameling half in elkaar gestorte hutten waar wat mannen omheen scharrelen. Daartussen ook nog een paar in uniform gestoken militairen.
Even voorbij het fort is de voormalige bruinkool mijn, waar de kleurstof bruinzwart werd gedolven voor de koolpotloden van de vrouwen en om de wol te verven voor de tapijten. Tevens was er wat oker kleurstof. Ook hier weer een desolate verzameling ruines. En ja hoor, jongens met brokken steen in de verkoop.
Marokko (135)Langzaam weer terug naar Ksar Sania, we zijn ruim 3 uur onderweg geweest.
Blijkt dat we van te voren de prijs hadden moeten afspreken, zijn nu een beetje duur uit, maar ja, al doende leert men.
s’Avonds met Jac en Joc in het restaurant gegeten. De eigenaars van deze plek zijn fransen en er ontstond weer een heel leuk gesprek, wat we grotendeels konden volgen, over Marokko met zijn plussen en minnen De avonden zijn prachtig hier aan de rand van de Sahara, ongeloofelijk stil, een prachtige hemel vol sterren en nu een heldere maan.
Soms waait het plotseling erg hard en alles zit dan ook vol stof.

17 maart 2006

Dit is dus wat men noemt “Sirocco”, Vanochtend om een uur of twaalf ging het waaien, nou ja waaien, stormen is een beter woord. De temperatuur steeg naar 40 graden en we Marokko (157)moesten echt binnen gaan zitten.  Alles dicht gedaan, maar helaas te laat. Werkelijk alles zit onder een dikke laag stof. De hele middag in de auto blijven zitten, je kon niet buiten komen want je ademt alleen stof. Nu begrijpen we al die shawls, die elke Marokkaan om heeft.
Om een uur of zeven s’ avonds werd het een beetje minder en konden we weer naar buiten. Hebben besloten om morgen te vertrekken, want dit schijnt 5 dagen te duren.Het gekke is dat je ondanks die hoge temperatuur het niet echt heel warm hebt. Dat komt door de lage luchtvochtigheid, soms minder dan 20 procent.

18 maart 2006

Wij hebben ons reisplan gewijzigd, en gaan voorlopig niet meer door naar Zagora, ook een stukje Sahara wat erg mooi moet zijn, maar ook daar, de storm.
Marokko (160) Marokko (164)Nu vertrokken richting de Todra kloof. Eerst in Erfoud een internetshop bezocht om t/m 16 maart te versturen. Het is echt ongelooflijk, in de meest kleine plaatsjes vind je wel een internetshop en de telefoonshops, soms zo groot als een WC, je vind ze echt overal. Langs alle wegen die we rijden zie je deze shopjes. Overal is goede ontvangst. Je waant je wat het landschap en de bebouwing betreft in de middeleeuwen en dan is er weer een telefoon boetiek.
Ook staan we versteld van het wegennet, soms zijn er wat kuilen in de weg en soms is het wat smal, maar eigenlijk altijd goed te berijden. Het verkeer is rustig, de Marokkaan heeft zelden een auto, soms een fiets (vooral scholieren) maar meestal loopt hij of zij. Als de afstand erg groot is nemen ze de bus, of een groepstaxi, die altijd propvol zijn.
Nu dus op weg naar de Todra kloof. Een saaie rit, vooral door het vele stof, wat veroorzaakt wordt door de harde wind. Soms rijden we door een dorp, wat geheel verlaten lijkt.
Marokko (167)Marokko (170)Om ca. 14 uur aangekomen in Tineghir, vlakbij de kloof. Op de parkeerplaats kennis gemaakt met een in Nederland wonende Marokkaan, Mohammed, die hier op vakantie is bij de familie.
Hem naar een restaurantje gevraagd en natuurlijk kwamen we terecht bij een neef. Op zich een goede keus, want we hebben lekker gegeten, Taklia en Kefta in de tajine.
Alles wordt vers gemaakt, terwijl je heerlijk aan een glaasje water zit.
Mohammed wist een fles wijn voor ons te regelen dus onze dag was weer goed. De neef en een zwager speelden en zongen voor ons de traditionele Berbermuziek.
Marokko (173)Na de gebruikelijke thee heeft hij ons een rondleiding door zijn dorp gegeven en natuurlijk belanden we weer bij een edelsmid, die zelf de Berber sieraden smeedt. We hebben hier wat zilver gekocht, verder bracht hij ons ook bij een thuisweverij, leuk om te zien, maar de tapijten komen onze neus uit!!!! Daarna bracht hij ons naar de souk waar we wat fruit hebben gekocht.
Ook wist hij een adresje waar we bier en wijn konden kopen. Is in verhouding erg duur.
Nu op naar de kloof, camping Atlas chez Omar was gauw gevonden. Het was er erg druk, maar met veel moeite konden we toch een plekje krijgen.De groep zou n.l. de volgende dag weer vertrekken. Je hebt vrij veel reisgezelschappen die georganiseerd rondreizen.
Daar moeten wij niet aan denken, dit bevalt ons erg goed, we zijn vrij om te gaan of te blijven waar we maar willen en hoeven niet in de rij voor een bezienswaardigheid.

19 maart 2006

Marokko (177)Vanochtend op een andere rustige plek gaan staan en begonnen met de camper zandvrij te maken. Dit is niet helemaal gelukt omdat we geen stofzuiger hebben, maar het ergste is verdwenen. Je hebt er geen idee van waar dat stofzand allemaal tussen gaat zitten.
s’Middags een wandeling door de kloof gemaakt, erg mooi, maar we hebben het niet helemaal uit gelopen. Zelf wat gekookt in de camper, het blijft s’avonds behoorlijk fris, maar het is natuurlijk pas maart.