Voorjaar 2006 MAROKKO week 4

20 maart 2006

Vanochtend eerst naar de souk, een grote markt, net buiten Tineghir. Je weet echt niet wat je ziet. In eerste instantie dachten we, we gaan hier niet tussen lopen, hartstikke gevaarlijk!!!
Marokko (194) Marokko (193)Maar nee hoor, iedereen is druk met zijn eigen ding en overal is men bezig met potjes thee.
Op de grond liggen stukken plastic waar de koopwaar is uitgestald, soms fungeert de achterbak van een open bestelwagen of een ezelkar als marktkraam.
Je kunt hier echt alles kopen, vooral heel goed fruit en groente van het seizoen. Alles is erg goedkoop. B.v. 4 Dirham (0,40 ct)voor een kilo verse tuinbonen of doperwtjes.  Veel sinasappelen en aardbeien die ook heel goedkoop zijn.
Hier vonden we ook wat zeiltjes met Berber sieraden, we leren al aardig af te dingen. Zij noemen een prijs, wij bieden ongeveer eenderde daarvan. Ze zijn dan hevig verontwaardigd en lopen wij weg. Ze komen achter je aan en vragen wat je maximale prijs is, dat is dan ongeveer 40% van wat zij vragen en na lang heen en weer geklets en steeds weer weglopen, krijgen we uiteindelijk wat wij willen. En wij denken dat ze dan nog een goede prijs hebben gekregen. Het is leuk om op zo’n souk rond te lopen.
Marokko (211)Marokko (213)Door naar Boulmane, de gorges van de Dades, minder mooi dan de kloof van de Todra, maar toch de moeite waard. Onderweg weer veel kraampjes met koopwaar en ook hier het eea gekocht. We komen berooid naar huis!!!!
Gestopt in El-Kelaa M’Gouna en daar lekker gegeten, 130 Dh (13 euro) voor 2 menu’s. Het eten is goed, er is niet heel veel  afwisseling, maar de kwaliteit is goed.
Ondanks de vele slechte berichten over buikloop en ziek worden zijn wij nog steeds heel gezond!! We letten wel op waar we eten, het moet er redelijk schoon uitzien.
Marokko (215)Door een prachtig berglandschap en over grote hoogvlakte’s zijn we om ongeveer 5 uur aangekomen in Ourzatzate op de municipal camping. De camping staat vol met campers, het is een echte tussenstop. De stad houden we maar even voor gezien, maar s ‘avonds hoorden we op de camping Berbermuziek en zang.  Naast de camping was een mooi complex, waar een groep camperaars aan het diner zaten. Echt een schitterend complex, een groot zwembad, met daaromheen allemaal Berbertenten die als restaurant gebruikt worden. Vol met tapijten en lage zitbanken. Men drinkt hier ook thee. Dat hebben we dus maar gedaan met de Marokkaanse patisserie, heerlijke koekjes. We hebben een half uurtje naar die muziek geluisterd, dan heb je er ook wel genoeg van, en zijn lekker gaan slapen.

21 maart 2006

Via Tazenath, Taliuoune naar Taroudant. Een werkelijk verbijsterd landschap, door kale bergen, zandvlaktes en nauwelijks een gehucht. Uren rijden en geen auto tegenkomen!!!!
Het is alsof je door de vlaktes en de Grand Canyon in Amerika rijdt!! Dat decor kan wel kloppen want er zijn hier in het verleden veel Amerikaanse films opgenomen.
Marokko (221)Marokko (227)Onderweg wat brood gekocht en gelunched langs de weg. Hier in het niemandsland stonden we nog geen 2 minuten of er kwamen al weer wat jongetjes aangerend, waarvan een aantal op blote voeten. Schrikbarend om te zien. Gelukkig had ik de zak met schoenen nog en deze kwamen echt goed van pas. Ook wat balpennen en kleding gegeven. Je voelt je wel heel ongelukkig als je deze armoede ziet.
Vlak voor Taroudant kwamen we een grote stoet met ralley-auto’s tegen. Een groter kontrast kun je je niet voorstellen, deze luxe europeesche oldtimers en cabrio’s , met daarnaast op de weg ezeltjes volgeladen met vracht en schappenkuddes met hun herders.
Hier zijn we in het gebied van de sinaasappelteelt. Een soort ommuurde plantages vol sinaasappelbomen.
Marokko (224)In Taroudant op de bewaakte parkeerplaats bij het Palais Salam, een groot hotel, gaan staan.
We kunnen hier ook vannacht blijven. Er is bewaking die de hele nacht blijft.
S’Middags de Berberwijk ingegaan, waar weer heel veel winkeltjes zijn. Ook weer erg leuke dingen. Naar de leerververijen gelopen, minder mooi dan die van Fez. Wel hier in de Berberwijk diverse paren babouches(sloffen) gekocht, dus weer aan het onderhandelen geweest. s’Avonds naar een restaurantje gelopen, wat werd vermeld in ons gidsje. Lekker gegeten.

22 maart 2006

Vandaag is mijn vader jarig, dus vanavond even bellen!!!
Om 9 uur vertrokken uit Taroudant. Via Agadir- een goede 4-baansweg- naar de Marjane.
Dit is een grote supermarktketen waar de europeesche artikelen te koop zijn. Hier dus even flink wijn en bier ingeslagen. Dat is bijna nergens te koop.
Marokko (230)Marokko (228)Nu richting het zuiden, langs de kust. Via Tiznit naar Aglou-Plage waar we hebben gelunched.
Er stonden hier wel wat campers, maar wij vonden het geen leuke plek, een kale parkeerplaats voor een hotel. Een uitgestorven dorpje met een tiental huizen. Dus doorrijden, heuvels, duinen en weer een bijna verlaten landschap met werkelijk de allermooiste strandjes.
In Spanje of Frankrijk zou dit landschap volledig zijn volgebouwd. Het hele jaar mooi weer!!!
Door naar Sidi Ifni, een leuk stadje. Dit was tot 1969 een Spaanse enclave en de bouwstijl is een beetje Spaans. Er wordt hier door de oudere mensen nog Spaans gesproken en de opschriften op hotels etc. zijn ook in het Spaans.
Een leuke camping aan het strand en erg lekker weer. Weinig wind!!!!
Pa gebeld, alles is goed daar. Ria had mijn verslag uitgedraaid, dus zij zijn ook op de hoogte.

23 maart 2006

Vandaag nog mooier weer dan gisteren, weinig wind, ongeveer 23/24 graden. Heerlijk.
Een wasje gedaan en Marokko (238)eindelijk ook weer eens een warme douche, dus haartjes gewassen.
Marokko (246)Tussen de middag voor het eerst wat gebarbecued, het is s’avonds koud en we eten dan vaak in de camper. Wat in de zon gezeten en aan het eind van de middag het stadje verkend. Het is totaal niet toeristisch. De gebruikelijke winkeltjes met van alles en nog wat. Alles is hier kleinschalig. Er is een grote vismarkt, dus we zullen hier nog wel een visje gaan kopen.
We blijven hier een paar dagen. Lekker bijkomen van alle indrukken die we tot nu toe hebben opgedaan.
Marokko is echt een prachtig land, de natuur is vaak verbluffend mooi en soms denken we in de middeleeuwen beland te zijn. De steden zijn schoon en hoewel het er vaak druk is hebben we ons niet een keer onveilig gevoeld. Er zijn wel veel bedelaars en kinderen die om geld vragen. Je leert wel nee te zeggen, we moeten wel want we kunnen moeilijk heel Marokko ondersteunen. Echte zielige gevallen kunnen wel op ons rekenen.
Marokko (241)Marokko (237)Het valt ons ook op dat er overal mensen zijn, zelfs in de meest afgelegen gebieden waar we doorgereden zijn zie je wel mensen aan het werk op het land, die hoeden hun kudde’s en ze zoeken kruiden of i.d. in de bergen. Onderweg komen we erg veel campers tegen en vooral aan de kust en in de omgeving van Agadir zijn er veel die hier ook overwinteren.  Het merendeel van deze camperaars zijn gepensioneerden. Sommige zelfs van respectabele leeftijd, 75+.
Er zijn bijna net zoveel campers op de weg als vrachtwagens!!!
Als we door dorpen of  steden rijden zien we ook erg veel scholieren, vaak op de fiets. Hele meutes die vaak ver moeten fietsen om naar school te gaan. Wat gaan deze duizenden geschoolde kinderen later doen in Marokko??? De islam is niet echt aanwezig, we horen wel de Imam als we in de buurt van een moskee zijn. Hij roept 5x per dag op tot gebed en dat begint al om 5 uur in de morgen!! Iedereen is wel van top tot teen bedekt, behalve in de grote steden waar de jongeren europeesch gekleed gaan. Alle mannen hebben wel iets op hun hoofd, een muts of pet (ook als het 40 graden is) of zij hebben hun hoofd omwikkeld met een shawl. De vrouwen zijn vaak gewikkeld in grote lappen stof, waarmee ook hun hoofd is bedekt. De kleuren van deze lappen variĆ«ren per streek. Soms zijn ze geheel gesluierd, maar nooit zoals in Irak, volkomen onzichtbaar. Er wordt ons vaak gevraagd of we kleding, T-shirts, spijkerbroeken enz. hebben. Ook mobieltjes zijn heel gewild.
Morgen gaan we naar de Internetshop (geen cafe!!) in Sidi Ifni om dit weer te versturen.

25 maart 2006
Nog steeds in Sidi Ifni, het is heerlijk hier. Marokko (252)De camping is niet helemaal je Marokko (236)van het, maar hij ligt heerlijk aan het strand. We kijken vanaf onze plek zo op de zee en horen hem heel goed.
De branding maakt hier veel lawaai, het is net of er permanent een ventilator aanstaat.
Je kunt hier ver langs het strand lopen, het stadje Sidi Ifni ligt boven het strand, op de rode rotsen. Aan het eind ligt een grote haven, waar ooit in de tijden van de spaanse aanwezigheid veel activiteiten zijn geweest. Het is nu allemaal een beetje verlaten en verwaarloosd.
Het verzenden van de digitale post ging weer erg goed, zelfs hier in een simpel provinciestandje vind je een Internetshop.
Gisteravond heerlijk gegeten bij El Nomad, een klein, maar erg leuk restaurantje. De eigenaar staat zelf in de keuken en maakt lekker eten.  Hij spreekt goed engels en frans. We waren de enige bezoekers en nadat Abdul in de keuken klaar was, pakte hij z’n trommel en ging spelen en zingen. De plaatselijke dichter kwam meedoen en het werd heel gezellig. De teksten die de dichter maakte werden door Abdul voor ons vertaald. Men denkt hier echt dat Holland het paradijs is waar de euro’s uit de hemel vallen.
Soms, als we zien hoe sommige mensen wonen en werken, denken we dat zelf ook!!

26 maart 2006

Vandaag, zondag was het erg heet. Om 8.30 uur was het al 28 graden. Marokko (253)We Marokko (254)zijn vroeg naar de souk gegaan voor de inkopen. Bijna overal is minstens 1 x per week souk, waar vnl. groente, fruit, eieren etc. worden verkocht. Wij blijven ons verbazen over de prijs en de goede kwaliteit.  Aan het strand was het heel druk vandaag, zondag en heet, dan gaan blijkbaar alle
inwoners van Sidi Ifni naar het strand. Er wordt hier ook gesurfd op plankjes in de golven. Sommige jongens zijn heel bedreven en het is leuk om naar te kijken. De rest voetbalt!!!
Dan zijn er echt honderden jongetjes in de weer met een bal. De toekomstige Ajax spelers?
Vanmiddag werd het buiten, in de zon zelfs 49 graden. Gelukkig hebben we een luifel en er waait een frisse zeewind.
In de middag arriveerden Pierrette en Francois, zij waren ook op de boot en in Fez. We hebben ze onderweg geregeld ontmoet. Blijkbaar rijden we zo’n beetje dezelfde route.
Later kwamen ook Jocelyne en Jacques aan. Weer heel gezellig wat met elkaar gedronken en
s’avonds met z’n allen naar de Nomad. Heerlijke gegrilde tong gegeten. Er was weer wat muziek, maar Abdul wat te druk om zich los te maken in de keuken.

27 maart 2006

Gelukkig vandaag iets minder warm, kunnen we de boel weer een beetje kuisen want alles wordt wel heel stoffig hier. Morgen willen we weer verder. Via Tiznit naar Tafraoute.