Herfst 2010 Tour de France/ Provence/Côte d’Azur

29 september 2010

IMG_0180Vanochtend naar de kapper en nog wat boodschappen en rond 12 uur vertrokken. Goed weer om te rijden. Eerst naar Pont-a-Mousson gereden maar daar was de camperplek helaas vol. Deze ligt erg leuk aan de Moezel en is erg geliefd. Dan maar doorgereden naar Millery waar we al een aantal keren hebben gestaan, ook een leuke plek aan de rivier en erg rustig.

30 september 2010

IMG_0182Rond een uur of 10 vertrokken, mooie route via Besançon/Lons naar Louhans. Steeds weer vinden we het een groot plezier om door Frankrijk te rijden, stille dorpjes, onrustige stadjes met héél véél rotondes en prachtige vergezichten over het land. In Louhans om 15.30 uur gestopt. Ook weer een mooie camperplek aan de rivier.

Gereden 349 km, totaal 848 km

1 oktober 2010

Vanaf Louhans richting Maçon gereden, daar onderweg bij een cöoperatief wijn gekocht. Later bij de Hyper U nog het een en ander aangevuld. Die franse supermarkten zijn echt geweldig, wat een heerlijke dingen kun je hier kopen. IMG_0186We hebben ons redelijk ingehouden!!! Langs Lyon en Vienne gereden, mooi langs de Rhône, richting Valence. Boven Valence bij het dorpje Gervans weer een rustige plek gevonden, een parkeerplaats bij het schoolplein, met alle voorzieningen. Een wandelingtje rond dit wijndorpje gemaakt. Niets gekocht want er is voldoende voorraad. Gebeld naar Jacques en Jocelyn in Montelimar en afgesproken dat we morgen langskomen. Ze waren heel enthousiast.

Gereden 250 km, totaal 1098 km

2 oktober 2010

Rond een uur of half twaalf waren we bij de Mathons, Jacques heeft ons uitgebreid rondgeleid in de nieuwe villa die hij aan het bouwen is. Ze wonen nu op een erg mooi terrein, hoog tegen een heuvel boven Montelimar met een schitterend uitzicht. Het is een groot huis met een grote en mooie tuin, die wel veel onderhoud vergt. Omdat ze wat rustig aan willen doen en ook veel met de nieuwe camper willen reizen is hij een aantal jaren geleden begonnen met het bouwen van een ander huis op zijn terrein. IMG_0190Dit ligt wat IMG_0194lager en is ook vlakker, makkelijker te onderhouden. We staan er versteld van dat hij dit helemaal zelf bouwt, in onze ogen is het weer een groot huis. De bovenste villa is waarschijnlijk verkocht en in december gaan ze alvast in het lage huis wonen. Hij maakt dan een vertrek, een keukentje en de doucheruimte klaar zodat ze kunnen wonen als ze in Montelimar zijn. Verder gaat hij op zijn gemak de rest afbouwen, zeker een 5 jarenplan!!!! En dan te weten dat hij ook tegen de 70 loopt!!!! We werden weer hartelijk ontvangen en zijn vlakbij gaan lunchen. We mochten niet vertrekken, want eigenlijk wel de bedoeling was, maar zijn dus gebleven. In de middag naar Montelimar gegaan en een beetje rondgelopen, een leuk stadje. Wat gedronken op een terras en daarna weer richting het huis. S’Avonds heerlijk gegeten en lekkere wijnen gedronken zodat we goed konden slapen. Hij heeft ruimte genoeg om wat campers te herbergen.

Gereden 81 km, totaal 1179 km

3 oktober 2010

Na een gezellig ontbijtje en nog een rondleiding door de grote tuin, met olijfboomgaard, zijn we weer vertrokken. Onder Montelimar richting Nyons. De weg gaat door een erg mooi IMG_0198gebied in de Drôme, vooral het plaatsje Grignan dat bovenop een heuvel ligt is een plaatje.We rijden door de lavendelvelden en wijngaarden en we vonden een leuke overnachtingsplek bij een wijnboer. Een hele goeie locatie, stroom, warme douche, eigen picknicktafel en veel ruimte. Leuker dan je op menige camping kunt staan met een geweldig uitzicht op de wijngaarden. Het was heerlijk weer en we hebben lang buiten kunnen zitten. In de middag ging het erg hard waaien maar we zaten redelijk beschut. We hadden Nederlandse buren die, je wilt het niet geloven, uit Maartensdijk kwamen. Dus weer eens een praatje gemaakt.

Gereden 60 km, totaal 1239 km

4 oktober 2010

Vanaf Nyons richting Vaison la Romaine gereden, er is daar dinsdags markt en die willen we bezoeken. Weer een schitterende route langs alleen maar wijnvelden. Het waaide nog IMG_0201steeds vrij hard, het schijnt de Tramontana te zijn. Al op tijd in Vaison aangekomen en ons geïnstalleerd op de uitstekende camperplek, die aan de rand van het oude centrum ligt. Een wandeling richting het centrum gemaakt, er zijn hier veel Romeinse opgravingen te bewonderen. Een terrasje gepakt en een brood gekocht. Het “echte “ franse leven. Helaas waaide het nog steeds erg en ging het op de terugweg naar de camper regenen. Later ging dat over in fikse stortbuien en we hebben de rest van de dag in de camper gezeten. Gelukkig hebben we veel boeken meegenomen en kunnen wel een regendagje hebben.

Gereden 23 km, totaal 1264 km

5 oktober 2010

Gelukkig wakker geworden met de zon en na het ontbijt richting de markt. Overal in het stadje vind je de marktkramen, kleding, souvenirs, Provençaals aardewerk en stoffen. Veel kramen met heerlijke etenswaren, olijven, tapenades en wijnen. Wij hebben de voorraad fruit en IMG_0217groenten IMG_0208aangevuld en kunnen weer even vooruit. Het is erg leuk om met dit mooie weer rond te lopen op de markt, veel Fransen uit de stad zelf, ook veel buitenlanders die hier waarschijnlijk een huis hebben. Alle terrassen vol met mensen. Een vrolijk sfeertje. We waren om een uur 12 terug bij de camper en omdat het niet zo’n leuke plek is om buiten te zitten zijn we vertrokken richting Fontaine de Vaucluse. Het wordt vervelend, maar weer zo’n leuke route via Carpentras. We waren vorig jaar ook al hier en het is een prima plek aan de rivier de Sorgue, die hier ontspringt. Vorig jaar zijn we maar een nacht hier geweest en hebben niet zoveel van Fontaine gezien. Dat willen we morgen doen. Nu was het heerlijk om buiten in het zonnetje te zitten. Het was weer een prachtige dag.

Gereden 62 km, Totaal 1326 km

6 oktober 2010

We blijven hier nog een dag, het weer is nog steeds goed en we willen nu de Fontaine wel eens zien. Richting het dorp gelopen, ligt vlakbij de camperplaats en daar richting de rivier. IMG_0232IMG_0244Er is een wandelpad naar de grot, waar de oorsprong is van de smaragdgroene bron. Er is een ondergronds stelsel van rivieren, zo’n 2000 km dat enkele keren per jaar 200.000 liter water per seconde kan voortbrengen. Nu was het rustig, er zijn een flink aantal zijrivieren met kleine watervallen. Allemaal erg mooi om te zien. We hebben ook een oude papiermolen bezocht, een van de weinige overgebleven papiermolens die vroeger veel papier hebben geproduceerd. Een paar keer per dag kun je de molen nog zien werken, heel vernuft dat men dat vroeger de kracht van het water zo gebruikte. Terug naar de camper gelopen en de middag lekker in de zon gezeten. Rond een uur of vijf, als de zon lager komt wordt het wat frisser. We hebben het ons makkelijk gemaakt en een pizza gehaald in het dorp. Smaakte prima!!!

7 oktober 2010

Na het ontbijt de tanks geleegd en weer fris water ingenomen. Via Cavaillon zijn we langs de Durance naar beneden gereden. Onderweg wat boodschappen gedaan. Weer een mooie en rustige route, een heel ander landschap dan we eerder in de Provence hadden. Geen IMG_0259wijn en geen lavendel. Bij Cadenet zijn we de Durance overgestoken en aan de andere kant verder gereden. Het wordt langzaam wat heuvelachtiger en bij Peyrolles richting Rians. Hier komen we weer op een ons bekende weg, die we vorig jaar ook hebben gereden. Richting St. Maximine beginnen ook de wijngaarden weer te verschijnen, nu is het allemaal Côte de Provence wat we zien. Na Brignoles en Le Luc bij le Muy naar beneden richting St. Maxime en St. Tropez. Mooie route door de heuvels. Het is bij St. Maxime veel rustiger dan vorig jaar in juni, toen zaten we constant in de file tot St. Tropez. Het ging erg vlot en om 14.15 waren we op de camperplek La Bonne Terrasse in Ramatuelle aan het strand Pamplonne. Het is een heerlijke camperplek, rustig, ruim, sanitair en dichtbij het strand. Je kunt goed fietsen door de wijngaarden die hier liggen en vlakbij is een supermarkt en zelfs een wasserette. We hebben een lekker plekje gevonden en ons voor een aantal dagen geïnstalleerd. En nu maar hopen dat het mooie weer nog even aanhoudt.

Gereden 259 km, totaal 1585 km

12 oktober 2010

We houden het wel even uit hier op de camperplek in Ramatuelle. De eerste dagen hadden we veel wind en hebben ons maar geïnstalleerd op een andere plek waar we er minder last van hadden. We staan nu op de voor iedereen favoriete plek, iets lager op het terrein. Je IMG_0260IMG_0277staat hier erg beschut en dan kun je ook merken. Als er een plekje vrij komt wordt er onmiddellijk weer beslag op gelegd. Wij hadden geluk en staan weer prima. De temperatuur overdag is zo’n 20 tot 25 graden en je kunt de hele dag buiten zijn.. Je kunt hier prachtig wandelen en er is een pad uitgezet langs de kust. Dat loopt ver door en wij hebben de tocht naar de vuurtoren van Cap Camarat gedaan. Hier en daar een flinke klim over de rotsen en dan ver beneden je de zee. Het was zeer de moeite waard, prachtige uitzichten en schitterend helder turkoois water beneden ons. Na een uur of twee klimmen en dalen kwamen we bij de vuurtoren waar ook weer een uitzicht punt is. We konden heel in de verte de campers zien staan. IMG_0265IMG_0278Terug zijn we over de gewone weg gelopen, overal toegangspoorten voor de prachtige villa’s die hier staan. Ook Villa Felderhof moet hier ergens zijn, maar je kunt de huizen niet van dichtbij zien dus we hebben Rik niet gezien. Het laatste stuk kun je door de wijngaarden lopen. Er is hier overal al geoogst, maar er hangen hier en daar nog wel wat trosjes. Ook kun je goed langs het strand lopen, in de zomer is het hier erg druk, heel veel strandtenten waarvan sommige erg beroemd zijn vanwege de grote feesten die de celebraties hier houden. Nu is bijna alles dicht. Vanwege de harde wind lag er helaas erg veel troep op het strand, veel hout en vooral heel veel plastic, jammer. Ook kun je volop fietsen, overal zijn paden door de wijngaarden en daar is het vlak. Je kunt natuurlijk ook naar het dorp Ramatuelle of St. Tropez op de fiets. Dat is ons te ver en te heuvelachtig, helaas is de busdienst naar St. Tropez niet meer actief. Elke ochtend komt de bakker op het camperterrein langs met heerlijk verse baguettes. Er staat een echt Europeesch gezelschap hier, natuurlijk de Fransen, veel Duitsers en ook behoorlijk wat Engelsen. Niet veel Nederlanders. Elke middag rond een uur of 4 wordt er uitgebreid internationaal jeu de boule gespeeld. De laatste dagen werd het erg druk, veel Duitsers waarvan de kinderen nu herfst vakantie hebben.

16 oktober 2010

Vandaag vertrokken van de mooie plek en afscheid genomen van de tijdelijke buren. Na het tanken en lossen gaan we richting richting Cavalaire. Onderweg in Cogolin bij de Lidl de voorraad aangevuld en ook getankt. IMG_0295Er waren berichten dat er geen diesel meer te koop zou zijn vanwege de staking (verhogen van de pensioenleeftijd van 60 naar 62 jaar, waar hebben die Fransen het over!!) maar we konden goed tanken. Al snel waren we in Cavalaire. Ooit ruim 25 jaar geleden waren we hier voor het eerst. Het is compleet veranderd. Een groot stuk van het prachtige strand is veranderd in een jachthaven met alle bijbehorende faciliteiten. Bars, restaurants, winkels in scheepsbehoeften, en ga maar door. Ook de camping La Baie waar een paar dagen zullen gaan staan is IMG_0298uitgebreid. Het was toen een kleine camping op het voormalig terrein van een boerderij, met veel fruitbomen. Het terrein is enorm vergroot, een groot deel van de beboste heuvel is erbij getrokken. Er zijn veel vakantiebungalows gekomen, een groot zwembad en verwarmde jacuzzi’s. Het is nog behoorlijk vol op dit moment en we moesten echt zoeken naar een plekje. S’Middags een wandeling gemaakt langs de oude vissershaven die gelukkig nog niet erg veranderd is. Ook in het oude centrum is veel hetzelfde, de leuke jeu de boule baan waar de plaatselijke bevolking zich vermaakt. Er zijn wel heel veel winkels bijgekomen en met name de bebouwing rond het centrum is uitgebreid, gelukkig geen torenflats maar mooie appartement gebouwen. Het blijft een leuk dorp en we zijn van plan om hiervandaan met de bus naar St. Tropez te gaan.(ca. 25 km)

Gereden 39 km, totaal 1624 km

17 oktober 2010

Als je hier wat rondstruint kom je steeds meer herkenbare plekjes tegen. Het is weer een prachtige dag, de zondag. We kunnen hier internetten en Rob heeft de e-mails opgehaald. We zullen het verslag bijwerken en publiceren zodat jullie ook weer op de hoogte zijn van IMG_0296IMG_0313ons wel en (geen) wee in Frankrijk. Voor de zondagse lunch hebben we onszelf getrakteerd op “Moules Frites” aan de haven, met het bijbehorende witte wijntje. Smaakte goed. Terug op de camping hebben we ons geïnstalleerd op een ligbed aan het zwembad en lekker van de zon genoten. Langzaam aan vertrekken de gasten hier op de camping, die half november gaat sluiten. In de namiddag langs het lange strand gefietst je kunt helemaal door naar La Croix Valmer, een mooi fietspad. Daarna nog even langs de boule banen. Er wordt hier fanatiek gespeeld en er worden lijsten bijgehouden van de uitslagen. Ook wordt er een ander spel, le Lyonnais, gespeeld. Dit gaat met grote ballen en over een grotere afstand. Het veld is hiervoor gekaderd en men neemt een aanloop om de bal te werpen. Het blijft een boeiend schouwspel. Rob heeft de weblog gepubliceerd en de e-mail berichten binnengehaald. Er waren weer reisverslagen van Peter en Mieke die een geweldige reis maken in Zuid Afrika. Leuk om te lezen.

19 oktober 2010

Vandaag zijn we met de bus naar St. Tropez gegaan. Een ritje van een half uur en je bent midden in St. Tropez, geen gedoe met file’s en zoeken naar een parkeerplaats. We genieten ook van de rit, je komt door La Croix Valmer en Gassin, veel moois te zien. In St. IMG_0328IMG_0332Tropez was vandaag markt en dan is het altijd behoorlijk druk, nu wat minder dan de vorige keer dat we er waren, waarschijnlijk ligt dit aan het feit dat het seizoen voorbij is. Het is een leuk gebeuren die markt, veel Provençaalse producten, de heersende mode, vintage tassen van Luis Vutton, alles is te koop. Er waren ook fleece vesten uit Noorwegen voor een spotprijsje, we hebben ze in Noorwegen gezien voor het zesvoudige!!! Dus maar een gekocht, slechts 20 euro. Bij de markt koffie gedronken, ja dan merk je wel dat je in St. Tropez bent, we hadden er een half vest voor kunnen kopen. Daarna door de oude stad gewandeld dit is nog een erg leuk stukje, smalle straatjes, kleine boetiekjes, pleintjes een genot om door te wandelen. Toen richting de haven, dat moet je toch gezien hebben als je hier bent. Het ene IMG_0346IMG_0351grote jacht na het andere en een paraderende massa mensen erlangs. Het is in schril contrast met de oude stad waar we vandaan kwamen, daar zie je het echte oude St. Tropez, maar die haven en alles wat er omheen is vinden we maar een protserige bedoening. We hebben gezien waar de rijken van de wereld in de zomer hun wijntje drinken en we willen niet ruilen. Een leuk restaurantje gevonden waar we hapje hebben gegeten. We waren van plan in de middag het museum de l’Annonciade te bezoeken, waar veel mooie kunst is ondergebracht, maar pech, wegens verbouwing gesloten. Dus langs de altijd aanwezige schilders op de kade, toch een beetje KUNST, teruggelopen naar de bus. Ook vandaag was het prachtig weer, de zon schijnt volop er is soms wel wat wind maar terug op de camping konden we toch nog van de zon genieten. Er zijn veel bomen op de camping en in de zomer is dat heerlijk voor de schaduw maar nu moeten we echt zoeken naar hoekjes met zon. Later nog een ommetje in het dorp en een lekker ijsje gekocht. Rob heeft de nieuwe e-mail berichten opgehaald en het is altijd leuk onderweg wat nieuwtjes uit Nederland te ontvangen.

21 oktober 2010

Gisteren was er weer markt, nu in Cavalaire, heel anders dan in St. Tropez, meer voor de gewone mensen en niet speciaal voor de toerist. Ook weer leuk. We hebben in de supermarkt wat wijn ingeslagen en vandaag zijn we vertrokken uit Cavalaire. IMG_0366Aangekomen IMG_0365in Cavaliére op 14 km!!! afstand. Er is hier een prima camperplek met alle voorzieningen, direct aan het mooie strand. We staan nu heel gunstig, de hele dag in de zon en rond deze tijd is dat heerlijk. Nog steeds veel campers onderweg maar er is nog plaats genoeg. Je merkt wel dat het seizoen bijna is afgelopen, de meeste strandtenten hier zijn dicht. Het is een heerlijk dorp, geen hoge flats, wat oude indrukwekkende villa’s die direct aan het strand staan en een enkel hotel. Hier is de toeristengolf niet overheen gewalst. In het dorp een leuk pleintje met platanen, waar natuurlijk weer petanque wordt gespeeld. Weer de gebruikelijke verkenningstocht gemaakt en we vinden dit een van de leukste plekjes die we tot nu toe hebben gezien aan de Côte d’Azur. Het werkt natuurlijk mee dat het nu zo rustig is, maar we kunnen ons nu voorstelen hoe het er 50 jaar geleden heeft uitgezien. Het strand is prachtig, maar er is geen haven.

Gereden 14 km, totaal 1638 km

22 oktober 2010

We konden gisteravond nog lang buiten zitten en werden vanochtend weer wakker met de IMG_0380zon. En…..niet te geloven op 22 oktober, buiten kunnen ontbijten. Tussen de middag hebben we de BBQ aangemaakt en heerlijk zitten roosteren. S’Avonds is het nu te fris, maar zo in de middag ben je hier lekker mee bezig. De dag verder doorgekomen met wandelingen langs het strand, een stukje fietsen en vooral lekker in het zonnetje zitten. Er zijn hier heel wat leuke locaties te huur waar nu ook nog mensen aanwezig zijn. Vooral veel Duitsers, vanwege de herfstvakantie. Er wordt nog gezwommen in de zee en het schijnt lekker te zijn. Wij hebben ons er nog niet aan gewaagd.

24 oktober 2010

Het is nog steeds heerlijk weer hier. Gisteren zijn we op de fiets naar Le Lavandou gegaan. Er zijn hier mooie fietspaden langs de kust aangelegd zodat je niet dicht langs de auto’s IMG_0398IMG_0404hoeft te fietsen. Af en toe gaat het wat omhoog maar zelfs voor ons is het goed te doen. Onderweg zie je de meest prachtige huizen en de uitzichten zijn geweldig. Le Lavandou staat bekend om de 12 stranden in mooie baaitjes, die elk hun eigen sfeertje hebben. Wij zijn vlak voor Le Lavandou naar het strandje St. Clair gereden, weer zo’n plaatje en vonden daar een leuk strandtentje. Daar weer eens een pannetje mosselen besteld, het is toch het leukst om met je voeten bijna in het zand deze zeevruchten te eten. Erbij een wit wijntje, een frietje en koffie toe, dat allemaal voor 30 euro. Hier zijn geen St. Tropez prijzen en het is nog veel leuker. Deze zondag is er op het terrein waarop we staan een Marche au Puces, de vlooienmarkt, die hier elke zondag wordt gehouden. We staan er nu middenin!!! Al om een uur of 8 kwamen de eerste auto’s aanrijden met hun waren en werd het een drukte van belang. Het is een gezellig gedoe en we kunnen de waren uitgebreid bekijken. Nog een kleinigheid gekocht, leuke oude servetten. Af en toe regent het een beetje, voor het eerst in lange tijd, jammer.

25 oktober 2010

Afgelopen nacht hevige regenbuien. Vanochtend uit Cavaliére vertrokken, het waait vrij hard maar het is droog geworden. Via Hyeres naar Toulon langs de kustweg. Het is er nu vrij rustig maar s’zomers zal het hier een heksenketel zijn, heuveltje op en heuveltje af IMG_0418IMG_0417met 1001 rotonde’s. In Toulon door de tunnel die grotendeels onder het centrum loopt. Goeie oplossing. Daarna Marseille, het is daar erg rommelig, we reden een soort rondweg, maar ook hier weer de ene rotonde na de andere. Overal lagen hopen vuil op straat, waarschijnlijk vanwege de stakingen. Wij vonden het een onaangename uitstraling hebben, niet alleen vanwege het vuil maar ook de gebouwen en flats. Alles erg onverzorgd. Het ging ook steeds harder waaien, buiten Marseille zijn behoorlijk heuvels en af en toe waren er hevige rukwinden uit het noorden. Dat is dan weer de Mistral die toeslaat. Richting Foz waar heel veel raffinaderijen zijn, werd het steeds erger en op een stuk weg, een dam voor Foz, waar aan 2 kanten water is, sloegen de golven over de weg en kregen we een douche. We waren IMG_0421van plan richting Port St. Louis te rijden aan de oostkant van de Camargue maar gezien de wind zijn we verder gegaan. Eerst naar St. Marie de la Mer, ook hier erg onaangenaam. Er is geen beschutting op de camperplaatsen en we vonden het beter door te rijden. Eerst bij Aigues Mortes gezocht naar de camperplaats maar we werden door “ons Mien”steeds de verkeerde kant uit gestuurd. Toen door naar Le Grau du Roi, er vlakbij. Daar een hele leuke plek direct aan het strand. Plekje uit de wind gezocht en ons geïnstalleerd. Later kwamen er ook Nederlanders die we al eerder in Ramatuelle hebben ontmoet. Ze kwamen even en glaasje drinken en we hebben wat bij gekletst.

Gereden 284 km, totaal 1922 km

26 oktober 2010

Gelukkig is het minder gaan waaien en de zon schijnt weer volop. Het is een leuke plek hier. Op 5 minuten afstand ligt de vissershaven waar altijd bedrijvigheid is. Ook is daar een supermarkt en…. De Lidl. Het werd steeds warmer en we hebben de stoelen weer buiten gezet. IMG_0426Je kunt vanaf IMG_0441het strand aan de linkerkant het oude dorp, de vuurtoren en Port Camargue zien liggen en aan de rechterkant kijk je op de bouwsels van La Grande- Motte. Het strand is mooi en breed ener staan wat appartementen. Laat in de middag zijn we langs het strand naar het oude dorp gelopen, de vissersboten kwamen binnen en worden vergezeld van heel veel meeuwen, die op een lekker hapje hopen. Het dorpje is nog in redelijk oude staat, de monding van de rivier is de ingang van de haven en aan beide kanten strekt het dorp zich uit. Je kunt naar de overkant via een draaibrug, die steeds opengaat om de boten de haven in te laten. Overal langs de waterkant terrassen en winkeltjes. Het was een drukte van belang, herfstvakantie voor de franse kinderen. Teruggelopen via de vissershaven en dan zie je al snel de camper weer staan. Samen met de Nederlanders nog een aperitiefje genomen, buiten in de zon en dat eind oktober om 6 uur-half 7!! We hebben hier Wifi, van de Tourist service, en kunnen nu dus de weblog publiceren en wat mailtjes versturen.

28 oktober 2010

Na nog een dagje in La Grau du Roi zijn we vanochtend vertrokken. Het is een heerlijke plek met goede voorzieningen en een leuke omgeving. We komen zeker terug. Eerst even langs de Lidl gereden, wat doen we dat toch vaak, en de voorraad weer aangevuld. IMG_0445IMG_0455Onderweg van La Grande Motte naar Palavas zagen we heel veel flamingo’s. Het is hier in het zuiden hun broedgebied. Prachtig om te zien. Van Palavas naar Sete gereden. Dit is de tweede haven in Zuid Frankrijk, na Marseille, en dat konden we merken. Het is er vol en druk. We hadden wat adressen van camperplekken rond Agde en zijn op zoek gegaan. Wat we wel leuk vonden, La Grau d´Agde was vol en verder was er niets bijzonders. Doorgereden naar Valras Plage waar buiten het seizoen een camperplek zou zijn. Helaas, er is niets. Overal staan balken op 2.00 m boven de ingangen naar de parkeerplaatsen aan het strand, die nu allemaal leeg IMG_0458zijn, net als het dorp. Dus maar door naar Serignan Plage waar ook veel parkings zijn, helaas ook hier geen mogelijkheid. Jammer van deze mooie dag dat we zo in het rond rijden, maar goed voor ons ´archief`. Dus maar verder richting Narbonne Plage, waar de voor ons bekende plek aan het strand ligt. Eerst nog even langs St. Pierre/s/Mer waar ook een mooie plek is. Hier zijn alleen veel bomen en aan schaduw hebben we nu geen behoefte, omdat de zon zo laag staat proberen we de laatste zonnestralen van de dag te pakken. We waren rond 3 uur in Narbonne en hebben ons weer geïnstalleerd en van de zon genoten.

Gereden 178 km, totaal 2100 km

30 oktober 2010

Een dag in Narbonne gebleven, we hadden de hoop op nog zo´n mooie dag, maar helaas, veel wind en bewolking. Een wandeling gemaakt richting het dorp, vers brood gekocht en IMG_0467IMG_0482langs het strand terug. Het waaide zo hard dat we geen zin hadden in de zandstorm te lopen en verder weer over de weg zijn teruggelopen. Later klaarde het wat op en werden er op het strand veel vliegers opgelaten. Ook ging men strandsurfen, wat altijd leuk is om te zien. Vandaag verder, via Narbonne waar we een adres voor LPG hadden gevonden. Het station is nu gesloten en dus verder richting Beziers. Daar is op de autoroute een Total station dat wel LPG had. De gasfles zit weer vol en wij kunnen de kachel weer stoken als het nodig is. Al snel richting Pezenas, de A 75 op. We zijn voor het viaduct van Millau richting Roquefort afgeslagen. Hebben daar op de camperplek bij de Tourist info de camper geparkeerd. Daar wat gegeten en later richting de kelders van de Roquefort. Bij La Société hebben we de rondleiding gedaan. Leuk om te zien hoe dit allemaal is ontstaan en hoe de roquefort gemaakt wordt. Een heel proces. Natuurlijk ook het eea gekocht voor thuis in Nederland. Terug in de camper van het prachtige uitzicht genoten, een glaasje wijn gedronken en later pannenkoeken gebakken. Ook hier weer een prima overnachtingsplek.

31 oktober 2010

Alle klokken verzet vanochtend en de motor weer gestart. Al snel waren we weer op de A 75 en daar schiet je lekker op. Het was genieten onderweg, de zon scheen af en toe en IMG_0495zette de bomen in vuur en vlam. Overal de meest prachtige herfstkleuren. Bij Clermond Ferrand richting Digoin gereden. Dit was weer eens een nieuwe route voor ons. We hebben zo vaak van Clermond Ferrand naar het noorden gereden dat we die weg via Moulins-Nevers-Auxerre wel kunnen dromen. Dus nu bewust voor een andere weg gekozen. Het was nog steeds redelijk weer. Afwisselend zon en wolken, maar helaas vlakbij Digoin ging het dan toch regenen. Dit is ook weer een leuke plek aan de Loire, gratis, met elektra en er is Wifi. We staan naast de Tourist info, met mooi uitzicht over de Loire.

Gereden 394 km, totaal 2676 km

1 november 2010

Gisteravond hebben we onszelf getrakteerd op een lekker etentje in Digoin. Men had ons verteld dat je hier in de regio goed kunt eten, nou dat klopte. We hadden een heerlijk IMG_0498IMG_0499menu’tje, 4 gangen en alles even lekker. Een goeie fles Bourgogne erbij en onze avond kon niet meer stuk. Het leuke is dan dat het ook nog zeer betaalbaar is. Het is een leuk klein stadje, helaas regende het en dan gaan we niet rondwandelen, maar de ligging en de camperservice zijn prima. Vanaf Digoin gaan we nu recht omhoog rijden door een gebied dat we niet vaak doorkruisen. Eerst naar Autun, dan Arnay-le-Duc en Saulieu. Verder naar Chatillon sur Seine, wat een leuke plaats is maar geen overnachtingsmogelijkheid. Door naar Chaumont, wel een camperplek maar erg ongezellige ligging en totaal verlaten. Uiteindelijk een stukje noordelijker bij IMG_0502Joinville aan de Marne een goeie plek gevonden. De elektra was wel afgesloten, maar de rest was intact en er stonden nog een paar campers. Onderweg vandaag hebben we weer genoten, de heenweg was vnl door wijngebieden en nu rijden we door het agrarische Frankrijk. Heel veel Charolais koeien, volop graan en mais. Overal prachtige herfstkleuren en als de zon daarop schijnt is het helemaal prachtig. We rijden door kleine lieve dorpjes en gelukkig niet zo heel veel rotondes!! Vandaag is het St. Toussaint in Frankrijk, Allerheiligen en veel fransen brengen dan bloemen naar het kerkhof. Dit zijn vnl bolchrysanten en bij alle kerkhoven is het een drukte van belang. Vanwege de feestdag (nou ja, feestdag) is er erg weinig verkeer op de wegen en we rijden soms door totaal verlaten gebieden. Heel rustig, maar wel saai.

Gereden 321 km, totaal 297 km

2 november 2010

Na het ontbijt nog wat boodschappen en weer verder. Via St. Dizier naar Bar-le-Duc. Dit is een mooie stad. Daarna richting Verdun over de Voie Sacrée (de heilige weg) naar Verdun. IMG_0518IMG_0510Dit is een bekend traject uit de 1e wereldoorlog en in 1916 is hier hevig gevochten. We zien overal gedenkstenen en langs de hele weg zijn stenen paaltjes met de aanduiding Voie Sacrée. Ook zien we veel begraafplaatsen uit de 2e wereldoorlog, vnl Amerikaanse. Dit is een zeer bevochten gebied. Vanaf Verdun weer omhoog en bij Dun-s-Meuse een lunchstop. Ook hier is een goeie camperplek aan de Maas, maar nu is er niets van service, dus door naar Stenay, er vlakbij. Daar aan de jachthaven een mooie grote camperplek met zowaar weer stroom en Wifi bij de Tourist Info. Het is pas 2 uur maar verderop is er niet veel gelegenheid om te overnachten en we vinden het hier wel leuk, zo aan de Maas met het gedoe van de boten IMG_0520bij de sluisjes. Het stadje ingelopen, leuke sfeer. Erg hartelijke ontvangst bij de Tourist Info. We kregen daar gratis kaartje voor het biermuseum dat hier is, dus naar het museum. Alles is dichtbij. Leuk museum over het ontstaan en de ontwikkeling van bier. Daarna in de taverne een biertje geproefd. De camperplek is echt geweldig, ligt aan de haven voor plezierbootjes, er is voldoende sanitair, zelfs een gratis warme douche, wasmachine en droger, de mogelijkheid tot legen van de WC, schoon drinkwater, dus wat wil je nog meer. Dat allemaal voor € 7 per nacht. In het stadje leuke restaurantjes, nu is alles een beetje triest, maar er zijn voldoende mogelijkheden.

Gereden 171 km, totaal 3168 km

3 november 2010

Om half tien vertrokken uit Stenay. Je bent dan snel in Sedan en in België, Bouillon. Daarna de E 411 richting Namen, Brussel, Antwerpen. Het is een prima route om snel in IMG_0565Nederland te komen. We hebben gemerkt dat dit sneller, leuker en mooier is om te rijden dan de route via Luxembourg, Metz en Nancy. Dus we houden hem erin!!! Rond half 3 waren we weer thuis in Hollandsche Rading.Het was heerlijk een week of 5 door Frankrijk te rijden. We hebben weer veel nieuwe en oude plekken ontdekt en hebben genoten van het nog heerlijke weer aan de zuidkust. Er zijn erg veel goede camperplekken. De campings zijn grotendeels gesloten, maar er zijn veel mogelijkheden voor de camperaar om te overnachten. Nu weer een grote schoonmaak- en servicebeurt voor de camper en we gaan eens bedenken waar we volgend jaar heen zullen gaan.