Marokko, 5 jaar later

Zaterdag, 19 februari 2011

Eindelijk is het weer zover. Na de lange wintermaanden gaan we weer op weg naar de zon. Ons doel is om via Spanje naar Marokko te gaan, mits er tussentijds geen politieke onlusten ontstaan in het land van de zon. In verband met de gezondheidstoestand van Pa maroc_02Blom hebben we lang gewacht of we wel zouden vertrekken. Nu, na een uitgebreid onderzoek en de daarop volgende behandeling, gaan we  toch morgen op pad. We zullen veel contact houden en zo op de hoogte blijven.  De bedoeling is dat we in het zuiden van Spanje bij Algaciras de oversteek maken. In die buurt zullen we Simon en Minke ontmoeten die met ons gaan meereizen. Ook zullen we in Marokko Nick en Joke ontmoeten en met hen een deel van het zuiden doorkruisen. We hebben veel kleding gekregen om in Marokko uit te delen en ook de zo gewilde pennen, viltstiften en tekenmateriaal gekocht. De kinderen en ook de volwassenen zijn er erg blij mee.

We houden jullie op de hoogte!!!

WEEK 1

Zondag 20 februari

Vanochtend was het dan zover, en route!! Om een uur of 9 vertrokken uit Hollandsche Rading en zowaar bij Breda nog was sneeuw!!! Daar hebben we geen zin meer in, we zijn op weg naar de zon. Dan via Antwerpen, Gent, Lille. Bij Arras richting Rouen. Het IMG_0874 was rustig op de weg, zondag dus bijna geen vrachtverkeer. Om een uur of 5 de camperplek bij Gacé opgezocht. Leuke plek, midden in het dorp bij en kasteel dat mooi gerestaureerd is en nu gebruikt wordt als gemeentehuis. Een wandelingetje door het dorp gemaakt, weinig te beleven dus weer terug naar de camper. Wat gegeten, beetje TV gekeken. Er werd wel melding gemaakt over demonstraties in Marokko. De berichten waren nog niet verontrustend, maar we zullen het nieuws blijven volgen. Mocht eea uit de hand gaan lopen blijven we gewoon in Spanje of Portugal.

Maandag 21 februari

IMG_0877Op tijd weg gereden uit Gacé. Het was erg mistig en dus rustig aan richting Le Mans.  Daarna Tours en Poitiers. De mist trok op maar het begon wel te regenen, jammer dus niet buiten zitten. Voorbij Angouleme rond een uur of 4 gestopt bij weer een goeie camperplek bij La Roullet. Vandaag is de meegebrachte erwtensoep aan de beurt, die smaakte prima met dit weer. Het is niet koud, buiten een graad of 12 en binnen goed warm te krijgen met onze kachel. Wat lezen, TV voor het nieuws en op tijd naar bed.

Gereden 444 km, totaal 1074 km

Dinsdag 22 februari

IMG_0879Vanaf La Roullet zijn we al snel bij Bordeaux, deze weg, de N10 is een prima weg naar het zuiden. De rondweg om Bordeaux was rustig en dan de N10 blijven volgen richting Spanje, een fluitje van een cent. Al om 12 uur bij Capbreton, waar we willen overnachten. Eerst even de Lidl en de Leclerc bezocht. Niet echt veel nodig, alleen wat lekkere franse dingen en een vers stokbrood. Op de camperplek is het nu erg rustig, helaas geen 220 volt.

Gereden 296 km. Totaal 1370 km

Woensdag 23 februari

Al weer op tijd vertrokken vandaag, nog steeds miezert het. We hebben besloten om met dit slechte weer de autoroute te pakken, dan maar wat betalen. Al snel de grens over, druk verkeer, heel veel vrachtauto's. Het stuk tot de afslag naar Burgos bij Miranda del IMG_0883Ebro is erg bochtig.  Daarna komen we al snel op een nieuw stuk tolvrije autoroute, de AP 1, een prima weg met heel veel tunnels. Het wordt steeds vlakker en dus makkelijker te rijden en zowaar is de regen gestopt en de zon verschijnt. Via Palencia, Valladolid naar Salamanca. Het blijft een goeie weg, Voorbij Salamanca bij de afslag naar het Embalsa de Teresa moeten we tanken en daar is een goeie parkeerplek. Het is inmiddels half vijf, de zon schijnt en we besluiten hier te blijven. Na het tanken, op het terras bij het restaurant een biertje besteld en heerlijk buiten in de zon gezeten. Het is inmiddels 20 graden!

Gereden 580 km, totaal 1950 km

Donderdag 24 februari

Na een erg koude nacht, we zitten hier op 900 mtr hoogte, zijn we onder een strak blauwe hemel weer verder getrokken naar het zuiden. Deze weg de AP1 is een geweldige weg om snel naar het zuiden te rijden. Niet te druk, goeie voorzieningen onderweg en nergens door de steden. Het uitzicht wisselt erg, soms saai met kale vlakte's en dan weer een mooi heuvellandschap doorkruist met beekjes en watervalletjes. IMG_0885 Heel afwisselend. Het wordt alsmaar warmer en voor Sevilla besluiten we om hier naar de ons bekende camping in Dos Hermanas te rijden. Het is weer genoeg voor vandaag. We zoeken een plekje op de camping en na een verfrissing pakken we de fiets om naar de supermarkt te gaan. De Lidl is hier verdwenen en alleen de Aldi is er nog. Heeft toch minder assortiment dan de Lidl. Nog het eea bij de Carrefour (daar kan ik wel twee karren volladen met al het lekkers dat hier te koop is) maar me heel netjes aan het lijstje gehouden. Terug op de camping konden we nog tot een uur of 7 buiten zitten, dan is het nog 22 graden, ongekend. Wat SMSjes verstuurd naar Joke/nick en Simon en Minke en afgesproken dat we elkaar morgen in Tarifa treffen. Joke en Nick staan daar al.

Gereden 454 km, totaal 2404 km

Vrijdag 25 februari

Allereerst in Jerez naar het gasstation voor LPG en een nieuwe spaanse gasfles. Zo kunnen we er voorlopig weer tegen. Via Cadiz een stukje autoweg en voorbij Veger de N340, een mooie weg.IMG_0892 IMG_0897Het is hier echt Andalusië, mooie boerderijen, veel paarden en koeien. Om een uur of 12 in Tarifa waar we eerst naar de Lidl gaan. Daar troffen we bekenden van vorig jaar die net terug kwamen van Marokko. Zij vertelden dat het erg rustig is daar, geen demonstraties, geen enkel gevaar. Allen maar lof en ze hadden al vanaf januari mooi weer gehad. Om een uur of 1 bij de mooie camperplek aan het strand bij Tarifa, waar je officieel niet mag staan maar nu in de wintermaanden wordt het gedoogd. De Guarda Civil rijdt een keer of 3 per dag langs, maar groeten alleen vriendelijk. Joke en Nick stonden ons al op te wachten en hadden een plekje naast hen voor ons vrij gehouden. Toen we erin draaiden kwamen Simon en Minke aangereden. Gauw weer wat bij gepraat en ons geïnstalleerd. Het is hier heerlijk, direct aan een mooi strand, heerlijke temperatuur dus we besluiten om hier een paar dagen te blijven. Eerst komt het weekend en maandag 28 februari is het de dag van Andalusie en is alles gesloten. Dus het zal wel dinsdag of woensdag worden eer we de oversteek maken. Gezellig samen geborreld en veel camper wetenswaardigheden uitgewisseld.

Gereden 216 km, totaal 2620 km

Zaterdag 26 februari

Eerst een SMSje naar Kenneth gestuurd, die vandaag naar Aruba vertrekt.  Een prachtige dag weer. Stralend blauwe lucht en heerlijke zon. Het kan hier behoorlijk waaien, de plek is favoriet bij de surfers. Er komen inmiddels veel Spanjaarden, die hebben een lang weekend. Hier vlakbij is een hotel met een bar waar we kunnen internetten dus we gaan straks kijken of we ons verslag kunnen publiceren.

WEEK 2

Maandag 28 februari

IMG_9412We staan hier prima voor een paar dagen.  Vandaag is het een feestdag in Andalusië en komen er veel Spanjaarden naar het strand om te skiten, het is geweldig om dat te zien.  Ze maken enorme sprongen en gaan behoorlijk hard door de golven. We zoeken steeds een plekje uit de wind en in de zon, goed uit te houden. Af en toe een wandeling langs het strand dat hier norm breed is. Gisteren zijn we samen met Joke en Nick naar het restaurant gelopen en hebben ons getrakteerd op een echt zondagsmaal!!!

Dinsdag 1 maart

Vanochtend vertrokken richting Algeciras om daar de ferry naar Marokko te nemen. We hebben de berichten over eventuele onlusten afgewacht maar er werd nergens melding van gemaakt.  Ook de mensen die we gesproken hebben, die terug kwamen uit Marokko IMG_0970IMG_0955zeggen niets te hebben gemerkt. Eerst het kantoortje gezocht van Normandie waar je voordelig tickets kunt kopen, een retour voor € 180, en dan een doos koekjes en een fles cidre cadeau. Nog even wat aangevuld bij de Lidl en de Carrefour en op weg naar de haven. Bij de ingang van de haven stond een slimme Spanjaard die ons aanhield en om € 50 vroeg als haven belasting, hij maande ons tot spoed en zei dat de ferry bijna weg ging. Wij vonden het wat verdacht en zeiden dat we maar € 20 hadden, dat vond hij ook goed dus dit klopte niet en we zijn gewoon doorgereden.  Geprobeerd Joke en Nick die achter ons reden te bellen, maar helaas hadden zij wel betaald. Gelukkig konden de Simon en Minke tijdig bereiken en ze waren gewaarschuwd. Zo zie je, een slim mens komt de winter wel door. Tegen 2 uur kwam de ferry aan en het is altijd een heel gedoe dat lossen en laden. Uiteindelijk op de IMG_0975catamaran en na een uurtje aankomst in de nieuwe haven van Tanger. Het is hier heel wat rustiger dan voorheen in Tanger, deze haven Tanger Med ligt op ca. 50 km oostwaarts en is heel modern opgezet. Het duurde erg lang eer alle formaliteiten weer waren geregeld maar uiteindelijk konden we Marokko in.  Eerst even langs de oude weg om te tanken, de diesel kost hier € 0,73. Daarna snel de nieuwe autoroute op waarbij de Tanger helemaal laat liggen. Water ingenomen bij een groot tankstation en zo kunnen we weer even tegen. De afslag bij Asilah, ons welbekend, om ca. 5 uur aangekomen bij de camperplek . Helaas is er een frisse wind en kunnen we niet zoals gebruikelijk buiten borrelen. Iedereen is ook een beetje moe van al het wachten bij de havens en de douane. Het is jammer dat we niet zoals 5 jaar geleden aan de stadsmuur kunnen staan, je loopt dan zo makkelijk de medina in.

Gereden 137 km, totaal 2757 km

woensdag 2 maart

Het was een frisse nacht, een graad of 5. De boiler aan en een warme douche is dan heerlijk. De zon verwarmde de camper en het was al snel op temperatuur. Na het ontbijt IMG_9518IMG_0982zijn we met elkaar richting de medina (ommuurde oude centrum) gelopen.  Het is echt een juweeltje van een plaatsje, vol mooie witte huisjes met turquoise en blauwe decoraties. Langs de zeekant heb je prachtige uitzicht punten. Het ziet er echt uit zoals je het op de folders van Marokko ziet. Er zijn wat toeristische winkeltjes en verder is het erg rustig. Als je de stadspoort onderdoor gaat kom je in het levendige deel van de stad waar de eigen bevolking zijn inkopen doet. Overal kleine winkels en alles is er te koop.  Veel vrouwtjes op volgepakte ezels en allerlei karren waar de goederen mee worden vervoerd, een en al leven in de brouwerij.  IMG_9475We hebben weer een Marokkaanse SIM kaart gekocht met beltegoed, is voor ons voordeliger om te bellen dan met onze Nederlandse provider. Even geld uit de automaat gehaald en daarna een leuk terrasje opgezocht en heerlijk in de zon een drankje. Het is wel gezellig zo met z'n zessen op te trekken. Joke en Nick waren al eerder hier maar voor Simon en Minke is alles nieuw en ze vallen van de ene verbazing in de andere en genieten volop. En dat al na een dag. Onmiddellijk werd er door de bewakers van de camper plek al gevraagd om spullen en de eerste uitdelingen zijn al gedaan. Alles is welkom (vooral bier).

Donderdag 3 maart

Vanochtend zijn we samen met Simon en Minke uit Asilah vertrokken. Het volgende doel is Moulay-Busselham, zo'n 50 km zuidelijker.Eerst richting Larache, waar het al weer echt Marokkaans aandoet. Een drukte van jawelste. Iedereen lijkt op straat te zijn. Heel veel voetgangers en heel veel kinderen. Voorbij Larache moesten we de afslag naar Moulay IMG_9566IMG_1018hebben, maar helaas, geen afslag gezien, dus maar doorgereden op de N1.  Zo'n 40 km verder eindelijk een afslag richting Moulay. Nou dat hebben we geweten. Nog nooit op zo'n slechte weg gereden, het lijkt asfalt maar voor een groot deel is dat verdwenen en vervangen door gaten en kuilen met zand en modder. Onze snelheid ging terug naar 10 km per uur en soms zelfs stapvoets om de grootste kuilen te ontwijken. We reden door gehuchten waar je denkt terug te zijn in de middeleeuwen, grote hopen vuil langs de weg waar de kippen en ezels in rondscharrelen en overal hangende mannen. Hier en daar wat bedrijfjes, of wat ervoor door moet gaan. Hele oude auto's worden opgeknapt en je ziet allerlei rotzooi wat bij ons allang op de schroothoop zou belanden maar hier handelswaar is. Grote armoede straalt ervan af. Onderweg zien we veel vrouwen die op het land werken, brandhout en groen voor de dieren verzamelen. Wel hele mooie plaatjes. In de wat grotere dorpen zien we heel veel kinderen met schooltassen die onderweg zijn. Eindelijk na ca. 30 km werd de weg wat beter en belanden we in Moulay Busselham. Een totaal andere wereld, mooiere huizen en echte winkeltjes. Daar troffen we Nick en Joke weer en we zijn gezamenlijk naar de camping International gereden. Leuke camping, met voor Marokkaanse begrippen zelfs redelijk sanitair (warm water). De ligging is erg mooi aan een grote lagune waar een groot vogelreservaat is. We zoeken een plek wat uit de wind, want die is nog steeds fris.Hier weer Nederlanders getroffen die al enkele maanden door Marokko hebben gereisd en geen onrust hebben bemerkt.

Gereden 132 km, totaal 2889

zaterdag 5 maart

Al op tijd uit Moulay vertrokken, we hebben een lange rit voor de boeg. Eerst een vers broodje voor onderweg gekocht en dan al snel de autoroute op richting Marakkech. Via IMG_1033IMG_1014Rabat naar Casablanca. Rond de steden is het wat drukker maar de weg is goed en vooral snel te rijden.  Bij Casablanca zien we heel veel erg armoedige huizen, wat stenen op elkaar gestapeld en wel op elk dakje een schotel antenne. Ze wonen bijna op een vuilnisbelt zoveel troep ligt er rond de huizen. Wat wonen wij dan in een welvaart.  Dan richting Marrakech. De route is rustig en het landschap wat saai. Je ziet overal kleine lemen huizen met wat vee. Groene velden waar de vrouwen werken, velden met aardbeien waar volop wordt geplukt. overal mensen en veel kleine kuddes die vooral door jongens worden gehoed. Iedereen zwaait!!! Na een stop voor de lunch waren we rond een uur of 4 in Marrakech op een mooie camping Le Relais de Marrakech. We staan prachtig in een tuin, volop ruimte en er is goed sanitair, wat voor Marokko een unicum is!! We hebben Wifi en al gaat het niet steeds goed, we kunnen internetten. We gaan hier snel een dongel kopen, je kunt hiermee overal internetten en dus skypen, zelfs in de woestijn is ons verteld. Er zijn heel veel campers, vooral Fransen, veel Engelsen en natuurlijk de Nederlanders. We zijn met z'n zessen de eerste keer Marokkaans gaan eten. Was weer heerlijk.

Gereden 469 km, totaal 3358 km

WEEK 3

maandag 7 maart

Marrakech, vandaag. Het taxibusje van de camping heeft ons midden in Marrakech afgezet. Daar via het bekende Jemaa-el-Fna plein de soek ingelopen.  Voor S/M de eerste keer en dan is ook alles nieuw!!! Het blijft een boeiend schouwspel, al die handelaren die een graantje willen meepikken. Een flink eind door de soek gelopen en aan het eind (net als 5 jaar geleden) de verkeerde afslag genomen waardoor we een eind van het plein Marokko week 3  (20)Marokko week 3  (28)uitkwamen. Maar ook dan is het  leuk om het dagelijks leven te aanschouwen.  Gelukkig kwamen we in de “fietsenbuurt “uit en kon Rob een nieuwe binnenband voor de fiets scoren. We hebben een drankje op een terras genomen en even de benen laten uitrusten. Toen weer terug naar het plein waar we een restaurantje met een panoramisch terras vonden, daar een hapje gegeten.  We hadden een mooi uitzicht op het plein en dan zie het tegen 4 uur weer volop Marokko week 3 Marokko week 3  (29)tot leven komen. Er worden karretjes met mobiele keukens aangevoerd en binnen mum van tijd staat het plein vol met eet tentjes, met de bijbehorende banken en tafels. Ieder heeft zijn eigen specialiteit.  Voor vandaag houden we het voor gezien en lopen terug naar de plek waar we om 5 uur de taxibus weer hadden besproken. We hadden en dongel gekocht en die moest natuurlijk worden geprobeerd. Werkt prima, skypen, e-mail binnenhalen etc. s'Avonds met Annemiek gebeld , beide via skype en de e-mails binnengehaald. Zo zijn we weer op de hoogte en gezien de gezondheid van Pa Blom is dat erg fijn.

Dinsdag 8 maart

Vandaag wat eerder van de camping, helaas was er geen busje beschikbaar en moesten Minke foto 's (18)Marokko week 3  (34)we ons met  z 'n zessen in een taxi proppen wat ook maar net ging!!!!  Het plan was om de rondrit met de toeristenbus te maken, maar terwijl we daar stonden kwam er een koetsier van een paardenkoetsje naar ons toe en hij deed een aantrekkelijk voorstel. Hij wilde ons dezelfde route aanbieden als de bus rijdt, maar hij zou dan steeds stoppen waar we iets wilde bezichtigen, bood ons een tocht van 3 uur aan langs alle bezienswaardigheden voor ongeveer de helft van de Marokko week 3  (42)Marokko week 3  (80)prijs die we kwijt zouden zijn aan de bus, nl. 500 dirham (45 euro) voor 6 personen!!! Wij dus met z'n zessen in de koets. Geen spijt van gekregen het was een erg leuke tocht. De koetsier, een erg leuke jongen, vertelde steeds wat we onderweg te zien kregen en maakte een lange stop bij het Bahia paleis en de tuinen van Marjorelle.       Hoewel we beide al eerder hebben gezien was het  toch weer de moeite waard.  Nu uitgebreid door de straatjes van de oude kashba gereden Marokko week 3  (69)Marokko week 3  (71)(de bus kan daar niet door) en het is een feest om daar de kleine winkeltjes, de mensen en het dagelijks leven te bekijken. Soms zie je hokjes van hooguit 2m2 waar een heel bedrijfje in zit.

Ook zijn we langs de  stadsmuren gereden en de nieuwe stad en de Hivernage (de wijk van de rijken) doorgereden. Daarna zijn we weer afgezet op het plein en hebben weer een restaurantje opgezocht. Het eten was goed en je verbaast je erover dat je voor een paar euro's een maaltijd hebt. Marokko week 3  (66)Minke foto 's (23)Helaas altijd zonder het wijntje. Maar dat halen we later weer in!! Nog even een rondje plein en een drankje op een terras waarbij we weer de hectiek van het plein meemaakten, de opbouw van de eet tentjes, het paraderen van toeristen en inwoners, de verkopers, verhalenvertellers, slangenbezweerders, vrouwen die je handen willen tatoeëren met henna, je kan het zo gek niet bedenken, alles is te zien. We zijn er nog niet toegekomen Minke foto 'som hier s'avonds op het plein te gaan eten, het koelt tegen zes uur nog steeds behoorlijk af en we zijn na zo'n dag behoorlijk afgetaaid.  Ons weer in de taxi gepropt (die al keurig op ons stond te wachten) en terug naar de camping. Een gezamenlijk drankje en verhalen over vandaag en dan brengt ieder in z'n camper de avond door, lezen wat TV kijken of vroeg naar bed. Het is nog steeds te fris om lang buiten te zijn. Uitgebreid met Mascha gebeld, ging goed met de skype en het is leuk weer van alles op de hoogte te zijn.

woensdag 9 maart

Een rustdag, wat wassen, opruimen en alvast de route bekijken die we morgen willen rijden. Ik heb van alle kleding die ik had gekregen wat setjes gemaakt zodat we nu we naar Marokko week 3  (12)het armere zuiden vertrekken snel een pakketje kunnen pakken om te geven.  Er begint wat meer bewolking te komen en voor de komende dagen wordt er minder mooi weer verwacht. Vandaar dat we zuidwaarts, richting Merzouga gaan. Dat is over het algemeen de warmste streek van Marokko. De volgende stop wordt Ouarzezate. Iedereen heeft inmiddels een dongel, en er wordt over en weer heel wat geëxperimenteerd. Soms is de “helpdesk”nodig en komen Rob of de Sasjes in actie. Die zijn het meest thuis in de computerwereld.

donderdag 10 maart

Rond een uur of 9 zijn we van de camping vertrokken. Eerst langs de supermarkt Marjane, die het grootste Europees assortiment heeft in Marokko. De tank vol en weer op weg. IMG_1181 Eerst zorgen dat we Marakkech uitkomen, overal zie je handeltjes op straat en op veel stoepen liggen kleedjes met allerlei koopwaar. Het lijkt wel onze Koninginnedag. Na wat oponthoud en gemanoeuvreer tussen de bestelbusjes, auto's, brommers, fietsen, karren met ezels en voetgangers bereikten we de weg naar Ouarzezate. We rijden vandaag de route over de Tizi-n-Tichka pas op 2260 m hoogte, die prachtige route loopt langs de bergketens van de Hoge Atlas. Helaas is het niet zulk goed weer, het regent en dat belemmert het mooie uitzicht. Boven de 2000 meter hadden we zelfs natte sneeuwbuien. IMG_1194Daar denk je toch niet aan als je Marokko doorkruist.  Overal in de bergen zie je gehuchtjes en dorpen, bij de grotere dorpen is het weer een drukte van belang, vooral van de schoolkinderen. De route is goed te rijden, de weg is in prima staat. Moet ook wel want erg gaat behoorlijk wat vrachtverkeer over. Voor Ouarzezate zijn we via een zeer modderige weg naar Ait Benhaddou gereden, de weg loopt langs prachtige rotsformaies, vaak met verticale lagen in verschillende kleuren. In Ait Benhaddou is een van de oudste Ksars van Marokko die nog in goede staat is, het behoort inmiddels tot het Werelderfgoed.  Je kunt de Ksar bezichtigen en er wonen zelfs IMG_1218IMG_1211nog 3 families, voorheen 30. Wij besluiten genoegen te nemen met de buitenkant, die al schitterend is, de regen valt met bakken uit de hemel en hoeven even niet al die toeristen jagers, de gidsen, die ons graag rondleiden. Er worden hier veel films opgenomen, o.m. Lawrence of Arabia.  Ook in Ouarzezate zijn veel filmstudio's en veel films die in de woestijn spelen worden hier op genomen. Daarna naar de camping Tissa, die nog voor Ouazezate ligt.  Allereerst proberen we de ergste modder van de camper af te krijgen, het kost wat emmertjes water en na een poosje kan het er weer mee door. Een prima camping, schoon sanitair en we worden zelfs uitgenodigd voor een kopje thee bij de eigenaar. Hij spreekt erg goed frans, heeft 38 jaar in Parijs gewoont en ons het eea over het Marokkaanse volk vertellen en over de talen die er gesproken worden. Het werd geen borrelen, we kunnen niet buiten zitten.

Gereden 217 km, totaal 3575 km

vrijdag 11 maart

De hele nacht heeft het geregend en we gaan weer verder. Het doel voor vandaag is de Todra kloof, waar we al eerder waren. Ondanks de regen is het een mooie rit. Bij IMG_1235IMG_1275Ouarzezate zagen we de grote filmstudio's en zo te zien profiteert de stad hiervan. Het is in vergelijk met andere Marokkaanse steden een luxe stad. Veel mooie huizen, brede wegen en zelfs mooie straatverlichting. Eerst rijdt je door grote stukken van de woestijn, kale bergen, veel stenen en nauwelijks bewoning. Daarna via Skoura, El-Kelaa, Boulmane naar Tineghir. Dit is langs de vallei van de Draa, het is hier duidelijk groenen en er verschijnen al palmen. Ook is het hier meer bewoont en zijn er meer mensen op straat. Heel veel straten staan gedeeltelijk blank, als het zo regent ontstaan er halve meren op de weg, men heeft duidelijk geen afwatering  . IMG_1257In Tineghir hebben we de vorige keer een leuke Marokkaanse-Nederlander ontmoet die ons heeft rondgeleid en ons naar het restaurant van zijn neef heeft gebracht. Nu was het vrij stil overal, de mensen komen niet veel buiten nu het zo regent. De stad was ook wel gemoderniseerd, grote pleinen en er wordt veel stadsuitbreiding gedaan. Alleen wat geld gepind gaat overal goed.  Door naar de Todrakloof, de camping Le Soleil. Een toepasselijke naam voor vandaag!!!! Ook hier in de kloof wordt gewerkt, de halve straat ligt open en men is duidelijk bezig vernieuwingen aan te brengen. Maar het is spectaculair om erdoor te rijden, aan een kant zie de palmentuinen van Tineghir die worden omsloten door de rotswanden. Tegen de rotswanden zie veel oude dorpen, geheel uit leem opgebouwd. Erg mooi.

Gereden 200 km, totaal 3775 km

zaterdag 12 maart

Het werd zowaar droog vannacht en we stonden op met een stralend blauwe hemel en de zon. Vandaag richtingIMG_1269 IMG_1259Merzouga, voor ons een van de mooiste plekken in Marokko. Het ligt aan de rand van de prachtige zandduinen Erg Chebbi, die een aantal keren per dag van kleur veranderen.  De route voert vandaag langs veel oase's waar een redelijke welvaart heerst. De dorpen waar we door rijden zijn duidelijk verbeterd sinds 2006. Veel nieuwe huizen en veel minder troep op straat. In Tinjedad, een leuke levendige plaats zijn we gestopt voor een kop koffie en hebben de markt bezocht om wat verse groente en fruit in te slaan.  Als we straks in IMG_1278IMG_1270Merzouga zijn is dat minder voorhanden. Het is ongelooflijk, 2 kg tuinbonen, l kg doperwten, courgettes, tomaten en een grote bloemkool voor 30 Dirham, zo'n € 2,70. En dan een bos koriander cadeau. Lekker vers brood gekocht en een grote pot abrikozenjam, die hier erg lekker is. We rijden steeds meer de woestijn in. We zien hier ook een heel oud project dat gebruik maakt van de ondergrondse rivier die hier loopt. Men heeft heuveltjes gemaakt waarop een constructie is gemaakt waarmee men het water naar omhoog kan halen. Het was de  bedoeling in Rissani op zoek te gaan naar een Marokkaans kleed voor Simon en Minke en daar ook wat te eten. Helaas waren alle winkeltjes waar de kleden worden IMG_1301IMG_1290verkocht nu gesloten.  Ook zagen we geen geschikt  restaurant, het is overal trouwens heel rustig. Dus nog zo'n 30 km door naar Merzouga. Eerst naar camping Le Pyramide, waar we veel over hebben gelezen op het camperforum. Wij waren niet zo enthousiast en hebben de anderen ervan overtuigd naar Ksar Sania te rijden, hier vlakbij, waar we in 2006 hebben gestaan. Toen een schitterende camping met een mooi zwembad. Maar wat een schrik,  de camping/auberge is er nog maar ziet er totaal anders uit. Françoise, de franse eigenares vertelde dat er in mei 2006 een grote overstroming is geweest, een dam van een IMG_1309IMG_1315stuwmeer was doorgebroken en heeft half Merzouga vernield. Alles was beschadigd. Ze zijn nu al een  aantal jaren bezig de boel weer op te bouwen en het gaat er weer mooi uitzien. De prachtige plek van de vorige keer, direct aan de zandduinen kan niet meer worden gebruikt, er liggen grote hopen zand en ook de toilet gebouwtjes en de bedoeïenen tenten die er stonden  zijn verdwenen. Het hoofdgebouw, restaurant en terras zijn al gerenoveerd en het zwembad is bijna klaar. Alles is hier nu opgehoogd. Er is nieuw sanitair en we vinden een goede plek, met ook weer een goed uitzicht op de duinen. S' avonds met z'n zessen in het restaurant gegeten, dat er nu echt prachtig uitziet. We hebben een glas gedronken op onze 47e trouwdag !!!!! en kwamen tot overtuiging dat het wel heel goed gaat zo met elkaar optrekken.

Gereden 217 km, totaal 3992 km

WEEK 4

woensdag 16 maart

We zijn nu al enkele dagen op Ksar Sania, helemaal naar de zin. Maandag en dinsdag was het wat minder mooi weer, frisse wind en af en toe een klein buitje regen.  Op de fiets naar Merzouga geweest er zijn daar verschillende kleine winkeltjes die van alles verkopen. Van een puntje smeerkaas tot een complete woestijn uitrusting. Ook zie je veel ski's staan waarmee je op de zandduinen kunt afdalen. n'Gek gezicht. Op de terugweg werd de wind zo hevig dat ik ben gaan  lopen. Rob had helaas weer een lekke band en moest ook lopen. IMG_1379IMG_1375IMG_1368Gelukkig was hij weer snel gemaakt. Onmiddellijk heb je ook overal zand. Het was gelukkig nog geen zandstorm, maar al dat zand dat overal tussen zit is ook niet lekker. We hebben hier een prachtig uitzicht op de zandduinen van Erg Chebi die constant van kleur veranderen, al naar gelang het licht dat erop  valt. Vandaag zijn we met N/J naar het dorp gereden en hebben op de fiets het dorp doorkruist, we zagen nog veel verlaten huizen die in 2006 van de wateroverlast te lijden hadden, deze zijn voor het grootste deel gewoon weggespoeld. De oude huizen hier waren opgetrokken uit leem en zijn dan erg gevoelig voor het water. Tegenwoordig worden veel huizen gebouwd met een soort Minke week 4 (7)IMG_1372betonnen stenen, die later worden aangesmeerd met leem. Dat geeft toch weer het oude effect. De bevolking is erg vriendelijk en overal hoor je bonjour, ça va?.We kwamen bij een leuk schooltje en de onderwijzer kwam naar buiten en wilde ons graag zijn schooltje laten zien.  Dit is een soort kleuterschool, kinderen vanaf 2 jaar kunnen hier terecht en vanaf 4 jaar beginnen ze al met het alfabet in Arabisch en Frans. Het zag er heel leuk uit, vol kleurige platen en tekeningen. De kinderen vonden het leuk om ons te zien en Joke heeft tot grote hilariteit, Poesie Mauw voor ze gezongen. E onderwijzer liet de rest van het gebouwtje zien, er is een lokaal voor de vrouwen van Merzouga, die hier onderwijs kunnen krijgen. Een groot deel van de vrouwen hier is nog analfabeet. Ook is er een gymzaaltje waar ze yogales krijgen. Daarnaast is er een soort handwerk lokaal waar ze van alles maken dat later voor de verkoop is bestemd. Het project wordt ondersteund door een Spaanse organisatie. Je kunt e.e.a bekijken op  www.africanomadar.org.  Terug naar het plein, nou ja plein, een soort zandvlakte tussen de winkeltjes, en daar wat gedronken. De verse jus is hier heerlijk. Er Minke week 4 (22)IMG_1362wordt door de bewoners van het dorp deze week “gedemonstreerd”, het mag die naam eigenlijk niet hebben, ze trekken al zingend door het dorp en geven steeds het vredesteken. Volop lachen en gedag zeggen. Ze willen dat er meer voorzieningen komen in het dorp, en dat het makkelijker wordt voor de minder draagkrachtigen een huis en land te kopen. Nu moet er zoveel “baksish”(steekpenningen) worden betaald dat het voor de meesten niet mogelijk is iets te kopen. Ze willen minder corruptie, maar ja, Marokko? Rob had via internet iemand gevolgd die erg lang in Merzouga verblijft en gezocht waar hij zat. Inmiddels was de man nu even naar Nederland maar zijn vrouw was wel in Merzouga. Bea en Kees (kanarie) willen zich voorlopig in Merzouga gaan vestigen.  Bea kwam s' middags even bij ons langs en heeft het eea verteld.  Een hele onderneming, een soort “ik vertrek”. Ze was in gezelschap IMG_1332IMG_1385van een Marokkaanse jongen, die wat werk voor ze verricht in hun huurhuis, en deze Mohammed heeft ons veel informatie gegeven over de samenstelling van de Marokkaanse bevolking, die zeer gevarieerd is. Er zijn onderling heel veel verschillen, dat begint al bij de talen die worden gesproken.  We hebben ook een wandeling gemaakt naar de zandduinen, daar lopen nog veel dromedarissen en men wil wel graag dat je daar een ritje opmaakt. Het is heel bijzonder om in die duinen te lopen, je hebt er prachtige uitzichten en je kunt je werkelijk goed verstoppen.  Hier en daar staan nog waterputten en we zagen ook een kampje met bedoeïenen tenten waar je een nacht in de woestijn kunt doorbrengen. Helemaal behelpen is dat niet want er stond ook een tent met een WC, met spoeling en een douche. Overal treft je jongens die mineralen en fossielen willen verkopen. Soms wordt je er gek van. Vandaag was het prachtig weer, volop zon en nauwelijks nog wind. Heerlijk in de zon gezeten en ons vast voorbereid op de verdere tocht.

Donderdag 17 maart

Weer verder, op naar Zagora. Ook vandaag weer een stralend blauwe hemel en een mooie tocht voor de boeg. We gaan de woestijn route rijden, een deel van Marokko waar we niet Minke week 4 (23)IMG_1397eerder waren.  Eerst terug naar Rissani en daar de N12 op. Een goede weg, af en toe bij de bruggen over de rivieren (nu droog) is het wegdek slecht. Het spoelt daar vaak weg. De route was ons aanbevolen en hij is inderdaad schitterend. Dwars door de woestijn met aan weerszijden heuvels die steeds van vorm en kleur veranderen. Er is weinig bewoning, hier en daar een kleine oase waar dan ook een dorp is. Overal is leven, in de wat grotere dorpen zijn scholen die druk worden bezocht, veel kinderen op de fiets. In Alnif is de eerste stop en drinken we wat op en leuk terras.  We worden hier onmiddellijk  overvallen door een groep kinderen die om Minke week 4 (38)Minke week 4 (51)van alles vragen. Ik maak maar een zak met kleding van Daan open, ongeveer hun maat. Ze trekken het bijna uit mijn handen en roepen Moi, Moi. Ik geef iedereen een shirt of broek en er is er een zo slim om het direct onder z'n kleding te verstoppen en er nog een te vragen. Nog een pen erbij en hun dag is weer goed.  Dus Daan, in Alnif lopen ze nu te pronken met jouw shirts!!! Dit dorp is bekend vanwege fosielen die gevonden zijn van de zg. trilobieten, de eerste dieren met een gezichtsorgaan, 550 miljoen jaar oud.  Het heeft duidelijk welvaart gebracht in dit dorp. Verder naar het westen via Tazzarine naar Nekob waar we een leuk adres hadden voor de lunch. Heerlijk gegeten met een mooi uitzicht op de hier prachtige oase en het dorp. Vandaar richting Zagora naar de N9 die langs de Draa loopt. Dit is het gebied van de dadels, overal langs de weg staan stalletjes met verkopers van doosjes dadels. Er is nog heel wat water in de rivier en de oase's zijn talrijk. Overal zien we groepen vrouwen an de rivier die hier de was doen.  Dit is ook een route met heel veel oude kasbah's, die soms nog voor een deel worden bewoond. Plotseling veranderd ook de kleding van de vrouwen. Minke week 4 (55)IMG_1407Was het tot nu toe een beetje kleurloos met vaak een zwarte omslagdoek, nu zijn de kleuren fel en gebruiken ze heel veel glitter in de stoffen. Erg leuk om te zien. Ook hier weer een duidelijke vooruitgang te zien in de plaatsen die wij passeren. Erg veel nieuwbouw, veel openbare gebouwen en scholen. Wij hebben de indruk dat sinds 2006 de welvaart is gestegen. Nog niet vergelijkbaar met de luxe waarin wij leven, maar echte armoede zien we maar weinig.  De kinderen dragen moderne kleding en rijden vaak op mountain bikes. Ons is geadviseerd om de kleding die we hebben meegenomen te bewaren tot het berggebied omdat daar veel arme mensen wonen. Tegen een uur of 5 kwamen we op camping Oasis Palmer aan. N/J waren hier al eerder. Een leuke camping in een palmenbos met en hele vriendelijke eigenaar. We kregen kleedjes voor ons zitje voor de camper en twee tafels erbij, ook werd al snel weer de thee geserveerd (whiskey Marocain).  Al met al was het weer een schitterende rit, veel indrukken maar ook vermoeiend. Je bent over dit stuk van ruim 300 km toch zo'n 7 uur onderweg.

Gereden 343 km, totaal 4335 km

vrijdag 18 maart

Ook nu weer een stralende dag, de warmste tot nu toe. Vanmiddag in de camper 33 graden en buiten ca. 25 graden, heerlijk.  We zitten niet ver van Zagora af, een behoorlijk IMG_1413groot dorp met veel moderne nieuwbouw.  De camping ligt op een kwartiertje fietsen vanaf het centrum maar er zijn overal langs de weg kleine winkels voor de noodzakelijke boodschappen. Weer zo'n dag met luieren, kletsen, boeken lezen etc. Even op de fiets wat boodschapjes gedaan. Vanavond gebeld met Pa Blom die vandaag de 2e bestraling had. Hij klonk redelijk opgewekt en ik had de indruk dat hij minder suffig was. Geeft toch wat meer rust hier in de camper.

Zaterdag 19 maart

Minke week 4 (68)IMG_1426Niet te geloven, weer een mooie dag. Rob heeft met Nick een wandeling gemaakt langs de Draa. Onderweg stuiten ze op een dagje uit voor de school van Zagora. Nick heeft ze geholpen met touwtrekken. De camping crew voorzien van wat ABN AMRO Kunst T-shirts die we hadden meegenomen. Ze kwamen ze onmiddellijk showen , waren er  blij mee. Wat gewassen, weer een boek uit en vanavond met z'n zessen gegeten bij Moebarak (echt waar) de eigenaar van de camping. Heerlijk eten dat wordt opgediend in de Bedoeïen tent. Eigen wijn meegenomen waar de Marokkanen graag van mee drinken. De berichten over Libië door gekregen, het lijkt nu echt op een oorlog. De rest van de wereld gaat zich nu ook inzetten voor het volk van Libië.

WEEK 5

zondag 20 maart

Markt in Zagora, een hele gebeurtenis voor de streek. Een gekrioel van mensen op straat die allemaal richting de soek gaan. Het grootste gedeelte is in de openlucht en ze verkopen echt Jan en z'n Marokko week 5 (100)Mallemoer.Veel gedragen kleding (van de toeristen?) potten, pannen, meegenomen voor s'avonds, kunnen gelijk de potjes in gebruik worden genomen. Grote potten met heerlijke abrikozenjam voor net een euro. Ook weer even een nieuwe telefoonkaart gekocht. Natuurlijk weer even naar schoenen zowel nieuw als gedragen. Oude fietsen, brommers, ja echt teveel om op te noemen. Ook natuurlijk de groente en fruitmarkt met daarbij de kruiden olijven, olie etc. Joke en ik vonden een leuk vuurpotje waarin we kunnen BBQ-en en ook de tajine op kunnen zetten. Niet echt nodig, maar wel heel leuk. Ook weer eens een mandje gescoord, nu als bestemming uien en aardappelen. In de overdekte soek zat een goeie slager en we hebben heerlijke lamskoteletjes terras voor een vers geperst glas jus en een kopje koffie. Marokko week 5 (7)Voor ons is dit Marokko week 5 (3)luilekkerland, een rondje voor ze en dan 3 euro afrekenen. Minke en Simon hebben een mat naar wens gevonden, was wel even manoeuvreren op de fiets, maar we zijn heelhuids op de camping aangekomen. Wat kleding afgegeven voor de mensen die op de camping werken, ze zijn er echt blij mee. We konden voor het eerst lang buiten zitten, het wordt nu s' avonds ook wat warmer, maar ja wat wil je, het is hier het begin van de westelijke Sahara. Het internet contact gaat heel goed, diverse mailtjes ontvangen en zo blijven we goed op de hoogte. Ook het skypen gaat prima.

maandag 21 maart

Vertrek van camping Palmeraie en Moebarak. Hij bracht ons een handgemaakt tasje met opgenaaide knopen. Zo hebben we geen  Marokko week 5 (19)knopendoos nodig. Richting Agdz, weer langs de Draa met alle oude kasbahs. Na ruim 100 km waren we in Agdz. Vanuit het centrum is het even slikken. We rijden over een onverharde stenige weg zo'n 2,5 km naar de Camping Kasbah Palmerai. Onderweg zien we de behuizing van de mensen en schamen ons dan een beetje om in die luxe camper voorbij te rijden. Maar ook hier, iedereen zegt bonjour en ça va?  Nergens brutaal of onvriendelijk. De camping is weer eenvoudig maar met ruime plekken onder de palmen. Het zijn vnl. franse camperaars die we ontmoeten. We hebben hier ons licht opgestoken Marokko week 5 (30)over het volgende traject dat we willen gaan rijden. Dit is een stuk dat vorig jaar veel te lijden heeft gehad van de enorme regen overlast. Veel wegen overspoeld en bruggen weggespoeld. We  spraken een paar Fransen die dit vorige week hebben gereden en zij stelden ons gerust, er zijn stukken die heel smal zijn en veel gaten in de weg, maar het is met de camper goed te doen. Dit tijdens de borrel in de “groepsvergadering” gegooid en we gaan gewoon.M/S en wij hebben een beetje de schrik gekregen van het traject dat we naar Moullay Bousselham hebben gereden, dat kost je schokbrekers en Marokko week 5 (27)strepen in de broek, dus we zijn voorzichtig. Het is leuk om te zien wat er zoal op de camping arriveert, luxe campers met een auto als aanhanger, simpele VW busjes met vaak oudere mensen, veel 4wheel drive's met een daktent, een gemêleerd gezelschap. Over het algemeen zijn de campings in redelijke staat. Vaak is er warm water en zijn de sanitaire voorzieningen simpel, maar wel schoon. Geen vergelijk met wat we in 2006 ondervonden.

Gereden 101 km, totaal 4436 km

dinsdag 22 maart

Door van Agdz naar Foum Z'Guid, het begin van de route door de westelijke Sahara. Minke week 5 (46) Via Minke week 5 (66)Tasla naar de R 108, goed te rijden. We rijden een ongelooflijk mooie route, langs heuvels en bergen in allerlei kleuren, nauwelijks mensen te zien, hier en daar een dorp. Veel vrouwen met prachtige gekleurde kleding. We kijken onze ogen uit. Het is leuk als er iemand achter je rijdt dan zie je onze camper op de route. We passeren mijnbouw en horen later dat hier kobalt, zilver, soms goud en nikkel wordt gedolven. Bij een rivier zien we een aantal mannen  diepe kuilen Marokko week 5 (38)graven en de grond zeven, vast zilver. Op de kruising naar Foum Z'Guid stoppen we bij een kleine camping waar we koffie en de inmiddels traditionele jus gaan drinken. Een hele vriendelijke ontvangst, men spreekt redelijk Frans. Er lopen 3 kleine kinderen rond die erg blij zijn met onze “cadeautjes”, vooral een bellen blaas heeft groot succes. Binnen is het brandschoon, er is een vertrek met  een weefgetouw waar de vrouw traditionele Berber kleden maakt. We staan echt verbaasd, de plek is zo verlaten en kaal met alleen maar stenige vlakte's, dat ze hier kunnen wonen zo overal ver vandaan. We droppen hier wat kleding van Esther en moeder de vrouw is er erg blij mee. De man heeft hier een kleine camping en het ziet er werkelijk voortreffelijk uit. Hij vraagt nog om wat medicijnen tegen maagpijn Marokko week 5 (44)en Nick heeft nog een stripje.  Helaas, wij Marokko week 5 (51)gaan door. Het is bijna niet mogelijk, maar de route wordt nog mooier. We hebben ons voor niets zorgen gemaakt over de weg. Prima te rijden en de natuur een lust voor het oog. Er komen hier minder toeristen dan noordelijker en dat is goed te merken. Minder gebedel, niet onmiddellijk op je af springen als je ergens stopt. Een verademing. Net buiten Foum Zguid  vinden we snel de camping Sable d'Or, stelt weinig voor, volgens de gegevens die we hadden is er nog niets gedaan sinds 2010. Er is nog geen elektra maar wel een geiser, dus een warme douche. Maar voor 1 nacht prima, o jee, behalve de haan die om 5 uur begint te krijsen. Nog heel even met Pa Blom gebeld om hem te feliciteren met z'n verjaardag, gelukkig klonk hij weer vrolijk en was geïnteresseerd in onze reis. We konden nog lang buiten zitten en genieten van een prachtige sterrenhemel.

Gereden 143 km, totaal 4579 km

woensdag 23 maart

Iedereen was natuurlijk op tijd wakker van die krijsende haan. Na een heerlijk warme douche en een ontbijtje weer op pad. Nu richting Tata.Minke week 5 (91) Het is harder gaan waaien en op sommige stukken in het traject hebben we behoorlijk wat zand over de weg. We rijden nu echt door de woestijn, grote stenige vlakte's met in de verte heuvels en bergen, die helaas vanwege het zand niet helemaal goed te zien zijn. Weer een aparte ervaring, we komen nauwelijks auto's tegen, de weg is goed maar we zijn toch blij om met elkaar op te rijden. Als je alleen zou rijden en je krijgt pech, sta je hier in de middle of no where!!!! De bevolking is hier erg donker, hele mooie gezichten. Het schijnt dat het afstammelingen zijn van Soedanese slaven.Marokko week 5 (23) De vrouwen kleden zich bijzonder kleurrijk en zijn ook niet zwaar gesluierd. De vrouwen die de felgekleurde kleding en sieraden dragen zijn Bedoeien en de vrouwen die een blauwe rok en zwarte sluier dragen zijn Berbers. Nog even een broodje gekocht, onderweg in een klein winkeltje en al snel waren we in Tata. Zo op het oog een heel modern dorp, mooie gebouwen aan de buitenkant van het dorp, brede boulevard met openbare verlichting. Maar ook een oud  centrum met veel arcade's waar allerlei kleine winkels onder zitten.  Minke week 5 (113) Het is leuk om hier boodschappen te doen. Je kunt er van alles kopen en de groenten zijn hier heel goedkoop. De camping Municipal is midden in het dorp en we hebben al snel weer een plekje. Het is hier behoorlijk druk. Het schijnt ook een camping te zijn waar wordt overwinterd. Snel arriveert ook een Franse groep die bijna de hele camping in beslag neemt. Het is dus een favoriet oord. Met Joke en Minke naar de kippengril gelopen en een lekker kippetje gekocht. Smaakte voortreffelijk.

Gereden 138 km, totaal 4707 km

donderdag 24 maart

Allereerst getankt, net buiten Tata, een paar kilometer verderop is de grote wekelijkse Marokko week 5 (60)Marokko week 5 (64)soek, je zie de ezels en karretjes al van verre staan. Een gekrioel vanjewelste.   We begeven ons ertussen en kopen wat verse groenten: doperwten, tuinbonen, sperziebonen, wortelen, tomaten, aardappelen en citroenen, alles wordt bij elkaar in een zak gewogen en dan moet je 15 Dirham, nog geen € 1,50 afrekenen. Er is veel aanbod in de groenten die op dit moment worden geoogst, hier geen kassla of geïmporteerde waren. Ze leven van wat het land op dit moment te bieden heeft en dat is er in overvloed. Verder vindt je er bloem, pasta's, gedroogde bonen  allemaal in grote zakken, kruiden en specerijen, om het eten te kruiden en te grbruiken tegen allerlei kwalen, flessen olie, suiker in grote verpakkingen, eieren, kippen, geitenvlees en schapenvlees. Daar wagen we ons maar niet aan. Marokko week 5 (58)Marokko week 5 (83)Waarschijnlijk zit er ook kamelenvlees tussen en het moet lekker zijn. We gaan weer verder, de weg is goed maar vrij smal, om te passeren moet je uitwijken naar het zand en grint naast de weg. Helaas reed er een vrachtwagen  ons behoorlijk hard voorbij en is er weer een steen tegen onze voorruit gekomen en hebben we een forse barst. Al met al is er weinig verkeer op de weg en de meeste automobilisten passeren rustig. We zijn rond het middaguur bij Icht, een auberge, camping en restaurant Borj Biramane. Je kunt hier ook Berber tenten huren om in te overnachten. Het ziet er allemaal erg mooi en smaakvol uit en dat midden in de woestijn. Minke week 5 (147)Prachtig sanitair in Marokkaanse kleur  en  stijl, brandschoon en zelfs een zwembadje. Het complex is in 2008 gestart door 2 franse broers, absoluut een aanrader als je in de buurt bent. Er overnachten hier veel 4wheels en motorrijders, die de piste's door de Sahara rijden. Ook kun je hier vandaan allerlei tochten maken. Voor s'avonds hebben we een tagine kefta besteld voor 2 personen, kosten 100 dirham (9,50) en lekker!!!. Ook nu konden we weer lang buiten zitten en genieten van de prachtige sterrenhemel.

Gereden 150 km, totaal 4857 km

vrijdag, 25 maart

Nog even genoten van de heerlijke warme douches hier in Icht en dan gaan we weer. Het Minke week 5 (153)Marokko week 5 (89)eerste stuk is nog steeds door de woestijn  tot aan Bouizakarne. Langzaam begint het landschap te veranderen, wat meer bebouwing, groener en op de vlakte's veel kudde's schapen en geiten. We zien de eerste veldbloemen en wat cactussen. Ook hier een daar een kudde dromedarissen. Bouizakarne is een overzichtelijke stad, er was soek vandaag en ook weer erg druk. Het zag er heel gezellig uit, maar elke dag een soek is overdreven, je weet niet wat je dan nog moet kopen. Door naar Guelmim dat  vroeger bekend was vanwege de grote kamelen- en schapenmarkt van de Blauwe Mannen (woestijnbewoners). We zagen dat er al werd opgebouwd voor morgen, maar het schijnt nu een toeristisch gebeuren te zijn en wordt er door de blauwe mannen geen vee meer verkocht. Ze staan er alleen nog voor de toeristen. Dus wij gaan Minke week 5 (160)door. Voorbij Guelmim richting TanTan. Het is een strakke wat saaie weg door de uitlopers van de westelijke Sahara. Deze weg loopt door tot aan Mauretanië.  We rijden door TanTan richting El Ouatia (TanTanPlage) en werden aangehouden door de politie. Eigenlijk wisten we al van de “valkuil”die hier is, gelezen in een reisverhaal. Bij een afslag is een stopbord, dat door veel mensen wordt genegeerd. Het staat op een punt waar nauwelijks verkeer is, er is een goed overzicht en je verwacht hier dat bord niet!!!! J/N reden voor en waren blijkbaar wel gestopt, S/M erachter en dan wij. Allebei aangehouden. Paspoorten, autopapieren de hele mikmak moest worden getoond. Er kwamen grote formulieren te voorschijn en we moesten 700 dirham (70 €) betalen. Ik geprobeerd uit te leggen dat we dat bord niet hadden gezien en dat het zo rustig was op de weg. Na veel soebatten zei de agent dat hij wel consideratie met ons had en dat we de volgende keer goed moesten uitkijken. Hij vroeg echter wel om een “bouteille de rouge”(hoezo corruptie?), Minke week 5 (167)Minke had een fles bij de hand en wij hebben wat pennen en appelsapjes uitgedeeld. Volgens ons is dit een verzamelpunt van alcoholische dranken. Er stond een mandje langs de weg!!! Het leukste was dat Simon de man niet goed had begrepen, hij wees nl. naar zijn ogen en wees naar de kruising, Simon moest mee naar het bewuste bord. Hij dacht dat hij een ogentest moest doen!!! Hilariteit onder ons.  In Tan Tan zien plotseling de huizen en gebouwen er anders uit, weg de leemkleur of het roze stucwerk, hier is alles wit met blauwe accenten. Na nog zo'n 20 km, een wat saaie rit kwamen Marokko week 5 (98) we aan in El Ouatia en vonden al snel de camperplek aan de boulevard. Een leuke plek, direct aan het strand, kosten 20 DH. Helaas is het wat bewolkt en het waait hard. Stuk langs het strand gelopen en wat gedronken (de gebruikelijke jus d'orange) op het terras naast de camperplek. Uit de wind zit je er heerlijk. Het dorp ziet er leuk uit en waarschijnlijk blijven we hier een dagje staan. Afhankelijk van het weer. Het is hier beduidend frisser dan in het gebied waar we vandaan kwamen.

We hebben zeker geen spijt van deze lange tocht door de Sahara, de uitzichten waren schitterend, de wisselende natuur, de oase's, de mensen. Eigenlijk alles was prachtig om te zien. Nu gaan we vanaf TanTan weer langzaam omhoog naar het noorden.

Gereden 301 km, totaal 5158 km

zaterdag 26 maart

Helaas is hier geen gelegenheid om ons gebruikelijke borrel uurtje te hebben, teveel toeschouwers. Dit is het nadeel van zo'n vrij plekje aan het strand, de dorpsbewoners die allemaal nieuwsgierig zijn en  Minke week 5 (171)de kinderen die weer komen schooien om snoep en ballpoints, dus maar in de eigen camper een drankje. Gisteravond zijn we met z'n zessen gaan eten in een vis restaurantje aan het strand. Lekker menu'tje, salade, gefrituurde visjes, een soort frito misto, en een creme caramel toe. Vandaag was het weer licht bewolkt en frisser dan we gewend zijn. Eerst wat boodschappen in het dorp, natuurlijk even een terrasje, het blijft leuk dit dorpsleven. In de middag toch de  IMG_1574stoelen naar buiten en in de zon kunnen zitten. Vanavond zelf gekookt, een culinaire belevenis!!! Tuinbonen en aardappelen uit Marokko, eendenborst en creme frâiche uit Frankrijk, cranberry compote van cranberry's uit Terschelling, yoghurt uit Marokko met abrikozen compote van meneer Hak!!! Een feestmaal, vergezeld van nog een laatste flesje wijn uit Spanje. Hoe werelds kunnen we zijn, dank zij onze bak met voorraad.

We verlaten morgen deze plek en gaan naar Sidi Ifni, waar we 5 jaar geleden ook enkele dagen hebben doorgebracht en er toen erg enthousiast over waren.

WEEK 6

zondag 27 maart

Met dank aan de oppasser vertrekken we uit TanTan Plage. De man zit hier de hele dag op de campers te passen voor 20DH per auto, af en toe een biertje en wat te snoepen en hij wordt helemaal gelukkig. Ook hij vroeg om medicijnen, die zijn waarschijnlijk duur hier. Dus maar weer een stripje paracetamol gegeven. De wat saaie weg terug naar Guelmim en Marokko week 6 (35)Marokko week 6 (19)daar een stop voor de koffie. Zitten we op een luxe terras en denken dan duur uit te zijn. Maar nee, 3 koffie en 3 grote glazen verse jus voor 45 DH (€4).  Nu de weg naar Sidi Ifni, een prachtige route door heuvels die vol staan met cactussen en bloemen. Een wisselend landschap. Hier al volop Archana bomen die nu al vol hangen met onrijpe noten, die straks dank zij de geiten heerlijke olie leveren. De geiten eten die noten, poepen ze uit en de vrouwen verzamelen en kraken en persen de uitgepoepte noten. Dat levert de olie voor allerlei producten. Men gebruikt het veel in de cosmetica en ook in de keuken.In Sidi Ifni zijn we weer op El Barco gaan staan.  Het is qua ligging de leukste camping, direct aan het strand met een prachtig uitzicht. Er zijn nog twee andere campings, die misschien iets goedkoper zijn, maar die staan vol met overwinteraars en liggen minder mooi. Nick en Rob zijn het stadje gaan verkennen en vonden het er niet op vooruitgegaan. El Nomad zit er nog steeds en de eigenaar herkende Rob. We gaan er van de week eten, en hij beloofde weer muziek te maken, net als 5 jaar geleden.

Gereden 216 km, totaal 5374 km

maandag 28 maart

Het is hier heerlijk, het weer is goed. Af en toe zee mist die de zon laat verdwijnen, maar Marokko week 6 (56)we zijn de hele dag buiten. De camper was aan een flinke schoonmaakbeurt toe, al het stof van de Sahara zat overal.  Een flink emmertje sop en het ergste is verdwenen. We hebben de was aan de schoonmaakster gegeven en voor een paar euro is alles weer spic en span. Nick en Rob hebben een strand wandeling gemaakt naar de vissershaven en kwamen dorstig terug. Ook dat was weer snel opgelost. De camping is halfvol, vnl. Fransen, maar over het algemeen is het rustig overal.

dinsdag 29 maart

Opgestaan met stralende zon, na het ontbijt richting de markt. Rob blijft bij de campers, die heeft al zoveel markten gezien!!! Er is hier wekelijks een grote markt op zondag, die we Marokko week 6 (43)Marokko week 6 (44)helaas hebben gemist. De kleine markt is er elke dag, s' ochtends vlees en groente en s' middags vis. We hebben het nodige gekocht en er waren verse sardines, 7 DH een kilo en 2 DH voor het schoonmaken. Dus 85 eurocent voor een lekker maaltje. Het stadje is inderdaad erg verwaarloosd, je kunt nog wel zien dat het in de Spaanse tijd een mooie stad was met enkele heel fraaie gebouwen, die nu op instorten staan.  Sinds de Spanjaarden in 1969 vertrokken zijn is er waarschijnlijk nooit meer onderhoud gepleegd. Er is een mooie boulevard, die boven langs de  rotsen loopt en op zee uitkijkt.  Pleintjes met restaurantjes en terrassen, maar helaas wat verpaupert. Het paleis van de koning, dat ook hier weer staat ziet er wel goed uit. Er is nu ook onderaan de rotsen bij de camping een boulevard langs het strand gekomen, die er Marokko week 6 (60)Marokko week 6 (46)dus nog geen 5 jaar staat, maar ook hier zie je al volop verval. Jammer!! Tevens is hier een mooie grafkoepel waar een  belangrijke marabout is begraven. meer over een marabout Terug bij de camper hebben we de visjes gebakken en er een lekkere taboulé bijgemaakt, nog voorraad uit Frankrijk. Natuurlijk wordt je hier moe van en we hebben de middag doorgebracht met luieren en in de zon zitten. Het was hier de mooiste dag tot nu toe en we konden nog lang buiten zitten. Rob had in ons Marokkaanse potje een vuurtje gemaakt en dat was lekker.Tegen de avond geskypt met Peter, zijn weer van alles op de hoogte, gebeld naar Pa en Marley, gaat naar de omstandigheden gelukkig redelijk goed. Morgen gaan ze tijdelijk naar het verzorgingshuis, Marley wordt 1 april aan haar pols geholpen. Berry gebeld, die gaat morgen helpen met pakken voor de logeerpartij.

Donderdag 31 maart

Gisteren was het heerlijk weer, geen mist en een lekkere temperatuur. Genoten van de zon op het bedje aan het strand. Wat gelezen en gekletst met elkaar. Maar vandaag!!!! tijdens het ontbijt kwam er plotseling een harde en zeer warme wind opzetten, direct gevolgd door een zandstorm die alles omver blies, de luifels en stoelen van verschillende campers vlogen de lucht in. Gelukkig zaten wij op de stoelen en hadden geen luifel uit. Wel en boterkuipje en jampot vol zand.Een beetje de troep opgeruimd en daarna wat schaduw gezocht. Er is hier en restaurant in aanbouw wat nog leeg is met al wel zicht op zee. Marokko week 6 (54) Daar Marokko week 6 (64)onze stoelen neergezet en het grootste deel van de dag doorgebracht. In de camper alle ramen dicht en de ventilator op de hoogste stand, maar het helpt niet echt, het werd zelfs 42 graden. Aan het strand wordt volop aan body7 surfen gedaan, een prachtig gezicht hoe de jongens door die golven gaan. Ook waren er veel kinderen op het strand die zwemles kregen. En Natuurlijk de voetballers, die komen in grote getale, maken het strand schoon van de stenen en spelen hun fanatieke spelletje. Het zijn vnl. jongens die naar het strand komen, echt honderden en af en toe zie je een paar meisjes, waarvan sommige toch heel westers gekleed zijn. Het Marokko week 6 (71)Marokko week 6 (75)werd op een gegeven ogenblik 40 graden en dan de harde wind met stof en zand, die uit de Sahara komt. Wij blij dat we daar niet meer zijn, het moet daar niet te harden zijn voor ons Noordelingen.  Tegen de avond de schaduw bij de camper opgezocht en later naar het dorp gelopen en met z'n zessen gaan eten bij Le  Nomad, een leuk restaurantje waar we ook 5 jaar geleden waren. Er was een heerlijk menu en de uitbater deed erg zijn best om het ons naar de zin te maken. Na afloop op weg naar de camping hoorden we muziek komen uit een klein hotel El Suerta Loca, wij even kijken en we  werden binnen gevraagd. Daar waren een paar gasten van het hotel met wat plaatselijke muzikanten aan het jammen. De meisjes die waarschijnlijk bij toeristen hoorden stonden heel mooi te bewegen en te dansen, heerlijk om te zien hoeveel plezier te ermee hadden. Heel erg leuk, wat gedronken en genoten van de muziek. Wat een leuk slot van de avond.

Vrijdag 1 april

Opnieuw zo'n hete dag, dus weer onze schuilhut opgezocht, het is ook te warm om te verkassen. Gelukkig hebben we nog veel te lezen en ondergaan de hitte in gepaste rust. Marokko week 6 (37)Marokko week 6 (36)Aan het eind van de middag werd het wat minder warm en kwam er een verfrissend windje, gauw alles open in de camper en op een gegeven ogenblik werd het zo fris dat we een vestje aan moesten. We besluiten dat we het wel zat zijn hier in Sidi Ifni, N/J en wij gaan richting Agadir en S/M willen nog wat meer zien van Marokko, zij hebben nog meer weken te gaan en zijn voor het eerst in Marokko. Zij gaan o.m. naar Tafraout, een leuke plek, en eventueel ook richting Fez. Wij houden dat deze keer voor gezien. Helaas, tegen de tijd dat we  naar bed gingen kwam er weer de hete woestijnwind en werd het in mum van tijd weer vies warm. Het deed ons denken aan de nachten die we in Jordanië bij de Dode Zee hebben doorbracht. Om 1 uur s' nachts was het nog 30 graden, dus van slapen komt niet veel. Ook nog gebeld met Marley en gelukkig is de operatie aan haar pols meegevallen. Met Pa gaat het redelijk, ze zijn nu uit logeren in het zorgcentrum van Ravenstein omdat Marley niets kan doen met haar pols. Kan ze ook heerlijk uitrusten van de hectiek van de laatste tijd.

Zaterdag 2 april

Opgestaan met eindelijk lekker weer, zon en een fris windje, een verademing. Simon en Minke zijn vanochtend vertrokken richting Tiznit en gaan dan door naar Tafraout. Ze zijn inmiddels zo aan het Marokkaanse gewend dat ze het wel aandurven alleen verder te gaan. Misschien dat we ze nog ontmoeten als we verder langs de kust rijden. ‘t Was gezellig om zo met z’n zessen op te trekken. We zullen het nu met wat minder foto’s doen, want Minke maakte er veel en wij konden daar gebruik van maken om op de blog te plaatsen. Marokko week 6 (77)Ik blijf m’n best doen, maar vergeet vaak op het juiste moment een foto te maken. Rob zag op internet dat het nog een dag mooi blijft en er daarna kans is op lagere temperaturen, bewolking en misschien wat regen. We besluiten om vandaag toch hier te blijven en dan morgen de zondagse Souk te bezoeken, die hier 5 jaar geleden erg leuk was.  Daarna trekken we verder. De hele camper weer eens schoongemaakt, je houdt het niet voor mogelijk wat er de afgelopen dagen naar binnen is gewaaid. De toetsten van de laptop zijn er van verstopt en geblokkeerd geraakt. Nu zijn we blij met ons stofzuigertje en was het euvel snel verholpen. Op naar het strand, een heerlijke dag, niet Marokko week 6 (81)tMarokko week 6 (84)e warm, een koel briesje, dus maar eens aan de kleur werken. Vanaf het strand zagen we het hotel dat hierboven ligt, het is gebouwd als een schip, vandaar de naam van de camping “El Barco”(het schip)  die ernaast ligt. In de middag werd het wel erg druk op het strand,  echt honderden jongens die zwemmen, voetballen, surfen enz. Dan maar terug naar de camper, ook hier is het nu lekker en rustiger. Twee vrouwen in badkleding op het strand heeft nog wel bekijks, we zien nauwelijks meisjes of vrouwen. Als ze er zijn lopen ze wel geheel gekleed over het strand. Uitgebreid met Miki geskypt, wat is dat toch makkelijk, zelfs met de video erbij kunnen we elkaar zien. Vanavond gaan we maar weer eens ons vuurpotje aansteken en een sate'tje grillen. We zijn bijna door de voorraad heen, maar als het goed is kunnen we Marokko week 6 (87)morgen bij de Marjane (grote Europeesche supermarkt) het e.e.a. aanvullen. Net voor we aan de borrel wilde gaan kwam onze franse overbuurvrouw vertellen dat in het dorp de weekmarkt van start ging.  Wij dachten dat het morgen pas was maar zij vertelde dat het zaterdag avond begint en op zondag de resten worden verkocht. We hebben ons gauw aangekleed en zijn naar de Souk gelopen.   Een drukte van belang. Er is weer van allerlei te koop en met name de groente en fruitafdeling was goed aanwezig. Heerlijk fruit gekocht, aardbeien, meloenen en natuurlijk weer veel verse groente voor de komende dagen. Het wordt vervelend om te zeggen, maar alles is zo goedkoop dat je er hebberig van wordt. Ook hebben we voor Peter de bestelde Maroc jurk kunnen vinden, hopelijk bevalt hij. Terug op de camping de vuurpotjes aangestoken en nog lang buiten kunnen zitten. Nu toch maar even aan het werk om dit te publiceren.

WEEK 7

Zondag 3 april

Weg uit Sidi Ifni, het waren een paar heerlijke en soms onstuimige dagen. Het eerste stuk van de route naar Tiznit is wat saai, kale heuvels en nauwelijks bebouwing, later, na de afslag keuze Aglou of Tiznit wordt het richting Tiznit mooier. Heel veel Argana bomen waar IMG_1662IMG_1658nu al de gele vruchten verschijnen.  Waarschijnlijk zijn ze nog niet rijp want we zien geen geit de boom ingaan. Weer de prachtige cactussen en veel bloemen. Ook hier weer veel mensen die in de heuvels picknicken.t' Schijnt het zondagse uitje te zijn. Tiznit is een mooie verzorgde stad met een makkelijk te rijden rondweg langs de oude stadsmuren. We laten het centrum, de souk en de medina voor wat het is. In 2006 waren we daar al en ook J/N wilden liever doorrijden. Vanaf Tiznit wordt de weg minder, het is drukker en er is weinig moois te zien. Wat een verschil met de routes in het zuiden. In Agadir, eerst naar de Marjane, die gewoon op zondag open is. Al snel gevonden en de voorraad flink aangevuld. Hier kun je echt alles kopen, Europeesche producten en ook alcoholische dranken. Kwam goed van pas want we waren en grotendeels doorheen. Daar bij een soort Mac Donalds een broodje gegeten en door naar de camping Terre d'Ocean, zo'n 30 km boven Agadir.  Een nieuwe camping, gelegen op een prachtig punt met een geweldig uitzicht. Helaas waait het stevig en we hebben een redelijk beschutte plek gezocht. Even buiten gezeten maar al gauw werd het te fris. Besloten om morgen naar Atlantica Park te verhuizen, hier iets verderop. Het was erg onrustig in de nacht, harde windvlagen en ook ons kleine matje was weggevlogen, (op zoek naar Aladin).

Gereden 203 km, totaal 5577

Maandag 4 april

Snel de motor gestart en weg hier. De camping is verzorgd, mooi sanitair maar erg ongezellig en kaal. Na 6 km langs de kust zijn we bij Atlantica Park. IMG_1666 Het is nog steeds een leuke plek, 500 m van het strand. Inmiddels is er behoorlijk uitgebreid, er is nu een dependance aan het strand (nu gesloten) en een tweede deel naast de oude camping waar ook een groot zwemparadijs en een bungalow park is verschenen. De camping is mooi beplant, veel bomen voor schaduw en overal bloeiende struiken. Er zijn nog steeds een aantal winkeltjes, een auto wasserette, restaurant etc. Op het weggetje naar het strand vindt je verschillende winkeltjes en ook aan het strand is alles als 6 jaar geleden. Een paar cafeetjes, de visafslag, er is volop leven. Helaas waait het ook hier behoorlijk, maar de verwachting is dat het gaat afnemen. Rob heeft de camper naar de wasserette gebracht en het ergste stof is nu verdwenen. Alleen de binnenkant heeft nog een stofdoek nodig. Eindelijk uitgebreid geskyped met Mascha, ze is altijd zo druk, maar nu zijn we weer op de hoogte.

Gereden 6 km, totaal 5583

Dinsdag 5 april

Mooi weer, af en toe wat lichte bewolking. Het is momenteel erg rustig op de camping, de meeste overwinteraars zijn vertrokken of staan op het punt te vertrekken. IMG_1668 De voorzieningen zijn hier echt geweldig, dus als je ergens langer wilt verblijven is dit een goeie plek. Buiten het water paradijs is er ook nog een kleiner zwembad aan de andere kant van de camping waar het rustiger is, dus echt voor de ouwetjes.Wij zouden er onrustig van worden om zolang ergens te staan. Je waant je ook niet in Marokko als je op de camping bent, het zou ook zo maar Benidorm of Alicante kunnen zijn. Maar als je richting het strand loopt is het gelukkig direct anders. IMG_1703 De Marokkaanse troep die her en der ligt, half afgebouwde huizen en aan het strand een klein gehuchtje met een cafeetje, restaurant, kleine winkeltjes en daarachter wat gebouwtjes die worden bewoont. De gebruikelijke wanorde. Op het strand staat de vis afslag met daar omheen de hutjes van de vissers. Er liggen leuke blauwe bootjes op het strand en als ze aan land komen is er volop leven. Vis wordt verhandeld en iedereen heeft wel iets te vertellen. We hebben er weer een sapje gedronken en de café eigenaar moet dan eerst sinaasappels kopen en dan wordt er vers geperst. We komen echt oranje terug!!!! Kleine kinderen spelen langs de rand van de weg en je staat doodsangsten uit als er een vrachtwagen langs dendert. De bewolking nam toe en er viel zowaar een spetje regen. Met de luifel uit hebben we de vuurpotjes weer aangestoken en weer wat gegrild, de bij de Marjane gekochte lamskoteletjes (helaas niet te vreten) en wat aardappelen in folie die ook niet gaar waren. Dus niet echt een lekker maaltje. Gelukkig wel yoghurt met aardbeien en frambozen. Volgende keer beter. Hadden vanavond een goede skype verbinding met Miki en we zijn weer op de hoogte.

Woensdag 6 april

Het wordt vervelend, maar het is mooi weer vandaag. We zijn naar IMG_1684het strand gegaan IMG_1676waar vanaf een uur of tien de blauwe vissers bootjes binnenkomen.  Een mooi schouwspel. De bootjes worden met vereende krachten het strand op gesjouwd, de motor gaat eraf en daarna wordt met hulp van andere vissers de boot verder het strand opgebracht. Veel en zwaar werk. De gevangen vis wordt uitgestald en  de eventuele kopers komen kijken wat er te halen is. Het verbaast ons dat ze voor zo'n kleine beetje vis al die moeite moeten doen. Er zwermen wat jongetjes omheen die graag de gekochte vissen schoon willen maken voor IMG_1680IMG_1698een paar dirham. We hebben een tijdje zitten kijken en hier en daar een of een paar grote gamba's kunnen  kopen. Terug op de camping was dat goed voor een lekkere lunch, even bakken in de olijfolie, wat knoflook en peterselie, een vers stokbroodje en een lekker glaasje wit, smaakte prima. In de middag even genoten van het zwembad en de keiharde muziek. S' Avonds zijn we met zijn vieren gaan eten bij een restaurantje vlakbij de camping dat gerund wordt door twee stevige franse dames uit Lyon. Een lekker menu en leuke muziek, bekende franse nummers maar dan jazzy weergegeven. Heel leuk.De vrouwen vertelde dat het in Imi Ouddar slecht is gesteld met het onderwijs. Er is geen leerplicht in Marokko en hier is ca. 80 procent ongeschoold. De plaatselijke onderwijzer heeft een groot gebrek aan leermiddelen, heel anders dan in het schooltje van Merzouga dat werd gesponsord door een Spaanse organisatie. We zullen morgen het restant van de schriftjes en pennen doneren.

Donderdag 7 april

Prachtig weer, maken er gebruik van door de wasmachine nog een keer te vullen met ons beddengoed en handdoeken. Morgen trekken we verder en het is lekker als alles dan weer fris is. Het verslag van S/M gelezen, zo te zien hebben ze het naar de zin in Tafraoute. Het is alleen jammer dat ze veel regen hadden.  Het is daar inderdaad ongelooflijk mooi, het IMG_1705IMG_1704dorp is leuk en er zijn veel leuke kleine winkels.  Wij waren er 5 jaar geleden ook van onder de indruk. Het is vandaag echt strandweer, dus we gaan na de lunch op de fiets richting het strand. Het is er behoorlijk druk, veel jongelui die soms gezamenlijk muziek maken. We kunnen een ligbedje huren en dan is het wel een poosje uit te houden. Om af te koelen gaan we geregeld de zee in, ook hier weer wat vrouwen die gekleed en al in het water gaan. Maar ook meisjes met uitdagende bikini's.Natuurlijk ook weer  de dromedarissen en hun oppassers die graag willen dat je als een nono boven op dat beest klimt en een ritje langs het strand maakt. Je kunt ook een paardenrit maken. Het was een leuke middag.En zowaar, net terug op de camping komen Simon en Minke eraan die een mooie rit hebben gemaakt vanuit Tafraoute naar Agadir. We hebben even wat bijgekletst met natuurlijk weer een drankje. Wij zijn nog even naar de dames in hun restaurant Quartier d'Ete gelopen. Zij zitten hier nu 3 jaar en hebben het erg naar hun zin. Rob had wat CD's aan ze gegeven om te luisteren, ze vonden het prachtig en we hebben de namen van de muzikanten voor ze opgeschreven. We moesten koffie drinken met een crêpe erbij, smaakte prima. De materialen voor het schooltje waren erg welkom, ze zullen het doorgeven. Zo zie je maar, wij staan met vele anderen op de meest luxe camping van Marokko en iets verderop hebben ze geen papier en potloden voor de kinderen op school.

Vrijdag 8 april

Afscheid genomen van Simon en Minke, die gaan op de vrije plek in IMG_1708Taghazoute staan, IMG_1714hopelijk gaat het goed. Wij hebben hierover al wat negatieve verhalen gehoord.  We zijn langs de kustweg naar het noorden gereden. Eerst langs Tamri, dat is het bananen dorp van Marokko. Overal in de vallei, die erg vruchtbaar is, zie je bananenbomen staan.  In het dorp is het een en al banaan, ze zijn vrij klein maar erg zoet. Het is een wat stoffig dorp met een chaotisch aanbod van spullen. Verderop bij een coöperatieve olieperserij van Archan noten zijn we gestopt voor een verfrissing, natuurlijk weer het bekende sapje. We kregen een rondleiding door de coöperatief, die door vrouwen wordt gerund. Er waren drie vrouwen IMG_1725 - kopieIMG_1720bezig met het  bereiden van de olie. De noten worden eerst verzameld, dan gekraakt en in een grote vijzel gestampt. Uit de brij die dan ontstaat persen ze de olie. Een zeer bewerkelijk proces. Ook wordt een deel van de noten geroosterd en daarna geperst, dat ruikt heerlijk. Het lijkt een beetje op pindakaas. De olie wordt verwerkt in  verschillende producten, voor cosmetica, zeep en olie voor de salades en om te koken. Het zijn dure producten, maar als je ziet hoeveel werk het is begrijpen we dat wel. De vorige keer hebben we de olie gekocht, maar wij houden niet van de smaak en geven de voorkeur aan olijfolie, dus hebben niets gekocht. Wel een bijdrage in de pot gedaan als dank voor de rondleiding. Weer verder op onze route rijden we door een prachtig gebied, eerst met het uitzicht op zee daarna door valleien met IMG_1734IMG_1737Archanbomen, kleine dorpjes en velden vol bloemen. We zien zelfs een dromedaris met een ploeg het veld bewerken. Het is werkelijk of je dan in de middeleeuwen beland. Helaas, te laat en te ver weg om en goede foto te maken.  Via Tamanar, een verrassend fris dorp, en Smimou, een echt levendig dorp, komen we in Essaouira aan. We kunnen hier ook vrij langs het strand staan, maar gezien de verhalen die de ronde doen, kiezen wij ervoor op de camping te gaan staan. We waren hier eerder met onzer franse vrienden Jacques en Jocelyne en waren toen al verliefd geworden op Essaouira. De camping is ook niet veranderd, hetzelfde parmantige baasje, slecht onderhouden sanitair ( wel opnieuw betegeld) maar heerlijk dichtbij de stad. Tot  nu toe hebben we niets te klagen gehad over de campings, met als kers op de cake Atlantica Parc, maar ook deze camping heeft weer z'n charme. IMG_1745In de IMG_1760middag zijn we op de fiets naar de stad gereden, nog geen 10 minuten.  Het is een stad vol leven, de grote vissershaven, de oude stadswallen waarbinnen de soek's zijn. We lopen eerst door het meest toeristische straatje, waar de gebruikelijke troep te koop is. Er zijn ook leuke galeries waar soms mooie kunstwerken te zien zijn. Er wonen en werken hier veel kunstenaars en muzikanten. Veel leuke pleintjes met terrasjes en restaurantjes, alles heel kleurig en vol leven. Via de  oude joodse wijk komen we in het deel waar de soeks zijn. Wat een levendig straatbeeld. Overal verkopers van allerlei zaken, fruit, groente, eieren, vlees, zakken met granen, peulvruchten, rijst, kruiden, TV's, plastic gebruiksvoorwerpen, toiletartikelen, schoenen, sieraden, je kunt het zo gek niet bedenken of het is hier te koop. IMG_1761Het wordt IMG_1762afgewisseld met kleine eet tentjes, die buiten op straat spiesjes of  vissen roosteren. Hier wagen wij ons maar niet aan. Midden in al die drukte was er een drietal karren vol met allerlei artikelen, wij denken dat dit een bruidsschat is die door de stad  werd gedragen. Op de eerste kar lag een schaap en verder allerlei spullen, kleding, tassen enz. We mochten er niet fotograferen maar het is toch gelukt de eerste kar met het schaap op de foto te krijgen. Om de karren liepen er mensen mee die mooi waren aangekleed. Rob is er zelfs in geslaagd om hier de dongel op te waarderen. De man in zijn winkeltje met electronica is net zo lang aan het bellen geweest  tot hij het voor elkaar had. Men had ons nl. in Marakkech bij de aankoop ook een nummer moeten geven waarmee we kunnen opwaarderen. IMG_1753Helaas hebben we dat niet gekregen, maar hij heeft alles in het werk gezet om toch weer te kunnen internetten. Niets dan lof voor al deze vriendelijkheid. We kunnen weer 30 dagen vooruit. Morgen gaan we weer. Joke en ik zijn van plan nu eens wat geld uit te  geven!!!!! Leuke dingen gezien. We kwamen ook nog twee leuke Nederlandse meiden tegen die ons onderweg al hadden zien rijden. Er zijn momenteel weinig Nederlanders onderweg in Marokko. Zij hebben voor een week fly en drive genomen en al heel veel door het land gereden, inmiddels 1200 km gereden en dat in 5 dagen en over de Marokkaanse wegen!!! Ook zij genoten volop en waren erg enthousiast over het land en zijn bewoners. Niks geen “kut Marokkanen”hier.

Gereden 152 km, totaal 5535 km

Zaterdag, 9 april

Opstaan met de zon, het blijft iets heerlijks. Helaas is er wel weer IMG_1790een vrij stevige wind, we IMG_1781pakken weer de fiets en rijden aan het eind van de ochtend naar Essaouira. Het is druk, veel Marokkanen die hier rondlopen.  Eerst naar de haven, altijd een boeiend schouwspel. De bekende blauwe bootjes lagen weer in de rij en het stikt er van de grote meeuwen. Een kijkje genomen op de scheepswerf waar de grotere vissersboten nog helemaal met de hand worden gemaakt. Een heidens karwei. Men is een jaar bezig met 10 man om  zo'n schip te bouwen. Daarna nog even een stukje langs de stadsmuren gelopen, maar daar is het zo toeristisch dat we al gauw richting de vis tentjes zijn gegaan en daar een lekker maaltje vis hebben laten grillen. IMG_1782Het IMG_1828IMG_1824smaakte ons prima en het hoort echt bij deze plek. We misten alleen het flesje droge witte wijn. Na het eten weer de soeks in. Niet echt voor de bijl gegaan. Als je de spullen goed  bekijkt is het allemaal ongeveer hetzelfde. Overal wordt je binnen gevraagd en komen er duistere pakjes met sieraden tevoorschijn. De zogenaamde echte antieke  Berber sieraden. De kooplui zijn allemaal even vriendelijk en sommigen spreken een paar woorden Nederlands. Het wordt alleen vervelend op den duur om steeds weer “allemachtig prachtig” te horen. Opnieuw de Marokkaanse soek in waar we gisteren ook al waren. Dat vinden we toch leuker. Nu een ander gedeelte gedaan,   ook weer leuk. Nog een drankje op het grote plein, het is bijna niet voor te stellen, zit je op het mooiste plekje van Essaouira volop met toeristen en dan betaal je voor 4 drankjes nog geen 4 euro. Op de fiets weer terug naar de camping, nu heerlijk met de wind in de rug. Kunnen, ondanks de harde en wat frisse wind toch lekker buiten borrelen en besluiten morgen verder te trekken, richting Safi.

WEEK 8

Zondag, 10 april

Vanuit Essaouira zijn we langs de kust omhoog gereden. Het eerste stuk gaat door een IMG_1847IMG_1833prachtig, maar stenig gebied waar erg veel kruiden groeien. We zien geregeld mensen die prachtige stranden. We gaan kijken bij Souira Kedima, waar aan het strand een mooie camper plek is. Er is water, toiletten en het dorp is vlakbij. Een heerlijke plek om een paar dagen door te brengen. Het is een echt Marokkaans vakantiedorp met veel leuke villaatjes. Helaas het waait het erg hard en de weg ligt vol met zand. Het is ook te vroeg voor ons om te stoppen en we gaan bosjes kruiden verzamelen.  Ook staan er kinderen langs de kant van de weg die de bosjes aanbieden. De lavendel staat hier in volle bloei en we stoppen om een grote bos te plukken. Ook hier weer een groot contrast, aan de ene kant zien de prachtige ommuurde IMG_1841IMG_1849villa's en even verder staan een paar schamele hutten waar wat geiten omheen scharrelen. Gedeeltes  van de weg gaan direct langs de kust met kliffen en in het dorp wat drinken en vervolgen onze tocht. We komen rond het middaguur in Safi aan en rijden naar de Village de Poisson Friture( dorp van de gefrituurde vissen),  een hele leuke plek waar we 5 jaar geleden ook waren. Er zijn een aantal stalletjes met banken en tafels waar je de gefrituurde vis kunt eten. Het ligt aan de noordkant van Safi, vlakbij de camping. Helemaal onveranderd, heel druk met auto's maar we krijgen een goeie parkeerplek toegewezen door een behulpzame parkeerwachter. Je wordt onmiddellijk in je nek gesprongen door de runners van de diverse stalletjes, de een trekt nog harder aan je dan de ander. We besluiten er een te nemen waar het druk is met Marokkanen en geen spijt. We krijgen een heerlijke schaal vol gefrituurde vis, garnalen, poon, sliptongetjes, en nog wat andere soorten. Daarbij schaaltjes met gekruide tomatensaus, harissa, een linzensalade en brood. Helaas, de wijn ontbreekt, maar fris of water is er voldoende. Niet eerder hadden we in Marokko zijn voortreffelijk maaltje. En dat allemaal voor 120 DH voor 2 personen ( ongeveer 11 euro). De sfeer is erg geweldig, een feest om naar al de mensen te kijken. IMG_1854 Jong, oud, arm en rijk, alles door elkaar geniet hier van de vis. We gaan door naar de camping, hier vlakbij. Er lopen veel pauwen rond die een hels kabaal maken. Wel leuk om te zien. Het waait nog steeds behoorlijk en we zoeken een redelijk beschut plekje. Een poosje uitbuiken in de zon en we zijn zo lui dat we tegen de avond besluiten om hier in het restaurant wat te eten. In onze boekjes wordt het restaurant hier geroemd om de keuken en men zou er ook wijn schenken. De uitbaatster van het restaurant liet weten dat er nog slechts 2 tajines kip en 2 couscous mouton waren. Wij dat maar besteld. Wat een desillusie. De wijn was er niet en we hebben en eigen fles opgehaald. De couscous met schaap was niet te vreten en de kip wel lekker maar zonder enig garnituur, alleen dus een kippenboutje in wat olie met olijven. Daarnaast was de uitbaatster echt een takken wijf!!!! Ze vroeg al direct om ballpoints, wij hadden er nog een paar en ook nog een zak met dameskleding. Nou, die wilde ze ook wel. Nauwelijks dankjewel en de hebzucht was alom aanwezig. Ze was begerig om de rest van de wijn te krijgen. Bij het afrekenen,350 DH voor het slechte eten, keek ze het geld bijna uit onze portemonaie en liet duidelijk blijken dat ze meer fooi verwachtte. Dan te weten dat de diverse groeps reizen van NKC, ACSI en vele buitenlandse organisaties hier een paar dagen doorbrengen om de pottenbakkers van Safi te bezoeken. Voor het eerst dat de Marokkaanse gastvrijheid zo ver te zoeken was.

Gereden 132 km, totaal 5667 km

Maandag 11 april

Weg uit Safi, voor ons was deze camping eens maar nooit weer. Weer de kustweg richting El Jadida. We rijden langs Cap Beddouza, waar ook een heel mooie camperplek is, naar Oualida. Daar wordt gestopt voor wat boodschappen en een drankje. Leuke levendige IMG_1839IMG_1856plaats die bekend staat om zijn oesters. Onderweg worden nu vaak grote schelpen te koop aangeboden. Als je van alles wat er onderweg te koop is iets neemt moet je echt een aanhanger meenemen.  Onderweg zien we veel karretjes die ons doen denken aan de Amish in Amerika. Vaak met veel goederen en mensen erin. Het is wat luxer dan de ezels om de spullen te vervoeren. Voor El Jadida is een vreselijk industriegebied dat erg stinkt.  Er komt overal rook uit de schoorstenen en we zien vieze lozingen in zee. Het is een situatie die in Nederland of Europa niet meer mogelijk zou zijn. Voorbij El Jadida nemen we de autoroute. We kennen de kustweg naar Casablanca en die was niet zo aantrekkelijk. Op de autoroute stoppen we voor een broodje en besluiten nu maar eens wat kilometers te maken en door te rijden IMG_1861naar Moulay Busselham, waar we ook op de heenweg zijn geweest. Via Casablanca waar een goeie rondweg is, naar Rabat. Ook daar is een rondweg, maar die gaat voor een groot deel door de buitenwijken van de stad waar je nog veel krotwoningen ziet. Wel allemaal met een schotel op het dak. Deze rondweg kost nogal wat tijd. Voorbij Rabat wordt de weg erg goed maar wel heel saai en via Kenitra waren we om een uur of 5 in Moullay. Een lange rit vandaag. Een plekje gezocht een drankje genomen en we besluiten maar weer ergens wat te eten. Vaak is het zo goedkoop dat we het de moeite niet vinden om zelf te koken. Dan moet je boodschappen doen, koken in de camper en afwassen!!! Wel grillen we geregeld en dat is heerlijk omdat we dan lang kunnen buiten zitten. Net buiten de camping is een restaurantje en het was goed, zeker vergeleken met gisteravond, hier was wel wijn. Om een uur of 8 terug bij de camper, koffie gezet en het verslag van gisteren en vandaag bijwerken.

Gereden 480 km, totaal 6147 km

Dinsdag 12 april

Vandaag is Emile jarig, van Harte!!!! Natuurlijk een mailtje gestuurd. Het is vandaag behoorlijk warm, de wind is afgenomen en we zoeken vnl. de schaduw van de vele bomen die er op de camping zijn. Rob heeft de buiten douche geïnstalleerd en daar maken we IMG_1873veel IMG_1867gebruik van. Het is een grote maar eenvoudige camping, soms laat het sanitair te wensen over maar nu was het in orde.  Het vuil wordt opgehaald met een paard en wagen en ook hier weer bijzonder vriendelijke mensen. We zitten direct aan een grote lagune waar veel vissersboten liggen. Geregeld komen er mensen langs met verse vis en een had zelfs een prachtige grote kreeft. Maar ja, de grote  pan ontbreekt ons. Voor vanavond hadden we ons voorgenomen weer eens zelf wat te grillen, er is nog vlees in voorraad en dat moet ook op. Ook worden er veel aardbeien aangeboden, nu erg lekker. Voor 10 DH, 90 cts, heb je een doos van l pond.  Aan het eind van de middag zagen we een jongetje die wel erg hard nieuwe kleding nodig had, gelukkig was er nog het eea. van Daan en we hebben hem een mooi IMG_1866pakketje IMG_1862gegeven.  Na 10 minuten kwam zijn broertje, 1 maat kleiner, en ook voor hem hadden nog het eea. liggen. Het is wel typerend voor de Marokkanen dat ze blijven vragen. Na 5 minuten kwamen ze weer langs om “bonbons”, snoep te vragen. Maar dat is allang op. Er rest alleen nog een voorraadje ballpoints. Nu zijn we grotendeels door de voorraad kleding heen. Weer eens flink de camper schoongemaakt. We vinden nog steeds overal roze zand. Ook de buiten mat moest eraan geloven. Echt rood modder water kwam eraf. Aan het eind van de middag arriveerde een grote groep Nederlanders met caravans en campers. Het was de reisorganisatie van NCRV, Ned. Chris. Reis Ver. De groep had 8 uur in de hitte staan wachten bij Tanger om ingeklaard te worden. Het lijkt de grensovergang van Turkije naar Syrië wel. Hadden wij nog geluk met maar enkele uren wachttijd. We hebben de vuurpotjes aangemaakt, die van ons laten we hier, er zit een grote barst in.  Na afloop maakt Nick altijd gebruik van de resterende warmte om er het bekende keteltje voor het afwaswater op te zetten. Het was een heerlijke avond om buiten te zitten. Meestal koelt het rond 8 uur behoorlijk af, maar nu bleef het een heerlijke temperatuur.

Woensdag 13 april

IMG_1870IMG_1864Om een uur of 6 vertrok de groep weer naar de volgende bestemming.  Vanochtend kwam een van de jongetjes langs met zijn kudde schapen en was in een totaal nieuwe outfit gestoken. Stond hem heel leuk. Een half uur later kwam nummer twee, die ook een methamorfose had ondergaan. Het was weer lekker weer, volop van  de zon genoten. S' Avonds zijn we weer naar het leuke restaurant gegaan vlakbij de camping en weer lekker gegeten. Een heerlijke schotel met slib tongetjes. Zelf de wijn meegenomen. Is voor ons toch een gek gebruik om met je plastic tasje onder de tafel je wijntje te hebben. Het is hier heel normaal.

Donderdag 14 april

Al op tijd vanuit Moulay Busselham vertrokken, via de 406 naar Souk-el Arba du Rharb (wat een mondvol) naar de N1. Dit is weel een stuk om naar Larache maar we weten dat we dan onderweg veel leuke stands langs de weg tegen komen vol aardewerk. IMG_1875 Ook IMG_1876worden hier de hoedjes gemaakt die kenmerkend zijn voor de Rif en Noord Marokko. Overal onderweg zie je dat de hoedjes worden gedragen door de mannen en vrouwen. Ze zien er heel kleurrijk en vrolijk uit. We hadden nog een beetje voorraad van kleding en men wilde erg graag ruilen, of tegen bijbetaling leveren. Nog wat leuke schalen gevonden, Rob vond echt dat we die nodig hadden!!!!!! Vooral de T-shirts die we bij ons hadden van de Strangetjes waren erg in trek. Straks lopen hier de Marokkaanse jongetjes in de leuke T-shirts van Daan. Ook hadden we nog wat van Esther voor wat kleinere kinderen. Het was duidelijk heel erg welkom. IMG_1881En verder via Larache naar Asilah. Weer naar de bekende camper plek.   Het is heerlijk strandweer dus we gaan er nog van genieten. Er zijn weer volop dromedarissen en voetballende jongens. Maar nu ook veel mensen die heerlijk in de zon liggen. Laat in de middag naar het stadje gelopen en onze laatste aankopen gedaan. Het is en blijft een hele leuke plek, waar we rustig kunnen overnachten. Op de camper plek kwam een eigenaar van een naburig restaurant zijn keuken aanprijzen en we zijn weer voor de bijl gegaan. Zo'n laatste keer in Marokko en geen spijt. We hebben er heerlijk gegeten, uitgebreide salade van de chef, tagine en visschotel, heerlijk vers fruit toe en dat allemaal voor nog geen tientje per persoon. We zullen het missen.

Gereden 158 km, totaal 6305 km

Vrijdag 15 april

Opnieuw vroeg uit de veren, je bent hier meestal erg vroeg wakker, maar we gaan ook op IMG_1882IMG_1858tijd naar bed. Op weg naar Tanger voor de overtocht.  Nog even een vers broodje gekocht en onderweg de tank volgegooid met brandstof. Nog maar profiteren, de diesel kost 0,73 € per liter. Snel bij de haven waar we nog volop gebruik kunnen maken van de dongel. Een mailtje naar Loes die jarig is vandaag. D site van Simon en Minke gelezen, zo te zien hebben ze het erg naar hun zin. Ook een mail gestuurd. Daarna de hele procedure weer doorlopen. Ticket office voor de instap kaarten. Politie voor de paspoorten, douane voor de auto, scannen voor de hash of verstekelingen en dan in de  rij voor de boot. Het is vrij rustig aan de haven. We hopen rond 11 uur plaatselijke tijd te vertrekken en na een uur varen zijn we dan in Spanje, Algeciras waar het dan 2 uur is. De bedoeling is de voorraad aan te vullen bij de Lidl en dan naar Tarifa, de camper plek te gaan. Rob en ik hebben besloten niet naar Portugal te gaan, het is toch een eindje om en we willen ook wel graag naar huis. Kunnen dan op ons gemak terug rijden en zien misschien onderweg nog iets van de Semana Santa.

Gereden 152 km, totaal 6457 km

We hebben ruim 4000 km door Marokko getoerd. Het was opnieuw een bijzondere ervaring, we hebben prachtige routes gereden, heel veel aardige mensen ontmoet. Wij vonden dat het land er beter aan toe was dan 5 jaar geleden. Bijna geen krotwoningen meer bij de grote steden, overal wordt volop gebouwd. Er is wat minder vuil onderweg.  Marokko week 6 (78)Marokko week 5 (19)Over het algemeen gaan de mensen goed gekleed en zien er verzorgd uit, met name de kinderen. We staan nog wel versteld van het grote aantallen mannen onderweg dat doelloos rondhangt. Ze zitten tegen een boom of liggen tegen de helling van een heuvel zomaar wat uit te rusten. De vrouwen zijn meestal wel aan het werk of ergens mee bezig. Op de meeste stranden komen veel jongens die daar erg druk zijn met vnl. voetballen.  Verder zien we die ook veel op straat, altijd in groepjes. Waarschijnlijk is er geen werk voor ze en waar ze van leven is ons een raadsel. Wat nog wel vaak voorkomt is het geschooi, dat zit waarschijnlijk in de volksaard. Het is nooit genoeg. Ook gisteren weer met de parkeerwachters bij de camper plek. Ze hebben het een nog niet ontvangen of ze komen weer om iets vragen. Net als de verkopers die hier rondscharrelen, van koekjes tot tafeltjes, horloges en noem maar op, van alles wordt aangeboden en ze blijven aandringen. Op de campings heb je hier minder last van. Het was prachtig om te zien hoe de vrouwen zich kleden. Wel altijd een hoofddoek om en soms gesluierd, maar de gewaden hebben vaak prachtige kleuren. Zelden zijn ze te dik, en hebben een prachtige houding, doordat ze veel op het hoofd dragen. Je merkt steeds dat de vrouwen een goede band hebben met elkaar. Als ze iets ondernemen is het altijd gezamenlijk.

WIJ HEBBEN GENOTEN EN NIET IN DE LAATSTE PLAATS VAN ONS LEUKE REISGEZELSCHAP!!!!!!!!

Zaterdag 16 april

Alles gelukt gisteren. Snel door de douane in Algecirs, boodschappen bij de Lidl en een leuke plek aan het strand in Tarifa. We waren stom verbaasd dat de Nederlandse Pipo IMG_1888IMG_1889wagen er nog steeds stond.  Deze Nederlanders staan al sinds begin december 2010 hier en wonen in de wagen. We hebben ze even gesproken en ze raken hier al aardig ingeburgerd. De man speelt djambé en heeft hier wat mensen ontmoet waar ze geregeld in het weekend in het dorp Tarifa muziek mee maken. Ze verplaatsen dan de wagen naar Tarifa en blijven daar het weekend. Nu zijn ze op zoek naar een plek waar ze de wagen voor een half jaar kunnen plaatsen. Zo ontmoet je onderweg steeds leuke en inventieve mensen. We zien nog een paar campers die er eind februari ook stonden.De verwachting is dat het dit weekend druk zal zijn op de Spaanse wegen i.v.m. Het begin van de Paasvakantie.  Hier is het buiten verwachting erg rustig. Het is een bekend surf strand vanwege de altijd aanwezige wind en we hadden het idee dat het dan nu erg druk zou zijn. Wij blijven het bijzonder vinden dat je s'ochtends wakker wordt, uit het raam kijkt en dan het strand en de zee ziet.Wat een uitzicht!

WEEK 9

Zondag 17 april

Het waait nog harder dan gisteren en het is half bewolkt. We besluiten verder te gaan en J/N hebben hetzelfde idee. Rond 10 uur weggereden van het strand, onderweg een broodje gekocht dat  gloeiend heet uit de oven komt. De kustweg naar Cadiz is erg mooi maar je merkt goed dat het erg hard waait. We lijken wel een schip op de golven. Al gauw komen we op de autoroute naar Sevilla, de E5. Het is rustig en voor we het weten zitten we IMG_1894IMG_1896boven Sevilla op de A66, een mooie autoroute. Gezamenlijk nog een stop voor de koffie en we proberen daar te internetten wat helaas niet lukt. We stoppen nog een keer voor de lunch en daar nemen we voorlopig afscheid van Nick en Joke. Zij gaan richting Portugal en wij gaan naar Cáceres. Het is eventjes een triest moment, we hebben een heerlijke tijd met elkaar gehad en spreken af elkaar in Nederland snel te zien.  Rond 4 uur waren we op de camper plek in Cáceres, een goeie plek waar het nu erg druk is. Dit is het weekend van de Semana Santa en er zijn veel Spaanse campers. Het is een terrein bij de sportvelden van de universiteit en naast de camper plek is er voldoende gelegenheid om te staan. De stoelen kunnen naar buiten en we zitten hier prima. Nadat we iets te eten hebben gemaakt zijn we richting het centrum gelopen. Wat een verrassing, een prachtig historisch centrum en heel veel mensen op de been. We komen bij het Plaza Mayor, waar juist de processie voorbij is gekomen. Het is er gezellig druk. Alle terrassen vol en jong en oud staat met elkaar te kletsen. Een hele fijne sfeer hangt hier. We lopen wat rond en besluiten nog een dagje te blijven om de stad verder te verkennen. Op de terugweg nog een drankje genomen, het is dan over elven en nog steeds veel mensen met de kinderen op straat.

Gereden 474 km, totaal 6960 km

Maandag 18 april

We konden vanochtend de camper verplaatsen naar de officiële camper plek en hebben nu IMG_1922IMG_1903ook stroom. Uitgebreid gebadderd en wat schoongemaakt en daarna richting het centrum. Allereerst naar het toeristen bureau wat documentatie opgehaald.  Er is in het historische deel een café waar Wifi is. Daar koffie gedronken en onze weblog geactualiseerd. Iedereen is dan weer op de hoogte. Een heerlijke wandeling gemaakt door het oude deel. Er was o.m. een expositie van Andy Warhol die we hebben bewonderd. Het was toch een gekke man die wel heel mooie kunst maakte.  We hebben het museum van de Semana Santa bezocht en daar was tevens een oude citerne die in de Middeleeuwen de watervoorraad voor de stad bewaarde. Het is een schitterend oud centrum, overal zie je prachtige oude monumenten, IMG_1947IMG_1906IMG_1938kerken en paleizen, die Spanjaarden waren toch erg rijk in de 16e eeuw!!! De straatjes zijn heel smal en lopen   allemaal omhoog (of naar beneden). Overal zijn kleine pleintjes, het was een hele klim maar zeer de moeite waard. Daarna natuurlijk een terrasje voor de broodnodige dorstlesser, die gaat hier vergezeld van een heerlijke tapas. Daarna nog een wandeling door een winkel straatje en een restaurant op de Plaza Mayor opgezocht. Hier zaten de meeste Spanjaarden en dat is meestal een goed teken. Nou, geen spijt. Een heerlijk menu, voorgerecht, hoofdgerecht, toetje en een fles wijn, dat allemaal voor 10€ per  persoon. Het lijkt hier wel Marokko, buiten de wijn dan. We staan trouwens toch versteld van de prijzen hier, een drankje kost gemiddeld 1,50€ en IMG_1979IMG_1950koffie slechts 1€. Zo kun je zien dat je niet in het toeristische Spanje bent. In Barcelona of Madrid gelden andere prijzen. Dit is ook de stad van de ooievaars. Overal zie je de nesten en ze zwermen en zweven over de stad. Ook boven de camper plek zweven ze, het is een prachtig gezicht hoe ze door de lucht bewegen. Rond een uur of 8 weer richting het centrum gelopen, er zijn vanavond 2 processies.  Beide komen ze langs het Plaza Mayor dus wij gaan die richting uit en kiezen een leuk hoog gelegen terras. Vanaf het terras kunnen we schouwspel op het plein goed bekijken. Langs de kanten zijn klapstoelen gezet en het is al een drukte van belang. De eerste processie komt vanaf het hoog gelegen historische deel vanuit de Santa Maria kerk. Wij kunnen dit prachtig zien omdat we vlak voor de stadspoort zitten. Ongelooflijk als je ziet hoeveel mensen zich langs de kanten van de straatjes opstellen.  Rond 9 uur komt de eerste naar beneden, het is gedragen muziek en de optocht van de gemaskerde punt IMG_1986IMG_1994mutsen in toga's lopen voorop. Dan een muziek corps die de traditionele muziek speelt. Daarna de eerste dragers met een Christusbeeld op een draagbaar altaar, het is enorm groot en zwaar. Ze lopen op de maat van de staccato muziek. Heel indrukwekkend. Daarna een 2e Christusbeeld, weer een muziek corps en als laatste het grote Mariabeeld.  Alle altaren zijn versierd met bloemen en kaarsen en staan gedurende de Semana Santa in de kerk opgesteld. Het duurt zeker een uur eer de hele stoet voorbij is. Vanwege het zware gewicht wordt er geregeld gepauzeerd. Vanaf het terras zien we dat de stoet over het plein gaat en er zijn echt duizenden mensen aanwezig. Als we terug via het plein lopen komt de volgende processie uit de kleine straatjes van de beneden stad richting het plein. Ook hier weer een en al drukte. We staan er nu wat dichter bij  en kunnen ook de reacties van de mensen goed zien. Men slaat geregeld een kruis en doet een gebedje. Ook wordt er veel voor de dragers geklapt. We hebben dit nu een aantal keren op verschillende plekken in Spanje meegemaakt en het blijft indrukwekkend. Maar na één avond is het wel genoeg. Na afloop verspreid de mensenmenigte zich en lopen overal de terrassen vol. Men drinkt nog wat en eet wat tapas. Tot heel laat blijft het gezellig druk.

Dinsdag 19 april

Op tijd vertrokken uit Cáceres. We zijn nu via de rondweg de Ronda Norta gereden. Dat is heel wat makkelijker dan dwars door de stad. Direct de snelweg A66 via Salamanca, IMG_2002Valladolid, Palencia en bij Burgos de AP1 (tol) dat rijdt makkelijker dan de N1, die dwars door alle dorpen rijdt.  We zijn gestopt in Miranda de Ebro, hier is een camper plek direct aan de Ebro. Er zijn mooiere plekken maar dit is prima voor een nacht, er is zelfs verzorging. Het was een lange rit maar via de A66 schiet het lekker op. Er was een grote Leclerc supermarkt bij de ingang van de stad en daar nog even wat Spaanse lekkernijen ingeslagen.

Gereden 547 km, totaal 7507 km

Woensdag 20 april

Vanuit Miranda de Ebro rijden we nu de A1 en niet de AP1 de tolweg. Een hele mooie weg IMG_2009IMG_2008die door de uitlopers van de Pyreneeën gaat. Later wordt het de N1.  Een goede weg en de drukte van de vrachtauto's valt mee. Bij San Sebastian gaan we de tolweg op richting de Franse grens. Er zijn heel veel Spaanse campers op pad, de paasvakantie begint morgen. Langs Biarritz naar Cap Breton. Daar gaan we nog even langs de Lidl om brood te kopen en zij al snel op de camper plek van Cap Breton. Het is er al behoorlijk druk, maar we vinden een heerlijk plekje direct aan het duin. Tegelijk komt een Nederlandse camper, die ook in Miranda bij ons stond, aangereden.  Ook zij komen nog genieten van het mooie weer hier. De stoelen naar buiten en voor de lunch een broodje gemaakt en weer genieten, het houdt niet op. IMG_2012Als het morgen nog zulk mooi weer is blijven we nog een dagje. Deze camper plek is een van onze favorieten, vooral als  het zulk mooi weer is. We lopen naar het strand waar de body surfers actief zijn. Er komen steeds meer Spaanse campers aangereden en tegen een uur of negen is het terrein zo goed als vol. We zijn al heel wat keren hier geweest maar dit slaat alles. Er kunnen hier maar liefst 140 campers staan en voor bijna allemaal is een elektra aansluiting. Inmiddels is het een echt Spaans dorp geworden, overal kinderen en er wordt nog laat buiten gegeten. De tafels en de stoelen van verschillende campers bij elkaar en men heeft het naar de zin.

Gereden 227 km, totaal 7834 km

Donderdag 21 april

Met regen wakker geworden. We hebben via de Wereldomroep de weersverwachting voor IMG_2017IMG_2016vandaag en morgen gehoord. Hier wordt het minder en ook verder in Zuidwest Frankrijk verwacht men regen voor de komende dagen. Dus wij starten en gaan verder. We rijden de saaie weg door Les Landes, de N10. Het schiet wel lekker op maar al die dennenbomen gaan gauw vervelen.  Via Bordeaux richting Angoulême, we hebben gelunched bij Roullet onder een prachtig bloeiende kastanjeboom. Op de heenreis hebben we hier overnacht, een heerlijk rustige plek. Het is nog een beetje te vroeg om te stoppen en we rijden door naar Vivonne, zijn  daar om ca. 15.30 uur en kunnen nog heerlijk buiten zitten. Het is een leuk dorp waar een prima overnachtingsplek is. We lopen wat rond, bezichtigen de mooie kerk en terug bij de camper steken we de kleine gril aan. We zitten lekker aan het watertje en het smaakt ons prima. Mooie afsluiting van de dag.

Gereden 391 km, totaal 8609 km

Vrijdag 22 april, Goede Vrijdag

Vanaf Vivonne zijn we al snel bij Poitiers, nemen daar een stukje autoroute om de stad en houden dit aan tot voorbij Tours. Bespaart ons heel veel stoplichten en rotondes, die IMG_2026komen er nog genoeg vandaag. Vanaf Tours de N10 richting Chartres en Dreux. daar naar Mantes, Magny en Beauvais. Daar weer richting Amiens. Het is een mooie route, maar heel vermoeiend door al die dorpen met al die rotondes.  Veel vakantiegangers op pad en daardoor behoorlijk druk. Onder Amiens bij Conty naar de camper plek. Er staan al heel veel vnl. Franse campers, maar we vinden nog een plekje. Er is een leuk restaurantje in het dorp en we besluiten om de laatste avond van deze reis te vieren met een etentje.

Gereden 484 km, totaal 8609 km

Zaterdag 23 april

Weer wakker worden met een stralende zon. Op tijd weg, wij rijden richting Amiens, er is een goeie rondweg, naar de D929. Langs Albert waar we langs de weg heel veel memorials zien van Britse en Australische gesneuvelden uit de 1e wereldoorlog. In dit gebied is veel strijd geleverd. Bij Bapaume een stukje tolweg richting Lille. Voorbij Arras is de A1 tolvrij en dat schiet lekker op. Bij Lille is het even druk en voor Gent hebben we wat file, maar verder ging het prima. Nog een laatste lunch onderweg en rond 14.30 uur waren we thuis. Zoals altijd heerlijk om weer thuis te zijn. Mascha had weer voor een bloemetje gezorgd en dat is leuk thuiskomen. Het is al lange tijd prachtig weer in Nederland en dat is in de tuin te zien. Flink wat werk aan de winkel!!!! Even een telefoontje naar Pa Blom en Marley. Het gaat gelukkig heel goed met ze. Pa klonk heel monter en was positief. We gaan gauw bij ze langs.

Het noodzakelijke uit de camper gehaald en verder nagenieten van deze heerlijke reis.