Zomer 2010 Scandinavie (week 6)

3 juli 2010

Vertrokken uit Ålesund richting Andalsnes.   Daar bij de Toerist Info was internet, maar IMG_7552IMG_7561helaas lukte het niet de weblog bij te werken. Het weer is goed en we besluiten de Trollenroute, de Trollstigvegen, te rijden. Deze route en dan door naar het Geirangerfjord moet de mooiste weg  van Noorwegen zijn. We gaan vol goede moed op pad. Het eerste deel gaat rustig omhoog en daarna begint het spectaculair te stijgen, de ene haarspeldbocht na de andere. Gelukkig rijdt iedereen erg rustig en moet je geregeld voor elkaar uitwijken.   De uitzichten zijn geweldig, van de ene waterval naar de andere, je komt echt ogen tekort. We hebben 825511al IMG_7584heel wat moois gezien in Noorwegen, maar dit is echt subliem. Bij Valldal, tussen de Trollenweg en het begin van de route naar het Geirangerfjord, zien we een goede parkeerplaats  aan het fjord bij de Toeristen Info. Het weer is goed en we gaan hier stoppen. Er staan nog twee Nederlandse campers en dat blijken bekenden die we eerder in Portugal, Monte Gordo hebben  ontmoet. We hebben destijds geregeld met ze geborreld en het is een leuk weerzien. Natuurlijk worden er weer wat reiservaringen uitgewisseld. Dit is een mooie plek, aan de jachthaven, er zijn douches, toiletten en zelfs gebruik van  wasmachines. Dus maar een wasje erin gedaan. Later op de avond wordt het helaas weer wat minder weer.

Gereden 183 km, totaal 6847 km

4 juli 2010

IMG_7577IMG_7595Een heerlijke warme douche, een lekker eitje en de zondag begint goed. Het blijkt dat we hier zomaar internet hebben in de camper en Rob heeft de weblog bijgewerkt. Ook wat mail verstuurd en gekeken naar de weersverwachting voor de komende dagen. Het belooft niet veel goeds in Noorwegen. We houden ons dus aan het plan om richting het zuiden te rijden. Maar  allereerst hebben we nog de tocht naar het Geirangerfjord. Dit fjord staat op de IMG_7594IMG_7597Werelderfgoed lijst en is de meest spectaculaire van Noorwegen. Er kunnen zelfs grote cruiseschepen in varen. Bij Linge steken we weer eens met de veerboot  het Norddalsfjord over en dan begint de tocht van 25 km naar Geiranger. We gaan allereerst vrij langzaam omhoog en daarna begint de afdaling. Over 10 km zakken we 1000 meter, dit gaat via scherpe haarspeldbochten  gemiddeld 10% daling en Rob moet voortdurend in de remmen. Aan alle kanten heb je een geweldig uitzicht, helaas kunnen we nauwelijks stoppen om te fotograferen. Overal klettert het water in de watervallen, het maakt een gigantisch lawaai. Je ziet het dorp Geiranger heel klein beneden liggen. Uiteindelijk zijn we daar goed IMG_7610IMG_7608aangekomen en hebben een koffiepauze ingelast. Toen het vervolg, de andere kant weer omhoog met een nog groter stijgingspercentage. Er zijn vandaag, zondag, ook veel Noren op deze route en dus druk met personenauto´s, ze maken hier veel wandelingen rondom het fjord.  Overal kun je vakantiehuizen en hotels aantreffen. We kunnen het beamen, het is niet voor niets dat deze route op de Werelderfgoed lijst staat. Daarna nemen we weg 15 van Grotli naar Lom. Langs deze weg is een prachtige rivier, die ook steeds weer wordt onderbroken door stroomversnellingen en watervallen. De weg en dus ook die rivier gaan langzaam naar IMG_7614IMG_7622beneden en dat veroorzaakt al dat moois. In Lom bezoeken we een van de bekendste staafkerken van Noorwegen.  Deze zou rond het jaar 1150 gebouwd zijn en later steeds weer uitgebreid. Deze, geheel van hout opgetrokken kerk, is zeer de moeite waard, vooral het interieur is erg mooi. Helaas mogen we binnen niet fotograferen. Lom is erg toeristisch, er is ook nog een openluchtmuseum en het stikt rond deze plaats van de camping, hotels etc. Een stukje voorbij Lom nemen we weg 51, de Valdresflya, die s´winters is afgesloten. Heel langzaam rijdt je omhoog, tot we uiteindelijk boven de 1000 meter zijn. Onderweg zien we veel campings waar vooral de kanoërs, vissers en wandelaars verblijven. De Noren staan hier met grote caravans, die een houten gebouwtje als voortent hebben. Nergens langs deze weg vinden we een overnachtingplek, overal bordjes VERBODEN TE KAMPEREN.  Uiteindelijk komen we hoog op een steppeachtig gebied, op 1170 m, waar we wel mogen staan en daar een plekje zoeken. Het is hier een onherbergzaam oord, kaal, harde wind. Er ligt nog sneeuw en al is de temperatuur redelij, zo´n 12 graden, is het door de harde wind niet fijn om buiten te zijn. We brengen, samen met een aantal campers hier toch de nacht door.

Gereden 214 km, totaal 7061 km

5 juli 2010

Het heeft vannacht behoorlijk hard geregend, samen met de harde wind zorgde dat voor een onrustige nacht. Het was ook voor het eerst dat het rond 1 uur een beetje schemerig werd. IMG_7625 IMG_7630Tijdens het ontbijt kwam de zon een beetje door en zagen we een geweldige regenboog. Nog nooit van zo dichtbij gezien en met zulke heldere kleuren. Op weg, nu weer de afdaling van deze weg die later langs verschillende wintersport oorden gaat. Met bewondering zien we ook hier weer veel Noren, vooral vrouwen, op de fiets!!! Bij Fagernes gaan we naar weg 33, richting Gjøvik, dat vlak bij Hamar (schaatsstadion) ligt. Daarna de weg nr. 4 richting Oslo, helaas een wat drukkere weg zonder bijzondere mooie uitzichten. We zijn zo verwend dat we deze heuvels en groene dalen al heel gewoon vinden. Het lijkt hier een beetje op Zuid Zweden. We laten Oslo liggen en gaan via de weg 22 naar het zuiden.  Bij Skjønhaug is een mooie picknickplek met een gedenkteken. Hier is in 1967 een groot deel van het dorp met een aardverschuiving verdwenen. We staan nu op die plek en hopen dat het niet hard gaat regenen zodat ook wij door de aarde verzwolgen worden. Genoeg gereden voor vandaag en we zetten de stoelen in de zon en we genieten er maar van. Het reisverhaal wordt bijgewerkt en straks wat lekkers koken. We merken dat we zuidelijker komen, de nachten worden weer wat donkerder.

Gereden 320 km, totaal 7381 km

6 juli 2010

Wakker worden en een stralende blauwe hemel zien, wat een ervaring. We blijven op de 22 rijden, tanken gas en diesel in Mysen, kopen een broodje en we kunnen er weer even tegen. Bij h\Halden verlaten we weg 22 en gaan richting de E6, de autoweg van Malmö naar Oslo. Hier en daar wordt weer volop aan de weg gewerkt en rond het middaguur IMG_7637IMG_7646IMG_7644houden we het voor gezien. Het is prachtig weer en te mooi om in de auto te zitten.  We rijden naar de camperplek in Hunnebostrand. Een prima camperplek aan een jachthaven. Alle voorzieningen ter beschikking. We kunnen lekker buiten zitten en er waren nog Noorse garnalen om te pellen, smullen dus!!De grote meeuwen komen dichtbij om een garnaaltje  bedelen.  Het waaide wel hard maar een beetje uit de wind was het goed uit te houden. Voor ons aan de kade staat een midzomernacht boom, men vertelde ons dat hier in de midzomernacht omheen gedanst wordt om de langste dag te vieren.   Dit is een grote jachthaven, vol met prachtige boten. Alleen het sfeertje dat we kennen van Nederlandse jachthavens ontbreekt hier. Geen leuke terrasjes, restaurantjes of iets dergelijks. We kijken Slavonisch naar de wedstrijd halve finale Wereldkampioenschap voetballen Uruguay tegen Nederland. Een spannende wedstrijd en we hebben reden tot juichen, Nederland wint.

Gereden 195 km, totaal 7576 km

7 juli 2010

Weer de zon vanochtend, we rijden vandaag grotendeels de E6, een mooie, maar wat saaie weg om te rijden. Als je zolang langs allerlei binnenwegen bent gereden valt de snelweg weer tegen. Het is hier ook weer mooi, een glooiend landschap met erg veel grote boerderijen. We passeren Göteborg, daar is het iets drukker, maar verder erg rustig op de weg.IMG_7649 Na een lange rit gaan we IMG_7652rond een uur of 1 van de snelweg , een stukje boven Helsingborg. We hebben daar keuze uit 3 camperplekken.  Eerst naar Höganäs, een groot en erg ongezellig parkeerterrein aan de haven, met een koude harde wind.  Er werden oefeningen gehouden met een reddingshelicopter, een heel spektakel. Dan maar door naar Domsten op zo’n 12 km afstand, ook hier een leuke beschrijving, maar wij vonden het matig. Het waaide hier erg IMG_7657IMG_7665hard. Het is een leuk dorp met authentieke huisjes en  speciale rieten daken. Toen weer een stukje terug naar een klein dorpje, Svanshall, dichtbij Jonstorp, aan de andere kant van het schiereiland. Hier een ideaal plekje, veel minder wind, een lief klein haventje met een paar vissersbootjes,  maar 2 andere campers en een geweldig uitzicht op een baai. Direct de stoelen naar buiten en hier blijven we. De middag luierend in de zon doorgebracht, er staan op het grasveldje voor ons een paar BBQ’s, dus we grillen vanavond weer eens wat En daarna wordt het weer voetballen kijken. Af en toe krijgen we een SMS-je van Simon en Minke, zij zijn nu op de Lofoten en we hopen dat ze wat beter weer treffen dan wij. Dat maakt het een stuk aangenamer om het prachtige Noorwegen te doorkruisen.

Gereden 375 km, totaal 7951 km

8 juli 2010

Wat een leuke plek was dit hier, gisteravond gegrild in de aanwezige vuurplaats en daarna met wat hout dat hier lag een lekker vuurtje gemaakt. Het was nog heel lang mooi om over de zee te kijken, erg veel vogels en een eenzame visser die zijn netten uitgooide. Echt een geweldig plekje, mits het goed weer is. Er komt iemand van de jachtvereniging langs om 80 SEK te incasseren en verder is het erg rustig. Her restaurantje dat hier is, schijnt erg goed te zijn, IMG_7672er IMG_7671komen veel bezoekers. Het wordt nu s´nachts toch een beetje donker, nog steeds geen maan of sterren. Al vroeg uit Svanshall vertrokken.  Naar Helsingborg voor de ferry naar Denemarken. Hier koop je een combinatie ticket voor de overtocht van Zweden/Helsingborg, naar Helsingør in  Denemarken, waar een mooi kasteel aan de haven staat. Daarna van Rødby naar Putgarden in Duitsland. Van Helsingborg konden we al snel vertrekken en na een 200 km saaie autoweg in Denemarken kwamen we in Rødby waar we een poos moesten wachten om aan bord te gaan. We besluiten om in Grömitz naar de camperplek te gaan. Het moet een leuk vakantiedorp zijn en dat blijkt ook. Alle drie de camperplekken zijn VOL!!! Dan maar door naar Pelzerhaken, waar we op de heenreis ook al waren. Onderweg weer even de Aldi voor wat vers brood en een aardbeienkraam voor verse aardbeien. Wat een weelde, zoveel vers fruit ter beschikking. Overal worden hier de aardbeien aangeboden, IMG_7675je kunt ze ook IMG_7674zelf plukken.  Gelukkig was er nog plaats in Pelzerhaken, hoewel er veel meer campers staan dan eind mei. Aan het eind van de middag een ommetje gemaakt en bij een strandtentje op zo´n 50 meter van de camperplek een `voorgerechtje`, calamaris, maatjes haring en een lekker glas witte wijn. Hé, hé ,  eindelijk kan dit weer. Het is een leuke plek, het strand is op 100 meter afstand, alleen een voor ons gekke situatie, je moet strandgebüren, een soort toeristen belasting, betalen om het strand op te mogen, slechts 2 euro en dan gebruik van de douche en toiletten gratis. Er is een keuze tussen gekleed en ongekleed strand. Het is een erg mooi wit strand. Terug op de camperplek de vis gebakken die we in Noorwegen van de Duitser gekregen hebben. Smaakte goed. Met Mascha en Annemiek geSMSed, die vanavond naar Marco Borsato gaan. Ook een bericht naar Mieke en Peter voor hun feestje. Dit blijkt zondag te zijn, we hopen erbij te zijn.

Gereden 321 km, totaal 8272 km

9 juli 2010

Vanaf Pelzerhaken zijn we op ons gemak naar het zuiden gereden. Een beetje dezelfde route als de heenreis. Het is een mooi landelijk gebied dit noordelijke stukje Duitsland. Uiteindelijk zijn we weer gestopt in Niendorf, IMG_6870op dezelfde camperplek als op 28 mei. Het is erg warm, twee dagen geleden waren we al blij met 18 graden en een plekje uit de wind, nu zoeken we de schaduw onder een grote boom met uitzicht op de rivier de Weser, die uitmondt in Bremen.  Er staan nog wat camperaars die allemaal zitten te puffen, buiten 37 graden in de camper……..39 graden. Later op de avond gaan we nog even de brug over het stadje Nienburg in. Het is een leuke plaats met veel vakwerkhuizen, het is er alleen erg stil. Een leuk terras waar we wat eten, hoeven we zelf niet te koken in die hete camper!!!! Langzaam teruggelopen en nog en praatje gemaakt met andere Nederlanders, ook al uitgeblust door de hitte(het is ook nooit goed).

Gereden 311 km, totaal 8583 km

10 juli 2010

Dit wordt de laatste dag van het verslag. Vanochtend op tijd vertrokken, we profiteren van de redelijke ochtendkoelte, doen de laatste winaankopen bij de Aldi. We rijden via mooie Duitse binnenwegen, vaak mooie oude boerderijen en vakwerkhuisen vooral op de 214, we hebben net voor de grens aansluiting op de snelweg E30. Al snel zijn we dan in Nederland en ja hoor……zowel bij Deventer als voorbij Apeldoorn gigantische files. Half Nederland is onderweg. Om half twee ongeveer stopten we voor ons huis. We halen het meest noodzakelijke uit de camper, de rest komt morgen wel, als het misschien iets frisser is. Straks gezellig bijkletsen bij Mas, Ton en de boys. Thuiskomen is altijd heerlijk.

IMG_6965 IMG_7480We hebben een mooie reis gemaakt, Zweden is erg lieflijk en gastvrij. Mooie camperplekken en vriendelijke mensen. Noorwegen is prachtig, de natuur is soms overdonderend. Helaas boften we niet met het weer. Het was een duur land om door te reizen,  veel veerboten, dure camperplekken en ook het boodschappen doen viel tegen. We vonden ook het volk wat stug, als je iets vroeg kreeg je keurig antwoord maar er was geen spontaan gesprek mogelijk. Ook mistten we erg het “straatgebeuren”, geen volle terrasjes, geen kraampjes langs de weg met de vele vis die men hier toch vangt, geen uitnodigende markten. Maar we hebben genoten van de prachtige natuur en het was zeker de bijna 9000 km lange trip waard.