Voorjaar 2010 Spanje Portugal (Deel 1)

20 februari 2010

Eindelijk is het weer zover, na een lange, koude maar mooie winter nu weer in de camper gestapt om nieuwe bestemmingen te verkennen. De camper is gekeurd, we hebben een IMG_6430nieuwe schotel en ontvanger en hopen op een reis zonder problemen.  Om ongeveer 9 uur uit Hollandsche Rading vertrokken en nog even gas en diesel getankt in Maartensdijk. Het weer is goed, fris, maar droog. Later werd het zonnig. Via Antwerpen, Brussel, Maubeuge richting Reims, voor ons een bekende route, die we vaak richting Sanvensa hebben gereden. Om ongeveer 16.30 uur gestopt in Chamery op een goede camperplek. De meegebrachte snert opgewarmd en later wat TV gekeken en gelezen.

21 februari 2010

Na een lekker zondags ontbijtje, met het verslag op de TV dat Mark Tuitert een gouden medaille heeft gewonnen op de 1500 m, zijn we op tijd uit Chamery vertrokken. Gelukkig is het weer goed, het rijdt altijd prettiger met een zonnetje dan met regen. Via Epernay, IMG_6433Chalons, Troyes, Auxerre richting Nevers, Moulins.  Voorbij Moulins bij St. Pourcain de mooie camperplek aan de Sioule gevonden, goede voorzieningen o.m. elektra en vlakbij het dorp. Ook hier lekker weer zelfs 16 graden buiten dus maar een wandeling gemaakt naar het dorp. We kennen dit van de vele keren dat we er door gereden zijn en dan was het altijd erg levendig. Volle terrassen en veel mensen op straat. Nu was het stil, natuurlijk zondagmiddag en iedereen zit waarschijnlijk uit te buiken na de uitgebreide franse zondagslunch, ook waren bijna alle cafe’s gesloten. In de camper de rest van de snert gegeten, weer de TV aan en op tijd naar bed.

Gereden 426 km, totaal 849 km

22 februari 2010

Gebruik gemaakt van de goeie voorzieningen , de WC is weer schoon en we hebben fris water. Voor ons vertrek nog even gezien dat ook Irene Wűst een gouden medaille heeft gewonnen op de 1500 m. Om 9.30 uur weer verder, onderweg wat boodschappen gedaan en goedkoop getankt bij de Carrefour.  IMG_6434IMG_6437De route vervolgt r. Clermont Ferrand. Daar de autoroute A 75 op, deze is gratis. Tussen de middag een  mooie picknickplek met uitzicht op het viaduct van Garabit, een bouwwerk van Ir. Eiffel. De A 75  is een prachtige weg, dwars door de Auvergne. Een ruig landschap met weinig bewoonde plekken. Hier en daar nog sneeuw op de weides. Daarna wordt het wat minder heuvelachtig en gaat het over in de Aveyron.  Bij Millau over de nieuwe brug (tol) en dan ben je al snel bij Beziers. Het waaide behoorlijk hard  vandaag en dat voel je goed aan de camper. Voor Beziers werd het minder en toen eerst naar Gruissan gereden, de mooie plek op de kop van het strand was vol, het IMG_6440grootste gedeelte van deze plek was afgesloten. Door naar de haven, ook daar was het erg druk, waarschijnlijk ook voorjaarsvakantie hier. Dit is een gratis plek, daar zijn de fransen dol op. Wij zijn doorgereden naar de camperplaats bij Narbonne Plage, die we ook al kennen. Ook hier weer goeie voorzieningen, WC, warm water!!!, sanizuil etc. Hier was het erg rustig maar je moet dan ook wel € 7 betalen. Is het ons wel waard. Het is een heerlijke plek, vooral als het mooi weer is, direct aan het strand en op loopafstand van het dorp. Wat gekookt met de vers gekochte levensmiddelen, lekker Frans vlees, en het gebruikelijke avondprogramma, lezen en TV.

Gereden 475 km, totaal 1324 km

23 februari 2010

Vanochtend was het wat licht bewolkt, we gaan door naar Argelés. Klein stukje rijden, om 12 uur gearriveerd bij de camping Le Rousillonais. Dit is een camping direct aan zee die s ‘winters alleen is geopend voor campers. We betalen € 10 per dag voor alle IMG_6442voorzieningen, elektra, douches etc.  We staan op een leuke plek, zicht op zee, een vaste BBQ voor de deur. Dus de fietsen eruit en heerlijk langs de boulevard gefietst. Er is hier ook al wat leven in de brouwerij. Overal worden de winkels en restaurants klaar gemaakt voor het zomerseizoen. Er zijn er al die nu open zijn. Geeft toch een leuker sfeertje dan een totaal uitgestorven dorp. We zijn naar de jachthaven gefietst, die vol ligt met erg mooie boten. Terug op de camping konden de stoelen naar buiten en tot half zes in de zon kunnen zitten. En dan horen we dat het in Nederland 3 of 4 graden is met veel regen. Geluksvogels zijn we!!! Van Simon en Minke een SMS-je ontvangen, zij zijn nu in Monte Gordo. We hopen ze nog ergens te ontmoeten.

Gereden119 km, totaal 1443 km

24 februari 2010

Gisteravond gezien dat Sven Kramer gediskwalificeerd werd. Wat een pech voor die jongen, zoveel voorbereiding en zo goed kunnen schaatsen en dan door een fout van de IMG_6445coach buitenspel worden gezet. Blijven hier nog even, gaan een wasje doen, verslag bijwerken en straks op de fiets de omgeving verkennen.  Je kunt hier trouwens direct vanaf de camping het strand op lopen, waar ook fiets en wandelpaden zijn. Er wordt veel gebruik van gemaakt. We zijn op de fiets naar Le Racou gereden, een klein gehuchtje ten zuiden van Argelés met een prachtig strand. Er zijn wat restaurantjes en een klein hotel waar wij een jaar of 10 geleden eens hebben gelogeerd. Heerlijk dat alles er nog was zoals toen. Als je de drukte van Argelés vergelijkt met dit rustige plekje, een wereld van verschil.

Alles was er helaas gesloten dus weer terug gereden naar Argelés en daar heerlijk op een terras in de zon moules/frites gegeten. En dan te bedenken dat het in Nederland regent en 3 - 4 graden is!!! Terug op de camping de stoelen weer naar buiten en in de zon. Morgen bekijken hoe het weer is en gaan dan waarschijnlijk weer verder.

25 februari 2010

Bewolkt, dus opstarten. Alles is weer schoon en we gaan verder. Onderweg bij Le Boulou wat boodschappen gedaan en gas en diesel getankt. Daar de autoroute gepakt om de grens over te gaan. Direct na de grens er weer af bij La Junquera. Een goede weg N 11 via IMG_6447Figueras en Girona. We hadden een camperplek bij Santa Suzanna, bij Blanes. Daar aangekomen was het niks, hebben er gelunched en zijn richting Blanes gereden.  Er zou ook hier een goede camperplek zijn bij het stadion. Dit blijkt een grote kale parkeerplaats, dus maar door naar camping Blanes, die ook speciaal tarief voor campers heeft. Er moet ook nog gelegenheid zijn langs de boulevard (volgens Simon en Minke) maar we hadden geen zin om verder te zoeken. Dit is een goede camping, rustig en makkelijk te vinden.We zijn blij met de nieuwe campergids van de Kampeerautoclub. Echt een aanwinst, duidelijk, coördinaten erbij vermeld, goede beschrijving van de plekken. Het klopt niet altijd, zoals bij Santa Suzanna, maar we hebben de gids al geregeld gebruikt.

Gereden 172 km, totaal 1515 km

26 februari 2010

Vanochtend vertrokken van Blanes. Het was erg zacht vannacht. Er wordt goed weer voorspeld, dus we zakken maar naar het zuiden, richting Beniscalo waar een goeie IMG_6456camperplek moet zijn. Barcelona goed doorgekomen, het is er altijd wel druk, maar alles wordt goed aangegeven en de nieuwe weg B10 langs de haven is goed te rijden. Via de N340 verder naar het zuiden. Bij Tarragona even een stukje autoroute, zodat we niet door de stad hoeven.  Om een uur of drie gearriveerd in Beniscarlo, inderdaad een goeie plek. Vlakbij het stadje en Peniscola waar we vorig jaar waren. Het strand is op 100 meter. Al gauw een goed plekje gevonden en gelukkig ook een stroom aansluiting. Je betaalt 10 euro per dag en staat zonnig en veilig. Als het weer goed blijft, houden we hier wel een paar dagen uit.

Gereden 302 km, totaal 1817 km

4 maart 2010

Nou, dat is dus meer dan een paar dagen!!!. Het is prima hier. Langs het lange strand loopt een boulevard waar een wandelpad en een fietspad langs ligt. Je kunt van Beniscarlo tot Peniscola langs het strand fietsen. Overal zijn daar hotels en appartementen, restaurants en barretjes met terrassen. De meesten zijn nu nog gesloten, hoewel er erg IMG_6453veel senioren zijn. We denken dat de hotels een speciale aanbieding hebben voor de “oudjes”. Overal langs de boulevard zie je ze lopen.  Wij kunnen op de fiets heel makkelijk naar Beniscarlo, waar een goeie supermarkt en de Lidl zitten. Het plaatsje is niet zo gezellig , maar als we de andere kant op fietsen, zo’n 5 km, kom je in Peniscola, dat is erg leuk met een oud vestingsstadje op een schiereiland in de zee. Ook is er een grote vissershaven.. We hebben daar vorig jaar aan de haven gestaan. Dat mag inmiddels niet meer. Zondagmiddag zijn we erheen gefietst, het is er dan gezellig druk. De Spanjaarden maken daar een dagje uit van en er zijn dan wel veel restaurants en terrassen open. We hebben een paar lekker vishapjes aan het tentje bij de haven gegeten, dat kenden we nog van vorig jaar. Verder vullen we onzen dagen met zoveel mogelijk buiten zijn,fietsen of lange wandelingen langs het strand, lezen en natuurlijk ook de Olympische Spelen. Die zijn inmiddels afgelopen en ook de huldiging hebben we gezien.

Gisteren was de eerste slechte dag en heeft het bijna de hele dag geregend. Via de Spaanse TV zagen we dat het vandaag en morgen alleen hier bij Valencia goed weer is in Spanje. Het is overal bar en boos, overstromingen, ingestorte huizen door teveel water op het dak en weggespoelde wegen. Het heeft dus geen zin om verder te trekken. Vanochtend op weg naar Beniscarlo zagen we een internetcafé, dus vanmiddag gaan we daarheen en de weblog updaten. Misschien kunnen we ook skypen met de meiden.