Zomer 2010 Scandinavie (week 4)

19 juni 2010

Wakker worden met regen en veel wind, dan is dit van de prachtige plek veranderd in een IMG_7212IMG_7220ongezellig oord. Op naar Tromsø, daar al gauw het Essostation gevonden waar we de LPG tank weer konden vullen. Van het verdere bezoek aan deze, volgens zeggen leuke, stad afgezien.  Het valt echt met bakken uit de hemel. Als we de stad in willen moeten we ver  buiten de stad parkeren en een eind lopen. We zijn door regen en natte sneeuwbuien doorgereden naar Heia, waar we op de heenweg hebben overnacht. De bedoeling was hier naar de wedstrijd van het Nederlands elftal te kijken, maar helaas, geen ontvangst. Dit is voor het eerst en we denken dat het aan het slechte weer ligt. Doorgereden naar Lødingen waar een mooie camperplek is op een schiereilandje bij de haven met stroom en douches. Je moet er wel voor betalen maar dat hebben we er graag voor over.

Gereden 415 km, totaal 4678 km

20 juni 2010

Vanochtend nog steeds regen, het wordt vervelend. Gebruik gemaakt van het warme water en wat gewassen, we zien wel wanneer we dat weer droog krijgen. IMG_7223 Op weg naar IMG_7224Andenes de noordelijkste punt van het eiland Andøya, waar walvissafari’s worden georganiseerd. Na een wat saaie tocht langs de oostkant van het eiland aangekomen in een uitgestorven Andenes. Het toeristenbureau was gelukkig wel open en we konden daar goed internetten. De weblog  bijgewerkt en wat mails verstuurd. Verder is hier nog een museum over de walvisvaart,het Whalecentrum, maar om heel veel geld voor een paar oude foto’s en wat walvistanden neer te tellen, vonden we te ver gaan. Dus weer door. Op advies van de jongen van de VVV langs de westkant terug gereden. Een veel mooiere en rustige route, hier en daar wat smal, maar veel mooie uitzichten naar soms erg mooie strandjes met blinkend wit zand. Op een parkeerplaats bij de Fortfjorden gestopt voor de overnachting. Het is inmiddels een beetje droog, dus het wasrekje naar buiten en de was onder een plastic zeiltje opgehangen. We zien onderweg opvallend veel fietsers met een komplete bepakking.

Gereden 245 km, totaal 4923 km

21 juni 2010

Het wasje niet droog(interessant nieuws!!), nu opgehangen in de garage. We gaan op weg IMG_7235IMG_7233naar de Vesterälen, ondanks de regen.  Eerst naar het noorden, via Myre naar Stø, ook vanaf hier worden walvissafari’s georganiseerd, het is een mooie route, afwisselend met fjorden en weilanden. Soms hoge bergen en vaak watervalletjes. Het verbaasd ons steeds weer dat al deze afgelegen streken toch redelijk bewoond zijn. Hier tref je behoorlijk wat boerderijen aan met schapen en soms een paar koeien. Er wordt hier veel turf gewonnen van de steppeachtige vlaktes. Weer de weg terug en daarna richting het westen. Via Eidet naar de dorpen Nyväg en Hovden. Je rijdt hier echt naar het einde van de wereld.  Soms over een dam tussen het water en dan weer langs de steppen. Veel moeras hier. Nyväg stelde weinig voor en Hovden eigenlijk ook. Er was bij Hovden een visverwerkingsbedrijf en we zagen heel wat IMG_7267IMG_7250rekken met stokvis, die hier te drogen hangen. Onmiddellijk zie je dan heel erg veel meeuwen, die hier in de rotsen nestelen. Een heel gekrijs. De weg erheen is het mooist en ook heel spannend, langs de rotsen die ver uitsteken en absoluut geen ruimte om te passeren. Dus maar hopen dat er niets tegemoet komt. Gelukkig was dat niet zo, soms zijn er wel uitwijkhavens. Terug richting Sortland, om de eilanden te bereiken zijn er veel hoge bruggen over de fjorden. Ze zijn zo hoog omdat de vele ferry’s  die door de fjorden varen eronder door moeten. Het werd vanmiddag zelfs een beetje droog met soms een glimp van de zon door IMG_7274de wolken. Langs de weg zie je veel grote houtstapels, klaar om in de fik gestoken te worden. Misschien vannacht, de midzomernacht. We zijn op tijd gestopt op een mooie plek bij Sigerford aan een leuk strandje. Rond een uur of zeven verzamelden zich hier heel veel jongelui om een feestje te bouwen,  ze hadden wegwerp BBQ’s en plastic tasjes met eten en drinken bij zich, maar helaas viel het inmiddels weer met bakken uit de hemel en ging het hard waaien. Na een uurtje werden ze allemaal weer opgehaald. Wij zaten lekker in de warmte van onze kachel, die prima  werkt.Vesterälen was de moeite waard, ondanks de tegenvallende dorpen, de natuur is erg mooi en de uitzichten fantastisch.

Gereden 248 km, totaal 5171 km

22 juni 2010

Vannacht was het echt bar en boos, heel harde wind, de camper stond te schudden en harde regen. Eerst een tijdje gewacht tot het iets rustiger werd en toen op weg naar de Lofoten. Vanaf Sigerford zijn we al snel op de nieuwe weg naar de Lofoten, de E10.   Een mooie weg met heel veel tunnels die door een landschap gaat waar nog nooit bewoning is IMG_7301IMG_7255IMG_7277geweest. We hebben bewondering voor de wegenbouwers die hier een mooi staaltje van hun werk hebben neergezet. Voorbij Myrland kom je weer op de oude weg, waar je dan ook weer dorpjes aantreft. Voorbij Fiskebol naar het zuiden en dan kom je al snel bij Sildpollen waar een leuke camping is, aan de Ausnestfjorden.   We zoeken er een mooi plekje en willen hier even bijkomen van het regengeweld. Om de Lofoten uitgebreid te bekijken is het prettiger als het weer wat beter is. We gaan ons verdiepen in alle documentatie die we bij ons hebben. De verwachting is dat het de komende dagen minder slecht wordt.

Gereden 97 km, totaal 5268 km

23 juni 2010

Prima camping, goed en voldoende sanitair. Mooie ligging en heeeeeel rustig. De regen is wat minder geworden en we hopen langzaam aan in wat beter weer te komen. De IMG_7278IMG_7283verwachtingen voor vandaag en morgen zijn optimistisch. Via de E10 naar Solvaer, waar we wat boodschappen hebben gedaan, verder geen leuke plaats.  Langs Kabelväg waar een mooie houten kathedraal staat. Men vraagt alleen een belachelijke prijs om naar binnen te mogen. Doen we niet. Door naar Henningsvaer, een vissersplaats. Je ziet hier weer veel rekken voor het drogen van de stokvis.  Helaas is het seizoen afgelopen, dus de meesten zijn leeg. De weg erheen is erg mooi, de Lofoten zijn erg afwisselend, hoge bergen, kleine groene dalen en steeds weer leuke kleine dorpjes. Overal water en veel bruggen of dammen die de eilandjes aan elkaar verbinden.  Henningsvaer wordt ook wel het Venetië van het noorden genoemd. Wij vinden dat wat overdreven, het haalt niet IMG_7295IMG_7287IMG_7300bij Venetië! Nu vanaf Henningsvaer, dat aan de zuidkant ligt gereden naar Eggum aan de andere kant, als het onbewolkt is kun je hier de middernacht zon, die niet ondergaat,  zien. Het weer is wat opgeklaard, dus we hopen dat het lukt. Er is hier een door de Duitsers in 1943 gebouwde radarinstallatie die door een benzine aggregaat aangedreven werd.  Het is een uit natuursteen opgebouwde toren aan het strand, waarin de installatie stond. Deze werd gebruikt om de Moermanskconvooien te ontdekken. Het is een prachtige plek, in een natuurgebied, je moet 100 NOK (noorse kronen) betalen en dan mag je daar staan. Heel wat campers en auto’s maken daar gebruik van. Helaas, het bleef bewolkt, maar toch een bijzondere ervaring om hier zo aan de noordpunt van de Lofoten te staan.

Gereden 113 km, totaal 5381 km

24 juni 2010

Busladingen vol toeristen vanochtend op die mooie plek bij Eggum, vogelspotters met IMG_7302IMG_7305grote kijkers en wandelaars.  Wij vertrekken weer voor een stukje Lofoten. 0nderweg zien we heel veel schapen, ze lopen als geiten op de bergweides die vaak heel steil zijn.Nu eerst naar het Vikingmuseum bij Borge. Er is een groot gebouw neergezet op de restanten van een woonhuis van een belangrijke Viking leider.  In dit bouwwerk is de situatie van de Vikingtijd weergegeven en je vind er kopieën van voorwerpen en kleding uit die tijd. Een bakkerij, weverij, schoenmakerij, keuken,etc. alles tref je er aan. Er branden vuren waar o.m. soep op wordt gekookt. Via een groot terrein, waar restanten van de Vikingbewoning IMG_7315IMG_7337zijn gevonden loop je naar een meer, waar een replica van een Vikingschip ligt. Tevens is er een oude smederij nagebouwd. Leuk om te zien. Na een verse kop koffie gaan we weer verder. Het landschap wordt hier naar het zuiden zo mogelijk nog mooier, vaker witte strandjes en weidse vergezichten over het water. Via Leknes naar Fredvang gereden, daar is een camping waar we vannacht blijven. Het is nog wat zonniger geworden, dus misschien kunnen we vanaf hier vannacht de middernacht zon zien. Morgen gaan we langs de zuidkant en daar lukt het niet.  We willen dan vanuit Moskenes de veerboot naar Bodø op het vasteland nemen. Zo hoeven we niet het hele stuk terug naar Narvik te rijden. We willen vanaf Bodø de kustweg nr. 17 nemen. Dit is een weg van 650 km die helemaal langs de westkust loop en steeds wordt onderbroken door veerboot verbindingen, moet een hele mooie route zijn.

Gereden 64 km, totaal 5445 km

25 juni 2010

Het is gelukt!! Het bleef zonnig gisteravond en eindelijk hebben we middernacht zon gezien. IMG_7352 IMG_7375Een en al drukt op de camping en rond het middennachtelijk uur was er volop activiteit. Tegen half een leek het er echt op dat de zon zijn laagste punt had bereikt maar het duurt erg lang, hij beweegt heel langzaam en om een uur weer een foto gemaakt en toch maar naar bed. Rond half twee deze laatste foto en toen ging de zon alweer een beetje omhoog. Het is een gekke gewaarwording dat je zo s’nachts buiten in de zon kunt zitten. Vanochtend helaas weer wat regen, we zijn naar Moskenes, naar de ferry gereden. Onderweg weer prachtige vergezichten.   Vooral het dorp Reine is schitterend. Nu in de rij voor de ferry, zojuist bij de Toerist Info geweest. We kunnen daar internetten en dus maar even het verslag bijwerken. Inmiddels is het weer zonnig en kunnen we nog even buiten zitten. Rob ooit een hengeltje uit en vangt zowaar de eerste vis. We hebben hem maar teruggegeven aan IMG_7385de zee.Zowel de Vesterälen als  de Lofoten zijn schitterend. Vesterälen zijn wat leger, veel groene weides en liefelijk. Het is er voornamelijk agrarisch. De Lofoten steken er met kop en schouders bovenuit, hier wordt je overweldigd door het natuurschoon. Ook de talrijke visserdorpjes zijn het aanzien waard. Vaak rekken met stokvis die te drogen hangt, of heeft gehangen. Veel kleine fabrieken die de vis verwerken. Ontelbare bruggen en tunnels die de eilanden verbinden. Ondanks het slechte weer was dit gebied zeer de moeite waard.Nu steken we met de ferry, 3 ½ uur varen over naar Bodø. Daar gaan we weer de gasfles bijvullen en informatie zoeken over de route via weg 17. We houden jullie op de hoogte.