Zomer 2010 Scandinavie (week 3)

13 juni 2010

Echt een hele leuke camping, prima sanitair, er zijn 3 complete badkamers waar je gebruik van kunt maken. Ook nog lekker verwarmd. Gisteravond in de beschikbare keuken de gekochte gegrilde kip omgewarmd, daarna in de woonkeuken met Simon en Minke een kaartje gelegd.IMG_7108 Je IMG_7101kunt alles gebruiken en wat je nuttigt kun je afrekenen door het geld in en busje te doen. Werkt goed.  Helaas is het vandaag een wat sombere dag, geregeld een buitje dus de rest van de was moet in de droger. De mannen gooien af en toe in hengeltje uit maar zonder resultaat.  Aan het eind van de middag heeft Rob het vuur aangemaakt in de tipi tent en hebben we daar heerlijk ons aperitiefje gedronken. Er kwamen nog andere Nederlanders bij zitten en natuurlijk werden er weer reisverhalen uitgewisseld. Later weer de oven in de keuken gebruikt om de moussaka die ik had gemaakt op te warmen. De eigenaar kwam nog even langs voor een praatje en om af te rekenen, 350 SK voor 2 nachten.

14 juni 2010

Na nog een heerlijke hete douche weer verder. Nog maar net onderweg naar Arvidsjaur IMG_7110IMG_7117zagen we weer groepen rendieren.  Het zijn mooie dieren die totaal niet onder de indruk zijn van de passerende auto’s.  Onderweg gestopt om naar de wedstrijd van het Nederlands elftal tegen Denemarken te kijken. We hebben het oranje pretpakket van Miki gebruikt om de sfeer van Oranje aan te brengen. Het heeft geholpen, want ze hebben gewonnen. Daarna door en gestopt in Arvidsjaur en daar in de stromende regen het Samendorp bekeken.  Verschilde niet veel van de eerder geziene onderkomens. In het dorp wat boodschappen gedaan en op zo’n 5 km een mooie plek voor de nacht. Dit is de laatste avond met Simon en Minke, we leggen nog een kaartje en weer met volop licht naar bed. Het blijft een gekke ervaring voor ons, om 12 uur schijnt de zon nog en als je om 2 uur naar de WC gaat is de nieuwe zon al weer aanwezig.

Gereden 236 km, totaal 3404 km

15 juni 2010

Afscheid genomen van de Sasjes, het was leuk een paar weken met elkaar op te trekken en gezamenlijk Zweden te ervaren. Zij gaan nu richting Finland en het uiterste noorden van Noorwegen.  Wij gaan richting Jokkmokk waar de poolcirkel is en door naar Noorwegen. De Noordkaap hoeft voor ons niet, uit de verhalen die we hebben gehoord hebben we niet veel interesse om daar heen te gaan. Je bent veel geld kwijt, het is een lange afstand en vaak IMG_7124IMG_7153mistig., allereerst gaan we richting Tromso. De middernachtszon kunnen we overal zien en de Lofoten en Vesteralen lijken ons een mooiere bestemming. Onderweg nog wat regen maar het werd steeds beter, de zon komt zelfs te voorschijn. Bij Jokkmokk gestopt bij de poolcirkel en daar een certificaat gekocht als bewijs!!!!   Onderweg hebben we dit keer erg veel rendieren gezien, hele kudde’s die langs de kant van de weg aan het grazen zijn, vaak met jonge kalfjes erbij. Het is een gebied met heel weinig bewoning, zo’n 20.000 km2 met slechts 25.000 inwoners, waarvan er 20.000 in Kiruna wonen. Voor Kiruna veranderd het landschap, de eindeloze dennenbossen verdwijnen, het wordt wat weidser met ook hier IMG_7130IMG_7140weer af en toe skihellingen. Er zijn heel veel bomen die erg aan cipressen doen denken en voor Kiruna beginnen de mijnen die hier zijn zich kenbaar te maken.  Hoge bergen met erts, lelijk om te zien. Het schijnt dat hier de grootste ijzermijnen van de wereld zijn (volgens de gids van de ANWB), het is een behoorlijk grote stad. Dat kun je ook zien, een groot aanbod aan winkels en bedrijven. Zowaar wat flats en veel meer verkeer dan we gewend zijn. Zelfs een aantal rotondes, die we in heel Zweden tot nu toe bijna niet zijn tegengekomen. We gaan weer even naar de super en doen nog wat inkopen.  Het is opvallend dat er in de supermarkten zoveel snoep te koop is. Je vindt er enorme bakken met snoep die je zelf kunt scheppen. Ook de schappen met koekjes zijn groot, de Zweden snoepen zeker veel. 20 km voorbij Kiruna zijn we gestopt. Het is inmiddels prachtig weer en we willen nog wat van de zon genieten. Het is wel fris, 13 graden met uit de wind is het heerlijk. Ook bij deze parkeerplaats aan de rivier zijn weer een aantal vuurplaatsen, dus het was weer vuurtje aan en het vlees erop. We zien hier opmerkelijk veel Finse campers. Morgen door naar Noorwegen.

Gereden 394 km, totaal 3798 km

16 juni 2010

Richting Abisko, de stop met laatste supermarkt en tankstation van Zweden. Dat stelde IMG_7150IMG_7158weinig voor, het is beter de boodschappen in Kiruna te doen.  Grotere supermarkten en betere prijzen!!! Vanaf Abisko rijdt je door het nationale park van Abisko. Echt heel erg mooi, meren met nog ijs erin, grote moerassen,overal stromen de watervallen. Er staan vaak hutjes aan de kant van het meer en wij vermoeden dat hier  aan ijsvissen wordt gedaan. Je komt ogen tekort. Al gauw waren we in Noorwegen aan de andere kant van de bergen. Geen enkele controle aan de grens. Direct veranderd het wegdek. Meer gaten en de weg is ook smaller. Hier is veel meer bewoond dat aan de  Zweedse kant. Richting Narvik op de E10, later omhoog op de E6. Alles goed te rijden, het is wel veel drukker dan in Zweden. Dit is de doorgangsroute naar de Noordkaap en we zien erg veel campers en caravans. Helaas is het gaat regenen, alles wordt nu een beetje grijs. Op de bergen ligt nog veel sneeuw. IMG_7147IMG_7170Onderweg even Noorse kronen gepind en gestopt voor de lunch. Overal zie hier water, vaak van de fjorden die diep het land ingaan.  Bij Heia gestopt, hier staan een aantal Samententen waar souvenirs worden verkocht. Het ziet er leuk uit, maar helaas het echte handwerk is er niet te vinden. Wat fabrieksgemaakte truien en sokken. De nodige afbeeldingen van rendieren en elanden, alles nogal kitscherig. We worden er niet hebberig van Inmiddels is het 4 uur en we vinden dit wel een goeie plek om te stoppen. De regen valt nog steeds met bakken uit de lucht en dan is rijden door de bergen ook geen pretje. Vanavond naar Mascha gebeld, Jeroen is geslaagd met goede eindcijfers. Altijd iets om te vieren, dus wij nemen er een drankje op. Van harte gefeliciteerd jongen!!!!

Gereden 280 km, totaal 4078 km

17 juni 2010

Van Heia naar Tromsø gereden, duidelijk veel meer bewoning in Noorwegen. IMG_7174Overal is IMG_7179water te zien en er liggen veel bootjes. Tromsø ligt erg mooi op een eiland dat aan twee kanten grote bruggen heeft, een naar het vasteland en een naar het eiland Kvaløya. De stad ligt mooi op een heuvel maar het bezoek stellen we uit vanwege de regen die alsmaar valt. We doorkruisen Tromso dat voor groot gedeelte een ondergronds wegennet heeft, kompleet met rotonde. Gekke gewaarwording, het is net een ondergrondse stad.   Op Kvaløya w oont Joop Luten, waarmee we via de weblog kontakt hebben. Hij heeft ons gevraagd langs te komen als we in de buurt zijn. We hebben van zijn  verhalen op de blog genoten dus we gaan op zoek. IMG_7182Het was niet zo eenvoudig te vinden want de nummeraanduiding op de huizen is niet in de volgorde maar geeft de afstand aan, dus 9.490 is 9 km en 490 meter vanaf de brug!!! Je moet het maar weten. Na een telefoontje afgesproken dat hij langskomt en we zijn uitgenodigd voor het eten. We staan erg mooi, vlakbij zijn huis op een plekje aan het water tegenover Tromsø. Rond 5 uur kwam Joop langs en hebben we in de camper nader kennisgemaakt. Leuke man met veel interessante verhalen over de gewoontes en gebruiken van de Noren. Later naar zijn huis waar we een heerlijke vismaaltijd kregen voorgeschoten waarbij wij voor het wijntje hebben gezorgd. Joop werkt hier voor een instituut dat de kweekvisserij op kabeljauw ontwikkeld, daarnaast is hij gastdocent aan de universiteit in Wageningen en werkt verder in heel Europa voor het instituut. En ja, hij die veel reist kan veel verhalen. Joop heeft ons geattendeerd op een mooie plek, ca. 50 km verderop bij Sommarøy, waar we goed kunnen staan. Daar gaan we morgen heen. Het was een gezellige avond (Dankjewel Joop!!).

Gereden 119 km, totaal 4197 km

18 juni 2010

IMG_7189IMG_7192We werden wakker met de zon op de camper, de wereld ziet er dan toch leuker uit. Richting Sommarøy gereden langs de noordkant van het eiland Kvaløya, ook hier weer veel huizen en kleinschalige visserij.  Onderweg veel rendieren gezien die nu echt gewoon blijven staan als we uit de auto komen om te fotograferen. In Sommarøy was het even zoeken naar het plekje van Joop, maar na een telefoontje was het gauw gevonden. Een wereldstek, pal aan een strandje met IMG_7194geweldig uitzicht.   Het weer is goed, droog, zon, wel veel wind en de temperatuur is 12 graden. Het wordt hier nooit echt warm in de zomer en ook in de winter nooit heel erg koud. Dat ligt aan de warme golfstroom die hier voorbij komt. Alles in de omgeving is afgestemd op de visserij, zalm vormt de hoofdmoot. Er worden ook veel garnalen gevangen en kabeljauw, die vaak gedroogd wordt als stokvis. We blijven hier staan, er is een huisje met toilet en stortplek voor de WC en water.