Voorjaar 2010 Spanje Portugal (Deel 5)

21 april 2010

Vanochtend vroeg uit Banassac vertrokken, de camper werd weer aan de sleepwagen gehaakt en nu bestuurd door een monteur. Het is een hachelijke situatie als jezelf achter het stuur zit bij zo’n sleepactie. Vooral over de wegen hier die vaak behoorlijk steil omhoog en omlaag gaan. Na twee uur slepen werden we keurig ontvangen in de garage bij Rodez.IMG_6801 IMG_6808Er gingen onmiddellijk twee monteurs aan de slag, ze zijn behoorlijk lang aan het zoeken geweest wat de oorzaak van de pech zou kunnen zijn. Uiteindelijk werd er een stukje ijzer gevonden dat in de koppeling van de drukgroep was afgebroken. Nieuwe onderdelen moesten besteld worden en helaas zijn die vrijdag pas beschikbaar. We krijgen de beschikking over een auto en hebben Rob en Alain gebeld of we daar konden verblijven, we zijn er van harte welkom! Na een uurtje rijden waren we in Salvignac, bij Cajarc, waar ze sinds een paar jaar een nieuw huis hebben.  Het was leuk elkaar weer te zien. Ze zijn weer 3 maanden in India geweest en ik had armbandjes bij ze besteld voor de meiden. Rob Jansen had al gemaild dat hij ze had en zou opsturen naar Nederland. Dat hoeft nu dus niet, we zijn ze gewoon gaan halen. Erg leuk om ze weer te zien en te genieten van de kookkunsten van Rob.

23 april 2010

Gisteren met de leenauto naar Villefranche gereden, donderdag en dus marktdag. Het was erg mooi weer en als vanouds, druk en gezellig. Eigenlijk is er in de afgelopen jaren niets veranderd, dezelfde mensen en dezelfde terrassen. Daarna richting St Cirque la Popie, wat gelunched en bij Jannie langs.IMG_6802 IMG_6804Die was natuurlijk erg verrast ons zo onverwachts te zien. Ook hier weer uitgebreid bij gekletst, alles is goed bij ze. Rob en ik kregen al een verjaardags kadootje, leuke kleding uit de winkel, en ook voor Loes konden we iets meenemen naar Nederland. Het was prachtig weer en dat geeft nog een extra dimensie aan de prachtige omgeving. Hebben nog wat rondgetoerd in de voor ons bekende regio en een lekker biertje op het terras in Cajarc. Daarna weer naar Salvignac waar Rob ons al verwachtte.  S’Avonds met wat vrienden van Rob en Alain gegeten, het was weer erg gezellig, alleen wel vermoeiend om alsmaar Frans te spreken!! Al met al was het leuk om onze bekenden weer te zien, dankzij de PECH.

IMG_6809De volgende ochtend gebeld met de garage, het onderdeel was aangekomen en we konden vroeg in de middag langskomen, dan zou de camper weer klaar zijn. Nog wat boodschappen gedaan in Onet, bij Rodez, daar een hapje gegeten en op tijd bij de garage. Inderdaad was de camper klaar. De monteur moest nog een proefritje en gelukkig was daarna alles in orde. Om 3 uur konden we de terugreis vervolgen.  Om een uur of 6 gestopt bij een goede overnachtingsplek in Breuil bij het station, dichtbij Issoire aan de A 75.

Gereden 207 km, totaal 4598 km

24 april 2010

Rustig geslapen, s’nachts zijn er geen treinen. Een vers broodje uit de oven en weer op IMG_6814pad. Nog steeds erg mooi weer, het is volop lente onderweg. We zien erg veel bloeiende bomen, en frisse groene velden. Het is een mooie weg om te rijden. We zijn nog in de buurt van Clermont Ferrand bij een camperdealer gaan kijken of men daar een nieuwe spiegel kon leveren, maar deze was niet op voorraad.  Vanwege het mooie weer op tijd gestopt in Clamency, het stadje met de vele sluisjes. We hebben nu op de Place d’Abbatoir gestaan. Ruimer en rustiger dan aan de sluis. Aan het eind van de middag een wandeling gemaakt door het historische stadsdeel, leuke plek voor een overnachting.

Gereden 293 km, totaal 4891 km

25 april 2010

Na het zondagse ontbijtje weer verder. Nu veel saaie wegen die rechtdoor het landschap IMG_6817lopen. Wel rustig op de weg omdat er op zondag geen vrachtauto‘s rijden. We konden lekker opschieten en zijn gestopt in Catillon aan de Sambre, een groot terrein waar heel wat campers kunnen overnachten.  In dit stuk in het noorden van Frankrijk zijn niet veel goede plekken te vinden en dit is een prima plek, de laatste stop voordat we thuis zijn. Het is een saai en troosteloos dorp, we hebben nog wat rondgewandeld, weinig te beleven dus maar weer snel terug naar de camper.

Gereden 375 km, totaal 5266 km

26 april 2010

Via Brussel en Antwerpen, waar we gelukkig geen files hadden richting Breda gereden. Rond een uur of twee waren we weer thuis. Prachtig weer hier en ook overal bloemen en bloesems. Ook weer heerlijk thuis te zijn. Al snel eea uitgepakt, de eerste wasjes in de machine, de post bekeken en naar Mascha, die had voor een lekker hapje eten gezorgd.

We hebben weer een heerlijke reis gehad, alhoewel we niet in Portugal zijn beland, wat de bedoeling was. De weersomstandigheden daar waren te slecht en Spanje beviel ons erg goed. Het was overal wel fris, het is nu in Nederland warmer. Leuke mensen ontmoet, veel gefietst en gewandeld en genoten van de mooie natuur. Nu gaan we ons voorbereiden op de reis naar Scandinavië, eind mei begin juni.