Najaar 2009 Griekenland (7e verslag)

5 oktober 2009

1. Elea (26)Vandaag zijn Simon en Minke vertrokken, zij moeten zaterdag 10 oktober de boot hebben in Patras en willen nog wat verder kijken. Het was weer gezellig met elkaar. Een wandeling langs het strand, een gezamenlijk drankje en zo komen we de dag wel door. Ook nog bij de Biggelaars een drankje gehaald.

6 oktober 2009

Vandaag gaan we op een ander plekje staan, een hele mooie stek met een prachtig uitzicht over het strand en de zee. 1. Elea (31)1. Elea (33)We staan er ook wat gunstiger t.o.v. de zonnepanelen, die staan nu bijna de hele dag in de zon. Ook profiteren we hier meer van de avondzon, want later in de middag wordt het in de schaduw toch frisser. En als klap op de vuurpijl ……….. de prachtige zonsondergang hier. Omdat we hier nu een paar dagen willen blijven staan rijden we eerst even naar Kyperissia om de voorraad weer aan te vullen en te internetten. We kregen de melding op mijn telefoon dat er een andere provider komt. Vanaf morgen hebben we geen telefoon meer via Lowcall, maar moeten we er een nieuw SIM kaartje instoppen en opnieuw aanmelden. De meldcode werd doorgegeven via e-mail en via de telefoon. Dat kaartje ligt natuurlijk thuis dus we hebben Masja gebeld en zij zal het opsturen naar Anneke, toch makkelijk zo’n kennis in de buurt. De weblog weer bijgewerkt met verslag 5 en 6, wat mails verstuurd en de Lidl bezocht. Terug op Elea hebben we ons weer heerlijk geïnstalleerd. Het blijft een geweldig oord om wat dagen door te brengen. Inmiddels zijn ook Ria en Ton hier aangekomen. Zij staan in de buurt van Wil en Lieke v.d. Biggelaar, die ze nog van andere reizen kennen.

Gereden 35 km, totaal 3286 km

10 oktober 2009

Elea blijft geweldig, een paar keer bij Yannis of Vasili gegeten, heerlijk op het strand gelegen waar het nog steeds heel stil is, prachtig weer, overdag zo’n 25-30 graden en s’nachts frisser , dus lekker om te slapen. Nog steeds geen SIM kaartje binnengekregen. De telefoon van Rob werkt nog wel en dat is ook Lowcall, vreemde situatie!!!! Kiparissia (1) Kiparissia (2)We zijn vanochtend naar Kyperissia gereden om een paar dagen op de camping te staan. Kunnen we wat wasjes draaien en het is voor Anneke makkelijker om hier naar de camping te komen. Eerst even naar de markt gelopen, lege blikken voor de olijfolie gekocht en even met Lakis gepraat, die met de jongens op de Plaka was. Efi is een paar dagen naar Athene. Hij komt langs op de camping. Anneke was er even en heeft ons uitgenodigd om vanavond te gaan eten met Vasili in Kyp.Er is nu free internet op de camping, erg makkelijk en we hebben al wat mails gelezen en verstuurd. Verder is het nog hetzelfde als vorig jaar, er staan nog wat gasten, maar zoals overal is het rustig. Naast de camping is men bezig nieuwe studio’s en appartementen te bouwen. Een project van de dochter van Panayotis Christopoulos, de campingeigenaar. Het moeten erg mooie onderkomens worden, zij zegt dat ze als eerste geclassificeerd is voor 4 sterren!!! Er komt een zwembad bij en het zal volgend jaar april klaar zijn. We gaan het zien!We krijgen overal het bericht dat het vanaf maandag slecht weer gaat worden, regen en slechts 16 graden, dus dan toch de kachel aan. We willen nog wat andere plekken bezoeken, Maar als het echt slecht weer wordt staan we misschien beter op de camping.Inmiddels via Skype contact gehad met de meiden. Van Mascha hoorden we dat de telefoon van Rob tot 7 november te gebruiken is, dus geen enkel probleem. S’Avonds op de plaka in Kyp. gegeten met Vasili en Anneke. Het was erg gezellig en lekker eten. Leuk gekletst over de bekenden in Kyp. en de “erfenissen”van de oude Grieken.

Gereden 20 km, totaal 3306 km

GPS N 37.15.32,4 E 021.40.19,9

12 oktober 2009

Wij hebben op internet gezien dat het de komende twee weken slecht weer wordt in Storm in KiparissiaGriekenland en daar hebben we geen zin in. Vanochtend gebeld met Minoan Lines en het ticket omgeboekt.  We vertrekken nu morgenmiddag uit Patras naar Ancona. Hopen dat het in Italië nog een beetje mooi weer is, dan kunnen we Umbrië en De Marche nog bezoeken. Daar is nog zoveel te zien en het lijkt ons beter om met wat slechter weer in Italië te zijn dan in Griekenland. Straks komt Anneke langs om voor de olie te zorgen en ook Ria en Ton zijn hier rond de middag. Ben benieuwd wat zij doen, ze waren al van plan om eerder weg te gaan.

13 oktober 2009

Het heeft de hele dag gegoten van de regen, blij dat we eerder weg kunnen. Om een uur of tien uit Kyp. weggereden, de laatste boodschapjes bij de Lidl en in de buurt van Patras 1. Overtocht (2)wat plekjes bekeken voor evt. volgende overnachtingen. Het waaide verschrikkelijk hard en het was geen pretje langs de Golf van Korinthië te rijden. Naar de haven en op de parkeerplaats alvast wat te eten gemaakt voor vanavond aan boord. Het was dit keer niet zo hectisch met de verstekelingen. We werden wel uitgebreid gecontroleerd maar er liepen veel politiemannen rond en de jongens kregen geen kans het terrein op te komen.Aan boord was alles als vanouds, en in Igoumenitsa werd het schip verder volgeladen met vnl vrachtauto’s, veel minder campers. Het waaide erg hard en het kostte moeite om over het schip te lopen. Niet echt een pretje. Ik werd er dan ook behoorlijk misselijk van.

Gereden 233 km, Totaal 3639 km

14 oktober 2009

Om een uur of half drie waren we in Ancona, het duurde erg lang eer het schip leeg was, die vrachtauto’s hebben veel tijd nodig om eraf te komen. Eindelijk waren we dan weer in Ancona en daar begonnen de files om de stad uit te komen. Rond 4 uur eindelijk op de autoroute. Gezien onze ervaringen hebben we besloten een stukje autoroute te nemen tot voorbij Rimini, de SS 16 is nl altijd erg druk. Bij Rimini richting Cervia, waar twee camperplekken worden aangegeven. Na lang rondrijden er geen een gevonden, dus maar terug naar Cesenatico, waar een camperplek is bij de camping. Deze was totaal verlaten en donker, een beetje luguber, wij dus maar voor een nacht op de naastgelegen camping. Er was een SMSje van Ton en Ria, zij staan in Rovereto. Besloten om in het dorp een echte Italiaanse pizza te aan eten. De jongen van de receptie heeft ons een lift gegeven naar het restaurant/pizzeria en het was een goede keuze. Teruggelopen naar de camping, ca. 20 minuten en lekker naar bed.

Gereden167 km, totaal 3806 km

GPS N 44.12.50. E 12.22.48

15 oktober 2009

Op tijd vertrokken. Besloten om via Oostenrijk te gaan, de weersberichten zijn niet al te slecht. We willen dan in Bad Waldsee langsgaan bij Hymer omdat Rob een aantal 3. Onderweg Italie - Oostenrijk (9)technische vragen heeft en we wat kleine onderdelen nodig hebben. Via Ravenna richting het noorden. Een saaie weg door de Po vlakte, richting Verona. Bijna overal slecht wegdek. Niet de mooiste weg maar wel om lekker op te schieten. Vanaf Verona richting Rovereto is het een prachtige weg, dwars door de wijnvelden met mooie dorpjes. Onderweg boodschappen gedaan (we hebben de bloem Miki!!) en de camperplek in Rovereto gezocht. Het was nog lekker weer dus we vonden het om 3 uur wel genoeg. Een goede plek, een lekker bankje buiten en wat mede camperaars met hun verhalen. Altijd leuk.

Gereden 283 km, totaal 4089 km

GPS N 45.54.8 E 11.12.13

16 oktober 2009

Eerst even gebeld met de Hymer Service Europa, men vertelde ons dat het service centrum in Bad Waldsee open is en ook op zaterdag. Wij hebben vanaf Rovereto de autoweg genomen. Het is hier behoorlijk bergachtig en gezien de weersverwachting leek het ons beter de snelweg te pakken. 3. Onderweg Italie - Oostenrijk (7) Het is een schitterende weg door grote bergkloven. Volop wijnbouw en elke stad of dorpje ziet er mooi uit. Via Trento naar Bergamo. Vanaf Bergamo begon je de sneeuw te zien die kort geleden gevallen is.We zijn door de Brenner gereden, ook hier weer de meest mooie vergezichten. Een goede weg om te rijden. Vanaf Innsbruck richting de Fernpas. Dezelfde weg als op de heenroute, maar nu overal sneeuw langs de kant van de weg, het wegdek was goed schoon en droog, dus prima te rijden. Als je zo door de sneeuw rijdt waan je je al in een wintersportgebied. Vanaf de Fernpas richting Memmingen en daar afgeslagen richting Bad Waldsee/Hymer. Ook hier weer regen, natte sneeuw en koud!!! Al gauw de Hymerfabrieken gevonden en naar binnen. Men gaf ons daar te kennen dat de service pas maandag weer open is en ook voor de informatie en onderdelen moeten we tot maandag wachten. Dus maar terug naar de camperplek die naast het gebouw is en besloten maar hier te blijven tot maandag.

Gereden 433 km, totaal 4522 km

GPS N 47.55.40 E 9.45.30

17 oktober 2009

Saai hier, dus we gaan een beetje de buurt verkennen, hier vlakbij op 20 km ligt een plaatsje Bad Wurzach, waar een thermaalbad is met camperplek. Dus op naar Bad Wurzach.Het is een leuk dorp, nadat we de camper hadden geparkeerd zijn we gewapend met parapluis het dorp ingelopen. Lekker brood gekocht en alvast een adresje gezocht om s’avonds te eten.Het bleef regenen. Het was een goed adres, lekker gegeten en erg vriendelijke mensen.

18 oktober 2009

Vanochtend eerst op zoek naar gas, door het gebruik van de kachel gaat het snel en we 4. Bad Waldsee (10)willen niet in de kou zitten. Was al gauw gelukt en op naar het thermaalbad/sauna. Het was heerlijk, we hebben lekker liggen weken in het warme water, zijn gemasseerd door de waterstralen en uitgezweet in de sauana’s . Er zijn veel mogelijkheden, voor elk wat wils. Hier gelijk de haren gewassen en weer helemaal schoon terug naar de camper. Hier vandaan terug gereden naar Bad Waldsee. Het is een prachtige omgeving, maar dan moet wel de zon schijnen.

19 oktober 2009

4. Bad Waldsee (11)Om 7 uur ons gemeld bij de service dienst van Hymer. Daar bleek dat we gewoon vrijdag en zaterdag bij de shop in de verkoopruimte onze inlichtingen hadden kunnen krijgen. Weer eens verkeerd geïnformeerd door een Hymer medewerker. Nu wachten tot het 9 uur is, maar we kregen wel een code om te kunnen internetten. Vandaar het verslag afgemaakt en verstuurd. Nu maar hopen dat we straks alles krijgen wat we nodig hebben, inlichtingen en onderdelen. En dan op weg naar huis!!!!

19 oktober 2009 / vervolg

Een aantal onderdelen konden we inderdaad in de shop kopen maar voor de technische vragen moesten we toch bij het Service centrum zijn. Na het eea te hebben uitgelegd werd ons gezegd dat ze na de lunch de camper konden nakijken om alles checken. Na om 13.00 uur de camper te hebben afgegeven zijn we een wandeling gaan maken 5. Bad Waldsee (3)naar het centrum van Bad Waldsee dat erg leuk ligt rondom een meertje. Het is een oude historische binnenstad met veel mooie gebouwen. We hebben heerlijk koffie gedronken met de daarbij behorende “kuchen”. Om 16.00 uur weer terug naar het Service centrum, daar bleek inderdaad het eea niet te kloppen. Men had inmiddels de bumper met de bevestigingen voor de achterlichten vervangen maar voor de resterende mankementen moeten we morgen weer terug komen. Om 7 uur staan ze voor ons klaar. Weer een filmpje gekeken en via uitzending gemist (we hebben internet) naar het journaal en het debacle van DSB gekeken.

Gereden 90 km in Bad Waldsee e.o. Totaal 4612 km

20 oktober 2009

Erg vroeg uit de veren en de camper weer afgegeven. We kregen keurig een tegoedbon voor een ontbijtje bij een bakker iets verderop. Lekker en we konden daar warm zitten. Het was behoorlijk koud vannacht. Daarna in de wachtruimte van Hymer gezeten en om een uur of half twaalf was de camper klaar. Men heeft onze klachten goed afgehandeld, de sluiting van de toegangsdeur gerepareerd, de koelkast afgedicht en ongevraagd alles nagekeken en een aantal dingen vervangen. Met heel veel dank aan de heer Greiff, van het Hymer Service Team, die ons voortreffelijk heeft geholpen, ook de werkplaatschef de heer Zeberg, heeft goed werk verricht, door de hele camper door te lichten op eventuele mankementen. Het bleek ook nog allemaal gratis gedaan te zijn, een geweldige service net als vorig jaar in Cernay in Frankrijk waar we ook erg goed zijn geholpen. 5. Herfstroute Zuid Duitsland (3)6. Kaisersberg Elzas (27)Alle lof voor Hymer!!! Vertrokken uit Bad Waldsee, dat helaas nog wat mistig was. We zijn dwars door Baden-Wurttemberg richting het westen gereden. Wat een prachtige route, volop natuurschoon, goede wegen, lieve dorpjes en stadjes. Alles erg goed te rijden. Daarna een groot stuk door Het Zwarte Woud, zo mogelijk nog mooier. Net voorbij Titisee kregen we omleiding richting Freiburg en gingen behoorlijk omhoog. Hier lag volop sneeuw, de wegen waren droog en inmiddels was de zon gaan schijnen. We moesten een flink eind omrijden want niet alle wegen zijn hier geschikt voor vrachtauto’s en campers. Soms is er een behoorlijke stijging. Bij Freiburg gebeld met de Alden voor de service van onze kapotte schotel. Helaas kregen we te horen dat ze ons op dit moment niet kunnen helpen, volgende week pas weer. We hebben wel een telefoonnummer in Nederland gekregen.  Gaan we dat maar proberen. Doorgereden langs Colmar, een drukke stad, richting Kaisersberg waar een goede camperplek schijnt te zijn. Nou inderdaad. Een prachtplek, vlak bij het centrum.Berry is jarig vandaag dus even gebeld om te feliciteren.Het is hier heel wat warmer dan de afgelopen dagen. De zon schijnt heerlijk en we staan midden tussen de wijngaarden van de Elzas met zo’n 40 andere campers. S’Avonds naar het dorp gelopen en wat gegeten, natuurlijk de Elzasser zuurkool met garnituur met een lekkere wijn van de streek. Besloten morgen het stadje te verkennen. Albert Schweitzer is hier geboren en er is een museum in zijn geboortehuis.

Gereden 261 km, totaal 4873 km

GPS N 48.8.8. E 7.15.47

21 oktober 2009

Na een lekkere warme douche en een ontbijt zijn we naar het stadje gelopen. Het is echt een openluchtmuseum. Prachtige vakwerkhuizen aan leuke smalle straatjes. Nog volop bloemen aan de gevels en veel mooie doorkijkjes in de smalle straatjes. Naar het geboortehuis van Albert Schweitzer gegaan waar het museum nu is. Wat heeft die man veel goed werk verricht in Afrika. 6. Kaisersberg Elzas (38)6. Kaisersberg Elzas (28)Verder wat door het stadje gewandeld en daarna weer verder met de terugreis.Vanaf Kaisersberg richting St. Dié, over de pas de Bonnehomme die geen probleem gaf. Ook nu weer veel mooie natuur in inmiddels de Vogezen. Richting Nancy waar grote stukken 4-baansweg zijn. Rustig verkeer. Net voorbij Nancy nog wat boodschappen gedaan(natuurlijk wijn) en richting Metz. Het was de bedoeling in Metz te overnachten maar we waren daar zo snel dat we besloten door te rijden naar Belgie. In Luxemburg nog getankt en de gasfles gevuld. In Han a/d Lesse is bij de grotten een goede camperplek volgens de Facile-en-Route, en dat klopte. Het dorp ingelopen dat grotendeels bestaat uit cafe’s en restaurant voor de vele toeristen die hier naar de grotten komen.

Gereden 370 km, totaal 5243

GPS N 50.7.38 E 5.11.11

22 oktober 2009

Alles grauw en grijs vanochtend in Han. De lucht is grijs en dan wordt de omgeving, die grotendeels bestaat uit grijze natuurstenen huizen, extra grijs. Het is wat nevelig als we vertrekken. Het is herfstvakantie in 6. Kaisersberg Elzas (47)Nederland, dat kun je hier merken aan de vele Nederlandse auto’s die we onderweg tegenkomen. Via Namen, Brussel en Antwerpen was het goed te rijden. Het verkeer was rustig. Bij de grens in Nederland weer de eerste Nederlandse koffie gedronken, heerlijk. Rond een uur of een waren we weer thuis. Altijd weer fijn om weer de voordeur open te doen en je eigen vertrouwde huis binnen te komen en te kijken hoe de tuin erbij staat. Gauw de post bekijken en dan de meest noodzakelijke dingen uit de camper halen.S’Avonds bij Mascha gegeten, die een heerlijk Hollands maal voor ons had klaargemaakt.

Gereden 293 km, totaal 5536 km

24 oktober 2009

Alle voorraad is weer uit de camper, ook de onderweg ingeslagen wijn staat alweer in de kelder en de wasmachine heeft hard gewerkt. We moeten dit keer de camper helemaal leeg halen omdat hij voor het repareren van de schade naar De Jong in Hattem gaat. Ongelofelijk wat er allemaal in zit, een compleet tweede huishouden. Nu alleen nog schoonmaken en dan is die klus weer geklaard.We hebben een heerlijke reis gehad, vooral heel veel mooie natuur gezien, zowel in Griekenland als onderweg. Leuke mensen ontmoet en ook weer oude bekenden gezien. Het weer was over het algemeen goed, soms een paar regendagen, maar uiteindelijk is het herfst. Als je dan toch tot half oktober in de zee kunt zwemmen heb je niets te klagen.

De materiële schade die we deze reis hebben opgelopen, zoals de kapotte camera, de vastzittende schotelantenne en de schade aan de camper, wordt allemaal gemaakt en we zijn al weer aan het overleggen wat onze volgende bestemming zal zijn. Zo rondtrekken met onze camper bevalt erg goed en we doen de naam “VAREKAI” (waar dan ook) alle eer aan.

We houden jullie op de hoogte