Zomer 2009 Tour de France

2 juni 2009

Na een heerlijk Pinkster weekend, met op zondagavond een lekker etentje bij de kids, zijn 1. Tour de France Moezel (1)we vanochtend vertrokken.Eerst naar De Jong in Hattem om de nieuwe achterlichten te laten aanbrengen.Ze waren redelijk snel klaar en we konden nog voor de middag wegrijden.Gestopt bij de Makro in Duiven om nog eea te kopen. Wat polo’s voor Rob en voor ons allebei “Croc’s slippers. Via Nijmegen-Venlo-Mönchen Gladbach richting de Moezel. Een mooi gebied om door te rijden. Aan de Moezel bij Minheim is een goede camperplek, plaats genoeg en ons snel geïnstalleerd. Mooie stek. Wat gekookt en nog lang buiten kunnen zitten.

3 juni 2009

Vanochtend kwam de bakker langs en heerlijk buiten ontbeten met verse duitse broodjes. Daarna op weg, richting Saarbrücken-Strassbourg. Bij Hüttenheim, gestopt bij de fabriek van de Alden antennes, voor de schotel. Deze is behoorlijk verroest. We hadden hierover 4. Tour de France Bollenberg Elzasal gebeld en nu we in de buurt zijn maar even langsgereden. Helaas hadden we geen afspraak gemaakt, maar we werden toch geholpen en konden met en nieuwe schotel verder. Onder Colmar in de Elzas gestopt bij een France Passion adres, De Bollenberg, Weingut. Prima plek voor de camper, wat wijn en eau de vie gekocht en voor de avond gereserveerd in het bijbehorende restaurant. Daar heerlijk gegeten, een speciaal menu d ´Alsac.Dit was onze eerste kennismaking met een adres van France Passion. Je hoeft natuurlijk niets te kopen of te gaan eten. Maar het was wel heerlijk!!!!Rustige nacht, alleen de uil liet van zich horen.

Gereden 847 km (2 DAGEN)

4 juni 2009

Rond een uur of 9 vertrokken, via een mooie weg van Montbeliard naar Besançon, langs 6. Tour de France  Poncin (1)de rivier de Doubs. Rustige weg met veel goede parkeer/picnick plaatsen. Leuke camping aan de rivier bij Clerval. Verder naar Lons- le -Saunier en Bourg-en-Bresse. Dit deel van Frankrijk is nog rustig en de natuur is prachtig. Voorbij Bourg-en-Bresse via de N75 via Pont d’Ain naar de camperplek in Poncin. Her weer was goed om te rijden, niet te warm en zonnig. We veel wind.Ook dit is een goede camerplek in een rustig dorp, met alle voorzieningen.

Gereden 339 km, totaal 1186 km

5 juni 2009

Van Poncin vertrokken richting Grenoble. We rijden geregeld door gebieden waar we nog niet eerder waren. Ook hier weer een mooi gebied zo tegen de Alpen. Voor Grenoble, bij Voiron wat boodschappen gedaan en getankt, moet ook gebeuren. Hert weer is vandaag wat regenachtig en bewolkt.Rond Grenoble een stukje autoroute genomen, daarna via de N75 door de bergen. Ook weer een mooie route, maar 7. Tour de France Villeneuvehelaas wat grauw, dus de uitzichten waren niet zo geweldig.Op zoeknaar de camperplek in Sisteron, waar we zo’n 25 jaar geleden ook waren. Het is een erg leuke plaats, maar de camperplek werd door ons afgekeurd, langs een drukke weg in een hoekje van een parkeerplaats. We zijn beter gewend. Door naar Villeneuve, een leuk klein stadje boven op een heuvel. Leuke camperplek, rustig.Daar ge-sms-ed met Jack en Berry, onze oude buurtjes, die hier in de buurt zouden zijn.Ze staan in Roquebrunes, bij St. Aygulf/Frejus op een camping. Afgesproken dat we daar morgen langsgaan.Nog lang buiten gezeten, maar het werd weer regenachtig, dus naar binnen om te eten.

Gereden 318 km, totaal 1504 km

6 juni 2009

Afgelopen nacht heeft het gegoten van de regen, veel onweer, maar toen we opstonden was het weer zonnig.Op naar Manosque, dat we willen bezoeken. Helaas was het er erg druk, geen parkeerplaats te vinden, dus door. We onderweg gestopt bij een cave om wijn te kopen.Het gebied is prachtig, maar de wegen rond de leuke plaatsen behoorlijk druk. 9. Tour de France Frejus-Roquebrune (4)Misschien ook omdat het zaterdag is en iedereen boodschappen gaat doen?We hebben een route genomen, dwars door de groene Provence, wat een mooi gebied. Prachtige oude boerderijen, veel wijnbouw met de daarbij behorende Domaine’s.Veel namen van dorpjes die ons bekend voorkwamen, waarschijnlijk uit de lectuur over de Provence. Bij St. Maximin de N 7, richting St. Raphael.Rond een uur of een waren we bij de camping Domaine de la Bergerie. Een groot terrein met veel bungalows en een stuk camping. Een plekje gevonden naast Jacques en Berry, dus we zijn weer even buren.Blijven hier een paar dagen en willen dan de kust langs richting Cavalaire, waar we jaren geleden ook al waren. Er zijn daar veel goede camperplekken, maar onze ervaring is dat die in het weekend erg vol zijn. Dus maar even de camping, goed voor een wasje en internetten.

Gereden 158 km, totaal 1662 km

7 juni 2009

We werden gisteren gezellig ontvangen door Jacques en Berry. In de namiddag een lekker glas met elkaar gedronken en Ber had voor een hapje gezorgd dat Jacques op de grill plaat heeft gebakken.9. Tour de France Frejus-Roquebrune (6) 9. Tour de France Frejus-Roquebrune (9)Vanochtend zijn we naar Frejus Plage gereden, waar een grote markt was langs de boulevard.Erg leuke dingen, dus we hebben ons hart kunnen ophalen. De mannen zijn op een terrasje gaan zitten en Berry en ik hebben een stuk van de markt afgestruind. Natuurlijk wat leuke dingen gekocht.  Daarna ook op het terras wat gedronken en doorgereden naar St. Raphael, waar verschillende leuke baaitjes zijn. Zij kenden het al en we hebben heerlijk op het strandje gezeten en wat kleur opgedaan. Het was overal erg druk, zondag, mooi weer en vandaag is het in Frankrijk Moederdag.Terug op de camping lekker gebadderd en weer uitgebreid geborreld. Daarna ieder voor zich wat gekookt en later geklaverjast.

8 juni 2009

9. Tour de France Frejus-Roquebrune (31)Rond een uur of tien zijn we weer met elkaar vertrokken, de badspullen in de auto van Jacques en eerst naar het oude Frejus. Een erg leuk plaatsje met een historisch centrum dat gelukkig niet is verpest door het toerisme. Wat rondgelopen en koffie gedronken. Omdat het licht bewolkt was zijn we richting de Georges du Verdon gereden, naar een plaatsje, TOURTOUR!!!!, aanbevolen door de ober van het koffie terras.De rit erheen was mooi, langs Dranguinan, dwars door de Provence (de Var).

9. Tour de France Frejus-Roquebrune (44)Tourtour ligt hoog op een berg en is een schitterend plaatsje, veel kunstgaleries, terrasjes en nauwe steile straatjes. Volop bloemen en overal een mooi uitzicht op de omgeving. We vonden al snel een leuk terras waar we heerlijk hebben gelunched. Nog een wandeling door het plaatsje en weer terug richting Roquebrune/Frejus.Onderweg nog wijn en wat boodschappen en rond 5 uur weer terug op de camping. Een welbestede dag!!!Jeroen is vandaag jarig en dus even gebeld, alles is goed bij de familie thuis.

9 juni 2009

Vandaag vertrokken uit Roquebrune en via de kustweg langs S. Maxime, Port Grimaud de weg naar St. Tropez. Het is altijd erg druk hier op deze weg, maar het is mooi om te zien hoe de rijken onder ons zich huisvesten. Voor St. Tropez de afslag naar Ramatuelle. Aan het 10. Tour de France St.Tropez (3)eind van 10. Tour de France St.Tropez (9)het prachtige strand Pamplonne, is een erg goede camperplek. Zeker goed voor 70 campers, direct aan het strand met alle voorzieningen die je nodig hebt. Twee minuutjes met je stoeltje door de lage duinen en je staat op het strand. Elke ochtend komt de bakker met vers stokbrood. Op het fietsje kun je dwars door de wijnvelden naar de Spar Super en daar zijn ook wasmachines en een fruithal.  Het achterland is prachtig en je hebt dan geen idee dat je zo dicht bij dat drukke St. Tropez bent. Behalve als je zo rond het middaguur het strand opkomt. De hele baai ligt dan vol met de meest luxueuze jachten. Natuurlijk ook wat “kleine”zeiljachten, maar het werkelijk ongelooflijk wat hier rondvaart. Een hele staf personeel en bemanning aan boord om de eigenaar te dienen.En ze genieten dan van dezelfde zon en strand als wij!!!!!Af en toe een praatje met een franse buurman of een verdwaalde Nederlander, we houden het hier wel een paar dagen uit.

Gereden 49 km, totaal 1711 km

15 juni 2009

Nou, dat was meer dan een paar dagen. Het werd ook erg warm en dan is het heerlijk om aan zee te zijn. Tussen de middag terug naar de camper en dan gewoon het ligbed op het strand laten staan en om een uur of 4 weer terug. We hebben ervan genoten.Vandaag 11. Tour de France - Carot (9)weer vertrokken, uiteindelijk wilden we ook nog eea zien. De WC weer schoon, vuil water geloosd en schoon water ingenomen. We kunnen er weer even tegen. Via Aix-en-Provence gereden richting Marseille. Omdat het weer erg warm is houden we die steden maar voor gezien. Op naar de Camargue.We zijn beland in Carro een klein vissersdorp voorbij Marseille, vlakbij Fox. Ook hier weer een erg goede camperplek, direct aan de kust. Strand kun je dit niet noemen, het zijn lage kalksteenachtige plateaus met kleine stukjes zand. We staan zo’n 10 meter van de zee.

Gereden 206 km, totaal 1917 km

16 juni 2009

We blijven nog een dagje, het weer is prachtig, erg warm nog steeds. Iedere morgen is hier een kleine vismarkt van de vis die dezelfde ochtend is gevangen. We zijn er naar toe gelopen en hebben mosselen gekocht. De andere vis sprak ons niet zo aan, (behalve de 11. Tour de France - Carot (12)kreeften dan…)Maar het aanbod is niet erg groot.Daarna zijn we een wandeling langs de kust gaan maken. Het is een beschermd gebied waar wandelroutes uitgezet zijn. Onderweg krijg je steeds informatieborden met bijzonderheden over de flora en fauna. Heel leuk. Er liepen ook hele schoolklassen, die hier hun biologieles kregen.Terug bij de camper de mosselen gekookt, het smaakte weer erg goed. Lekker wit wijntje erbij en wij weer voldaan.Ook hier loopt het terrein s ‘avonds behoorlijk vol. Er zijn veel camperaars die van de mogelijkheid gebruik maken om op een mooie plek te overnachten.

17 juni 2009

Vanochtend naar Arles gereden. Om ongeveer 11.15 uur waren we in de stad. Marktdag!!!!Dus nergens een goeie parkeerplek te vinden. Er was een groot terrein voor autobussen, waar we de camper hebben neergezet, op hoop van zegen.Gezellig de markt over gelopen. Erg leuk, allerlei provencaalse producten, olijven, olie, tapenade ‘s. Veel wijn, erg veel fruit en groenten en ook leuke stallen met kleding.12. Tour de France - Arles (11)12. Tour de France - Arles (8) Altijd leuk om dat marktgedoe te bekijken.  Sterk geweest, geen kleding gekocht (de kast in de camper hangt vol!), wel lekker fruit.Teruggebracht naar de camper waar de politie net bezig was met bekeringen uitdelen. Gelukkig waren we op tijd, voor dat geld kun je beter lekkere wijn kopen.Wat rondgereden, wel de loosplek voor de campers gevonden maar geen parkeerplek.Terug naar de bussen parking, waar inmiddels aan het eind een klein vrij plekje was, waar we mochten staan.Inmiddels was het bloedheet!!!! Een broodje gegeten en de stad in. De oude binnenstad met het oude Romeinse theater is erg mooi, liefelijke pleintjes, mooie huizen en veel cultuur, moi gelegen aan de Rhone. Het huis van Van Gogh gezien en het terras waar hij altijd zat met zijn vrienden.Het was de moeite waard om alles te bekijken. 13. Tour de France - Fontaine de Vaucluse (3)Vanwege de hitte toch maar weer 13. Tour de France - Fontaine de Vaucluse (1)de camper gestart en op weg naar Fontaine de Vaucluse, waar grote ondergrondse bronnen zijn.Al gauw de heerlijke camperplek gevonden en ons geïnstalleerd. We stonden vlak bij het zeer koele water. De stoelen aan de rand van de rivier, de rosé in het water gehangen en de rest van de middag daar gezeten.’s Avonds zijn we naar het restaurant Le Vanne Marel gegaan, waar we iets over hadden gelezen. Het is een leuk restaurant op een mooie plek in het dorp, zo’n tien minuutjes lopen van de camperplek. Direct aan de rivier met het geruis van watervalletjes, die langs en onder de terrassen doorlopen, het was behoorlijk druk maar we vonden nog een leuk tafeltje. We hebben onszelf getrakteerd op een lekker menu, vergezeld van een wijntje, heeft allemaal goed gesmaakt. Toen we terug liepen naar de camper was het gelukkig behoorlijk afgekoeld.Bij terugkomst vonden we een SMS-je van Mascha dat Maarten is geslaagd, hiep, hiep hoera!!! Toch lekker om te weten, morgen even bellen. Maar wij konden rustig gaan slapen.

Gereden 141 km, totaal 2058 km

18 juni 2009

Vanochtend om een uur of half tien vertrokken, besloten om richting het westen te gaan rijden.Gekozen voor Anduze. Een mooie rit, langs Avignon richting Alés. Onderweg heel erg veel fruit te koop en vooral ook wijn, overal cave´s en wijnhuizen te zien. Vooral veel Rhone wijnen. 14. Tour de France - Anduze (3)14. Tour de France - Anduze (1)We hebben nog voldoende in de camper, dus nu niets gekocht.Na Alés waren we al gauw in Anduze. Allereerst even bij Albert Duijn langs gegaan, die hier zo´n elf jaar geleden een restaurant is begonnen. Rob heeft vroeger met hem samengewerkt bij verschillende projecten voor de bank. Ook zijn ze een paar keer gaan forelvissen. We zijn al eens eerder bij hem langs geweest en het gaat nog steeds goed. De camper stond op de officiële camperplek in Anduze, vlak bij zijn restaurant. We hebben er een bordje tapas gegeten en daarna vertrokken naar een camping vlakbij, aan de rivier Le Gardon. Was eigenlijk niet onze bedoeling, maar het was zo heet op de parkeerplaats dat we wel iets voelden voor zwemmen in de rivier. Van Albert hoorde we dat Jack Isarin was langs geweest en op een camping in de buurt stond.  Even gebeld en we gaan ook voor een paar dagen daarheen. De broer van Berry en zijn vrouw staan er ook. Erg gezellige mensen, die we al jaren kennen. Al gauw een mooie plek gevonden, met uitzicht op de rivier. Het is een leuke en vooral gezellige camping met heel veel Nederlanders. Mascha even gebeld voor het nummer van Maarten en om te feliciteren.Alles is goed in Les Pays Bas.Een paar uurtjes aan de rivier gezeten, wat gezwommen en een drankje bij Hennie en Hannie.Wat eten gemaakt en Maarten gebeld.Het lijkt er nu wel op dat we hier kunnen internetten en het verslag kunnen versturen.Zo zijn jullie eindelijk op de hoogte, er gebeurd niets bijzonders, maar we genieten van het mooie land, lekker eten en mooi weer.

Gereden 118 km, Totaal 2176 km

20 juni 2009

Het gaat niet om het verslag te versturen. Er is wel internet op de camping maar 14. Tour de France - Anduze (8)niet voldoende sterkte. Dus ook nog geen e-mail kunnen ophalen. We gaan snel naar Rob en Alain en hopen dat het daar mogelijk is. Gisteravond zijn er een paar behoorlijke onweersbuien geweest en het is wat frisser geworden. Nu nog steeds mooi weer.Vandaag op de fiets naar Anduze geweest. Wat rondgelopen, geld gepind en op de terugweg bij een boertje wat wijn gekocht.Verder heerlijk bij het zwembad op de camping gezeten en weer een boek uitgelezen in gepaste rust!!!De dagelijkse 5 uur borrel was nu bij ons en het wordt dan heel gezellig.

21 juni 2009

Vrij laat wakker geworden, het was heerlijk fris om te slapen. Na het ontbijt vertrokken. 3 dagen op de camping is voor ons al heel wat.Via Alés richting Mende, een prachtige weg dwars door de Chevennen. Wat een schitterende wilde natuur, die hier nog goed wordt beschermd. Er zijn bijna geen huizen, alleen wat kleine dorpjes in de bergen. Een groot deel van de weg loopt door het natuurpark en je rijdt over verschillende 14. Tour de France - Anduze (16) bergcols, de weg is goed te rijden, hier en daar wat stevige bochten en behoorlijke stijging, maar mede omdat het zondag is en geen vrachtverkeer, erg goed te rijden.Bij Mende langs de Lot, richting St. Geniez d’Olt, waar we ooit op een camping hebben gestaan. Er is daar een camperplek, maar wij vonden het niets en zijn doorgereden naar Laisac, ook een camperplek die door ons werd afekeurd. Daarna naar een France Passion adres, een eendenfokker in de buurt van Laissac, aardige ontvangst en een plekje in de wei naast zijn huis. Helaas…… het stikte er van de vliegen, binnen 5 minuten zat de hele camper vol. Ook niet echt wat we zoeken. Dus weer verder nu naar Baraqueville, voorbij Rodez.Hier een aardige plek, midden in het dorp. Ze zijn ook bezig aan de andere kant van het dorp een nieuwe camperplek te maken, leuk gelegen bij een meertje. Leuk voor een volgende keer.Nog lekker in de zon gezeten en wat te eten gemaakt.

Gereden 272 km, totaal 2448 km

22 juni 2009

Vrij vroeg wakker, de overnachtingsplek ligt bij de scholen en de bussen rijden s’ochtends af en aan. Even een ontbijtje en op naar Sanvensa. De camper geparkeerd achter de Mairie en te voet richting La Griffoul en La Malgouyrie. Het blijft een prachtig gebied, totale rust, geen mens te zien.15. Tour de France - Sanvensa (1) 15. Tour de France - Sanvensa (10)Zelfs geen koeien.Bij La Malgouyrie zag alles er redelijk goed uit. De struiken en planten die er stonden zijn behoorlijk gegroeid, ook was er veel verdwenen. De mooie boomhut is weg en er werd gewerkt onder in de grote stal. De trap naar boven was weg en de wanden en vloer glad gemaakt.We hoorden later van Claude Pons dat ook de badkamers zijn afgebroken en dat er in de ruimte van de wasmachine een nieuwe badkamer wordt gemaakt. Bij La Griffoul is alles overwoekerd, het gras staat tot borsthoogte en er is geen pad meer te zien. Claude vertelde dat de Engelsman er geregeld is, maar dat hij niet van maaien houdt.Hier niet veel activiteit, alleen nieuwe ramen in het dak.Verder waren alle huizen in de buurt verlaten. 16. Tour de France - Rob en Alain (3)Alleen bij de familie Pons is wat leven.Even gesproken met Claude, alles gaat daar goed.Doorgelopen naar de Nederlandse enclave, Le Vatan, ook hier alles verlaten. Fam. Stuut en Fam. Rohde zijn er nog wel, maar waren niet aanwezig.Bij Marianne wat gedronken en de camper gestart, richting Villefranche. Uitgebreid boodschappen gedaan, wat gegeten en richting Salvignac naar het nieuwe huis van Rob en Alain. Rob wachtte ons op, onder aan de weg en we konden bij het huis staan. Ze hebben geweldig werk verricht hier. Een groot huis met mooie terrassen en een geweldig uitzicht. De ontvangst was weer erg hartelijk, we zijn niet anders van ze gewend. S’Avonds met elkaar gegeten en gezellig bij gekletst.

Gereden 81 km, totaal 2529 km

23 juni 2009

Vanochtend naar Jannie in Caniac gereden. Zij was vandaag aan het werk in St.Cirque la Popie en Jean Marc stond op het punt om naar zijn dochtertje in de Haute Loire te gaan. Gelukkig waren 18. Tour de France - Caniac (7) Jan en Loes er nog en we hebben lekker bij kunnen kletsen. 18. Tour de France - Caniac (4)We zien elkaar gewoon veel te weinig, terwijl we niet eens zover van elkaar wonen.Het was goed weer, dus de hele dag buiten. Ze hebben veel werk verricht hier, alles gaat er steeds beter uit zien,de moestuin is geweldig en ook de ruïnes worden langzaam aan gerestaureerd. Een hele klus!!! Vroeg in de avond was Jannie er weer en hebben we lekker gegeten. Cuisses de Canard en kleine nieuwe aardappeltjes uit de oven.

24 juni 2009

Vandaag zijn Jan en Loes weer vertrokken richting Nederland. Jannie weer naar St.Cirque, dus we hadden het rijk alleen. Nog voldoende te lezen en lekker in de zon gezeten.Jannie 18. Tour de France - Caniac (11)was weer op tijd terug en al gauw kwam ook Jean-Marc weer terug. Hij neemt dan onmiddellijk het initiatief om een heerlijk maal op tafel te zetten. Vergezeld van een lekkere wijn hebben we weer genoten van zijn kookkunst.Zij hebben het erg naar hun zin hier in Caniac, veel werken in de tuin, ze verzorgen hun twee ezels, bemannen in het seizoen het winkeltje in St. Cirque. Er zijn volop plannen voor verdere bouwwerkzaamheden, voorlopig ziet het er niet naar uit dat ze zich vervelen.

25 juni 2009

19. Tour de France - Brinon sur SauldreWeer verder, een doosje met kruiden en groenten uit de tuin mee, en op naar de volgende stek. Grootste deel over de A20, de vrije autoroute gereden. Tot voorbij Vierzon en daar weer een adres uit de France Passion opgezocht.Een grote boerderij met gîtes en chambres de haute, de mensen hebben zelf ook een camper en hebben een groot grasveld gereserveerd voor campers. Een wandeling gemaakt door het dorp, nogal uitgestorven. Even een praatje gemaakt met de eigenaar en wat gekookt.

Gereden 397 km, totaal 2989 km

26 juni 2009

Al om 8.30 uur vertrokken. We rijden nu richting Noord-West, naar de kust en willen via Giverny om het huis en de tuinen van Monet te bezoeken.20. Tour de France - Giverny (4) 20. Tour de France - Giverny (23)Rond 12.30 uur waren we in Giverny, goede parkeerplek vlak voor de ingang van het huis. Even wat gegeten en op naar Monet.Het is een prachtige locatie, overal bloemen, ook bij de souvenir winkeltjes.Het huis is nog helemaal ingericht als vroeger. Erg leuk om te zien. Ook overal kopieën van de kunstwerken van Monet.De tuinen waren overdadig, volop bloeiende struiken en planten. Vooral de rozen waren overdadig aanwezig, prachtig.  Ook de vijvers met vooral schaduwbeplanting eromheen zijn schitterend. Hier wordt goed voor gezorgd. Leuk om het eindelijk eens gezien te hebben.Doorgereden via Rouen, een drukke stad, naar Dieppe. Het weer is vandaag licht bewolkt. We staan hier op een grote parkeerplaats aan de haven met weer alle voorzieningen. We zijn naar de stad gelopen langs de haven, er zijn heel veel plezierjachten, maar ook nog vissersboten. Het is een leuke plek voor een overnachting. Volop leven in de brouwerij, maar s’nachts wel rustig.

Gereden 378 km, totaal 3367 km

27 juni 2009

Vertrek uit Dieppe, boodschappen bij de Lidl gedaan, en ook naar de Aldi om blikken 21. Tour de France - Dieppecuisses de Canard te kopen, maar helaas die worden hier niet verkocht.Allereerst naar Crotoy de camperplaats, saaie onverzorgde plek achter de duinen, wel een mooi strand. Van hier zijn we gereden naar Quend-Plage, een echt vakantiedorp. De camperplek lijkt een beetje op die in Cap-Bretonne, veel campers, direct aan de duinen bij een mooi strand. Het dorpje op 200 meter. We hebben ons geïnstalleerd en lekker in de zon gezeten aan de rand van de duinen. Later een strandwandeling gemaakt en zijn s’avonds mosselen gaan eten in het dorp.

Gereden 108 km, totaal 3475 km

28 juni 2009

Na een vers stokbroodje de motor gestart en weer verder op onderzoek.Van Quend-Plage naar Fort Mahon gereden, een leuk dorp met hele speciale, felgekleurde vakantiehuisjes. Erg leuk. 21. Tour de France - Dieppe (4)22. Tour de France - Calais (5)Ook hier een goede camperplek aan zee en het lijkt een gezelliger dorp. Maar dat kan ook zijn omdat het vandaag zondag is en er een grote markt is. Zeker leuk voor een volgende keer. Toch maar door naar Le Touquet Plage waar maar liefst 2 camperplekken zijn.Leuke plaatsen in het voor- en naseizoen. Nu erg druk. Wel een leuke ligging, direct aan de rand van de haven en de stad. Via een stukje autoweg doorgereden naar Calais.We hadden al een paar keer gehoord over de camperplek hier, direct aan de Ferry haven.Al gauw een plek gevonden, mooi uitzicht op de zee en de ferry’s die af en aan varen. Direct links, op 50 m is een mooi strand. Ook hier weer de stoeltjes naar buiten en genieten van de zon. In de avond een wandeling gemaakt langs de boulevard, voor ons ongezellig met alleen snacktentjes of mosselen. Omdat wij die gisteren al hadden gegeten toch maar een ander hapje gezocht. Matig.We hoorden van mede camperaars dat het echte oude centrum van Calais aan de andere kant van de Ferry haven ligt en dat daar wel leuke eettentjes zijn. Goed voor de volgende keer.

Gereden 119 km, totaal 3594 km

29 juni 2009

Vertrek uit Calais, via het plaatsje Gravelines, waar een leuke gratis camperplek is aan de haven. Niet aan zee, maar aan een rivier. Bij Duinkerken getankt en nog eens boodschappen gedaan. Door richting Duinkerken naar de plek uit de Facile en Route bij Malo, een buitenwijk van Duinkerken. 22. Tour de France - Calais (10) Goede plek aan de rand van de stad, direct aan de duinen op 30 meter van de boulevard en de zee. Geen voorzieningen. Er was helaas zeemist. We hebben tot laat in de middag gewacht tot dit op zou lossen, maar helaas. Wel lekker buiten kunnen zitten, maar het zicht was ongeveer 100 meter, en alles wordt dan wel heel grijs en somber.Rond 5 uur de auto gestart en naar Nieuwpoort gereden waar volgens de Facile een camperplek is. Dankzij onze Garmin snel gevonden. Een vervallen plantenkwekerij, waarachter een camperplek is gesitueerd. Verhard, overal elektra, WC’s en eventueel tegen betaling douches. Prima voor een overnachting maar verder erg ongezelig. Er stonden toch zo’n 10 campers voor de nacht.

Gereden 66 km, totaal 3660 km

30 juni 2009

Besloten om vandaag huiswaarts te keren. Deze noordkust valt ons wat tegen. De stranden zijn mooi, maar de steden en dorpen erg ongezellig, kaal, grote flats langs de kust.De camperplekken zijn goed, maar men staat dicht op elkaar. Het was de bedoeling om dit stuk eens goed te verkennen en we hebben het wel gezien. Niet voor herhaling vatbaar.Misschien zijn we wel verwend met al het moois wat de rest van Frankrijk ons geboden heeft.Rond een uur of twaalf waren we thuis en ook dat is weer heerlijk. De tuin ziet er mooi uit, er is niets bijzonders gebeurd en…. het is mooi weer.’s Avonds koffie gedronken bij Mas en ook daar alles OK.