Najaar 2009 Griekenland ( 6e verslag)

24 september 2009

Vanochtend vertrokken uit Kifissia, via Athene richting Peloponnessos. We willen eerst richting Argoli langs de oostkant. Het is al vele jaren geleden dat we daar waren, dus maar weer eens gaan kijken. Het is een prachtige weg, vanaf Korinthe naar Epidauros. 1. Epidavros (2) Na een poosje zoeken (helaas kloppen de GPS codes niet altijd of vertrouwen wij het niet) zijn we toch op de mooie plek aangekomen aan de baai van Epidauros.Tot onze verrassing troffen we hier Simon en Minke weer. Gezamenlijk weer aan de koffie en de nieuwe reiservaringen werden uitgewisseld. Helaas, pech komt niet alleen. Onze schotel heeft het begeven. Toen we op Epidauros aankwamen stond hij omgedraaid en waarschijnlijk zit de motor vast. We kijken wel niet veel, maar af en toe is het leuk om een journaal te kijken. Goed weer en lekker aan het strandje gezeten. Een boek erbij, het gebruikelijke borreluurtje en de dag is om voor je het weet.

Gereden 139 km, totaal 2796

GPS N 37.38.13,1 E 023.09.42,6

25 september 2009

Vanochtend de camper verplaatst, wat boodschappen gedaan en toen kwam de politie langs om te zeggen dat we daar niet mogen overnachten. Er stonden heel wat campers en het merendeel is onmiddellijk vertrokken. 1. Epidavros (4) 2. Galatas - Poros (1)Wij hebben nog gezamenlijk koffie gedronken en Minke en ik zijn naar het kleine theater van Epidauros gelopen, dat hier vlakbij ligt. Het was aardig om te zien, natuurlijk niet in vergelijk met het grote theater dat hier verderop ligt. Teruggekomen hebben we koffie gedronken en besloten maar te gaan rijden. Als we onverhoopt s’avonds moeten vertrekken is het moeilijker een goede plek te vinden. Weer agscheid genomen van Simon en Minke, nu zal het wel de laatste keer zijn, want zij blijven op Argoli en wij gaan verder. Simon is zondag jarig en we hadden een klein cadeautje gekocht. Het bekende kralenspeeltje van de Griek, de komboloi. We willen richting Ermioni rijden. Via een nieuwe kustweg, die ook weer prachtig is, met vele schitterende vergezichten, zijn we langs Methana gereden, een vulkanisch schiereiland. Er zijn daar verschillende kuuroorden maar wij hebben alleen het uit de verte gezien. 4.  Saladi Beach (13)Je moet iets bewaren voor een volgende toer!! 3. Ermioni (2)Gestopt bij Galatas, met een leuk zicht op het eilandje Poros. Je kunt hier oversteken met een klein bootje en je bent er in 10 minuten. Wij zijn langs de kade blijven staan en hebben daar wat gegeten en natuurlijk foto’s gemaakt. Het is een plaatje om te zien en je komt het dan ook vaak tegen op ansichtkaarten.Onze tocht vervolgt, via de oost- en zuidkant van Argoli, de weg was hier ook goed te rijden, het gebied is erg dun bewoond, geen toerisme, geen mooie stranden. Wat landbouw en hier en daar een vakantiehuis.  Onze volgende stop is Ermioni, waar we de laatste keer waren met Annemiek en toen aan de haven hebben overnacht. We hebben een wandeling gemaakt van de ene kant van het dorp, de vissershaven naar de andere kant van de heuvel, de jachthaven. Het dorp is erg veranderd, van voorheen een echt vissersdorp is het nu een luxe haven geworden met vooral heel veel lounge café’s en pizza restaurants. Er zijn nog enkele originele visrestaurants, maar de bakken met kreeften en vissen zijn verdwenen. De haven is uitgebreid en je zou er goed kunnen overnachten. Omdat het overal erg stil en ongezellig was, zijn we maar doorgereden richting Naflio.  het strand. De mensen gaan dan met een brommer naar Didima om water en boodschappen te halen. Af en toe komt er een auto langs maar verder is het heel rustig. Heerlijk om een paar dagen door te brengen, zolang de watervoorraad strekt. We kregen een SMSje van Ton en Ria dat ze nog steeds op Elea staan, maar nu wel verder willen. Wat ons plan is en of we elkaar misschien nog zien? Teruggemaild dat we hierna richting Naflio 4.  Saladi Beach (14)Onze volgende stop is Saladi beach, bij Didima. Het is goed te bereiken vanaf de hoofdweg, vanaf Didima ca. 5 km naar de kust. We komen op een mooi lang strand, dat prachtig ligt in een baai. Er staat een gigantisch hotel, dat al jaren leeg staat en grotendeels geplunderd is. Alleen het geraamte staat er nog. Schijnt ooit een hotel van Club Med geweest te zijn, met de meest luxeuze voorzieningen. Ook is hier een poging gedaan wat luxe vakantiewoningen te bouwen, maar de meesten staan leeg. We hebben een plekje gezocht en nog heerlijk van de late middagzon genoten. Er staan hier meer campers waarvan een aantal lange tijd hier doorbrengt. Er is geen watervoorziening aan gaan en nog niet weten wat we precies doen. We houden kontakt.

Gereden 108 km, totaal 2904 km

GPS N 37.26.46,4 E 023.07.31,7

26 september 2009

Helaas, het regent vandaag. Dan is zelfs zo’n mooi strand als Saladi een ongezellig oord. Wat gewandeld, als het droog werd, boek gelezen en hier en daar een praatje gemaakt. Er staan wel wat campers hier, maar het terrein is zo groot dat iedereen op grote afstand staat.

27 september 2009

Vandaag is Maarten jarig en ook Simon. Simon hebben we een SMSje gestuurd en Maarten even gebeld.Alles is goed in Nederland. Zelfs het weer!!!! Ook vandaag grotendeels bewolkt en af en toe een buitje. Wel iets beter dan gisteren en tegen de avond klaarde het behoorlijk op zodat we weer buiten konden zitten.Besloten dat we morgen vertrekken, richting Naflio.

28 september 2009

Gelukkig, de zon schijnt weer. Allereerst naar Naflio gereden, daar de Lidl bezocht en de voorraad aangevuld. Het was erg druk en we gaan eventueel op de terugweg de stad weer in. Het is altijd een leuke plek. We zijn daarna doorgereden richting Kiveri, waar we met Ria en Ton hebben afgesproken. 1. Paralia Astros (6) De plek viel tegen en we zijn doorgereden naar Paralia Astros, waar een mooie plek is, direct aan het strand. Ria en Ton een SMSje gestuurd, dat het plan is gewijzigd. Ons heerlijk aan het strand geïnstalleerd en we staan recht tegenover Saladi beach, het is te ver om er iets van te zien, maar we herkennen de bergen met daarop de windmolens. Om een uur of 5 kwamen Ria en Ton aan en we hebben weer heerlijk bij gekletst, zij zijn erg enthousiast over Elea, zoals wij ook zijn. Zo te horen is alles daar nog hetzelfde. We zouden s’avonds gaan eten bij een taverne hier vlakbij, ze hebben daar verse dorade’s in een bassin, die worden gegrild.Maar helaas, daar aangekomen kregen we te horen dat de “chef”ziek was, dus het restaurant bleef gesloten. Dan maar wat soep en brood gemaakt in de camper. We hebben daarna leuk geklaverjast bij Ria en Ton.

Gereden 101 km, totaal 3065 km

GPS N 37.26.43,2 E 022.44.52,7

29 september 2009

Ook vandaag weer mooi weer, het wordt wel belangrijk, want als het regent is het niet zo 1. Paralia Astros (2)leuk om de hele dag in de camper te zitten. Daar komen we niet voor naar Griekenland. Beetje schoongemaakt, er is hier gelukkig water, de was gedaan en lekker aan het strand een boekje gelezen. Ook is de chef nog steeds ziek, dus vanavond wordt het weer eens een Hollandse pot, bloemkool met een bel gehakt, Rob blij!!!! Simon en Minke stuurde een SMSje, zij staan nu aan de overkant op Saladi beach en zijn van plan daar nog even te blijven. Morgen gaan we verder, eerst richting Naflio en dan richting Kiperissia.

30 september 2009

Vertrokken van Paralia Astros, uitgezwaaid door Ton en Ria. Zij gaan nog wat verder en zijn van plan nog naar Elea te komen, waarschijnlijk zien we ze daar. Eerst geprobeerd bij Nea Kios gas te vinden, volgens mijn aantekeningen kun je daar flessen vullen, maar niets te vinden. 1. Elea (1) 1. Elea (13)Doorgereden richting Tripoli naar Megalopoli. Het ziet er daar nog steeds verschrikkelijk uit na de branden van 2 jaar geleden. Een uitgestrekt gebied met alleen zwart geblakerde bomen. Hier en daar begint het groen weer op te komen. De weg erheen is erg mooi, vooral het eerste stuk vanaf Astros tot Tripoli. Mooie vergezichten langs de kust en later ruige bergen. Er wonen weinig mensen, geen wonder want er zijn alleen rotsen, zelfs voor een geit niets te eten. Vanaf Megalopoli ben je al snel in Kiperissia. De auto geparkeerd en bij het winkeltje van Efi langs. Leuk haar weer te zien. Rob had Lakis gevonden en de afspraak gemaakt dat we bellen om elkaar te zien. De kinderen gaan weer naar school, zij hebben hun werk en dus hebben ze minder vrije tijd dan in de zomer. Auto bij de haven geparkeerd, daar wat gegeten. Rob is langs de camping gelopen, die tot eind oktober nog open is. Daarna boodschappen gedaan, getankt en naar Elea gereden.  Het was er erg leeg op wat Griekse caravans en tenten na, die op de mooiste plekken onder de pijnbomen staan. Zij komen meestal allen nog in het weekend. We hoorden dat gisteren de politie is geweest en dat iedereen weg moest. Inmiddels stonden er weer een paar campers, ook Nederlanders die bekenden zijn van Ria en Ton. Zij komen hier ook al jaren en hebben al vaker een aanvaring gehad met de politie. Nu zijn ze ook gewoon weer gaan staan en dus wachten we maar af wat er gebeurt. Een leuke plek gezocht en ons weer geïnstalleerd. Later op de avond kwam er nog politie langs rijden, maar er werd niets gezegd. Mooi weer en s’avonds de bekende prachtige sterrenhemel.

Gereden 186 km, totaal 3251 km

GPS N 37.22.12,3 E 021.41.09,4

1 oktober 2009

Elea is weer als vanouds, mooi weer, prachtig leeg strand en hier en daar een Grieks onderkomen dat kompleet is ingericht. Alles is wel verlaten, misschien dat ze alleen nog in 1. Elea (8)het weekend komen? Wat gerommeld en laat in de middag kwamen Wil en Lieke wat bij ons drinken. De vraag natuurlijk: waar komen jullie vandaan. Zij uit Bakel en blijken in de Bergroosstraat te wonen!!!!! Fam. van den Biggelaar, vast bekend bij Jos en Berry. Lieke vond al dat ik zo’n bekend gezicht had, dat zal de gelijkenis zijn met Berry. Wat is de wereld toch klein.Later zijn we wat gaan eten bij Vasili, we waren de enige gasten en we hebben leuk met hem gekletst. Het gaat goed met zijn nieuwbouw en het ziet er nog steeds mooi uit.

2 oktober 2009

Redelijk weer, licht bewolkt en geregeld de zon. Even een ritje gemaakt op ons brommertje, gaat redelijk, maar voor een grote afstand zitten we nog steeds krap, komt door die dikke konten van ons. Toen we terugkwamen stonden Lieke en Wil op het punt wat te gaan drinken in het gehuchtje Elea. Wij zijn meegelopen en het was leuk om bij zo’n oud baasje een biertje te drinken. Je moet jezelf bedienen en om af te rekenen moet je naar de buren. 1. Elea (18) De tijd staat hier echt stil.We hebben afgesproken om morgen bij goed weer, tussen de middag in Kalo Nero wat te gaan eten, eventueel op de brommer en anders met de camper. Tot onze grote verrassing kwamen in de middag Simon en Minke aan gereden. Zij waren toch erg benieuwd naar Elea geworden door onze lovende verhalen. We zijn wat rondgelopen en hebben hier en daar een kijkje genomen bij de Griekse onderkomens. Bij een van de caravans had men een prachtig mozaiek gemaakt van de stenen die je op het strand vindt. Daar zijn heel wat uurtjes aan besteed. Helaas werd het weer wat minder. Hardere wind en meer bewolkt. Met z’n zessen een aperitiefje genomen, reiservaringen uitgewisseld. Wil heeft heel wat verhalen over Elea en de politie die ontruimingen doet. Hij is al een keer opgepakt en in Kyparissia voor de rechter geweest. Net terug bij de camper begon het erg hard te waaien en vlogen de stoelen en tafel de lucht in!!! Het bleef de hele avond hard waaien.

3 oktober 2009

Vannacht is het gaan onweren en bliksemen met veel regen. 1. Elea (24)Dit kennen 1. Elea (15)wij niet van Elea. Er ontstaan complete meertjes op het zand. En Minke maar zeggen “leuk hoor, ……dat Elea”. Er arriveren steeds meer campers, er zijn nog heel wat mensen op pad. Later in de middag klaarde het weer op en werd het prachtig weer. Minke en ik zijn een eind langs het strand gelopen om wat te jutten en we vonden af en toe leuke stukken hout. We zagen een inmiddels leeg schildpadnest, waar nog veel legen eierschalen omheen lagen. Ook lag er voorbij de strandtent van Yannis een dode schildpad, teruggegaan en er foto’s van genomen. Zo zie je eigenlijk pas goed hoe groot zo’n beest is. s’Avonds met zijn viertjes naar Vasili gelopen en daar lekker gegeten.

4 oktober 2009

Vandaag zijn de verkiezingen in Griekenland. We hoorden er zelfs vanochtend op de Wereldomroep over. Overal hebben we natuurlijk de aanplakbiljetten gezien en men hoopt op een andere regering, de huidige schijnt nogal corrupt te zijn. Het is prachtig weer, voor 1. Elea (28)ons het echte Elea weer. Een stralend blauwe lucht, niet te warm en dus maar weer eens eea schoongemaakt en de was gedaan. We staan vlakbij de kraan en dan is het niet al te veel moeite om het benodigde water te halen. Rob heeft het raam gerepareerd dat er met de harde wind was opengewaaid en waarvan de staanders waren beschadigd. Anneke kwam langs en heeft koffie gedronken bij ons. Alles gaat in Kyperissia zijn gangetje en er zijn geen echte nieuwtjes. Vasili heeft nog olie, dus we kunnen de meiden in Holland weer blij maken.