Najaar 2009 Griekenland ( 5e verslag)

Vervolg 21 september 2009

We vonden inderdaad een internetcafé in Marmari en hebben het verslag weer gepubliceerd. F. Overtocht Marmaris Rafina (2)E. Marmaris - Evia (9)Een ticket gekocht voor de ferry naar Rafina, kosten € 71,40, en binnen een uur waren we in Rafina. Daar nog even met Simon en Minke aan het strand gestaan voor de lunch, afscheid genomen en richting Athene. Eerst op zoek naar gas, in Spata was niets te vinden. Ondanks de opgegeven coördinaten kwamen we er niet uit. We werden weer allerlei smalle weggetjes opgestuurd en zijn omgedraaid, richting Athene, waar we ook een paar adressen hadden. Het verkeer werd steeds drukker naarmate we dichter bij Athene kwamen, na vaak vragen wisten we inmiddels waar gas te krijgen is. We moesten daarvoor aan de andere kant van de weg zijn en helaas bij een foute manoeuvre naar links, waar een hoge stoeprand was, liepen we schade op aan het luik onderaan de camper.Bij het benzinestation, waar we ook gas konden tanken, hebben we het wat vastgeplakt en vandaar richting de camping in Kifissia, die we al gauw hadden gevonden. Het is een rustige camping in een mooie groene wijk van Athene. Op dit moment staat er een grote groep Engelse campers en een bus vol Amerikaanse studenten in kleine tentjes. Een drukte van belang.

Gereden 47 km, totaal 2657 km

GPS N 38.06.00 E 23.47.32,4

22 september 2009

Vanochtend zijn de Engelsen en de Amerikanen vertrokken en wij zijn nu ongeveer de enige op de camping. Eerst een wasje gedaan en het beddengoed in de wasmachine gestopt.Athene Athene (3)Toen het schoon aan de lijn hing, zijn we richting Athene gegaan. Hier vlakbij is de bus, die gaat naar het metrostation naar het centrum.De camping heeft een goede beschrijving ervan. Bij de bushalte bleek dat we vandaag gratis kunnen reizen. Het is de dag van het transport en alle openbaar vervoer is gratis. De metrolijn 1, die wij naar het centrum moeten hebben gaat door naar Pireaus en het leek ons wel leuk om daar eerst even te kijken. Athene is erg groot en we zaten ruim een uur in de metro, voor we bij Pireaus aankwamen. Het is daar een drukte van belang, heel erg veel ferry´s, naar alle eilanden van Griekenland. Overal Afrikaanse verkopers met allerlei troep. Er is een leuke markt met vis en groente en we hebben zomaar wat rondgelopen.Rob heeft hier vroeger wel eens gewerkt voor de bank en herkende niet heel veel meer.Op een leuk terrasje hebben we wat gegeten en zijn langzaam weer teruggelopen naar de metro. Richting de Akropolis, waar een mooi nieuw museum is. Al gauw gevonden en het is inderdaad erg mooi.Athene (5) Van buiten is het een groot modern gebouw, maar van binnen heel indrukwekkend. Er zijn veel glazen vloeren waaronder je de resten van de oude stad ziet. De vondsten die hier zijn gedaan vindt je in het museum en overal zijn doorkijkjes naar de oude stad eronder. Zeker de moeite van het bezoek waard.Morgen willen we een toer met de toeristenbus maken langs alle oude bezienswaardigheden en we houden het voor vandaag voor gezien. Na een lekkere frappé, weer de metro in. Het is nu heel wat drukker dan aan het eind van de ochtend. Het viel ons op, bij het rondlopen door de stad en in de stations bij de metro,dat er geen ongure type´s rondlopen. Je ziet geen zwervers, bedelaars of drugsverslaafden. Ook wordt de stad bijzonder goed schoongehouden. Of dit alleen in het toeristisch centrum is of ook elders, hebben we nog niet kunnen constateren. In de namiddag was er veel woon-werkverkeer. We doen er ruim anderhalf uur over eer we weer bij de bus naar de camping zijn. In de supermarkt bij het metrostation wat vlees gekocht. Dit in de camper gebakken, het was wat veel, maar de katten die hier rondlopen vonden dat vlees ook lekker!!!! Wat gelezen en bijtijds naar bed. Hier geen TV ontvangst, de bomen staan in de weg.

23 september 2009

Vandaag wat eerder van de camping vertrokken en weer met de bus en metro naar Athene gereden. Bij het Omonia plein uit de metro gestapt, het is erg druk daar, vergelijkbaar met de grote pleinen in Parijs en Barcelona. Even gezocht, nergens een tourist office of zoiets te vinden, na een paar keer vragen toch de opstapplaats voor de City Sight Seeing bus gevonden. Athene (6)Athene (11)Voor € 18 mogen we daar 24 uur van gebruik maken. Je kunt overal tussentijds een stop maken en gaan bekijken wat je interessant vind. Wij zijn gestopt op het Sindagma plein bij het Parlementsgebouw, waar de Griekse wachten staan in traditionele kostuums. Het is mooi om te zien hoe ze elk uur van wacht verwisselen met een speciale pas, de benen hoog zwaaiend in de lucht. Daarna een fris drankje op het plein en begonnen aan een wandeling door de Plaka, een oude wijk van Athene. Druk, toeristisch, maar wel leuk om te zien. Overal wordt weer de toeristische troep aangeboden, bijna gelijk aan wat je in Turkije zag. Lederwaren, sieraden, tapijten en de namaak Griekse vazen en beeldjes. Op een leuk pleintje hebben we wat gegeten en daarna onze wandeling voortgezet. Weer naar een opstapplaats van de bus.  Athene (23)Langs de Acropolis gereden, en langs veel andere Athene (22)bezienswaardige monumenten, maar we zijn niet meer uitgestapt, zo vanaf het balkon van de bus kun je eea goed waarnemen. We hebben al zoveel van deze oude opgravingen gezien en al die pilaren en stenen muurtjes lijken op elkaar. Het is wel bijzonder om deze opgravingen zo midden in de stad te zien. Athene is echt gebouwd rond deze monumenten. Vooral het oude Panathanaic stadion was indrukwekkend om te zien. Ook de gebouwen van de Universiteit en de Nationale Bibliotheek vonden we erg mooi, neoklassieke bouw. Overal door dit gedeelte van Athene is het erg druk. Veel grote winkelcentra met de meest moderne winkels. Vooral de Ermou, DE winkelstraat van Athene heeft heel wat chique en vooral dure winkels.Deze straat grenst aan de Plaka, we zijn er wel doorgelopen, maar kopen, ho maar! Te chique voor ons.De terugreis weer aanvaard en om een uur of zeven terug op de camping. Veel dorst, dus een lekkere pot thee gezet. De camping betaald en morgen gaan we weer verder.Het was erg leuk om na zoveel jaar in Griekenland te zijn geweest nu ook Athene gezien te hebben.Het weer was geweldig voor zo’n stadsbezoek. Ca. 20-22 graden en een fris windje.

Het was absoluut de moeite waard.