Najaar 2009 Griekenland (4e verslag)

Donderdag 10 september 2009

Vandaag is Ria jarig, ik hoop dat ze nu de goeie E-card heeft ontvangen. In elk geval nog van harte gefeliciteerd!!! Gisteravond hebben we het verslag weer gepubliceerd op de camping en daar ook een hapje gegeten. Inmiddels zijn we al weer verwend met de Griekse keuken, want hier was zoveel concessie gedaan aan de toerist dat er vnl. schnitsels met champignonsaus op het menu staan.We vertrekken van de Pilion. Het schiereiland moet erg mooi zijn, maar de wegen zijn niet geschikt voor onze camper. We staan doodsangsten uit op die smalle wegen met heel veel druk verkeer. Terug naar Volos. Buiten Volos geprobeerd of er nu gas was bij het tankstation, maar helaas. Hopen dat we voorlopig nog toe kunnen met onze voorraad, want we gaan nu naar Euvia. Euvia is het op een na grootste eiland van Griekenland. 4. Overtocht Glifa - Evia (4)2. Psaropoli-Evia (1)Het is vrij onbekend bij de buitenlanders. Er gaan voornamelijk Grieken op vakantie. Omdat het redelijk dicht aan de kust ligt heb je niet het idee dat het een eiland is. Bij Glifa in het noorden kun je over met de veerboot en binnen een half uur sta je op Euvia. Halverwege is er een brug naar het vasteland en in het zuiden zijn er nog mogelijkheden om met de veerboot over te gaan naar plekken vlakbij Athene. Bij Glifa hebben we de ferryboot naar Agios Kambos genomen, deze zijn erg goed uitgerust voor het overzetten van onze camper. Een half uurtje en je bent er.Bij het haventje in Agios Kambos gestopt om even aan Euvia te wennen, erg rustig, op een terrasje wat kalamaris en sla gegeten en op weg.  We wilden als eerste naar Psaropouli, waar we een GPS code van hebben. Dus ingevuld. Nou, dat hebben we geweten, de plaatsnaamborden staan alleen in het Grieks en het duurde even voordat we in de gaten hadden dat we op de verkeerde weg zaten. En ons Mien`maar doorpraten en ons verder de bush insturen!!! We hebben in elk geval een groot stuk van het prachtige binnenland van Euvia gezien, soms rijdt je over een erf en lopen de kippen hard voor je uit. Soms houdt de weg gewoon op en wordt het een zandpad. Na een poosje konden we de borden ontcijferen, een goede reden om echt eens Grieks te gaan leren. en zijn uiteindelijk via Vasiliki en Papades in Psaropouli op het strand aangekomen. Een groot, leeg strand met wat terreintjes waar hier en daar een huis op gebouwd is, of een caravan geparkeerd staat. Er liggen wat bootjes op het strand en wij zijn langs het strand gaan staan. Als het mooi weer is kan dit een leuke plek zijn, maar het is bewolkt en winderig, dus geen strandweer. Een beetje troosteloos.

Gereden 165 km, totaal 2271 km

GPS N 38.57.44 E 23.23.03

Vrijdag 11 september 2009

Rustige nacht, bij het opstaan behoorlijk onweer en regen. Gewacht tot het weer droog werd en vertrokken. Zowaar staat er bij het verlaten van het dorp een bord met BON VOYAGE, terwijl verder alles in het Grieks staat. Maar we wennen er al aan, gewoon even de tijd nemen om het bord te ontcijferen.Weer omhoog naar Papades en Vasiliki, soms rijdt je door zo´n dorpje bijna over de stoepjes van de huizen. Gelukkig geen tegenliggers gehad, want dan is het heen en weer rijden. 3. Evia Paralia Kotsikia (9) 2. Psaropoli-Evia (2)De hoofdweg is goed en gaat door het prachtige gebied hier in het noorden. Veel loofbomen, pijnbomen en erg veel notenbomen die al vruchten laten vallen. Dat zal binnenkort wel een zakje noten opleveren voor ons. Overal langs de weg vindt je water, soms bij een mooie bron en ook vaak zomaar een kraan. Dus de watervoorraad aangevuld.Bij Kotsikia naar beneden, ook weer zo´n weg dwars door een bosachtig gebied. Maar dit is voor ons het pure Griekenland, prachtige natuur, rust en kleine lieve huisjes. De mensen zeggen je gedag en wuiven vriendelijk. In Kotsikia dachten we dat we even verkeerd zaten, de camper kon net door de straatjes en om de 10 meter is er een scherpe bocht. Uiteindelijk op een schattig plekje, Paralia Kotsikia terecht gekomen. Een paar tavernas, bijna allemaal dicht, onmiddellijk een vriendelijke Griek die een beetje Engels sprak. Hij vertelde dat het hier rustig is aan het strandje en dat vanwege het slechte weer overal veel wind is met hoge golven langs het strand.  Weer zo´n gesprek van, lekker hier blijven, lekker in de taverna eten en verder niets!!!! Ons geïnstalleerd en de stoelen op het strand, zo lang het droog is. Wat gegeten een eind gewandeld langs de kliffen omhoog en vanaf die hoogte geprobeerd de camper te fotograferen. Het gaat nogal moeilijk met ons leentoestel, maar geregeld hebben we dan toch een foto. Werkelijk erg mooi hier.Na de wandeling was er een SMSje van Simon en Minke, ze zijn inmiddels ook op Euvia en gaan morgen ook naar Kria Vissi. We zien elkaar daar en als het weer niet verbeterd kunnen we gaan klaverjassen.Zowaar kwamen er nog twee campers naar beneden rijden, een Italiaan en een Nederlander die wij op de camping in Pilion al hadden ontmoet, ze zijn alleen snel weer vertrokken, de ruimte hier aan het strandje is dan ook erg beperkt.

Gereden 24 km, Total 2295 km

GPS N 38.93690 E 23.42764

Zaterdag 12 september 2009

Alweer een verjaardag in de familie, Peter gefeliciteerd!!!! Het was een zeer onrustige nacht. De regen viel met bakken uit de hemel .We hadden die vreselijke beelden uit Istanboel gezien van de overstromingen daar en als je dan in bed ligt met de kletterende regen op het dak ga je toch maar hopen dat we hier weer goed weg komen.Kria Vrisi Evia (3)De 3. Evia Paralia Kotsikia (7)blubber van de berg stroomde hier het strand op en veroorzaakte een diepe geul. Ook in de zee zie een bruine modderstroom die van de rivier afkomt. Wij stonden goed en konden vrij makkelijk weg rijden. Zonder problemen zijn we weer ophoog gekomen naar de doorgaande weg. Je had hier en daar wel wat water over de weg en er was een stuk waar veel stenen naar beneden gekomen waren. Via Agia Anna en Kimitas waren we al snel bij Kria Vrissi, de volgende stopplaats waar we ook Simon en Minke weer zouden treffen. Het is een erge mooie plek hier, we zijn eerst vooraan de weg bij het asfalt blijven staan. Hier en daar stonden er op de zandweg grote plassen water.  Nadat Simon en Minke waren aangekomen, hebben we koffie gedronken en bijgepraat over het noodweer hier in Griekenland. We hebben de plek een beetje verkend en het is ook weer prachtig hier. Alleen ook hier weer, alles uitgestorven. Er staan vier taverna´s langs het strand, allemaal dicht. Gelukkig voor ons komt er overal wel water uit de douches. Er staan zelfs twee portable WC´s units.S´Avonds hebben we een potje geklaverjast, ook weer gezellig.

Gereden 39 km, totaal 2334 km

GPS N 38.50.301 E 023.27.970

Zondag 13 september 2009

Zowaar…. Prachtig weer bij het wakker worden. We hebben de campers verplaatst en staan nu langs het strand met een mooi uitzicht over de zee. In de verte kun je de eilanden Skiatos en Skopolos zien liggen.Stoelen naar buiten en weer genieten. De douche Kria Vrisi Evia (5)staat vlak voor onze neus en we kunnen weer wat wassen.De hele dag prachtig weer en s´avonds hebben we met elkaar wat Grieks gegeten dat wij nog in de voorraad hadden.  De bekende blikjes van de Lidl, wat salade met feta en met het Nederlandse rundvlees is er snel youvetsi gemaakt. Simon en Minke zorgden voor het bijpassende wijntje en de koffie toe. En dan ook nog tot laat buiten kunnen zitten. De weersberichten die wij op de TV en radio zien en horen geven een slecht beeld van het weer hier in Griekeland, maar eigenlijk valt het hier nog wel meee. Afgezien van die plensbuien in Kotzikia.We zien hier heel veel mensen uit de omgeving naar slakken komen zoeken. Zelfs laat in de avond komen ze met een zaklamp zoeken in de bosjes langs het strand.

Maandag 14 september 2009

We hoorden een paar spetjes regen vannacht, maar gelukkig was dat weer snel over. Rob is op de scooter naar de supermarkt gereden, die hier zo´n 5 km vandaan is. Er blijkt ook Kria Vrisi Evia (13)een bakkerij naast te staan en hij kwam terug met heerlijk vers brood en tiropites. Vandaag wat meer wolken, maar droog.We wisselen nogal wat informatie uit over Griekenland en Minke heeft een uitgebreide map met heel veel vrije camperplekken, voorzien van informatie en foto´s. Rob heeft dat bestandje gedownload en wij kunnen er nu ook over beschikken. En we dachten al zoveel informatie te hebben. Maar aangezien het de eerste keer is in Euvia willen we hier goed alles verkennen. Er moeten veel leuke dorpen zijn en zoals al eerder gemeld, de natuur is overweldigend.

17 september 2009

Vandaag vertrekken we weer van Kria Vrisi, gisteren zijn Simon en Minke al begonnen aan hun noordelijke rondtour over het eiland. We hebben een paar heerlijke dagen gehad hier, er is volop water en het is erg rustig. Af en toe rijdt er een auto of brommer van de plaatselijke bevolking langs en soms komt er ook iemand zwemmen.Het is jammer dat de Grieken zoveel troep hebben achtergelaten op het strand en in de lage duinen. Overal vindt je resten van hun verblijf, kapotte tentjes, parasols, lege plastic flessen en veel plastic zakken. Minke en ik hebben noten gezocht, er zijn hier erg veel notenbomen en na een winderige nacht vindt je er veel onder de bomen. Pili - EviaWe Limi - Eviahebben ze gewassen en gedroogd en hopen dat er ook nog iets in zit. Rob heeft vandaag heel veel bramen gezocht en ik heb er een grote pot jam van gemaakt. Vanochtend eerst naar de supermarkt voor de nodige aanvulling, de keuze is beperkt, daarna naar de bakker met het heerlijke verse brood. Doorgereden naar Limni, een leuke havenplaats aan de oostkant van Euvia.We hebben hier wat rondgekeken en de haven stelt niet veel voor, er liggen een paar plezierbootjes en een enkele vissersboot. Er zijn veel terrasjes en restaurantjes en het is leuk om weer eens wat bedrijvigheid te zien. Noodweer Evia (2) Nou ja, bedrijvigheid, ook hier is het seizoen over. Je ziet veel winkeltjes en terrassen gesloten.Op een enkel terras zitten wat mensen. Frappé gedronken en richting het klooster Galataki gereden, dat hier zo’n 11 km vandaan ligt. De weg loopt langs de kust en is zeer smal en bochtig. We zijn dus halverwege gedraaid omdat het niet te overzien was of wij er met de camper konden komen. Er was een goeie plek om te draaien, dus omgekeerd richting Limni. Kloosters zijn er te over, dus als het zo moeilijk gaat doen we dat maar niet.Vanaf Limni weer de hoofdweg op naar het zuiden. Bij Prokopi de afslag naar Pilio genomen. Pilio is een leuk dorp en we zagen het strand al beneden liggen. Toch eerst doorgereden naar Vlahia omdat we weer dezelfde weg terug moeten en dan op de terugweg wel naar Pilio gaan.  In Vlahia kost het wat moeite om door het dorp te rijden, weer zo’n smal en steil straatje, maar we zijn er heelhuids doorgekomen. De natuur is hier weer prachtig. Vanaf de grote hoogtes heb je een mooi uitzicht op de baaien die hier beneden liggen, maar waar je niet kunt komen, of je moet aan bergbeklimmen doen. Al gauw vonden we de vrije plek voorbij Vlahia. Een groot platanen bos aan een mooie baai. Het staat hier zomers echt propvol met Grieken uit Athene, die zelfs hun caravans laten staan. Ook staan hier nog heel wat tentjes. Wij waren de enige levende wezens en zijn bij het strand gaan staan. Na een poos kwamen er nog twee campers. S’Avonds hebben we wat gebarbecued, inmiddels van die goeie Griekse houtskool gekocht, dat lukte nu beter dan met de wegwerp BBQ’s die we eerder gebruikten. Tegen de avond komen er wat Griekse auto’s, met hun bootjes op een trailer erachter, om te gaan vissen. Het is inmiddels behoorlijk vroeg donker, om half acht moet echt de lamp aan.

Gereden 87 km, totaal 2411 km

GPS N 38.45.07,5 E 023.40.52,6

18 september 2009

Al op tijd vertrokken uit Vlahia, naar Pilio gereden. Ook hier is het stil, maar er is een haventje en wat beweging op het mooie, bijna zwarte strand. Er waren zelfs twee mannen Pili - Evia (3)bezig het vuil van het strand op te ruimen.  Het schijnt dat met de regen veel afval via de rivieren in zee belandt en dat dit later weer aanspoelt op het strand. Ook hier is het zomers erg druk. Er zijn goeie voorzieningen en er komen veel Grieken met de caravan en tent. Ook zijn er dan veel campers, vertelde een man die even een praatje kwam maken. We staan nu op een grote parkeerplaats aan het strand, bij twee taverna’s, hopen dat er vanavond een open is, zodat we weer eens een hapje Grieks kunnen eten.Er was vanmiddag een SMSje van de Sasjes, ze zijn nu in Eritrea. We treffen elkaar vast nog wel ergens, kunnen we weer klaverjassen!!!

Gereden 14 km, totaal 2425 km

GPS N 38.45.832 E 023. 35.317

19 september 2009

Gisteravond iets bij “De Buren”gegeten. Het was matig, en wij waren de enige gasten. Het was weer een rustige nacht, vanochtend bewolkt en we zijn op tijd vertrokken richting Prokopie om daar brood te kopen. A. Panagia Euvia (2)Er zijn veel goede bakkers in dat dorp. Pili - Evia (1) Verder richting Chalkida, waar we bij Nea Artaki weer een Lidl troffen. De voorraad aangevuld. Het is hier vrij druk en ook in Chalkida veel verkeer, hier is de brugverbinding naar het vasteland. Je moet daar weer even aan wennen als je een paar weken in zo’n rustig gebied hebt gereden. Op de weg aan de zuidkust bij Eritrea zagen we de resten van de overstroming die hier is geweest. Waarschijnlijk is dat een staartje geweest van de heftige regenval die ook Istanboel heeft getroffen. Complete bomen ontworteld en veel tuinen en straten met een dikke modderlaag. Overal grote hopen afval en boomtakken. Akelig om te zien. Van de Sasjes een SMS-je dat ze in Panagia staan, dus daar rijden we heen. Om een uur of twee daar aangekomen, het is een erg leuk klein vissersdorp, we staan direct aan de haven en er wordt veel gevist door de plaatselijke bevolking. Ook Rob en Simon haalden hun hengels tevoorschijn. Er liggen een paar zeiljachten en wat grote vissersboten met een Egyptische bemanning en een Griekse kapitein. Zeker goedkope krachten!!! In het dorp staat bij de kerk een 110 jaar oude olijfbom, majestueus aanwezig.

Gereden 137 km, totaal 2562 km

GPS N 38.15.58,7 E 024.09.23,8

20 september 2009

Behoorlijke wind vannacht en het was ook lang onrustig, zaterdagavond en veel mensen die dan laat nog een hapje eten of wat drinken. Rond half vier stopte de muziek pas!!!! Vanuit Panagia richting Nea Stira gereden om dar te informeren naar de ferry naar het vasteland. Het lijkt ons makkelijker om vanuit het zuiden de ferry te pakken dan hoeven we niet helemaal terug naar Chalkida te rijden en ook aan de kant van het vasteland komen we dan dichter bij Athene uit. C. Route Nea Stira Marmaris (10)B. Nea StiraHet was erg druk in Nea Stira, weer smalle straatjes. We konden even bij de afmeerplaats van de ferry staan voor de informatie, hier gaan vele boten per dag, en moesten wel snel weer plaats maken voor de auto’s die hier vertrekken. Een parkeerplaats gezocht en koffie gan drinken op de kade. Daar op Simon en Minke gewacht, die hetzelfde plan hebben als wij en dus brengen we de laatste dagen op Euvia gezamenlijk door. Vanuit Nea Stira richting Marmari. Een rit door de bergen.Rond Marmari weer slechte wegen, verder werd het beter. Er wordt hier op het eiland flink geïnvesteerd door de Europese Gemeenschap in het verbeteren van het wegennet, dat is ook echt nodig. Nu door de bergen die grotendeels kaal zijn.  Het heeft hier 2 jaar geleden hevig gebrand en een groot deel van zuidelijk Euvia staat vol met kale zwarte boomstronken. Ook verder is het landschap niet echt interessant, kale bergen, geen dorpen, grote stukken die nog niet zijn geasfalteerd en moeilijk te rijden zijn. Alleen het uitzicht op zee is prachtig. Je kunt erg ver kijken, er liggen verschillende eilanden hier voor de kust, er zijn veel kleine baaitjes. D. Figia MarmarisWerkelijk mooi om te zien als je zo hoog rijdt. Ook Marmari, dat we uit de verte al zagen ziet er heel leuk uit. We zijn daar eerst naar de ferry gereden, ook hier verrekken geregeld boten naar Rafina op het vasteland. Het is wel wat duurder dan in Nea Stira, de tocht duur ook langer, maar we hebben geen zin om weer terug te rijden, dus we vertrekken vanaf hier. Zo te zien is het een leuk dorp, een klein vissershaventje, veel restaurants en vandaag veel mensen op de been.  Duidelijk minder druk dan in Nea Stira. Maar nu eerst weer een leuke plek gezocht, iets zuidelijk van Marmari liggen de stranden (nou ja, strandjes) van Figia, een vakantie dorp. Daar een plekje gevonden direct aan het strand met uitzicht op de eilanden die voor de kust liggen. Van hier zie je de ferryboten voorbij varen. Het waait nog steeds behoorlijk. Hier heb je vaak de Meltemi, de harde koude wind uit het noorden. We hebben de stoelen uit de wind gezet, maar nog heb je er last van. De zon schijnt wel heerlijk en als de wind even gaat liggen is het weer goed uit te houden. S’Avonds weer eens geklaverjast en we bekijken morgen wat we verder doen.

Gereden 48 km, totaal 2610 km

GPS N 38.04.10,4 E 024.18.20

21 september 2009

Nog steeds die harde wind en wat meer bewolking dan gisteren. Dus vandaag pakken we om 13.15 uur de ferry naar Rafina. Het verslag bijwerken en kijken of er in Marmari een internetcafé is. Ons plan is om eerst op zoek te gaan naar LPG om de fles te vullen die leeg F. Overtocht Marmaris Rafina (7)is, dan een camping in de buurt van Athene en vandaar uit met de bus of metro Athene bezoeken.  De trip naar Evia is ons goed bevallen, het is een prachtig eiland qua natuurschoon en de kleine lieve dorpjes. Het is over het algemeen erg rustig en het toerisme, alleen in juli en augustus, bestaat nl uit Grieken.De stranden stellen niet veel voor, altijd zwart zand en smal, vaak moeilijk te bereiken. Het noorden is erg groen en bosrijk, het midden wat kaal en veel landbouw, het zuiden wat meer bloemen in de tuinen bij de huizen, maar verder vooral de kale bergen. We zijn niet naar het zuidoosten, Kimi gereden, wat volgens de boekjes ook erg mooi moet zijn, voor ons was het wel goed zo.