Voorjaar 2009 Spanje Portugal verslag 1

24 januari 2009

Om een uur of 10 vertrokken uit Hollandsche Rading.Het was goed weer om te rijden, af Spanje Portugal 001en toe de zon, droog en rustig op de weg.Via Antwerpen, Brussel, Namen door naar Luxemburg. Onderweg gestopt voor de lunch.In Luxemburg getankt, want de diesel is daar goedkoper  en ook nog geld gepind. Frankrijk ingereden en voor Nancy bij Millery naar de camperplek. Dit is een goede plek aan de Moezel, waar we al eerder overnacht hebben. Een wandelingetje door het uitgestorven dorp gemaakt en daarna de meegebrachte snert opgewarmd. Smaakte goed!!!Vroeg naar bed, niets op de TV en nog steeds last van de vastzittende hoest. Dus een lading pillen en onder de wol.

25 januari 2009

Vandaag zondag, dus erg rustig op deze plek. Normaal vertrekken van hier de schoolbussen en is het drukker. De zon schijnt weer en we gaan weer op pad. Via Nancy, Epinal, Besançon, Bourg en Bresse richting Lyon. Daar de rondweg genomen bij bij Vienne eraf, op zoek naar St. Spanje Portugal 006Desirat. Daar is een goede camperplek bij l’Álambic , een distilleerderij  museum. De toegang is gratis en er is een winkel bij waar je de drank kunt kopen.Wij zijn het museum gaan bezoeken, er waren toch heel wat bezoekers. Je ziet dan allerlei oude gebruiksvoorwerpen die met het distilleren te maken hadden. Ook is er een permanente Kerstshow, genoemd het huis van Santa Claus. Vol met Kerstmannen, winter taferelen, het lijkt een beetje op de Efteling maar dan allerleiKerstmannen i.p.v. sprookjesfiguren. Heel verzorgd en leuk om te zien.Tot slot een drankje gekocht en weer op naar het restant van de snert. De camperplek is gratis en je kunt zelfs elektra gebruiken.

Gereden 527 km, totaal 1020 km

26 januari 2009

Na weer een rustige nacht wakker geworden van de regen. Via Tain l’Hermitage naar Valence waar we wat boodschappen hebben gedaan. Via de D 86 naar de N7 rond Spanje Portugal 021Montelimar en daar weer naar de D 86 richting  Nimes. Na de lunch hield het eindelijk op met regenen. Bij de Nimes naar de autoroute waar we al snel in een file terecht kwamen. Ook bij Montpellier stonden we zeker 1,5 uur vast. Door naar Valras Plage, waar we een goede camperplek vonden bij de haven.Geen voorzieningen, maar dichtbij het dorp en prima voor een nacht. Er stonden hier heel wat franse campers, die waarschijnlijk langer hier staan. Lasagne opgewarmd en wat TV gekeken.

Gereden 334 km, totaal 1354 km

27 januari 2009

Ontbijtje, een praatje met wat fransen die om ons heen stonden en weer op pad. We willen hier in de omgeving wat camperplekken bekijken en nog een dagje van het mooie weer genieten. Het waait wel hard, maar de zon schijnt. Boodschappen bij de Hyper U in Serignan en door naar St.Pierre. Een mooie route door de wijnvelden en bossen, door leuke dorpen als Vendres, Lespignon en Fleury. Allemaal als schilderijtjes. Overal zie je hier Domaines waar de wijn te koop is. Helaas hadden we al gekocht. De camperplek bij St. Spanje Portugal 022Pierre ligt erg mooi, vlakbij het strand en de beboste heuvels. Het was erg heel winderig en we konden alleen het toilet legen. Het water was afgesloten. Doorgereden naar Narbonne Plage, die camperplek kenden we al.  Ook hier alles uitgestorven. Nu naar Gruissan waar verschillende camperplekken zijn. Eerst naar de plek bij de surfschool, een grote plek, mooie ligging, maar heel veel wind en bijna geen campers. Hier wel water getankt. Door naar 4 Vents, de camperplek bij de haven. Ook weer een heel groot terrein met uitzicht op het water, waar zeker 200 campers kunnen staan. Nu stonden er een twintigtal. Goede voorzieningen.

We kregen een SMSje van Simon en Minke Sas. Wij volgen elkaars weblog over onze reizen en hebben in Nederland geregeld kontakt via e-mail. We wisten dat ze ook onderweg waren naar Spanje en Portugal en hoopten dat we elkaar ook eens zouden ontmoeten. Zij stonden in Valras en zijn naar Gruissan gekomen. Om ca. 18.45 uur waren ze er en hebben we een drankje met elkaar gedronken. Wat reiservaringen uitgewisseld en wat gekletst. Het zijn leuke mensen die we zeker nog wel zullen zien. Na wat kaasjes en brood zijn we onder de wol gegaan.

Gereden 54 km, totaal 1408 km

28 januari 2009

Vandaag weer verder. Via Narbonne richting Perpignan. Hier de autoroute genomen tot over de grens van Spanje. Spanje Portugal 024 Bij La Junquera naar de N 11. Goede weg, via Figueres, Gerona naar Barcelona. Voor Barcelona gaat de weg over in de C32 en de B10. Die gaat langs de havens en als je Barcelona uitrijdt kun je weer de C32(tolweg) pakken naar Tarragona. Dat was de bedoeling, maar ondanks dat het steeds werd aangegeven hebben we toch de afslag naar de C32 gemist. Doorgereden en verderop de N340 genomen, ook richting Tarragona. Dit is een mooie weg, door de heuvels en later de wijnstreek Penedés. Omdat dit omrijden wel veel tijd kostte zijn we bij Villafranca toch maar de tolweg A7 naar Tarragona opgereden.

Bij Cambrils eraf, omdat we daar de camping La Llosa wilden pakken. Het was nog even Spanje Portugal 027zoeken, want de GPS code staat verkeerd in de Acsi  gids. Uiteindelijk gevonden en ons geïnstalleerd. We waren hier een paar jaar geleden ook al, de plekken zijn erg klein, maar het sanitair is goed. In deze omgeving valt het niet mee een vrije camperplek te vinden en vanwege de veiligheid nemen we dan de camping. De kalfskoteletten gebakken met het witlof dat eigenlijk voor gisteren was bestemd. Smaakte goed. Het is hier een stuk warmer dan in Frankrijk. Vanmiddag was het zelfs 22 graden buiten en om 7 uur nog 18 graden. Heerlijk.

Gereden 416 km, totaal 1824 km

29 januari 2009

Nog een dagje Cambrils. Het weer is heerlijk en we gebruiken de dag om een beetje op te ruimen en schoon te maken. Een wasje in de machine en we kunnen er weer tegen. We zijn op de fiets naar het centrum van Cambrils gereden, een vers broodje gekocht en op zoek naar een opticiën. Er was een neusklemmetje van Rob’s bril af. Werd gauw weer gemaakt. Daarna een stuk langs de boulevard gereden, je kunt helemaal door naar Salou. Gekeken of we het oude appartement nog konden vinden waar we zo’n 35 jaar geleden geweest zijn. Alles is hier zo veranderd en uitgebreid. Er was niets meer van te herkennen. Het enige dat nog gelijk gebleven is staat in het oude deel bij de kerk. Nog wat oude huizen, maar ook de visafslag is verdwenen, net als de oude vissershaven. Nu is er een moderne Marina, met veel zeilboten en jachten. Ook de camping waar we geweest zijn is inmiddels verdwenen. Op die plek is nu een park aangelegd. Het is heerlijk om hier te fietsen, er liggen goede fietspaden en volop ruimte. Daarna een glaasje wijn en wat tapas aan de boulevard, dat hoort er in Spanje wel bij.

Spanje Portugal 025 Terug naar de camper, waar de was inmiddels droog is. De stoelen in de zon, boekje erbij en genieten. Het is pas eind januari, in Nederland vriest het weer en wij zitten hier heerlijk in de zon. Morgen gaan we verder naar het zuiden, we hebben verschillende plaatsen waar we willen gaan kijken of we er goed kunnen staan. De camping is niet helemaal ons ding, goed voor een nachtje “service”, maar de vrijheid van de camperplekken ontbreekt.

30 januari 2009

Ca. 10 uur uit Cambrils vertrokken. Bij Hospitalet wat boodschappen gedaan. Daarna naar de snelweg richting Peñiscola. De daar aanwezige camperplek snel gevonden. Deze ligt een eind buiten Peñiscola, dus de fietsen gepakt om naar het oude deel te rijden. De boulevard langs het strand is een heel eind, ca. 5 km onafgebroken hotels en appartementen. Uiteindelijk toch in het oude deel aangekomen. Er ligt een soort schiereiland, waar de oude vesting en de oude stad op ligt. Spanje Portugal 028 Spanje Portugal 031Omgeven door mooie oude stadspoorten. Onderaan ligt de vissershaven en daarbij ook een grote parkeerplaats voor campers. Dit zag er zoveel leuker uit dat we onmiddellijk teruggefietst zijn en nog wat water hebben getankt. Daarna de camper gestart richting het oude centrum. Deze parking ligt heel mooi, aan de ene kant een mooi strand, aan de andere kant de vissershaven en het uitzicht op de heuvel met het oude centrum. Alleen geen service, maar met de watertank vol en de WC leeg redden we het wel.

Aan het eind van de middag kwamen de vissersboten de haven in en was er veel bedrijvigheid. Lossen van de vis en op naar de veiling.  Veel mensen komen hier ook een vers visje kopen. We hebben wat rondgelopen en zagen heel wat visrestaurantjes, goed voor vanavond. In de camper een glaasje gedronken en om en uur of 8 richting restaurant, waar we een heerlijk visschotel hebben besteld. Maar liefst 12 verschillende soorten in een schotel.Lekker wijntje erbij en onze avond kon niet meer stuk.Vandaag een bewolkte dag, maar geen regen.

Gereden 119 km, totaal 1943 km

31 januari 2009

Goed geslapen, maar wakker geworden met regen. Om 9.45 uur weer vetrokken uit Peñiscola.Via de N340 richting Valencia, deze weg is nu goed te rijden omdat het zondag is Spanje Portugal 039en weinig vrachtverkeer op de weg. Na Valencia besloten we om richting Murcia te gaan, het regende nog  steeds en we laten Benidorm en omgeving voor wat het is. We rijden op de N 344, goede en rustige weg door het binnenland. Het land is hier erg leeg, wat bergen en bijna geen huizen. Wel veel fruitbomen en later wat wijnbouw.Voorbij Mazzaron richting Calnegre gereden waar een camperplek is. Een groot en ongezellig terrein, maar ja, goed voor l nacht. We hebben vandaag genoeg gereden.

Gereden 461 km, totaal 2404 km

1 februari 2009

Om 10 uur weggereden van de camperplek. Op naar St. Juan de los Terreros waar goede plekken aan het strand zijn. Nou dat klopte wel. Vanaf Calnegre richting Aguilas, dan de kustweg.We zagen heel veel campers staan en op een mooi plekje vonden we wat ruimte.Spanje Portugal 050Helaas Spanje Portugal 047vergeten een foto te maken. Weer een bewolkte dag, gelukkig wel droog. Er staan hier veel mensen die maanden onderweg zijn in Spanje. Soms worden ze op een plek weggestuurd maar dan zoeken ze weer een volgende plek en staan daar ook weer een poos.De bakker komt hier  langs, het vuil wordt opgehaald, er is een stortput voor de WC, maar geen water. Daarvoor moet je even op de fiets naar het dorp, met de jerrycan achterop.Maar de meesten hebben een grote watertank.Helaas hebben we wat problemen met de elektra voorziening, we gebruiken natuurlijk veel als we zo vrij staan. Op deze camperplek stond een grote Duitse camper die “Reisemobielservice” aan boord heeft. We hebben na wat overleg een aggregaat bij deze man gekocht en hopen zo voldoende stroom te hebben. S’ Avonds een tijdje laten draaien en het werkte goed. Konden TV kijken en de kachel aan.

Gereden 45 km, totaal 2449 km

2 februari 2009

Vanochtend besloten om maar even richting een camping te rijden om te zorgen dat onze Spanje Portugal 054accu’s goed vol raken. Helaas hebben we nu een stuk mooie kust overgeslagen, maar het weer is nog steeds niet mooi. Afwisselend bewolkt, wat regen, maar soms een dun zonnetje, nog geen strandweer!!! Om een uur of 12 waren we in Cabo de Gata, een natuurpark voor Almeria. Het is een woestijnachtig gebied, met een erg mooi strand op 2 km van de camping. Een goede (Acsi)camping die helemaal vol staat met Engelsen. We maken maar gebruik van de voorzieningen en draaien een wasje. We hebben hier Wifi en gaan proberen dit verslag te versturen.