Voorjaar 2009 Spanje Portugal (verslag 6)

6 maart 2009

Gisteravond weer een verslag verstuurd en geskyped met Marley. Zij is morgen jarig en het is maar de vraag of we in het gebied waar we heen rijden voldoende ontvangst hebben om haar te bellen. Vanaf de camping vertrokken naar Burgau, Peter SMS-te dat zij daar heen zouden rijden. Al gauw in Burgau gearriveerd, een klein dorp aan de kust, met erg nauwe straatjes, moeilijk om door te rijden. Omdat Peter en Mieke hier nog niet waren gearriveerd, zijn we weer doorgereden richting EN 125, de weg richting de kust die wij willen bekijken. Al gauw zagen we ze aankomen en gezamenlijk zijn we verder gereden richting Salema. Een mooie weg door een dal naar weer een klein kustplaatsje, ook hier geen mogelijkheid om te stoppen om b.v. koffie te drinken. Spanje Portugal 226Spanje Portugal 203Overal aan de weg aan het werk, waardoor veel wegversmallingen en geblokkeerde parkeerplaatsen. Het lijkt er trouwens op dat in Portugal de subsidie voor de wegenbouw is aangesproken, letterlijk overal wordt aan de weg gewerkt. Dus weer verder nu richting Zavial, hiervan hadden we een artikeltje meegenomen over de mooie kust en de rustige camperplekken. Nou dat klopte, na een weg door de heuvels kwamen we uiteindelijk bij Praia Ingrina, een erg mooie strand tussen de klippen. Er werd hier veel gesurfd, waarschijnlijk vanwege de (harde) wind. In een strandtentje koffie gedronken en op zoek naar een mooi plekje. Rob en Peter hadden al gauw een goeie stek gevonden en ons geïnstalleerd. Al gauw een wandeling gemaakt. Werkelijk een schitterende omgeving, hoge ruwe klippen met daaronder de rotsen, waar nu de golven uiteenspatten. Een spectaculair gezicht. Op de klippen groeiden alleen een maquisachtig struikgewas, erg ruw en stekelig. Leek een beetje op de begroeiing in Corsica.Wel daartussen weer allerlei mooie bloemen. De uitzichten vanaf de klippen waren werkelijk prachtig.Na de wandeling aan de thee en vanwege de wind en de regen konden we niet buiten zitten, dus maar weer een potje klaverjassen!!!! Hopelijk is het morgen beter.

Gereden 33 km, totaal 3634 km

7 maart 2009

Vanochtend weer bewolkt en wat regen. I.p.v. hier te blijven hebben we besloten om alvast richting het oosten te rijden. Hopelijk is het weer daar beter en we moeten toch die kant weer uit om naar huis te rijden. Als we de berichten op de Wereldomroep volgen is het in Noord Spanje en Frankrijk ook erg slecht weer, dus we hopen verderop aan de Spanje Portugal 238Algarve nog wat zon mee te pikken. We hebben nu de autoweg genomen en bij Albufeira zijn we gestopt voor de koffie. Nog steeds niet echt mooi, dus weer verder. Uiteindelijk weer in Monte Gordo beland, waar zowaar de zon scheen!!!!!. Het stond vol met campers en we zijn maar op de parkeerplaats bij het restaurant gaan staan. Niemand die daar moeilijk over doet.  Al snel zagen we Simon en Minke, die hier al een paar dagen staan. Het weer is hier niet zo slecht geweest als aan de West Algarve. Even bijgekletst en in de namiddag weer een glas met elkaar gedronken.De volgende morgen vertrokken er een aantal campers, je zult het niet geloven, maar het waren weer “Solo’s”, bekenden van Mieke. Wij hebben ons geïnstalleerd op die plek en gezamenlijk met de solo´s koffie gedronken. Verder de dag doorgebracht met lezen in de zon.

Gereden 160 km, totaal 3794 km

10 maart 2009

Een paar heerlijke dagen in Monte Gordo, het weer is ongelooflijk mooi, de ochtenden en avonden zijn wat fris, maar overdag zitten we heerlijk in de zon en……in ons badpak!!!Gisteren zijn we nog eens in de vertrouwde strandtent een visje gaan eten en het was weer heerlijk. Vandaag heeft Peter nog eens de bekende schelpjes gekocht en hebben we ze tussen de middag gegeten. Minke en Simon hadden ons gevraagd voor de “afscheidsborrel” en tijdens dat drankje werd Mieke niet lekker. Misschien kwam het van de schelpjes, maar ze was behoorlijk ziek. Helaas, want we hadden voor de avond een paar dagen geleden een restaurantje gereserveerd waar een fado zangeres zou optreden. Spanje Portugal 248 Omdat ze echt te ziek was om meer te gaan hebben we aan Simon en Minke gevraagd of zij met ons wilden meegaan, nou dat viel wel in de smaak. Het was een erg leuke avond, het is een restaurantje met een Nederlandse eigenaar waar 2x per week een optreden is van fado zangers. Het eten was niet zo geweldig, maar we zijn de laatste weken verwend met Portugese schotels. Er kwam een zangeres, een leuke moderne meid en een gitarist/accordeonist die haar begeleide. Ze gaf meestal vooraf een uitleg over de tekst en ze had een geweldige stem. Ook haar begeleider zong af en toe een fado. Het zal er natuurlijk vol met Nederlanders, die zijn niet uit Monte Gordo weg te branden en gelijk hebben ze. Al met al een erg leuke avond en jammer voor Mieke dat ze deze laatste avond in Portugal verstek moest laten gaan.

11 maart 2009

Vanochtend vertrokken uit Monte Gordo, om 9 uur bij de Lidl voor de deur en nog wat Portugese producten gekocht. Daarna langs de “gasboer” om de legen fles te vullen en rond half elf echt vertrokken. Via Huelva naar het noorden, de N 435 en niet via Sevilla. Spanje Portugal 263Het landschap is erg mooi en je rijdt dan ook door wat leuke plaatsen. Soms rijdt je door natuurparken en het landschap is erg gevarieerd. Het begint hier al echt lente te worden. Tussen de middag nog heerlijk in de zon gelunched en weer verder. Omdat het nog zulk mooi weer was zijn we rond een uur of 4 gestopt op een goede parkeerplaats bij een hotel/benzinestation net onder Cáceres, gauw de stoelen naar buiten en een potje thee. Later werd dat wel weer een wijntje. Iets makkelijks gekookt en op tijd naar bed. Het is erg prettig om zo met 2 campers de reis te maken. We voelen ons veiliger , je hebt wat te overleggen en tijdens de stops wisselen we de reiservaringen uit. Ook ons bakkie staat aan en hebben we geregeld contact. Maar met name het overnachten is prettiger met z’n tweeën.

Gereden 364 km, totaal 4158 km

12 maart 2009

Vandaag onze trouwdag, 45 jaar!!!! Niet te geloven dat we dit hebben volbracht. Bijzonder om dit in een rijdende camper te vieren, maar we nemen er vanavond een drankje op. Op tijd vertrokken, want gisteren hebben we niet zoveel km’s gereden. Spanje Portugal 277Vandaag is eigenlijk alles autoweg en kunnen we goed opschieten. Een erg goede weg, soms een beetje saai als we door de uitgestrekte landbouwgebieden rijden. Voorbij Burgos wordt het landschap weer wat mooier en ook het verkeer is hier drukker. Langs San Sebastian ben je al gauw in Frankrijk en we zijn door gereden naar Cap Bretonne, de voor ons bekende camperplek. Het werd ook wel tijd, want inmiddels was het 7 uur en hadden we ruim 750 km gereden. Het weer was prachtig, het houdt maar niet op. De campers geïnstalleerd en de fles champie opengemaakt om met Mieke en Peter op onszelf te toasten. Hapje erbij en weer een gezellige avond, dit keer zonder kaarten.

Gereden 775 km, totaal 4933 km

13 maart 2009

Niet zo heel vroeg uit Cap Bretonne vertrokken, het blijft een geweldige camperplek, zo direct aan het strand, via Bordeau richting Angouleme om en uur of 4 aangekomen in Sauzé-Vaussais, daar is een camperplek in het dorp waar we vorig jaar ook hebben gestaan. We zijn eerst gaan kijken in Ruffec, omdat we eigenlijk een plekje aan de rivier zochten en nog lekker buiten wilden zitten, maar de omstandigheden waren daar niet 2009 Terugreis sp-port (25)goed, geen rivier en kleine plekjes in het dorp. Dus maar door naar deze plek. Het is een lief klein dorpje, waar we op het plein staan bij de brandweer en de Salle de Fêtes. We zijn in het dorp iets gaan drinken op een terras want we kunnen hier de stoelen niet buiten zetten. Teruggekomen bleek dat we hier wel weer vrij kunnen internetten en dus de mail maar even gecheckt. De weblog van Simon en Minke en het verslag van Peter en Mieke bekeken. Hier in de Salle de Fêtes was een bijeenkomst van de politie, veel hoge pieten in mooie uniformen en veel politie auto’s op het parkeerterrein. We voelden ons erg veilig met al die Gendarmerie om ons heen. Dan kun je niet zeggen dat vrij camperen gevaarlijk is, zoals sommigen beweren. Later een pizza gehaald en straks weer …….klaverjassen.