Voorjaar 2009 Spanje Portugal (verslag 4)

26 februari 2009

Ja, we zitten nog steeds in Monte Gordo!!!! Via internet en de weerberichten op TV is dit op het ogenblik de plek in Europa met het beste weer en dat klopt. Inmiddels zijn ook Carla en Huug hier gearriveerd. Dit zijn kennissen van Peter en Mieke , ook oude leden van Spanje Portugal 083de NKC Solo groep, en wij kennen ze van de reis naar Syrië en Jordanië. Gezellige mensen waar we ook wel een kaartje mee leggen. We hebben weer eens de bekende schelpjes gekocht, nu bij de schelpenvisser die hier op het strand bezig is. Tussen de middag dan heerlijk met elkaar gegeten. Ook zijn met z´n zessen in de strandtent gaan eten, heerlijke gegrilde sardienen. Deze zijn nergens zo goed als in Portugal vinden wij.Carla heeft vroeger in Utrecht vlak bij ons gewoond en kent de Blommetjes nog van die periode. Ze weet ook nog heel veel namen en situaties uit de tijd dat we in Utrecht woonde. Zij woonde in de Nicolaas Beetstraat, naast het ziekenhuis.

Spanje Portugal 160Het afgelopen weekend is hier Carnaval gevierd. Vrijdagmiddag waren we in Villa Real voor wat boodschappen en daar werd begonnen met het kindercarnaval. Heel veel mensen op de been en dus erg gezellig. Waarschijnlijk heeft iedereen vrij met de Carnaval want er zijn erg veel Portugezen in Villa Real en Monte Gordo. Dinsdag 24 februari was er de optocht in Monte Gordo, leuk om te zien. Het was een beetje chaotisch maar dat maakte het voor ons wel leuker.

Verder leven we echt als pensionados, waar er hier genoeg van zijn. In de omgeving zijn veel plaatsen voor campers, vooral te merken als je boodschappen doet bij de Lidl!!!Wandelen langs het strand, veel en lang in de zon zitten, gezellig kletsen met de Nederlanders om ons heen. Links van ons staat een fries echtpaar, hij is in de zomer Spanje Portugal 171sluiswachter in Grouw en ze komen hier al jaren. Rechts een echtpaar van Vlieland, die ook al lang hier komen. Ze reizen samen hierheen. Johan, de Vlielander, is hobby jutter en verteld leuke verhalen over Vlieland. Ze reizen samen met de Friezen. Een paar keer per week wordt er hier op het terrein Jeu de Boules gespeeld, je kunt daar vrijblijvend aan deelnemen. Er zijn vooral veel Nederlanders die op de camping of in de appartementen verblijven die dan hier naar toe komen. Het Friese echtpaar bespeelt de trekharmonica en vrolijkt de boel op, sommigen wagen zelfs een dansje en er wordt volop meegezongen.

Het vrije camperleven bevalt goed, voor de was gaan we naar de wasserette in het dorp waar ook de dagelijkse boodschappen te vinden zijn. Er zijn wat textielwinkels, die men hier de Chinezen noemt, waar goedkope textiel te koop is. Soms vindt je er leuke dingen, maar het meeste is niet echt de moeite waard. Rond om ons heen begint de mimosa te kleuren, ook zijn er al veel wilde bloemen te vinden. Er staan dus een paar mooie boeketjes in de camper.

28 februari 2009

Vandaag zaterdag en licht bewolkt. Op naar Ayamonte een leuk Spaans stadje aan de overkant van de rivier Guadiana. We gaan met de fiets naar de pont in Villa Real, dan de boot op en na een kwartiertje sta je aan de overkant in Spanje. Er is ons verteld dat daar op zaterdag markt is en er zijn veel leuke winkeltjes, dat spreekt de vrouwen in het gezelschap wel aan!!! Spanje Portugal 189Nou de Spanje Portugal 187mannen werden op hun wenken bedient  want alles was dicht, geen markt en bijna geen winkels open. Er blijkt hier nog een dag carnaval te zijn. Er was een heel programma en gelukkig wel gezellig in het dorp. De zon kwam geregeld door en het is dan goed toeven op een terras met een lekker Spaans drankje. We hebben wat in het dorp rondgewandeld dat inderdaad heel leuk is, pleintjes vol palmen en bloemen, mooi betegelde bankjes, kleine straatjes met allerlei mooie (dichte)winkels. Veel pleinen met terrassen waar het vol Spanjaarden en vooral ook Engelsen zat, die hier in grote getale aanwezig zijn.Na een drankje en een bezoekje aan heerlijk hammenwinkeltje waar we het eea hebben ingeslagen, zijn Peter en Mieke vertrokken. Zij hadden de camper al aan de haven bij de boot gezet omdat ze verder Spanje Portugal 192Portugal intrekken, waar ze nog kennissen ontmoeten. Wij zijn met Carla en Huug op een terras wat tapas gaan eten, altijd lekker. Daarna weer richting de pont. Onderweg kwamen we langs een grote tent waar leuke muziek uitklonk, dus maar even gaan kijken. Daar waren optredens van Spaanse groepen die ludieke carnavalsnummers ten gehore brachten. Gek verkleed, het leek soms een beetje op zingende “buttenreders” die wij in Limburg kennen. Later las ik in een boekje dat deze teksten een soort spotliedjes zijn, waarbij ze de plaatselijke politiek op de hak nemen. Het was heel leuk om te zien. Die Spanjaarden kunnen eigenlijk allemaal goed zingen.Terug op de pont begon het toch een beetje te regenen maar tegen de tijd dat we weer in Villa Real waren werd het weer droog en na een klein half uurtje zijn we droog bij de camper aangekomen. S’Avonds hebben we nog een kaartje gelegd bij Huug en Carla, zij gaan morgen ook weer verder.

1 maart 2009

Vannacht weer wat regen maar bij het opstaan kwam de zon al weer door. Het is wel wat kouder geworden. We hebben Carla en Huug uitgezwaaid en vanmiddag gaan we naar het internetcafé om het verslag te publiceren en op de weersite te kijken welke kant we zullen opgaan. Verder Portugal in en via Portugal langzaam terug, of terug naar Spanje en via Spanje terug. Het hangt een beetje van het weer af, aan beide kanten is nog een boel te zien.