Voorjaar 2006 MAROKKO week 9

24 april 2006

Marokko (539)Heel veel regen de afgelopen nacht, ook overdag tot een uur of 3 regen.  Dus veel gelezen en gepuzzeld. Toen het droog werd kwamen onmiddellijk alle camperaars weer tevoorschijn en zaten we weer lekker buiten.
Tegen de avond een wandeling langs de vissershaven en nog een stuk door het stadje gelopen. Weer kwamen we mensen tegen die we al eerder op de reis hadden ontmoet.

26 april 2006

Gisteren al beter weer. Maar vandaag was het echt subliem. Om 8 uur zaten we al buiten aan het ontbijt in de zon. Heerlijk!!!
Marokko (543) Zo voor de laatste dag hier hebben we echt van de zee en het strandje genoten.
Morgen rijden we naar Tanger waar we om 18 uur (Marokkaaanse tijd) met de boot vertrekken. We moeten ons ongeveer 4 uur van tevoren in de haven melden. Mischien kunnen we nog iets van Tanger zien.
Als het mee zit zijn we zaterdagochtend bijtijds in Sete en hopen zondagavond of maandag in Hollandsche Rading te zijn.

4 mei 2006

Inmiddels weer thuis in Hollandsche Rading wil ik mijn verslag afronden.
Op 27 april zijn we vanuit Tanger vertrokken. Wij waren al vroeg in de haven en hebben nog wat rondgelopen in Tanger. Er is natuurlijk weer een medina met de gebruikelijke souvenir winkeltjes. Hier is men van alle markten thuis. De verkopers spreken vele talen en roepen allemaal dat je in hun winkeltje moet kopen. Je kunt merken dat hier veel toeristen hun laatste dirham's opmaken.
Marokko (549) Nog een paar kleine dingetjes gekocht en weer van die heerlijke aardbeien voor de schandalige prijs van 6 Dh per kilo. Het zal weer wennen zijn aan de normale prijzen voor groente en fruit.
De boot had zo'n 2 uur vertraging, maar eindelijk toch aan boord.
Weer leuke mensen ontmoet. Als tafelgenoten hadden we een duits en een frans echtpaar. De duitsers waren op een verkenningsreis geweest voor een duitse camperclub en hadden wat boekingen en voorbereidingen gedaan in Marokko.
Het franse echtpaar heeft een huis in Marrakech en waren erg leuke tafelgenoten. Het verkort toch die lange reis als je leuke gesprekken hebt. Zij hadden veel te vertellen over Marrakech en ook over Italie, waar ze vaak op vakantie gaan. Zelf wonen ze in Colmar in de Elzas. We zijn weer uitgenodigd en we zullen zeker een keer langsgaan.
Marokko (553)Marokko (550)Eindelijk waren we zaterdag 29 april om een uur of zes in Sete. Bij het afrijden van de boot hebben we flinke schade aan de camper opgelopen.
Een lid van de bemanning geeft altijd aanwijzingen hoe je de ferry moet verlaten, maar helaas had hij een ijzeren uitsteeksel over het hoofd gezien. Dat boorde in de rechter zijkant van onze camper. Daarna een heel gedoe om een schadeformulier te krijgen. De man was snel verdwenen en het  uiteindelijke verantwoordelijke bemanningslid scheepte ons eerst af, maar we zijn met een formulier naar huis gegaan. Gauw wat boodschappen gedaan in een grote super.
Het plan was om naar Montilimar te rijden, naar Jacques en Jocelyn, maar het was inmiddels te laat geworden en we zouden pas tegen 12 uur in Montilimar kunnen zijn. We hebben ze gebeld dat we niet langs konden komen, de volgende keer beter.
We hebben overnacht aan de haven van Meze, aan het binnenmeer bij Sete. Een heel leuk plaatsje met een mooie jachthaven, waar we s'avonds heerlijk vis hebben gegeten. We boften, want er was een spaans gitaarduo dat heerlijke muziek voor ons maakte. Het was er gezellig druk, zodat onze dag toch nog goed eindigde.
Marokko (556) De volgende ochtend was er markt in het plaatsje en dat vinden we altijd leuk. Dus het was al elf uur eer we uit Meze vertrokken.
Het was erg rustig onderweg, zondag, dus geen vrachtverkeer. Bij Magny-Cours (Chevenon) een camping gevonden en een potje gekookt. Maandag 1 mei, ook een feestdag in Frankrijk, dus weer rust op de weg.
Aan het eind van de middag ging het regenen en we zijn om 5 uur gestopt in Maubeuge, de municipal camping.
Weer wat gekookt en toen het droog werd even een ommetje gemaakt. Maar Maubeuge is niet aantrekkelijk voor een wandeling, dus snel weer terug, met wel een frisse neus!!!!
Dinsdag 2 mei om 9 uur uit Maubeuge vertrokken en ca. 1 uur in Hollandsche Rading.
Het is ook weer heerlijk thuis te zijn. De post bekeken, de tuin bewonderd, mooie grote bos tulpen van Masja.
Gauw gestart met uitpakken want morgen gaan we Miki helpen , die druk aan het verhuizen is.

Het zit er dus op, MAROKKO.
Het was een heerlijke reis en het zal niet bij deze ene keer blijven. We Marokko (137)zijn zeker van plan om snel weer terug te gaan. De prachtige natuur, bijzonder vriendelijke mensen, het mooie weer, zeker voor deze periode van het jaar. Er zijn nog veel delen van Marokko die we niet hebben gezien en ook nog steden als Meknes en Casablanca die de moeite waard zijn.  We willen dan ook verder naar het zuiden, meer woestijn.
Met name het zuiden en de hoge en midden Atlas waren van een bijzondere schoonheid, zodat we daar weer naar toe willen. Maar dat een volgende keer!!!!